بخشی از مقاله

طراحي سرويس بهداشتي


اگر سادگي باعث ايجاد آرامش و رسيدن به حسي خوب در شما ميشود ، محدود كردن انتخاب رنگهاي بكار رفته درحمام تان به دو رنگ سفيد و آبي انتخاب هوشمندانه و زيبايي است. هنگامى كه مى خواهيد بعد از يك روز كارى طولانى به حمام برويد حتماً نياز به آرامش داريد و اين رنگ ها به شما اين اجازه را مى دهند كه در فضايى آرام قرار بگيريد.


استفاده از كاشي هاي ريز با سايه هاي مختلف رنگ آبي در ديوار پشت سينك دستشويي علاوه براينكه از مرطوب و خراب شدن ديوار جلوگيري مي كند باعث زيباتر شدن حمام در نتيجه ظرافت كاشيها مي شود. دو كمدچه سفيد با طبقات ويتريني نيز امكان قرار دادن حوله ها ، مواد شوينده وساير وسايل مورد نياز را به ما مي دهد. براي قرار دادن حوله هاي دستي از چارچوب فلزي زير دستشويي كه در عين زيبايي كم ترين فضا را اشغال كرده است ، استفاده كنيد. براي تزئين ، شيشه ها و تنگهاي رنگي خوش تركيب و همينطور گياهان سبز كوچك انتخاب زيبا و كم هزينه اي هستند.


سفيدي ، پاكي
قبلا در مورد چيدمان سرويس بهداشتي به روش ميني ماليستي با هم صحبت كرديم اين بار تصاويري از سرويس بهداشتي هايي رو انتخاب كردم كه رنگ زمينه اصلي ( ديوار و كف) اونها سفيد هست و در پس زمينه از لوازمي با رنگهاي مكمل و يا متضاد استفاده شده ، انتخاب رنگ سفيد در پس زمينه كه در رنگ ديوارها و كف نمود پيدا ميكنه باعث وسيع جلوه دادن محيط شده وهمينطور تاكيد ذهني بيشتربر پاكيزگي محل داره ، براي بدست آوردن نتيجه اي با اين مشخصات بايستي لوازم و اشياي مورد نياز رو از يك رنگ انتخاب كنيم و از بكار گيري رنگهاي مختلف خودداري كنيم البته رنگ انتخابي كاملا سليقه اي هست و بسته به علاقه شما ميتونه متفاوت باشه ، اگر در انتخاب رنگ مردد هستيد مي تونيد قبل از هر كاري محل مورد نظر رو با رنگهاي مختلف در نظر بگيريد و بعد بهترين تركيب رنگ رو انتخاب كرده …….
پيشنهاد من: سفيد و سياه - سفيد وقرمز - سفيد و صورتي - سفيد و قهوه اي و سفيد و آبي.


طراحي دکور سرويس بهداشتي

در يک حمام و سرويس بهداشتي تمامي لوازم و مواد به کار برده شده بايد منطق و کاربرد خاصي داشته باشند يعني براي هدفي خاص مناسب باشند . براي مثال وجود يک پرده حمام ابريشمي بر روي يک پرده حمام پلاستيکي هيچ منطق و معناي خاصي ندارد . در واقع طراحي خوب به معناي انتخاب لوازم و مواد مناسبي است که در عين زيبايي کاربرد و معناي خاصي داشته باشند مثل کمد و قفسه هاي حوله در حمام ، وان ، کف پوش هاي گرم ، کاشي هاي شيشه اي ، تخته کوبي و کابينت سازي هاي داخل سرويس بهداشتي .


بهتر است در حمام بخصوص حمام هاي کوچک دوش هاي دستي براي بچه ها و کاربران شلخته نصب نشود چرا که به راحتي قابل انتقال به اطراف هستند و موجب پاشيده شدن آب به اطراف و کثيفي مي شوند . اما در حمام هاي بزرگ استفاده از اين دوش هاي دستي بسيار مناسب و کاربردي است . يکي از ويژگي هاي حمام و سرويس هاي بهداشتي بزرگ اين است که آن ها معمولاً ظاهري تميز و مرتب تر دارند و کمتر شلوغ و کثيف به نظر مي رسند . اما تنها مشکل موجود خيس شدن زياد کف سرويس بهداشتي بخصوص اگر توالت جدا نداشته باشيم است ، بنابراين بسيار خوب که از سيستم گرمايش زيرزميني بهره بگيريد .
اگر حمام شما فضا بزرگي داشته باشد و در عين حال پنجره يا پنجره هاي بزرگي داشته باشد که در عين آوردن نور به حمام از بيرون ديد نداشته باشند بسيار مناسب است . بنابراين اگر فضاي حمام اتان بزرگ است بهتر است يک محل دوش گرفتن جدا ، يک محل جداي شستشو در وان و رختکن و دستشويي جدا و سينک مجزايي داشته باشد .


اين سرويس بهداشتي بسيار بزرگ و جادار در خانه اي ويلايي بانمايي رو به اقيانوس قرار دارد . اين حمام داراي محلي مجزا با انواع دوش سقفي و دستي براي دوش گرفتن است . قسمت حمام اين سرويس بهداشتي توسط ديواري شيشه اي از قسمت دستشويي و رخت کن آن جدا شده است و يک سرويس بهداشتي بزرگ و مجلل به وجود آمده است

 

كوچك ترین فضا در هر خانه اغلب به دستشویی و حمام یا سرویس بهداشتی منزل اختصاص می یابد.
این محدودیت فضا اگرچه موجب می شود از پاسخگویی به نیازهای كاربردی جایی برای عناصر زینتی و زیباسازی باقی نماند اما به ما اجازه می دهد كه در ساخت دكوراسیون آن از بهترین مصالح و وسایل استفاده كنیم چرا كه به دلیل كوچكی وسعت این بخش از خانه تحمل هزینه مواد و وسایل گرانتر نیز مقدور خواهد بود. با وجود كوچكی فضا در سرویس های بهداشتی از آنجا كه در این مكان استفاده از مواد و بافت های گوناگون و بسیار متنوع از قبیل تیشه، سرامیك، موزائیك، چوب، سنگ، آجر، پارچه، سطوح فلزی و سطوح رنگ شده در كنار هم برای طراح وجود دارد با كمی ابتكار و هوشمندی می توان طرح های بسیار زیبا و در عین حال كاربردی را در این بخش از خانه اجرا كرد.


در تصویر یك سرویس بهداشتی را ملاحظه می كنید كه با ایجاد تغییراتی جزیی بازسازی شده است. از آنجا كه پوشاندن كل دیوارها با موزائیك های رنگی هزینه زیادی دربر نداشته است طراح دیوارها را با رنگ زرد رنگ آمیزی كرده و سپس با نوارهایی از این موزائیك ها بخشی از دیوار، دیواره وان و دور آینه را آراسته است. نصب طبقات شیشه ای به یكی از دیوارها نیز فضایی مناسب جهت قرار دادن انواع عطریات و لوسیون ها و وسایل مورد استفاده دیگر در حمام و همچنین بطری ها و ظروف زینتی ایجاد كرده است. برچسب طرح دار نیز كه به تیشه های پنجره چسبانده شده علاوه بر ایفای نقش پرده، زینتی زیبا برای پنجره حمام است.


تهویه باید به نحوی صورت گیرد که همیشه هوای داخل توالت و دستشوئی سالم و عاری از بو باشد.
دارای نور و روشنائی کافی و بدون نقص باشد.
کف باید بدون فرو رفتگی، شکاف و دارای شیب مناسب و همواره تمیز و پاکیزه باشد.
سقف بدون شکاف و تمیز باشد.
ساختمان دیوار از جنس مقاوم قابل شستشو و تمیز باشد.
در و پنجره ها سالم و مجهز به توری سیمی باشد.
سیستم فاضلاب سالم و بهداشتی باشد) عدم گرفتگی لوله، عدم نشت فاضلاب از لوله ها و عدم پوسیدگی لوله های فاضلاب(
شیرهای برداشت آب و شیلنگ مربوطه سالم و بدون نقص باشد.
دستشوئی می بایست مجهز به ظرف مخصوص محتوی صابون مایع باشد.


از گذاشتن جا مسواكی در حمام به دلیل رطوبت خودداری كنید. هر فرد باید یك دستگاه خودتراش مخصوص به خود داشته باشد و از این دستگاه به صورت عمومی استفاده نشود.
برای زندگی در یك محیط تمیز و پاك رعایت كلیه موارد بهداشتی از قبیل بهداشت فردی، بهداشت آب، بهداشت توالت، بهداشت خانگی، بهداشت مواد غذایی و بهداشت محیط اطراف خانه ضروری است.


از آنجا كه ۸۰ درصد از كل بیماری های موجود در كشورهای در حال توسعه ناشی از بیماری های مرتبط با آب و مدفوع است، بنابراین آموزش بهداشت در این زمینه نقش مهمی را ایفا می كند. حمام ها و سرویس های بهداشتی از جمله مهم ترین قسمت های یك خانه به حساب می آیند كه در حفظ بهداشت و نظافت آنها باید بیشترین دقت را كرد زیرا آلودگی این مكان ها، باعث انتشار و انتقال انواع آلودگی های میكروبی به سایر نقاط خانه شده و موجب بیماری افراد خانواده می شود. ا صولا در بررسی یك حمام و توالت چند موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد.


مهم ترین موضوع در این مورد پوشش سطوح حمام و توالت است. این پوشش شامل دیوارها و كف بوده و از آنجا كه بیشترین میزان مصرف آب در ساختمان ، در محیط های حمام و دستشویی انجام می شود، عایق بودن سطوح این فضاها در برابر نفوذ آب، مهم ترین ویژگی لازم برای دیوارپوش ها و كفپوش ها است.
● توالت


برای توالت عده ای حالت نشسته و عده ای دیگر حالت چمباتمه را ترجیح می دهند. افرادی كه حالت نشسته را ترجیح می دهند باید از توالت پایه دار و آنها كه حالت چمباتمه را ترجیح می دهند از كاسه توالت استفاده كنند كه در هر دو صورت باید از رنگ های روشن استفاده كرد تا آلودگی ها و جرم ها در آن به خوبی نمایان بوده و بتوان به موقع آنها را نظافت كرد. بعضی از جوامع و افراد از آب و بعضی دیگر از دستمال كاغذی یا سایر مواد جاذب برای نظافت استفاده می كنند كه البته روش شست وشو با آب مقبولیت بیشتری دارد.


در جاهایی كه تامین آب به طریق حمل با دست (مثلا از شیر عمومی یا از چاه آب) می باشد، بهتر است یك مخزن ذخیره آب كافی در توالت و یا نزدیك آن تعبیه شود. به خانواده ها توصیه می شود بعد از طهارت و شست وشو، خود را با دستمال كاغذی كه در دستشویی تعبیه شده است، خشك كنند. این كار به افراد كمك می كند كه از رشد میكروب ها و قارچ ها كه در رطوبت به فعالیت می پردازند، جلوگیری كرده و به بیماری های دستگاه ادراری مبتلا نشوند. وجود یك ظرف زباله در توالت برای دستمال های استفاده شده، الزامی است.


همچنین توصیه می شود بعد از هر بار اجابت مزاج و استفاده از توالت، جهت دفع كامل مدفوع سیفون را كشیده و یا مقداری آب در كاسه توالت بریزید. برای استفاده از آب به مقدار كافی جهت شست وشو و طهارت، از شلنگ های مخصوص دستشویی و یا شلنگ های پلاستیكی كه به شیر اصلی آب وصل شده اند، استفاده كنید. نكته بهداشتی و مهم در این مورد آن است كه نباید شلنگ ها به هیچ وجه روی زمین بیفتند زیرا در این صورت موجب آلوده شدن سرشلنگ به انواع آلودگی ها شده و موجب انتقال این آلودگی ها به افراد می شوند. ضدعفونی كردن بهترین راه برای جلوگیری از این انتقال است.
توصیه می شود حداقل هر دو هفته یك بار كف حمام و توالت را با استفاده از مواد پاك كننده و ضدعفونی كننده بشویید.


▪ آموزش به بچه ها:
بچه ها به خاطر احتمال ابتلا به بیماری هایی با منشأ مدفوعی به شدت در معرض خطر و نیازمند دریافت آموزش بهداشت هستند. البته بعضی از اطلاعات را از والدین یا كودكان بزرگ تر و همچنین در مدرسه دریافت می كنند. به همین دلیل هم توالت های مدرسه باید با دقت و وسواس زیادی تمیز نگه داشته شوند كه البته متاسفانه در اغلب موارد چنین وضعیتی ندارند.
طریقه شستن دست ها را به بچه ها آموزش دهید. اگر قد كودكتان كوتاه است یك چهارپایه برای او تهیه كنید تا روی آن ایستاده و راحت تر دست هایش را بشوید. می توانید از پوستر ها و عكس ها برای تشویق بچه ها به شستن دست استفاده كنید.


▪ شست وشوی دست ها:
شستن دست ها با صابون (ترجیحا صابون مایع) پس از هر بار استفاده از توالت، بعد از تمیز كردن نوزاد و بچه ها در مواقعی كه دفع مدفوع داشته اند و قبل از تهیه و پخت غذا مهم ترین اقدام محسوب می شود. مطالعات متعدد نشان داده است كه شستن دست ها در قطع انتقال عوامل بیماری زای عفونی اهمیت بسیاری دارد.
این نكته را هم بدانید كه اگر زمانی صابون در اختیار نداشتید، می توانید از خاكستر استفاده كنید. تاثیر خاكستر در شستن دست ها به همان حد تاثیر صابون است.
نشستن دست ها با صابون یا خاكستر به معنای جدا نشدن عوامل بیماری زای عفونی دفعی است كه خود موجب بیماری های خطرناكی خواهد بود


▪ جامسواكی:
جا مسواكی تعبیه شده در كنار دستشویی ها نباید به صورت لیوانی باشد و باید از قسمت های مجزا برای آویزان كردن مسواك ها برخوردار باشد. در این صورت امكان برخورد و اتصال مسواك ها به هم كم شده و در نتیجه انتقال میكروب ها صورت نمی گیرد.
در ضمن باید جریان هوا به صورتی باشد كه مسواك های خیس خشك شوند و جا مسواكی باید در قسمتی از دستشویی تعبیه شود كه در معرض آب شست وشو نباشد و خیس نشودود * حوله: بهتر است در كنار دستشویی منازل از حوله و در دستشویی اماكن عمومی از خشك كن یا دستمال كاغذی برای خشك كردن دست ها استفاده كرد. حوله ها باید هر چند روز یك بار شسته شده و در هوای آزاد و ترجیحا با نور آفتاب خشك شوند.


● حمام
با توجه به اینكه حمام ها از رطوبت زیادی برخوردارند محل مناسبی برای رشد انواع میكروب ها و خصوصا قارچ ها هستند. بعد از هر بار استفاده از حمام، در و پنجره و هواكش آن را باز كنید تا هوا جریان داشته و سطوح حمام خشك شود. لیف ها را بعد از هر بار حمام كاملا شسته و در هوای آزاد و ترجیحا در آفتاب خشك كنید. در داخل حمام نیز یك سطل زباله قرار داده تا زباله های مربوطه را در آن بریزید.


یك ظرف مخصوص لباس های چرك در گوشه ای از حمام و دور از جریان آب قرار دهید و لباس های چرك را در آن ریخته و پس از حمام بلافاصله آنها را از حمام خارج و یا سریعا بشویید.از گذاشتن جا مسواكی در حمام به دلیل رطوبت خودداری كنید. هر فرد باید یك دستگاه خودتراش مخصوص به خود داشته باشد و از این دستگاه به صورت عمومی استفاده نشود.


از قرار دادن دستگاه های الكتریكی مخصوص اصلاح سر و صورت در حمام خودداری كنید زیرا رطوبت موجود در حمام موجب آسیب دیدن این دستگاه ها خواهد شد.
از قرار دادن هر گونه دارو مخصوصا انواع قرص ها و شربت ها و همچنین وسایل بانداژ در حمام اكیدا خودداری كنید زیرا رطوبت موجب فساد آنها می شود. از گذاشتن صابون روی زمین و یا جاهای خیس خودداری كنید. بعد از هر بار استحمام و استفاده از حوله، آنها را در هوای آزاد و با نور خورشید خشك كنید.
از ادرار و یا مدفوع كردن در سطح حمام جدا خودداری كنید زیرا این كار موجب گسترش عفونت ها در سطح حمام و در نتیجه انتقال آن به افراد شده و سبب بروز انواع بیماری ها می شود.

طراحي سرويس بهداشتي

دوستي داشتم كه مي گفت مهمترين قسمت يه خونه، سرويس بهداشتي اونه و اصلا بدون داشتن يك سرويس بهداشتي خوب نميشه زندگي كرد!!! البته نه به اين حد ولي اگر منصفانه قضاوت كنيم متوجه اهميت زياد اين بخش مي شيم. در اينجا سعي كردم تا حدي به نكات داشتن يك سرويس بهداشتي خوب اشاره كنم:
*قدم اول در طراحي يك سرويس بهداشتي مناسب و زيبا اينه كه تمام لوازم و مواد بكار گرفته شده با هم هماهنگ بوده و مكمل هم براي داشتن بهترين طراحي باشند. به زبان ساده تر انتخاب مواد و لوازم هماهنگ با اون كه در عين زيبايي ،كاربردي باشند.

*مورد بعدي انتخاب يك سيستم گرمايشي مناسب هست ،در اينجا استفاده از يك سيستم گرمايشي زير زميني(منظور كف محل سرويس بهداشتي) براي داشتن گرمايي يكنواخت و همچنين خشك بودن كامل كف حمام و دستشويي توصيه ميشه.
*استفاده از رنگهاي متضاد و يا هماهنگ براي ايجاد محيطي زيبا و پرهيز از در هم اميختگي رنگها كه باعث تشويش ذهن ميشه.
*استفاده از مواد مرغوب و درجه يك
*جداسازي فضاي حمام،توالت و روشويي با ديوارهاي كامل،ديوارهاي نيمه،شيشه . و يا داشتن فاصله مناسب اين قسمتها از همديگه براي حفظ بهداشت و پاكيزگي محيط.
*انتخاب سيستم روشنايي محل با توجه به نوع طراحي و نياز به نور كافي.

*بكارگيري سيستم تهويه مناسب.
*استفاده از كمد توكار و يا كمد و ميز جدا ساخت و همچنين طبقه بندي قسمتي از محل براي گذاستن لوازم بهداشتي، حوله، مواد شوينده و….


اصول دکوراسیون حمام

حمام یکی از مهم ترین عناصر معماری هر خانه ای است . در گذشته حمام نه فقط محلی برای استحمام ، بلکه جایی برای انبار کردن لوازم و وسایل کهنه بود . این روزها دیگر حمام محل آرایش و پیرایش جسم و روح تلقی می شود . حتی گاهی استراحت فردی از همین نقطه شروع می شود .بعضی از حمام های امروزی کاربری های تجملی و رفاهی زیادی نیز دارند : استخرهای کوچک ، سونا و جکوزی برای تفریح و سلامت اعضای خانواده در این فضا قرار داده می شود . بعضی دیگر از حمام های امروزی که در آپارتمان های کوچک وجود دارند ، از ابعاد کوچک تری برخوردارند . کاربری این دسته از حمام ها برای رفع خستگی روزانه و سلامت و پاکیزگی جسم هستند . مهم نیست که ابعاد حمام شما بزرگ یا کوچک است بلکه مهم این است که از این فضا بهترین استفاده را برای آرامش جسم و روح خود به عمل آورید .


عناصر مهمی که در خلق یک حمام زیبا و بی نقص وجود داردعبارت است از : کفپوش مناسب ، پوشش دیواری ، استفاده از هواکشی با قدرت مناسب برای تخلیه ی بخار ، کابینت هایی برای قرار دادن حوله و دیگر لوازم جانبی ، انواع بافت ها و رنگ ها. با انتخابی صحیح از تمامی این مجموعه به فضای دلخواه که آرامش شما را برقرار کند دست می یابید .

انتخاب دکوراسیون مناسب برای حمام
به هنگام انتخاب کفپوش مناسب برای حمام نکاتی مانند کیفیت ، سایز ، رنگ ، الگو ، طرح و بافت را باید در نظر داشته باشید . بهترین انتخاب زمانی صورت می گیرد که قسمتی از کف حمام را که بسیار توی چشم است با آن کفپوش مورد علاقه دکور کنید ( یعنی در ابتدا آن را نصب نکنید ) سپس اگر نوع ، طرح و رنگ را پسندیدید ، آن را برای نصب در کل حمام انتخاب کنید .تنها بایک امتحان کوچک این امکان برای شما به وجود می آید که از انتخابی که کردید ، ناراضی و پشیمان نشوید .


از بهترین گزینه های انتخابی برای کفپوش حمام ، سرامیک است . چرا که به راحتی تمیز می شود ، در برابر آب مقاوم و از لحاظ طرح و رنگ هم بسیار متنوع است .استفاده از سرامیک های شیار دار در اطراف وان بسیار توصیه می شود چرا که به هنگام خیس بودن کف حمام این دسته از سرامیک ها امنیت بالاتری را فراهم می کنند ، یعنی میزان سر خوردگی را کمتر می کنند .بهتر است برای داشتن حمامی با ایمنی بالا ، در اطراف وان و زیر سینک روشویی از کفپوش های دو لایه حاوی لاتکس استفاده کنید . این کفپوش ها توسط لاتکس زیرین به کف حمام نصب می شود و لایه ی بیرونی که دارای بافت ناهموار است میزان سر خوردگی را کاهش می دهد .با رعایت این چند نکته می توانید شاهد آن باشید که میزان آسیب دیدگی در حمام به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند

در حمام هایی که کف آن شیب زیادی دارد بهتر است موزائیک هایی با سایز کوچک نصب کنید تا هم شیب کمتر به نظر رسد و هم شکستگی و آسیب دیدگی در بین موزائیک ها به وجود نیاید .
می توانید ردیف یا ردیف هایی از این موزائیک ها را طرحدار انتخاب کنید تا دکور حمام شما دارای بافت و رنگ باشد . بهتر است این ردیف ها رنگی متضاد و متفاوت نسبت به رنگ زمینه داشته باشد . اگر کفپوش از سرامیک های سفید و روشن پوشیده شده است بهتر است رنگ قرمز ، زرد و آبی را برای ردیف ها انتخاب کنید . توجه داشته باشید که رنگ زمینه اگر سفید باشد ، حمام را به فضایی نورانی و وسیع مبدل می سازد .
در سبک ویکتورین استفاده از سرامیک های طرح دار و گلدار بسیار رایج است . استفاده از سرامیک هایی با طرح گل می تواند فضایی آرام بخش و شاعرانه خلق کند . در این سبک معمولا از رنگ های آبی روشن ، سبز روشن و صورتی کمرنگ استفاده می شود .


در سبک مدرن استفاده از سرامیک هایی به رنگ سفید و با ادغامی از رنگ های تند و گرم بسیار رایج است . رنگ سرامیک برای آرامش بخشیدن به شما و برقراری محیطی سرشار از انرژی بسیار مهم است .پس بهتر است رنگی را انتخاب کنید که هم روشن باشد و هم با روحیات شما و اعضای خانواده سازگاری داشته باشد . استفاده از رنگ های مورد علاقه در حمام باعث می شود که علاوه بر آرامش بخشیدن به شما روزی تازه و پر انرژی را شروع کنید . اگر سبک های شلوغ را می پسندید از رنگ های هلویی و زرد درخشان استفاده کنید . این رنگ ها فضا را شلوغ تر و پر اثاثیه تر نمایان می کنند . اگر می خواهید که حمام شما بزرگ تر از آنچه هست نمایان شود بهتر است از رنگ های طبیعی برای سرامیک ها استفاده کنید . بهترین توصیه ی دکوراتورها استفاده از سرامیک هایی به رنگ سفید و بژ و گاهی زرد و کرم بسیار روشن است که به خوبی نور را منعکس می کند و فضا را بزرگ تر جلوه می دهد .


اگر حمامی بزرگ و عریض دارید بهتر است از رنگ های تیره استفاده کنید تا کوچک تر و گرم تر به نظر برسد . استفاده از لوازم جانبی مانند تابلوهای تزئینی و دکورهای چوبی در این حمام ها باعث می شود که فضا کوچک تر و گرم تر جلوه کند . استفاده از حوله های طرحدار و پوشش دیواری نقش دار ، محیط حمام را به جایی دنج و گرم تبدیل می سازد .
استفاده از آینه در هر مکانی باعث نورانی شدن و بزرگ جلوه داده شدن آن فضا می شود بنابراین استفاده از آینه در حمام بسیار توصیه می شود و همچنین باعث تمیزتر جلوه دادن این فضا می شود .


بنا بر سبک دکور حمام می توانید انواع آینه را هماهنگ با آن سبک انتخاب کنید . برای مثال اگر کف حمام سرامیک است و سبک مدرن دارد بهتر است از آینه های مدرن که دور آن ها قاب فلزی به رنگ استیل و برنز است استفاده کنید . اگر کفپوش حمام به رنگ چوب است و کابینت های استفاده شده در آن از نوع چوبی هستند بهتر است آینه ای را انتخاب کنید که قاب چوبی داشته باشد تا سبکی هماهنگ را خلق کند . در نظر داشته باشید که استفاده از کابینت های چوبی آن هم به رنگ تیره حس القای گرمای حمام را بیشتر می کند .
حمام و دستشویی در بعضی از خانه ها تنها به عنوان فضایی کاربردی شناخته میشود که شایسته توجه و وقت گذاشتن نیست.


حمام و دستشویی در بعضی از خانه ها تنها به عنوان فضایی کاربردی شناخته میشود که شایسته توجه و وقت گذاشتن نیست. با این وجود بهسازی اتاقی که هر روز مورد استفاده تمام اعضای خانواده قرار گرفته و تقریبا تمام مهمانان آنرا میبینند میتواند برای این فضای فراموش شده بسیار مفید باشد.
شاید شما از تزئین دستشویی و حمام بدتان نمی آید اما نمیدانید چگونه سادگی آنرا حفظ کرده و یا نمیتوانید در مورد چگونگی این تزئین تصمیم بگیرید، مطلب زیر میتواند برایتان مفید باشد.

نکاتی درباره دکوراسیون
روشهای متعددی برای آراستن حمام وجود دارد اما کار مشکل، انتخاب تنها یکی از این روشهاست. اگر ایده شما شامل وسایل و خرده ریزها و دیگر وسایل گران قیمت تزئینی است، حتما قبل از قرار دادن تمام اقلام مورد نظرتان در اتاق، به تناسب و ترکیبات ممکن این موارد فکر کنید.
ممکن است افزودن یک عنصر تزئینی از نظر شما بسیار عالی باشد، اما تناسب این شیء با باقی وسایل حمام مانند آینه، قفسه داروها و…تناسبی نداشته باشد.
یکی دیگر از اشتباهات رایج در تزئین حمام و دستشویی، استفاده از چند طرح و نقش مختلف است. برای مثال دیوارها نقش و نگاری متفاوت از حوله ها و هردو اینها متفاوت از پرده حمام و فرش هستند. چنین کاری تصویری مغشوش و عصبی کننده به وجود می آورد. بهترین راه، استفاده از حداکثر دو نقش متناسب از نظر رنگ، طرح –مثلا گل و گیاه یا ماهی- و بافت، با یکدیگر در فضای حمام است.


● چند ایده موضوعی
شما میتوانید برای ایجاد هماهنگی، حمام را هم مانند بقیه منزل تزئین کنید یا تمی را درنظر بگیرید که به کلی با فضای باقی خانه متفاوت باشد. برای مثال، اگر به ساحل دریا علاقه دارید، میتوانید دریا را موضوع تزئین حمام قرار دهید. رنگ دیوارها را آبی روشن یا بژ-به رنگ ماسه- انتخاب کنید و برای تقویت موضوع یکی دو عکس به دیوار نصب کنید.
نکته مهم این است که موضوع مورد نظر شما هرچه باشد، بهترین کار ساده و خنثی نگهداشتن رنگ کف، دیوارها و طاقچه هاست و در عوض باید از لوازم و خرده ریزهای تزئینی استفاده کرد. به این ترتیب اگر بخواهید پس از مدتی تم تزئینی حمام را تغییر دهید، خرج زیادی متحمل نخواهید شد.
● فوق مدرن
برای کسانی که به وسایل مکانیکی و مدرن علاقه دارند، روش تزئین و تجهیز حمام با آخرین وسایل و تکنولوژی بسیار جالب خواهد بود. شیرهای مجهز به چشم الکترونیک، سر دوشهای جالب و مانند اینها. انواع سردوشها از مدلهای قابل تنظیم تا انواعی که دارای چند خروجی آب هستند و از دو یا چند جهت آبفشانی میکنند، در بازار موجود است. شیرهای آب دارای چشم الکترونیک نیز از دسته مواردی هستند که واقعا ارزش مخارج تهیه و نصب دارند و موجب صرفه جویی فراوان در آب میشوند.
● آرام بخش
اگر سبک مورد علاقه شما به سمت آرامش و سادگی تمایل دارد، برای ایجاد فضایی متناسب با این روحیه باید حمام را با رنگهای روشن تزئین کنید. رنگهای روشن فضا را بزرگتر نشان داده و موجب تقویت روحیه شخص میشوند. اگر به بوها حساسیت ندارید، در حمام از خوشبو کننده های طبیعی دارای اسانس لاوندر

اسطوخودوس) استفاده کنید.(
بوی این گیاه بسیار آرام بخش بوده و انواع خوشبو کننده های آن به شکلهای مختلف مانند شمع، ظروف تزئینی با محفظه ای برای اسانس، صابون و… در بازار موجود است. تزئیناتی با مواد طبیعی مانند چوب و سنگ و همچنین گیاهان سبز طبیعی یا مصنوعی – نه گلهای مصنوعی درشت قرمز و زرد- نیز به ایجاد فضایی آرام بخش کمک میکند.
● سلیقه کودکانه


تزئین حمام و دستشویی به طوری که برای کودکان جذاب باشد، علاقه آنان به پاکیزگی و نظافت را تقویت میکند و در عین حال شادی و جذابیت خاصی به خانه میدهد. از فرزندانتان بپرسید که دیدن چه چیزی بیش از همه برایشان جالب است.
مثلا یک کتاب یا داستان خاص را دوست دارند؟ حیوانات و ماهیها را میپسندند یا به جنگل علاقه دارند؟ یافتن مواد تزئینی-کاربردی مانند حوله، پرده حمام و جای صابون و مسواک با تم مورد علاقه کودکان کار مشکلی نیست. برای تزئین دیوار هم میتوانید از توانایی خود در طراحی یا از تصاویر آماده استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که تماشای چند کاتالوگ و مجله و همچنین گشت و گذار در فروشگاهها میتواند نیروی خلاقه شما را تحریک کرده و انتخابهای درست تری در مقابلتان قرار دهد.


مهمترین نکته این است که شما وسایلی را برای اتاقی میخرید که "هر روز" و "به دفعات" آنها را میبینید، پس با دقت و توجه به سلیقه جمعی خانوادهف مواردی را انتخاب کنید که زود شما را دلزده نکرده و تا مدتها برایتان جذاب باشند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید