بخشی از مقاله

گزارش کاراموزی نقشه كشي ـ معماري


و سرپرست كارآموزي مربوطه به منظور بررسي و اتخاذ تصميم در مورد نحوه ادامه كار دانشجو گرديده و در اين جلسه كه با حضور نماينده‌اي از معاونت آموزشي دانشگاه تشكيل مي‌شود بسته به موارد تخلف و اشكالات پيش آمده در حين كار، اخطار كتبي و درج در پرونده تا مردود شمردن واحد كارآموزي براي دانشجو مي‌توان تصميم اتخاذ نمود. تصميمات اين جلسه اكثريت آراء لازم الاجرا خواهد بود.

ب) مواردي كه بايد در نوشتن گزارش كارآموزي مورد توجه قرار گيرد:
1) كليه گزارشات كارآموزي مي‌بايست با Word XP 2000 – 2003 و در صفحه A4 و يك رو تايپ گردد. تعداد صفحات آن بين 30 تا 50 صفحه باشد. فاصله خطوط معادل 1 سانتي‌متر، حاشيه سمت راست و چپ 5/2 سانتي‌متر و حاشيه بالا و پايين 2 سانتي‌متر باشد. شماره صفحه در پايين صفحه و به فاصله 5/1 سانتي‌متر از لبه كاغذ و در وسط متن قرار گيرد.


2) طرح روي جلد گزارش كارآموزي صحافي شده مطابق فرم پيوست و زركوب باشد. (با آرم دانشگاه آزاد)
(توجه): موضوع كارآموزي با تصويب استاد راهنما و سرپرست كارآموزي در واحد صنعتي تعيين مي‌گردد.
3) صفحه اول: آيه مباركه بسم‌الله الرحمن الرحيم بصورت درشت نوشته شود.
4) صفحه دوم: مانند فرم پيوست باشد. (بدون آرم دانشگاه)


5) صفحه سوم: در صورت لزوم به سپاسگزاري و تقديم اختصاص داده شود.
6) صفحه چهارم: فهرست مطالب، اشكال و جداول با ذكر صفحات نوشته شود.
7) صفحه پنجم: چكيده
8) از صفحه ششم به بعد:
فصل اول: آشنايي كلي با مكان كارآموزي شامل:
1ـ تاريخچه سازمان


2ـ نمودار سازماني و تشكيلات
3ـ نوع محصولات توليدي يا خدمات
4ـ شرح مختصري از فرآيند توليد يا خدماتي
نكته: حداقل يك ششم زمان كارآموزي بايد به بررسي موارد فوق اختصاص يابد.

فصل دوم: ارزيابي بخش‌هاي مرتبط با رشته علمي دانشجو شامل:
1ـ موقعيت رشته دانشجو در واحد صنعتي با بررسي جزئيات سازماني رشته دانشجو در واحد صنعتي
2ـ بررسي شرح وظايف رشته دانشجو در واحد صنعتي
3ـ امور جاري در دست اقدام
4ـ برنامه‌هاي آينده


5ـ تكنيك‌هايي كه توسط رشته موردنظر در واحد صنعتي بكار مي‌رود.
6ـ ساير مواردي كه توسط استاد كارآموزي مشخص مي‌گردد.
نكته: حداقل دو ششم زمان كارآموزي بايد به بررسي موارد فوق اختصاص يابد.

فصل سوم: آزمون آموخته‌ها و نتايج
در اين مرحله كه با تصويب استاد كارآموزي و سرپرست در واحد صنعتي صورت مي‌پذيرد و حداقل سه ششم زمان كارآموزي را به خود اختصاص مي‌دهد، دانشجو بيشتر به محيط كار رشته عملي خود پرداخته و آموخته‌هاي خود را عمل مي‌آزمايد و به تحليل و بررسي عميق‌تري در مورد مكان و موضوع كارآموزي پرداخته و پيشنهادهايي را براي بهبود وضعيت ارائه مي‌دهد. لازم به ذكر است كه دانشجو بايد از هر نوع اقدام مستقيم در خط توليد يا سيستم جداً خودداري نمايد.


9) صفحه آخر: محتوي كليه منابع مورد استفاده و نام اشخاصي باشد كه راهنمائيهاي لازم را معمول داشته‌اند. (به ترتيب حروف اول نام خانوادگي نگارندگان آنها و ابتدا منابع فارسي و سپس منابع لاتين نوشته شود)
10) پيوستها
11) الصاق فرم‌هاي شماره 1 و 2 و 3


12) فرم نوشتن بايد مطابق آئين نگارش فارسي باشد. پاراگراف‌ها و جمله‌ها مشخص و داراي ارتباط مناسب بوده و تقسيم‌بندي بخش‌ها و فصل‌ها و زيرفصل‌ها به طور منطقي باشد.
13) جهت طبقه‌بندي و تشخيص سريع‌تر گزارش كارها لازم است دانشجو متناسب با رشته خود و با توجه به جدول زير به انتخاب رنگ جلد گزارش كارآموزي اقدام نمايد.
رشته
تحصيلي حسابداري خدمات مسافرتي


و جهانگردي - الكترونيك
- الكتروتكنيك
صنتي
- برق – قدرت - ساختمان
- معماري - تأسيسات
- ساخت
و
توليد شيمي


كاربردي - گرافيك
- نقاشي - كامپيوتر
رنگ جلد طوسي قهوه‌اي زرشكي سورمه‌اي مشكي سبز آبي سفيد

ج) مراحل نهايي و نحوه ارائه گزارش كارآموزي
1) تاييد استاد كارآموزي در صفحه اول گزارش كارآموزي
2) تحويل گزارش كارآموزي و گواهي اتمام آن و همچنين يك نسخه از فرم شماره 3 به همراه يك عدد CD از گزارش كارآموزي به دفتر ارتباط با صنعت
3) تحويل گزارش كارآموزي به كتابخانه دانشگاه پس از تأييد دفتر ارتباط با صنعت
با آرزوي توفيق روزافزون شما در كسب مهارتهاي علمي و عملي

 


چكيده
بخش اعظم عمر ما، در فضاهاي داخلي بناها سپري مي‌شود كه به كمك ساختارها و جداره‌ها شكل گرفته‌اند. اين فضاها، محيطي را ايجاد مي‌كنند كه بسياري از فعاليت‌هاي ما در آن صورت مي‌گيرد؛ كما اين كه آنچه بر بنا روح مي‌بخشد هم، فضاي داخل آن است.


اين گزارش ماهيت و طراحي فضاي داخل يك رستوران را مورد مطالعه قرار مي‌دهد. هدف از گردآوري اين مطالب، معرفي مهمترين عناصر تشكيل‌دهنده‌ي محيط داخل يك رستوران است كه در آن مشخصات هر يك از اين عناصر به صورت كلي با توجه به استانداردهاي موجود ذكر شده و روش‌هايي جهت گزينش و سازماندهي آن‌ها در الگوهاي طراحي ارائه شده است در گزينش هر يك از اين روش‌ها دو موضوع مورد تأكيد قرار گرفته است يكي طراحي رستوران با توجه به عناصر تشكيل‌دهنده براساس ضوابط و استانداردها و ديگر طراحي رستوران و چگونگي ظاهر رستوران از نظر ساختاري و زيباشناختي فضاها.
فصل اول:‌ مربوط تاريخچه سازمان و كاربري و فرآيند توليدي آن.


فصل دوم: مربوط مي‌باشد به چگونگي پيدايش اوليه يك رستوران و پيشينه تاريخي آن.
فصل سوم: تحت عنوان «وا‍ژه رستوران و رستوران‌داري» مي‌باشد.
فصل چهارم: با عنوان «طراحي رستوران ظاهر ساختمان» روشي را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه طي آن مي‌توان نيازهاي از پيش تعيين شده و موردنظر را تجربه كرد.


فصل پنجم: «بخش‌هاي حماسي گيلگش» چگونگي شكل‌گيري يك رستوران با توجه به داستان حماسي آن منطقه مي‌باشد.
فصل ششم: جمع‌آوري يك سري اطلاعات از استانداردها در فضاهاي مهمانپذير با توجه به روش‌هاي تجربي معماران و كاربردهاي فضاها
فصل هفتم: تحت عنوان “Fast Food” نمونه كار ارائه شده نگارنده مي‌باشد.


اصولاً پرداختن به مقوله طراحي رستوران كه از نوع ساختمان‌هاي مختلف و متفاوت مي‌باشد نيازمند به مطالعات جامع در خصوص جذب مشتري، محل قرارگيري، سطح كيفي، ميزان تقاضاي مراكز اطراف و ... كه هر كدام از اين عوامل به نوبه خود از اهميت خاصي برخوردار است. در طراحي يك رستوران به دليل اينكه از چه نوع كاربري باشد عوامل بسياري نقش دارند كه با يك آرشيتك همكاري مي‌نمايند به عنوان مثال در طراحي فضاهاي عرضه نوشيدني و غذا، مسئولين مربوط به اين امر هستند كه نحوه چيدمان فضاهاي داخلي و يا عناصر مورد استفاده را طراحي مي‌كنند و يا نظر مي‌دهند. در رستوران‌هاي ارزان قيمت اصرار بر طرح‌هاي اقتصادي است در حالي كه در رستوران‌هاي درجه يك و لوكس نهايت تلاش در جهت كارايي خوب طرح انجام مي‌پذيرد.

فصل اول: آشنايي كلي با مكان كارآموزي شامل:
1ـ تاريخچه سازمان
2ـ نوع محصولات توليدي يا خدمات
3ـ شرح مختصري از فرآيند توليد يا خدماتي

تاريخچه سازمان
اين سازمان به نام شركت عمران عرصه مهر از سال 1384 به مدت دو سال هست كه فعاليت خود را به صورت جدي شروع كرده است و از تاريخ ثبت به مدت نامحدود تعيين شده است.


نوع محصولات توليدي يا خدمات و شرح مختصري از فرآيند توليد يا خدماتي
اجراي اتبيه‌هاي بتني و فلزي و ساختماني و تأسيساتي و راه و صنعتي و مشاركت در ساخت و احداث مسكن انبوه‌سازي، مشاركت در مسكن و راه‌سازي و زيرسازي، آبرساني، لوله‌سازي، آسفالت معابر و لوله‌گذاري صنعتي محوطه‌سازي، خاك‌برداري، احداث ساختمان تجاري مسكوني و بيمارستاني و پروژه‌هاي نفت و گاز ساخت و ساز بست‌هاي فشار قوي و ضعيف شبكه آبرساني و فاضلاب و تصفيه‌خانه‌ها و تأسيسات شهري و پروژه‌ها برقي و مكانيكي و اجراي زيرسازي خطوط راه آهن و خدمات مربوط به امور شهري ازقبيل فضاي سبز و رنگ‌كاري مبلمان و عمران ان طراحي نقشه‌كشي و نقشه‌برداري جاده و صادرات و واردات ماشين‌هاي سبك و سنگين و صنعتي و مصالح ساختماني و كليه كالاهاي مجاز بازرگاني (اخذ وام از كليه بانك‌هاي داخلي و خارجي ايجاد شعب در كليه استان‌ها)

فصل دوم
ـ پيشينه خدمات پذيرايي
سابقه تأمين غذاي مسافرين، تاريخچه‌اي بسيار كهن دارد و سابقه آن به 4000 سال پيش، از ميلاد مسيح مي‌رسد كه در آن زمان مراكزي براي عرضه غذا و نوشابه بوجود آمد كه در هنگام حكومت پادشاهان روم، يونان و روم شرقي رونقي فراوان داشت، در سده 16 گونه‌هاي مختلفي از كليه قهوه‌خانه در انگلستان بوجود آمد كه در زمان‌هاي معين غذاهايي را ارائه كرد، در سال‌هاي آخر سده 18، واژه رستوران براي نخستين بار در فرانسه (پاريس) بكار برده شد، ولي اولين سالن غذا‌خوري به مفهوم امروزي در ايالات متحده آمريكا در دلمانيكو به سال 1834 ميلادي گشايش يافت كه به شيوه انگليسي‌ها غذا و نوشابه را به مشتريان ارائه مي‌كرد.


در ايران كهن در كنار امكانات اقامتي، تسهيلاتي نيز جهت پذيرايي مسافران در نظر گرفته شده بود كه سابقه آن به قبل از هخامنشيان برمي‌گردد كه متأسفانه اطلاعاتي از آن زمان در دسترس نيست، در زمان هخامنشيان نسبت به ايجاد ايستگاههاي شاهي در مسيرهاي ارتباطي كه در آن از مسافران نيز پذيرايي مي‌شد، همت مي‌گماشتند. در زمان سلوكيان نيز در فواصل معين در مسير راهها، آب انبار و كاروانسراهايي براي استفاده از مسافران بنا شده بود كه اين روند در دوران اشكانيان و ساسانيان نيز ادامه داشت. در شروع دوران اسلامي در ايران احداث بناهاي عام المنفعه مربوط به مسافران، سياحان و برقراري موقوفات

جهت پذيرايي آنان، كاملاً رواج داشت. در فاصله سلطه مغولان و يورش تيمور، با ندرت رسيدن جنبش تصوف در كنار خانقاهها، مراكزي را نيز براي نگهداري سكني، پذيرايي و اطعام واردين تخصيص داده بودند. در زمان صفويه در كنار كاروانسراها براي تأمين آب آشاميدني مسافران، خصوصاً در نواحي كويري و نقاط كم آب، آب انبارهايي بزرگ با بادگير بنا گرديده بود تا آبي خنك و گوارا در دسترس مسافران قرار گيرد زمان نيز مسافران مي‌توانستند، آذوقه و ارزق موردنياز خود را به اقتضاء فصل، به قيمت خوب از كاروانسرا و يا روستائيان اطراف كه در مسير مسافران قرار مي‌گرفتند ابتياع نمايند، در مسيرهايي كه كاروانسرا وجود نداشت. منازل اهالي، وسايل استراحت مسافران را فراهم مي‌نمودند و چون اجازه دريافت كرايه و پول را نداشتند از بابت فروش ارزاقي كه براي مسافرت تهيه مي‌كردند وجوهي را اخذ مي‌كردند.


در زمان صفويه تمامي افراد در منازل خود مطبخ نداشتند و به آشپزخانه‌هاي عمومي مي‌رفتند و در آنجا پلو يا هر چه كه مي‌خواستند براي شام خود خريداري مي‌كردند، كه در سرتاسر شهرها، خصوصاً اصفهان تعداد زيادي از اين نوع آشپزخانه‌ها وجود داشته كه هر يك فقط يك نوع غذا را ارائه و به فروش مي‌رساندند، اين مطبخ‌هاي عمومي كه به شكل دكان در قسمت داخلي با پرده‌اي جدا شده و مشتريان بر روي يكي دو تخت و يا نيمكتي كه روي زمين به اندازه سه پا ارتفاع داشته و با قالي پوشانيده شده بود، غذاي خود را صرف مي‌كردند. قهوه‌خانه‌ها نيز در دوران صفويه بسيار مهم و مجلل بودند. اين محل‌ها عموماً مراكز اجتماع و محل تفريح مردم بوده است كه در آنجا قهوه به طرز بسيار تميزي با سرعت تمام و احترام، تقديم مشتريان نشسته بر روي سكوها، مي‌شده است. در قهوه‌خانه‌ها مردم به اعبت مي‌پرداختن و ضمن انجام چند بازي، توجه به سخنان ملايان، درويشان و يا شاعران، نيز رواج داشته است.


در زمان قاجاريه به وضعيت ارائه و طبخ غذا بهبود بسيار يافته، غذاي ملي ايران، پلو «كه با دقت و مهارت از برنج و روغن فراهم مي‌شده است و داراي انواع و اقسام بوده است» نام داشته است. از سوپ به ندرت استفاده مي‌شده ولي خوردن نوعي آب‌گوشت با گوشت گوسفند و مرغ بنام شوربا، رواج داشته است. غذاهاي معمول ديگر در آن زمان خوراك‌هاي بره، گوسفند، پرنده كه با برگه ميوه خشك، پخته مي‌شد، كوكو، شيريني و كباب «از گوشت گوسفند، آهو، گوزن،

كل، بز كوهي و ...» بوده است. در آن زمان از گوشت گاو، گوساله و خرگوش يا استفاده نمي‌شده و يا استفاده از آن بسيار محدود بوده است. خوردن ميوه رواج فراوان داشته، در عهد اميركبير، توجه بيشتري بر ميهمانخانه‌ها و آب انبارها و چايخانه‌ها معطوف مي‌گردد. همانند ادوار گذشته براي رفاه و آسايش مسافران در كنار جاده‌هاي كاروان‌رو و شوسه، اماكن اقامتي و پذيرايي متعددي متناسب با نياز زمان و منطقه، احداث شده بوده است،‌ قهوه‌خانه‌ها ميان راه نيز با معماري خاص خود كه شامل فضايي مربع شكل در وسط با شاه‌نشين‌هايي در اطراف و يا سكوهايي پوشيده از قالي و گليم و حوض آب در ميان آن بوده، بر تعداد بسيار در كنار راههاي مختلف كشور وجود داشته كه مسافران خسته در اين واحدها، به استراحت مي‌پرداختند و يا با چاي، قهوه، شربت و دوغ پذيرايي مي‌شدند.


در سال 1306 يك مهاجر روسي به نام خاچيك‌ ما ديكيانس، كافه نادري را در خيابان نادري (جمهوري امروز) دائر كرد كه اين شخص براي اولين بار در تهران به كار شيريني‌پزي پرداخت و چندي بعد در جوار (كافه نادري) ميهمانخانه‌اي به همان نام احداث كرد، كه براي نخستين بار، در تهران، در رستوران اين هتل بود كه غذاهاي فرنگي همچون بيفتك و بيف استروگانف و غيره به ايرانيان عرضه مي‌شد.


در سال 1307 خورشيدي براي اولين بار نفرات و ضوابطي براي تأسيس كافه و رستوران از سوي بلديد (شهرداري) تهران وضع گرديد. در اسفند 1314 نيز آئين‌نامه نرخ فروش اغذيه و ماكولات در ميهمانخانه‌ها و رستوران‌ها از طرف بلديد تهران، تدوين و ابلاغ گرديد، سپس از اين دوران بود كه ايجاد واحدهاي پذيرايي در شهرهاي بزرگ واقعي نقاط كشور رو به فزوني رفت.

فصل سوم
ـ رستوران و رستوران‌داري
اهميت بخش غذا و نوشابه از اين‌روست كه از مجموع تمام هزينه‌اي كه يك مشتري مي‌پردازد مخارجي كه صرف غذا و نوشابه مي‌شود.
رستوران جايي كه گذشته از مصرف مواد اوليه سالم، خوب و قابل اعتماد، هنرآشيز متخصص در انظار مراجعه‌كنندگان بخوبي نمايان مي‌شود، از اين‌رو بايد شيوه‌هاي ظريف و لپسند عرضه كردن غذا را به كار گرفت.


ظاهر هر رستوران به شيوه گوناگوني بر شتري اثرگذار است، امروزه صاحبان اين نوع مراكز خدماتي برآنند كه جلوه قسمت بيروني، تابلو و محل‌هاي ورودي خود را ارتقاء ببخشند تا بتوانند با جلب مشتريان آنان را به ورود به رستوران خود تشويق و ترغيب نمايند، علاوه بر جلب توجه، تصويري به يادماندني در ذهن ايجاد مي‌كند. معماري خاص بنا، عامل مهمي در ارتباط برقرار كردن با مشتريان است، در حقيقت نماي بيروني رستوران، القاء‌كننده وضعيت داخل آن نيز بوده و هماهنگي طرح‌نما و معماري ساختماني، نوعي وابستگي خاصي نسبت به هم دارند.


شيوه‌هاي جداسازي محيط خارجي، با داخل رستوران، بايد با نوع و مكان رستوران هماهنگ بود و رعايت اصول طراحي در نورپردازي، رنگ كف سالن، ديوار، صندلي‌ها و ميزهاي مورد استفاده، تزئين داخلي از عواملي مهم در تعيين وضعيت كلي رستوران هستند، مثلاً رنگ‌هاي اصلي و روشن براي رستوران‌هاي غيررسمي و يا Fast Food (سريع الطبخ) مناسب هستند زيرا عملكرد اين رستوران‌ها سريع مي‌باشد.

انواع واحدهاي خدمات پذيرايي:
رستوران: رستوران محلي است كه افراد مختلف با خلق و خوي گوناگون و توقعات و انتظارات خاص و متفاوت در آنجا جمع مي‌شوند و توقع دارند با راحتي، آسودگي و احترام از آن پذيرايي شود. رستوران‌ها با درجات و موقعيت‌هاي مختلف به‌ وجود آمده است كه به وسعت، محل رستوران، مبلمان، تزئينات، معماري، سطح و نوع خدمات و ... از عواملي هستند كه درجه‌بندي و ارزش‌گذاري اين نوع واحدهاي خدمات پذيرايي تأثيرگذار هستند.

غذاكده سنتي: غذاكده‌هاي سنتي با معماري و طراحي سنتي و با استفاده از وسايل و تجهيزات بومي بنا شده‌اند. لباس افراد خدماتي در اين نوع واحدها ترجيحاً از البسته محلي انتخاب مي‌شود و غذاهاي ارائه شده عمدتاً سنتي و شامل انواع كباب، آبگوشت، خوراكي‌ها، مخلفات و نوشيدني‌هاي بومي و محلي مي‌شود. ضمناً برخي از اين نوع واحدها از موزيك سنتي زنده در ساعات خاصي نيز استفاده مي‌شود.

كافه ـ تريا: در كافه ـ تريا، بستني، چاي، قهوه و ساير نوشيدني‌ها كيك و شيريني و غذاهاي ساده همانند همبرگر و ساندويچ سرو مي‌شود، برخي از كافه ترياها مي‌توانند 24 ساعته نيز باز باشند. ضمناً قيمت مواد عرضه شده در كافه تريا از رستوران‌ها ارزان‌تر است.

سلف سرويس: در سلف سرويس كليه غذاهاي موجود در معرض ديد مشتريان به نمايش گذاشته مي‌شود، به نحوي كه خود ميهمان از هر نوع غذايي كه بخواهد انتخاب مي‌نمايد. در سلف سرويس، پرسنل كمتري موردنياز است،‌ زيرا ميهمانان خود لوازم و غذاي مورد احتياج خود را برمي‌دارند.

بوفه: بوفه يا بوفه آزاد در هتل‌ها براي صرف صبحانه و نهار ميهمانان و مسافران مورد استفاده قرار مي‌گيرد، كه معمولاً مراجعه‌كننده صورت‌حساب مخصوصي را كه به همين منظور نوشته مي‌شود امضاء مي‌كند، در ساير واحدهاي پذيرايي، محاسبه‌هاي غذا با توجه به تعداد نفرات است ميزبونه نهار داراي انواع غذاهاي سرد و گرم، سالاد و دسر و نوشابه خواهد بود، البته روش ديگري نيز در بوفه به كار برده مي‌شود بدين معني كه پيش غذا و يا مكثل غذا ميز بخصوص وجود داشت ولي غذاي اصلي را بايد از روي فهرست غذا (منو) سفارش داد. در اين جا براي پيش غذا و مكثل غذا و دسرها حتي اگر مورد استفاده مشتري هم قرار نگيرد، مبلغي به حساب وي منظور مي‌شود. در اين نوع بوفه‌ها پيش غذا و يا مكثل غذا و دسرها را مشتري خود بايد بردارد ولي غذاهاي اصلي بوسيله پيشخدمت سرو مي‌شود.

قهوه‌خانه:
قهوه‌خانه همان چايخانه‌‌هاي سنتي هستند كه با وسايل و تجهيزاتي ساده از گذشته‌هاي دور فعاليت مي‌كردند و هر مكان پاتوق يا محل مجتمع قشري خاص از اصناف بودند هم‌اكنون نيز چايخانه در گوشه كنار شهرها و يا در بين راهها خصوصاً در مناطق پرتردد و كم رفاه بيشتر فعاليت دارند در اين نوع مكان‌ها انواع چاي (با طعم‌هاي مختلف) قيلان، نيمرو در برخي موارد آبگوشت (ديزي) كه با زغال طبخ مي‌شود در صبح، ظهر و گاهي شام به مشتريان ارائه مي‌شود. در قديم براي سرگرم كردن حاضرين در قهوه‌خانه‌ها از نقل‌ها، استفاده مي‌شد، كه امروزه كماكان در معدودي از قهوه‌خانه‌ها از اين روش استفاده مي‌شود، گرچه در برخي از موارد، تلوزيون جايگزين آن شده است. فضاي قهوه‌خانه‌ها كاملاً مردانه است و مراجعه‌كننده بدون محدوديتي مي‌تواند ساعت‌هاي متمادي را در آن مكان سپري كند، در برخي از قهوه‌خانه‌ها نيز افراد به تبادلات تجاري مي‌پردازند.

چك ليست فضاهاي عرضه غذا
الف) رستوران
طرح / پلان
سلسله مراتب براي ورود ـ ميزبان/ سر گارسون ـ صندوقدار ـ تركيب صندلي‌ها در كنار هم ـ بوفه/ سلف سرويس ـ ايستگاه خدمات ـ ويترين غذا/ نوشيدني ـ پخت و پز نمايشي ـ تغيير سطح ـ محوطه تفريحات و سرگرمي‌ها ـ ورودي آشپزخانه ـ پيشخوان ارسال نوشيدني (Service Bar)
ب) طرح / دكور:


جو يا سبك محل ـ فازك‌كاري ـ ميزها / صندلي‌ها ـ عناصر نمادين ـ روسازي پنجره‌ها ـ نورپردازي ـ رنگ‌پردازي ـ وسايل مربوط به روميزي ـ كارهاي هنري ـ گياهكاري‌ها
ج) وسايل و تجهيزات خاص
تجهيزات و وسايل پخت و پز نمايشي ـ چرخ‌هاي انتقال غذا و ... به ميزها، كامپيوترهاي ثبت فروش در جا ـ سيستم سفارش‌نويسي ـ سيستم صوتي
ح) عمومي


نام و محل عرضه نوشيدني ـ موقعيت قرارگيري ـ گنجايش ـ ساعات كار ـ شرحي از بازار مشتريان آن ـ پيش‌بيني مالي‌ ـ كاركنان
* اهداف طراحي رستوران‌ها و سالن‌ها
* كليه اماكن عرضه غذا بايد دسترسي مستقيم و نزديكي به آشپزخانه داشته باشد.
* كليه اماكن عرضه نوشيدني كه به سرويس و پشتيباني نياز دارند مي‌توانند از فضاهاي انبار و يا آشپزخانه تأمين شود.
* تمامي امكان عرضه نوشيدني را بايد بتوان از نواحي كه در آن رفت و آمد ميهمانان و مراجعين جريان دارد، به راحتي تشخيص داد. كافه تريا را بايد بتوان از لابي مشاهده نمود.


* اغلب اماكن عرضه غذا بايد يك محل صرف نوشيدني در مجاورت خود داشته باشند. يا اينكه از سالن كوچك برخوردار باشند.
* رستوران و محل‌هاي بزرگتر صرف نوشيدني بايد به صورت طراحي شوند كه بتوان بخش‌هايي از آنها را، در اوقات كاهش تعداد مشتري بسته نگهداشت.
* تعداد صندلي‌هاي رستوران و محل صرف نوشيدني، برحسب اندازه و محل و نيز بنا بر اهميت نسبي كه گرداننده رستوران به آن بخش از فعاليت‌هاي رستوران قائل است، متفاوت و متغير مي‌باشند. معيار مقدماتي در شرح طراحي تعدادي صندلي‌هاي رستوران را 75% در نظر مي‌گيرند.
* اهداف در طراحي رستوران


اهداف طراحي، از يك طرح نظري روشن و تحقيق شده، در رابطه با بازاريابي و نحوه اداره رستوران پيروي مي‌نمايند. براساس برنامه غذا و ابعاد فعاليتي، ازقبيل نوع سرويس‌دهي و شيوه ارائه نوشيدني‌ها، نحوه ارائه صورتحساب غذا و استفاده از امكانات تفريحي، طراحان كاربري، چيدمان، نازك كاري‌ها، نورپردازي‌ها، مبلمان را ايجاد مي‌كنند.


در طراحي يك كافي شاپ بايد نكات ذيل را در نظر گرفت؛
ـ بخش‌هاي مجزا: رستوران را به دو يا چند قسمت نمائيم تا بتوان بخش‌هايي از آن در اوقاتي كه تعداد افراد و مشتريان كم است تعطيل نمود.
ـ چيدمان قابل تغيير ميزها: ميزهاي قابل جفت نمودن و ميزهاي لبه‌دار (يعني ميزهايي كه لبه و يا مستطيل بلندتر تبديل مي‌نمايد.) براي پذيرايي از ميهمانان بيشتر، در نظر بگيريم.


ـ صندلي‌هاي پشت پيشخوان: حدود ده درصد از صندلي‌ها را براي ميهمانان تنها، در كنار پيشخوان قرار گرفته شود.
ـ قسمت‌هاي بوفه/ ويترين: فضايي را جهت بوفه سلف سرويس يا ويترين غذا قرار گيرد.
ـ ايستگاه‌هاي خدماتي: حدوداً براي هر 100 صندلي، يك ايستگاه خدمات‌رساني در نظر گيرند، تا بتوان از آن محل آب، قهوه، روميزي دستمال‌هاي تميز و وسايل غذاخوري موردنياز تأمين نمود و همچنين بتوان ظروف كثيف را بدان فضا انتقال داد.
ـ چراغ و روشنايي قابل تغيير و تنظيم: براي آنكه بتوان جو فضا را از حالت نهارخوري به زمان شام خوري تغيير داد. طرح‌هايي را براي يك رستوران فرضي گران‌قيمت در نظر گرفت. رستوران‌هاي عرضه غذاهاي ويژه و يا خيلي گران قيمت مي‌توانند فقط براي شام باز باشند هر چند عرضه نهار نيز مي‌تواند سودآور باشد.


ـ سلسله مراتب ورود: براي رستوران يك سر سراي ورود پيش‌بيني نمائيد تا در هنگام ورود جو رستوران احساس گردد.
ـ ميزبان (Maitred) : يك مكان براي استقرار ميزبان، در كنار ورودي رستوران تعبيه نمائيد.
ـ كانون توجه: صندلي‌ها به صورتي قرار گيرد تا به نقاط داخلي (مانند ويترين غذاها، فواره‌ها) يا به يك نقطه در خارج از سالن غذاخوري متوجه باشد.
ـ‌ فضاي نشيمن: از پارتيشن‌ها،‌ جداكننده‌ها و اختلاف سطح، به صورتي استفاده شود كه به فضاهاي دوستانه و تقريباً خصوصي ايجاد كنند.
ـ ويترين غذا: يك ويترين غذا، در نزديكي ورودي و يا به صورتي كه در ميان ميزها مركزيت داشته باشد، قرار داده شود.


ـ آشپزي و پخت و پز نمايشي: براساس ايده‌هاي طبخ غذا، فضايي براي آماده‌سازي غذا، مانند كباب‌پز، تنور يا سبك ژاپني درنظر گيرند.
ـ تفريحات: مبناي طرح فاز صفر مربوط به غذاخوري‌ها، يك سالن و محوطه نمايش كوچك پيش‌بيني شود. از آنجا كه رستوران‌ها و محل‌هاي عرضه نوشيدني در رستوران‌ها، رقابت جدي و شديدي با اماكن مشابه در خارج از آنها دارند. لذا از نظر طراحي داخلي، آنها را در بهترين موقعيت رقابت قرار داده شود.
فصل چهار: (طراحي رستوران ظاهر ساختمان)


فصل پنجم: (مجله صفحه 22 تا صفحه 24) بخش‌هاي حماس گيلگش
فصل ششم: (كتاب استانداردهاي جامع)
فصل هفتم: Fast Food به همراه عكس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید