بخشی از مقاله

چکیده:

رویکرد پردازش اطلاعات درک و پیش بینی اینکه چگونه سازمانها محرک را درک، تعبیر و تفسیر، ذخیره بازیابی اصلاح می کنند و اطلاعات را انتقال می دهند، قضاوت می کنند و مسایل را حل می کنند. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت داده و اطلاعات با ارتقای هوش سازمانی در سازمان فناوری اطلاعات
ارتباطات شهرداری تهران انجام شده است.

روش پژوهشز انوع مدل یابی علٌی یا مدل معادلات ساختاری بوده است. نمونه پژوهش کارکنان و از خبرگان مدیریت دانش سازمان فناوری اطلاعات می باشد. ابزار گردآوری تحقیق نیز پرسشنامه ای است که توسط محقق ساخته شده است و روایی آن به روش روایی محتوا به تایید متخصان رسیده است. همچنین پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و با spss19 نرم افزار محاسبه شد و میزان آلفا در حد مطلوب - 92 درصد - محاسبه گردید.

این مطالعه در صدد آن است که مشخص نماید که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برای موفقیت در دنیای به شدت رقابتی امروز با مدیریت داده و اطلاعات سازمانی و بدنبال آن ارتقاء هوش سازمانی را شناسایی کند. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن است که بدون مدیریت داده ها مدیریت دانش موفق نخواهد بود . به کار گیری دانش به روز، توزیع، و به اشتراک گذاری دانش و آگاهی از عوامل محیطی و نیز حفظ بقاء و حیات، زمینه ساز ایجاد هوش سازمانی در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران می باشد.

1.    مقدمه

مدیریت اطلاعات به عنوان تعیین کننده توانایی های پردازش اطلاعات نظیر توانایی کسب، تعبیر، انتشار ، ذخیره و به کار گیری اطلاعات می باشد تعریف شده است - داونپورت،;1993 مک گی و پرساک، . - 1993 مدیریت دانش را نباید با مدیریت داده ها اشتباه گرفت. مدیریت داده ها بر فرآیند و فناوری متمرکز است در حالی که ارکان مدیریت دانش افراد و توانایی جمعی آنان برای تشریک مساعی سریع و اثر بخش می باشد. آنچه مسلم است این است که بدون مدیریت دادها مدیریت دانش موفق نخواهد بود.

پیوند دادن این دو نیازمند تعهد به یک فرهنگ تسهیم دانش است. سازمانها برای رسیدن به این منطور چاره ای جز سرمایه گذاری و تعهد به ایجاد فرهنگ دانایی ندارند. فرهنگ دانایی به عنوان پلی میان افراد، فناوری و فرآیندها امکان پیوند و نزدیکی مدیریت دانش و مدیریت داده ها را فراهم سازد. امروزه دانش به عنوان یک دارایی ارزشمند و یک منبع و سرمایه راهبردی در سازمان مطرح است و ارائه خدمات - محصولات - با کیفیت و اقتصادی، بدون بهره گیری و مدیریت این منبع ارزشمند، کاری دشوار و اغلب غیر ممکن است. دانش یک مفهوم و تعریف ساده و مشخص ندارد .

از لحاظ لغوی باید بین دانش و علم تفاوت قائل شد. از نظر رابطه منطقی می توان گفت که دانش مجموعه جامع تر و کلی تری نسبت به علم بوده و علم می تواند به نحوی زیرمجموعه دانش به عنوان تمامی آگاهی های انسانی تلقی شود. گستره علوم روز به روز وسیع تر و پردامنه تر می گردد . از جمله تحولات چشمگیر در قلمرو علوم مدیریت ، بروز و ظهور پدیده هایی همچون مدیریت دانش و هوش سازمانی می باشد . برای موفقیت سازمان ، دانش به عنوان یک سرمایه ، باید بین انسانها قابل مبادله بوده و توانایی رشد داشته باشد.

مدیریت دانش با ایجاد یک محیط کاری جدید موجب تسهیل در اشتراک دانش گردیده و فرد را هدایت می کند تا در زمان مناسب برای فعالیت کاراتر و اثربخش تر اقدام نماید. مدیریت دانش رویکردی برای افزودن یا ایجاد ارزش، به واسطه به کارگیری فعالانه تر دانش فنی و قضاوت ایجاد شده در درون سازمان و در بیشتر موارد در خارج از سازمان است 

مدیریت دانش فرایندی است که به سازمانها در شناسایی ، انتخاب ، سازماندهی ، انتشار و انتقال اطلاعات مهم و مهارت هایی که بخشی از سابقه سازمان هستند و عموماً به صورت ساختار نیافته در سازمان وجود دارند ، یاری می رساند.

موضوع دیگری که در این تحقیق بررسی شده است، پیرامون هوش سازمانی می باشد. هوش سازمانی ظرفیت یک
سازمان برای بکارگیری همه نیروی مغزی اش، و تمرکز آن نیروی مغزی بر انجام ماموریتش تعریف می شود

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید