بخشی از مقاله

فشرده سازي اطلاعات (DATA COMPRESSION )

در اين روش ذخيره اطلاعات به شكلي است كه فضاي كمتري را اشغال كند. اين عملكرد در ارتباطات بسيار مهم است ، چرا كه اين امكان را به تجهيزات مي دهد تا همان مقدار اطلاعات را با bit كمتري ذخيره يا منتقل كنند. تكنيك هاي مختلفي براي انجام اينكار وجود دارد اما تنها چند مورد از آنها استاندارد هستند. CCITT يك تكنيك فشرده سازي اطلاعات براي انتقال فاكس ها استاندارد( Group 3 ) و يك استاندارد فشرده سازي براي تبادل اطلاعات از طريق مودم ها ( CCITT V.42 bis) تعريف نموده است. علاوه براين ، انواع فشرده سازي فايل از قبيل ARC و ZIP نيز وجود دارد. فشرده سازي اطلاعات بطور گسترده اي در برنامه هاي ايجاد نسخة پشتيبان ، برنامه هاي صفحه گسترده و سيستم هاي مديريت بانك اطلاعاتي نيز استفاده مي شود. انواع مختلفي از اطلاعات نظير تصاوير bit-map را مي توان به سايزهاي كوچكتر فشرده كرد

Protocol
شكل پذيرفته شده اي براي تبادل ارتباطات ميان دو دستگاه است. پروتكل موارد زير را تعريف مي كند :
• روش مورد استفاده براي كنترل خطا
• شيوه فشرده سازي اطلاعات ، درصورت وجود
• شيوة اعلام و نمايش ارسال پيام توسط دستگاه فرستنده
• شيوة اعلام و نمايش دريافت پيام توسط دستگاه گيرنده

برنامه نويسان مي توانند انواع مختلفي از پروتكل هاي استاندارد را انتخاب كنند. هريك از آنها داراي مزايا و معايب مخصوص به خود است ؛ مثلاً برخي از آنها ساده تر ، برخي قابل اطمينان تر و برخي سريعتر هستند. از نقطه نظر كاربر ، تنها جنبه جالب پروتكل ها ، قابليت برقراري ارتباط كامپيوترشان با ساير كامپيوترها است. پروتكل را مي توان در سخت افزار يا نرم افزار بكار برد.

CCITT
خلاصه نام موسسه Comite Consultatif International Telephonique et Telegraphique مي باشد كه استانداردهاي ارتباطي بين المللي را تنظيم مي كند. CCITT اكنون بعنوان ITU شناخته شده و استانداردهاي مهمي را براي تبادل اطلاعات تعريف كرده است :
• Group 3 : پروتكل جهاني براي ارسال اسناد فاكس از طريق خطوط تلفن است. پروتـــــــكل Group 3 CCITT T.4 را براي فشرده سازي اطلاعات و حداكثر ميزان انتقال ( baud9600 ) را مشخص كرده است. دو درجه وضوح تصوير وجود دارد: 203 x 98 و 203 x 196

• Group 4: پروتكلي براي ارسال اسناد فاكس از طريق شبكه هاي ISDN است. اين گروه 400 پروتكل را پشتيباني مي كند كه شامل تصاوير با وضوح بيش از dpi 400 مي شوند
STAND-ALONE
به دستگاههايي اطلاق مي شود كه به تنهايي كاركرده و نياز به تجهيزات ديگر ندارند. مثلاً دستگاه فاكس از اين دسته است ؛ چرا كه براي كاركردن نياز ، به كامپيوتر ، چاپگر ، مودم يا ساير تجهيزات ندارد. به همين دليل نيز چاپگرها STAND-ALONE محسوب نمي شوند چراكه براي فعاليت و تغذيه اطلاعات نياز به كامپيوتر دارند.
تا آخر سال 2000، يعني درست 4 سال پس از عرضه دي.وي.دي، مصرف‌كنندگان، 14 ميليون دستگاه پخش خريده و آن را به پرفروش‌ترين دستگاه الكترونيكي خانگي تبديل كرده بودند.
امروزه با پيشرفت روزافزون فناوري در دستگاه‌هاي الكترونيكي خانگي بخصوص دي.وي.دي، اين دستگاه مجهزتر مي‌شود و روزبه‌روز كاربرد آن رو به افزايش است. مدير مركز تحقيقات و توسعه شركت صنايع نماالكترونيك پيام با اشاره به مطلب فوق افزود: هم‌اكنون دي.وي.دي‌هاي موجود در بازار داراي امكانات متداول هستند.

در حال حاضر اين شركت سعي نموده است. دي.وي.دي‌ را بامشخصات بهتر و امكانات بيشتر در اختيار مصرف‌كنندگان قرار دهد. اين دي.وي‌.دي در دو مدل DV-3500 و DV-3131 مي‌باشد كه فقط از لحاظ ظاهر متفاوت و از لحاظ عملكرد شبيه به هم هستند. اين دستگاه مجهز به خروجي VGA براي اتصال به مانيتور براي دريافت تصاوير بهتر است و مجهز به مدار Progresive Scan كه روش مدرني است براي بدست آوردن تصوير مطلوب و با كيفيت، بدين معنا كه برخلاف Interlace Scan كه اسكن معمولي تصوير است اين مدار بصورت اسكن متوالي تصوير براي وضوح بيشتر بكار مي‌رود.

همچنين اين دستگاه مجهز به قفل ايمني ديسك‌هاي درجه‌بندي شده‌است. همچنين قابليت كارائوكه(حذف صداي خواننده از روي موسيقي) و ورودي ميكروفن و قابليت پخش ديسك‌هاي عكس و اسلايد با فرمت‌هاي CD/JPEG,Kodak Picture را دارد.
از ويژگي‌هاي ديگر اين دستگاه مي‌توان به حافظه روي ديسك Marking يا علامت‌گذاري دي.وي.دي و تبديل سيستم NTSC به پال براي تلويزيون‌هايي كه قابليت پخش سيستم NTSC را ندارد، اشاره نمود.

همچنين اين دي.وي.دي داراي استانداردهاي ايمني و كيفيت از قبيل Class 1 (‌اشعه ليزر مورد استفاده در اين دستگاه نوع ضعيف شده است و در نتيجه خطر تشعشع به بيرون دستگاه وجود ندارد) و داراي نشان CEاست،كه نشان‌دهنده انطباق اين دستگاه با استانداردهاي كشورهاي اروپايي مي‌باشد.
با تنظيم اكولايزر اين دستگاه صداي موسيقي Rock-pop-live-Dance-Techno-Classic-Soft را مي‌توان انتخاب كرد و هنگام اجراي ديسك‌ها حالت مربوط به پخش صداي محيطي را انتخاب نمود.

درپايان براي آشنايي بيشتر خوانندگان با دستگاه دي.وي.دي توضيحي مختصر آمده است:
DVDكه نام كوتاه و متداول ديسك ويدئويي ديجيتال Digital Video Disc و يا ديسك چندمنظوره ديجيتال Digital Versatile Disc مي‌باشد نسل جديد تكنولوژي ذخيره اطلاعات بر روي ديسك نوري بوده و اين تكنولوژي قابليت ذخيره يك فيلم سينمايي بر روي ديسك با كيفيت بالا و صداي عالي و يا ذخيره حجم اطلاعات كامپيوتري بيشتر از CD معمولي را دارد.
هدف تكنولوژي DVD كاربرد تنها يك استاندارد ديجيتال براي امور مختلف در بخش‌هاي لوازم صوتي و تصويري، كامپيوتر و سينما و موسيقي مي‌باشد كه در نهايت جايگزين CD صوتي، نوار ويدئو، ديسك ليزري و CD-ROM و نوارهاي بازي‌هاي ويدئويي خواهد شد.

DVD از سوي كليه شركتهاي معتبر الكترونيكي و سازندگان سخت‌افزار كامپيوتري و استوديوهاي سينمايي و موسيقي پشتيباني شده و به همين دليل موفق‌ترين محصول عرضه شده در بخش الكترونيك مصرفي بوده و به طوري كه در كمتر از 4 سال حدود 150 ميليون DVD شامل DVD-ROM و DVD-VIDEO در جهان توليد و عرضه شده است كه قابل مقايسه با هيچ دستگاه الكترونيك ديگري از نظر بازاريابي و توفيق در مدت مشابه در بازار نمي‌باشد.
DVD از نظر كاربرد و شكل ظاهري انواع مختلفي دارد كه مهمترين آنها DVD-VIDEO براي ضبط و پخش فيلم‌هاي سينمايي و DVD-ROM نوع اصلي براي نگهداري داده‌هاي كامپيوتري مي‌باشد. تفاوت اين فرمتها مشابه تفاوت CD صوتي و DVD-ROM مي‌باشد.

مزاياي DVD
امتيازات DVD به طور كلي شامل ظرفيت زياد، كيفيت بازسازي صدا و تصوير عالي و تنوع كاربرد آن در بخش‌هاي مختلف صوتي و تصويري و كامپيوتري مي‌باشد. DVD-VIDEO نام نوع ديسك مخصوص فيلم‌هاي سينمايي مي‌باشد كه نوع خاص آن (ديسك دولايه و دوطرفه) امكان نگهداري 8 ساعت ويدئو با كيفيت بالا را دارد. اين نوع ديسك توسط دستگاههاي پخش DVD-ROM كامپيوتر و يا دستگاههاي پخش خانگي با علامت DVD-VIDEO قابل نمايش مي‌باشد.
مزاياي كلي DVD-VIDEO كه از اين پس به اختصار DVD خوانده مي‌شود به طور خلاصه به شرح زير مي‌باشد:
ـ بيش از 2 ساعت ويدئو ديجيتال با كيفيت بالا بر روي يك ديسك (در ديسك مخصوص تا 8 ساعت ويدئو با كيفيت بالا و يا 30 ساعت ويدئو با كيفيت VHS)
ـ امكان وجود 8 صداي ديجيتال (براي زبانهاي مختلف) هريك شامل 8 باند

ـ امكان وجود 32 زيرنويس بر روي ديسك
ـ امكان نمايش تا 9 زاويه ديد مختلف دوربين
ـ امكان دسترسي سريع به هر نقطه از فيلم
ـ قابليت دوام خوب (بر اثر كاركرد و مرور زمان ديسك كهنه و خراب نمي‌شود)
ـ مصونيت نسبت به ميدانهاي مغناطيسي و مقاوم نسبت به حرارت
ـ امكان پخش فيلم‌هاي با صفحه عريض بر روي تلويزيون‌هاي استاندارد يا عريض (نسبت ابعاد 4 به 3 و 16 به 9)

ـ ابعاد مناسب ديسك براي نگهداري و حمل و نقل، دستگاه پخش قابل حمل و سبك و تكثير ديسك ارزان
همچنين اكثر دستگاههاي پخش مدرن DVD داراي امكانات و مزاياي زير نيز مي‌باشند:
ـ انجام عمليات ويژه هنگام پخش (اسلايد، حالتهاي تند و آهسته و مرور سريع و گام به گام)
ـ قابليت برنامه‌ريزي براي پخش مجدد هر بخش مورد علاقه
ـ خروجي صداي ديجيتال و DTS
ـ امكان پخش استانداردهاي مختلف: CD صوتي و MP3 و VIDEO CD و SUPER VCD
ـ داراي خروجي‌هاي مختلف (خروجي ويدئو ديجيتال، خروجي مؤلفه‌هاي تصوير YUV يا RGB)
ـ پخش معكوس با سرعت عادي

كيفيت DVD
در تكنولوژي DVD امكان توليد تصوير ويدئويي با كيفيت بالا (تقريباً كيفيت استوديويي) و كيفيت صداي بهتر از ديسك صوتي وجود دارد و از نظر كيفيت DVD بسيار بهتر از نوار ويدئويي و در مجموع بهتر از ديسك ليزري مي‌باشد. كيفيت DVD بستگي به عوامل مختلف توليد آن دارد. با افزايش تجربه و بهبود روش‌هاي فشرده‌سازي اطلاعات و تكنولوژي‌هاي مربوطه كيفيت افزايش مي‌يابد. معمولاً DVD از نوارهاي اصلي ديجيتال استوديويي با روش MPEG-2 فشرده‌سازي و توليد مي‌شود. روش رمزدار كردن فشرده‌سازي MPEG2 به كار رفته از نوع كاهشي مي‌باشد و اطلاعات مازاد از قبيل بخش‌هايي از تصوير را كه تغيير نمي‌كند و يا اطلاعاتي را كه توسط چشم قابل تشخيص نمي‌باشد را حذف مي‌كند.

كيفيت صداي DVD عالي است زيرا DVD شامل صداي ديجيتال PCM با شرايط و مشخصات بهتري نسبت به CD صوتي بوده و همچنين صداي اكثر فيلم‌هاي سينمايي بر روي DVD به روش صداي فراگير چندكاناله دالبي ديجيتال Dolby Digital مي‌باشد كه مشابه صداي فراگير ديجيتال مورد استفاده در صنعت سينما مي‌باشد. مشابه تصوير، كيفيت صدا نيز بستگي به نحوه پردازش و فشرده‌سازي اطلاعات دارد و عليرغم فشرده‌سازي بهتر از كيفيت CD صوتي مي‌باشد.
به طور كلي درخصوص كيفيت صدا و تصوير در DVD مي‌‌توان گفت كه بالقوه امكان وجود كيفيت بسيار بالا بهتر از استانداردهاي قبلي موجود است، اما در عمل بستگي به نحوه توليد CD و همچنين كيفيت دستگاه پخش دارد.
كاربرد روش MPEG-2

سيگنال ويدئوپال و يا NTSC به نرخ انتقال داده‌هاي حدود 150MbPS نياز دارد و به عبارت ديگر حجم داده‌ها در سيگنال ويدئو 100 برابر بيشتر از سيگنال صوتي مي‌باشد و با توجه به نياز به فركانس نمونه‌برداري حداقل 13.5MHZ با روش 8 بيتي براي مؤلفه‌هاي RGB سيگنال ويدئو به اين نتيجه مي‌رسيم كه با نرخ انتقال داده 1.5MbPS متداول در CD-ROM و با ظرفيت 650MB هر ديسك تنها امكان ضرب30 ثانيه سيگنال تصوير وجوددارد.
همانگونه كه اعداد فوق نشان مي‌دهند در صورت به كارگيري روش ديسك‌هاي نوري متداول يا بايد ديسك را بزرگ نمود، يا اطلاعات را به نحو مناسب فشرده نمود. تفكيك‌هاي فشرده‌سازي و به طور كلي از روشهاي پردازش ديجيتال سيگنال استفاده مي‌كنند.

شكل‌هاي مختلف فشرده‌سازي داده‌ها هم‌اكنون كاربرد دارد. در DVD از روش فشرده‌سازي MPEG-2 كه براساس استانداردهاي ISO (سازمان بين‌المللي استاندارد) و با همكاري IEC (كميسيون بين‌المللي الكترونيك) تدوين شده و امكان ايجاد تصوير با كيفيت خوب پس از فشرده‌سازي را فراهم مي‌آورد، استفاده مي‌شود.
گروه مطالعاتي (Motion Picture Expert Group) MPEG در زمينه تصاوير متحرك فعاليت داشته، نمايندگاني از توليدكنندگان لوازم الكترونيك، سازندگان تجهيزات مخابراتي، سازمانهاي راديو تلويزيون و مخابرات و همچنين محققان دانشگاهي در آن صورت داشته و در سال 89 پس از تأسيس، سيستم فشرده‌سازي MPEG-1 را به منظور استفاده در وسايل صوتي تصويري ارائه نمود كه هم‌اكنون در Video CD (VCD) كاربرد دارد. پس از آن كميته به اين نتيجه رسيد كه مشخصات ارائه شده و جامع نبوده و در نتيجه روش MPEG-2 را ارائه نمود كه در سال 94 نهايي و تصويب شد. مشخصات MPEG-2 مي‌تواند حجم داده‌هاي بيشتري نسبت به MPEG-1 را فشرده نمايد و كيفيت تصوير بسيار بهتري ارائه نمايد.

با توجه به يكسان بودن ابعاد ديسك در VCD و DVD به منظور ذخيره اطلاعات بيشتر مي‌بايست ساختمان داخلي ديسك تغيير يابد كه در اين زمينه با كوتاه كردن طول حفره‌ها و كاهش دادن فاصله آنان بر روي ديسك و همچنين كاهش فاصله شيارها امكان ذخيره اطلاعات حدود 7 برابر CD و تقريباً حدود 4.7GB بر روي يك ديسك 12 سانتي عملي شده است. با كوچك كردن حفره‌ها و فاصله شيارها بر روي ديسك لازم است كه قطر شعاع ليزر كه اطلاعات را مي‌خواند نيز تغيير يابد كه در اين خصوص نيز به جاي ليزر مادون قرمز با طول موج 780 نانومتر در DVD از ليزر قرمز با طول موج 650 نانومتر استفاده شده است. همچنين براي ذخيره اطلاعات بيشتر در DVD و با توجه به طول موج ليزر به كار رفته از دو لايه ديسك با ضخامت 0.6mm به جاي ديسك 1.2mm متداول در CD استفاده شده تا هم سازگاري با CD حفظ شده و همچنين امكان ذخيره داده‌هاي بيشتر فراهم باشد. در جدول زير مشخصات ديسك‌ها با هم مقايسه شده است:

ظرفيت
ساختار ديسك
قطر ديسك
ضخامت ديسك
فاصله شيارها
حداقل طول حفره
DVD
4.7 GB
دو صفحه به هم چسبيده

2×0.6mm
0.74Mm
0.40 Mm
VCD/CD
650MB
تك صفحه
12 mm
1.2 mm
1.64 Mm
0.834 Mm

مجموعه عوامل فوق يعني استفاده از روش فشرده‌سازي MPEG-2 مدولاسيون و سيستم‌هاي تصحيح خطاي پيچيده و همچنين ديسك دولايه‌اي با مشخصات خاص همگي منجر به ظرفيت بالاي ضبط و پخش DVD شده و با توجه به كيفيت بالاي صدا و تصوير DVD را به عنوان استاندارد جديد براي كاربردهاي مختلف در پخش‌هاي لوازم صوتر تصويري، كامپيوتري و سينما و موسيقي معرفي و تثبيت نموده است. به نحوي كه براي اولين بار در سال 2002 سخت‌افزار و نرم‌افزار توليد شده به صورت DVD از مجموع ساير استانداردهاي قديمي شامل LD, VCD, VHS و غيره پيشي گرفته. به طوري كه اكثر متخصصان و دست‌اندركاران بازار منسوخ شدن استانداردهاي قديمي را در آينده نزديك حتمي مي‌دانند.
فشرده سازي فایلها بدون نیاز به برنامه ای خاص و به روشي منحصر به فرد:

ويندوز XP دو نوع فشرده سازی را در اختیار کاربر قرار می دهد در روش اول که مطمئنا با آن آشنا هستيد میتوان با کيلک راست بر روی فايل یا شاخه > انتخاب Send To > انتخاب گزينه Compressed (Zipped) Folder آنرا را فشرده ساخت آنهم با پسوند ZIP اما روش دوم که خیلی جالبتر و در نوع خود بی همتاست به صورت زیر امکان پذیر است :
۱) سیستم فایلی ویندوز XP بايستی حتما NTFS باشد (اين سيستم فايلی بعد از دو سيستم آشنای FAT و FAT32 بوجود آمده و از سرعت و امنيت بيشتری در مقايسه با دو سيستم قبلی در نگهداری و ذخیره اطلاعات پشتيبانی می کند)

برای اطلاع از سيستم فايل XP خودتان بر روی درايو حاوی ويندوز XP کليک راست >انتخاب گزينه Properties > برگه General > در قسمت File system ميتوانيد نوع سيستم تخصيص داده را ببينيد .
اگر در اين قسمت عبارت NTFS به چشم ميخورد می توانيد به مرحله ۲ عزيمت فرماييد و گرنه بايد نوع سيستم فايلی را به NTFS تبديل کنيد آنهم با استفاده از فرمان زير که بايد آنرا در خط فرمان داس وارد کنيد

convert drive: /fs:ntfs که به جای عبارت drive نام درايو حاوی XP را بگذارید به نکته های زير توجه کنيد
الف) نکته فوق العاده مهم ) توجه داشته باشيد که محتوای درايو با سيستم NTFS هرگز به کمک سيستم عاملی که بر پايه يکی از دو سيستم FAT يا FAT32 استوار است قابل دسترسی نخواهد بود.

ب) در هنگام نصب ویندوز XP نیز در مورد تبدیل سیستم فایلی به NTFS از شما سوال می شود که میتوانید با آن موافقت کنید همچنین فرايند تبديل را می توانيد به کمک برنامه سودمند Partition Magic به آسانی انجام دهيد.

ج) به شخصه هنوز برنامه ای نديده ام که با اين سيستم مشکل داشته باشد مگر اينکه اصلا با نصب در ويندوز XP سازگاری نداشته باشد.

د) فرايند تبديل حدود ۱۵ تا ۴۵ دقيقه بسته به حجم درايو طول خواهد کشيد.

 

ه) فرمان بالا اطلاعات را پاک نخواهد کرد و طبيعتا نبايستی آسيبی به ويندوز برساند اما به پيامهای داده شده در حين کار حتما توجه کنيد.

و) فرمان بالا بر روی هر درايوی قابل اجراست چه ويندوز روی آن باشد چه نباشد.

ز) اگر خدای نکرده زمانی از اين تبديل پشيمان شديد می توانيد با استفاده از برنامه Partition Magic به حالت اوليه بازگرديد.
۲) اگر می خواهيد يک درايو با سیستم فایلی NTFS را فشرده کنيد بر روی آن کليک راست > Properties > برگه General > انتخاب گزينه Compress drive to save disk space و اگر ميخواهيد فايل يا شاخه ای در درايو با سیستم فایلی NTFS را فشرده کنيد بر روی آن کليک راست > Properties > برگه General > دکمه Advanced > انتخاب گزينه Compress contents to save disk space
تذکر ۱) ویندوز پس از انتخاب فایل فشرده شده به سرعت آن را از حالت فشرده در می آورد و پس از بستن دوباره به سرعت آن را فشرده میکند بدون اینکه شما چیزی مشاهده کنید.
تذکر ۲) فشرده سازی می تواند تا حدی باعث کندی واکنش پذيری سيستم شود.

 

تذکر ۳) به کمک فشرده سازی می توانيد تقريبا فضای اشغال شده را به نصف کاهش دهيد.

تذکر ۴) فايلها شاخه ها و درايوهای فشرده شده به رنگ متفاوت نمايش داده می شوند.

تذکر ۵) عمل unzip هم به راحتی و برعکس روش گفته شده در بالا امکان پذير است.

نرم افزار Power Archiver
PowerArchiver 2004 يك يوتيليتي قدرتمند براي مديرت و كار با انواع فايل هاي فشرده و آرشيو هست كه از انواع فايل هاي فشرده و رمزي شده پشتيباني ميكند!شما به واسطه رابط كاربري ساده و در عين حال زيبا برنامه ، ميتونيد به ابزار هاي قدرتمندي دست پيدا كنيد و به خواسته خودتان كه همانا فشرده كردن و باز كردن فايل هاي فشرده و ... هست دست پيدا كنيد!در حال حاضر ده ها ميليون كاربر در سطح جهان از PowerArchiver 2004 براي مديرت و كار با فايل هاي فشرده استفاده ميكنند!!! PowerArchiver 2004 ار چندين روش و متد براي فشرده سازي و رمزي كردن فايل هاي شما استفاده ميكند و شما به عنوان يه كاربر ميتوانيد روش مربوطه را به صلاح ديد خودتان انتخاب كنيد.

قابليت هاي كليدي اين نرم افزار :
قابليت آرشيو كردن و فشرده كردن تعداد نامحدودي فايل ( بدون توجه به حجم انها ) ، سرعت بالا در فشرده كردن و استخراج فايل ها از يك فايل فشرده شده! قابليت ساخت فايل هاي فشرده 7-Zip ، پشتيباني كامل از فرمت هاي محبوب ، قابليت ساختن و خواندن ZIP, 7-ZIP, CAB, LHA (LZH), TAR, GZIP, BZIP2, BH, XXE, UUE, yENC, and MIME (Base 64) همچنين قابليت خواندن فايل هاي RAR, ARJ, ARC, ACE, ZOO

قابليت تنظيم سطح امنيتي و متد رمزي كردن اطلاعات شما ، قابليت گرفتن بك آپ ، بصورت خودكار از فايل هايي كه برايش مشخص ميكنيد ( همچنين ميتواند بعد از گرفتن نسخه پشتيبان از فايلهاي شما ، انها را با يه رمز محافظت كند يا انها را براي شما به يك Ftp بفرستد كه شما بتونيد از جايي ديگر ان را دانلود و مورد استفاده قرار بدهيد!

ابزار هاي مفيد موجود در اين نرم افزار :
نرم افزار مورد بحث شامل يه سري ابزار هاي مفيد و كاربردي هم هست كه شما را از به كارگيري ساير نرم افزار هاي جانبي بي نياز ميكند! به عنوان مثال ميتوانيد فايل هاي فشرده خودتان را به فرمت مورد نظر ( يك فرمت فشرده ديگر ) تبديل كنيد يا به تعمير فايل هاي فشرده معيوب و صدمه ديده بپردازيد!
همچنين ميتوانيد فايل هاي حجمي فشرده شده را به قسمت هاي كوچكتري تقسيم و در صورت نياز انها را بهم بچسبانيد.
روش تازه اي براي توليد تراشه هاي حافظه با گنجايش بالاتر ابداع شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید