بخشی از مقاله

چکیده مطالب
مراحلی که کارآموز در دایره اعتباری بانک تجارت می تواند با آن سرو کار داشته باشد .
1- لیست های دریافتی از شعب که مربوط به تسهیلات پرداختی می باشد به دست کار آموزمی رسد
2- وارد کردن اطلاعات تسهیلات پرداختی در سیستم کامپیوتری


3- بایگانی لیستهای وارد شده
4- مهر زدن فرمهای 1043
5- برگشت فرمها به شعب
چکیده تاریخچه بانک
بانك تجارت بموجب لايحه قانوني اداره امور بانكها مصوب مهر ماه 1358، با ادغام يازده بانك خصوصي كه متعاقباً با الحاق بانك ايران و روس تعداد آنها به دوازده بانك رسيد با سرمايه اي بالغ بر 1/39 ميليارد ريال در تاريخ 29 آذر ماه 1358 تاسيس شد. توجه به تركيب بانكهاي تشكيل دهنده بانك تجارت، نكته اي حائز اهميت را آشكار مي سازد و آن قرار گرفتن بانكهاي قديمي و جديد در كنار يكديگر است. وجود بانكهاي قديمي همچون بانك بازرگاني ايران بعنوان نخستين بانك خصوصي كشور كه وارث تجربيات طولاني در امر بانكداري بود و بانك ايران و روس كه سابقه تاسيس آن به 80 سال پيش باز مي گردد در كنار بانكهاي جواني كه اندكي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تاسيس شده بودند و همچنين بانكهاي مختلط ايراني و خارجي كه از امكانات و تكنولوژي مدرن

بانكي برخوردار بودند، عملاً آميزه‌اي از تجارب گرانبهاي صنعت بانكداري را به سبك اروپايي، آمريكايي، ژاپني و روسي به همراه تركيبي از نيروهاي انساني جوان و مجرب در اختيار بانك تجارت قرار داد.و.........

 

مقدمه گزارش
این گزارش طی مراحل زیر تهیه شده که در هرمرحله توضیحاتی داده خواهد شد
بانك تجارت بموجب لايحه قانوني اداره امور بانكها مصوب مهر ماه 1358، با ادغام يازده بانك خصوصي كه متعاقباً با الحاق بانك ايران و روس تعداد آنها به دوازده بانك رسيد با سرمايه اي بالغ بر 1/39 ميليارد ريال در تاريخ 29 آذر ماه 1358 تاسيس شد. توجه به تركيب بانكهاي تشكيل دهنده
2-نمودارسازمانی بانک
3-تعریفات وشرایط خاص هریک ازانواع وامها:


- رعايت كامل شرايط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقيقي.
- تكميل و امضاء فرم تقاضاي افتتاح حساب مشترك با درج نسبت سهم شركاء (در صورت عدم تعيين، سهم هريك بالمناصفه خواهدبود)، نحوه برداشت از اصل وجه سپرده و نحوه ابطال(منفرداً يا متفقاً).اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي مقيم ايران:
افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري بلند مدت به نام اشخاص حقيقي (غير از افاغنه فاقد كارت آبي و آوارگان عراقي فاقد كارت سبز) و حقوقي خارجي (كه در ايران به ثبت رسيده باشند) مقيم ايران با رعايت شرايط افتتاح حساب مزبور براي اشخاص حقيقي و حقوقي بلامانع مي باشد.مدت سپرده:


- مدت سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه، 6 ماه مي باشد.- مدت سپرده سرمايه گذاري بلند مدت يكساله، دو ساله، سه ساله، چهار ساله و پنج ساله مي باشد. تمديد سپرده:كليه سپرده ها در سررسيد متناوباً براي دوره هاي بعدي با همان مدت قبلي و مشخصات موجود، در چارچوب و ضوابط و مقررات بانك تمديد مي گردد مگر آنكه سپرده گذار بصورت مكتوب دستور ديگري به بانك اعلام نموده باشد.و.....
4 –مراحل کارهای که کارآموز دردایره اعتبارات باید انجام دهد
ا-1- لیست های دریافتی از شعب که مربوط به تسهیلات پرداختی می باشد به دست کار آموزمی رسد
2- وارد کردن اطلاعات تسهیلات پرداختی در سیستم کامپیوتری
3- بایگانی لیستهای وارد شده
4- مهر زدن فرمهای 1043


5- برگشت فرمها به شعب
فصل اول


انواع سپرده ها

1-تسهيلات اعتباري
2-ضمانتنامه
3-تلفنبانك
4-صندوق امانات
5-چک پول
6-چک بر
7-تجارت کارت
8-بانکداری اینترنتی
9-ایران چک
10-ضمانتنامه ارزی
11-انواع حسابهای ارزی


12-سوئیفت

ضمانت نامه
بانك با صدور ضمانتنامه بانكي تعهد مي نمايد در صورتيكه متعهد( ضمانتخواه / مضمون عنه) ‌، تعهدات پيش بيني شده موضوع ضمانتنامه را در مواعد معين نپردازد و يا اينكه از انجام صحيح و بموقع تعهدات خود به هر علت خودداري نمايد, به مجرد اعلام ذينفع (مضمون له و ياسازماني كه ضمانتنامه در قبال او صادر مي شود) قبل از انقضاي سررسيد، وجه الضمان يا مبلغ قيد شده در ضمانتنامه را در وجه ذينفع (مضمون له) بپردازد.


ضمانتنامه هاي بانكي غير قابل انتقال بوده و فقط توسط ذينفع مندرج در متن ضمانتنامه قابل استفاده مي باشد.

انواع ضمانتنامه هاي بانكي:
1- ضمانتنامه شركت در مناقصه يا مزايده
2- ضمانتنامه حسن انجام تعهدات
3- ضمانتنامه حسن انجام كار
4- ضمانتنامه پيش پرداخت
5- ضمانتنامه استرداد كسور وجه الضمان
6- ضمانتنامه گمركي
7- ضمانتنامه تعهد پرداخت
8- ضمانتنامه متفرق


تلفنبانک
با استفاده از سيستم تلفنبانك ، قادر خواهيد بود در هر ساعت ازشبانه روز ، تنها با در اختيار داشتن يك خط تلفن ، ضمن تماس باسيستم از آخرين اطلاعات كليه حسابهاي خود در بانك تجارت مطلع گرديد .
شماره تلفن تلفنبانک مرکزي تهران 88801818 و 81277 مِباشد
امكانات و توانائيهاي اين سيستم بشرح زير است :
الف – ارائه خدمات تلفني و فاكس
- اعلام موجودي مشتريان به ريال و ارز بهمراه تاريخ آخرين گردش حساب
- اعلام سه گردش آخر حساب
- امكان تغيير رمز حساب توسط مشتريان
- دريافت صورتحساب توسط فاكس بصورت فارسي و لاتين دو دوبخش 30گردش آخر حساب و ماههاي قبل از تاريخ ................. تا تاريخ .................
- قابليت استفاده از سيستم در دو حالت Pulse و Tone (در بعضي از مراكزو پيش شماره هاي اعلام شده توسط مخابرات Pulse رد نمي شود
-امکان انتقال وجه از يک حساب به ساير حسابهاي بانک تجارت که در سيستم معرفي گرديده است


صندوق امانات
تعريف:
صندوق امانات گونه اي از خدمات است كه به منظور ايجاد تسهيلات رفاهي در اختيار مشتريان گرامي قرار مي گيرد.


شرايط عمومي:
1-كليه اشخاص حقيقي و حقوقي كه مطابق قانون اهليت انجام معامله را داشته و داراي هرنوع حساب نزد بانك تجارت باشند مي توانند طبق ضوابط از خدمات صندوقهاي امانات بانك استفاده نمايند.
2- متقاضيان استفاده از صندوقهاي امانات در صورت نداشتن حساب در بانك تجارت, ملزم به افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز مي باشند.
3- چنانچه اجاره صندوق توسط اشخاص حقوقي باشد, رونوشت مصدق اساسنامه و يك نسخه از روزنامه رسمي كشوركه در آن آگهي ثبت شركت و يا موسسه درج شده باشد و هم

ير يا مديران مي بايست به بانك تسليم گردد.
4- اجاره صندوق, شخصي و اسمي بوده و قابل انتقال به ديگري نيست و فقط اجاره كننده و يا وكيل وي مي تواند از آن استفاده نمايد.

مشارکت مدنی بازرگانی
بانك تجارت در جهت گسترش فعاليتهاي اقتصادي شامل بخشهاي مختلف توليدي، بازرگاني، خدماتي, صنعتي، معدني و كشاورزي قسمتي از سرمايه و يا منابع مورد نياز متقاضيان را بصورت مشاركت تأمين مي نمايد. اعطاي تسهيلات مشاركت مدني در بخشهاي خصوصي، دولتي و تعاوني مجاز مي باشد.
تعريف : مشاركت مدني عبارت است از در آميختن سهم الشركه نقدي و يا غيرنقدي متعلق به اشخاص حقيقي يا حقوقي متعدد، به نحو مشاع براي انجام كارهاي انتفاعي (توليدي، بازرگاني و خدماتي) به مدت محدود، طبق قرارداد.
مشاركت مدني در صورتي تحقق خواهديافت كه شركا طبق قرارداد, سهم الشركه نقدي خود را به حساب مشترك در بانك واريز نمايند و در صورتي كه تمام يا قسمتي از سهم الشركه غيرنقدي باشد، بهاي اين سهم الشركه بايد بدواً طبق توافق طرفين تقويم گرديده و پس از توافق و امضاي صورتمجلس، به مدير يا مديران شركت تحويل گردد.
1- مشاركت مدني وارداتي و مشاركت مدني بازرگاني داخلي


ضوابط اعطاي تسهيلات:
1- موضوع مشاركت بايد حداكثر ظرف مدت يك سال خاتمه و تسويه شود.
2- ارائه وثايق كافي توسط شريك به منظور حصول اطمينان از حسن اجراي قراردادمشاركت مدني به بانك الزاميست.
3- شريك بايد در كار موضوع مشاركت، داراي تجربه و مهارتهاي متداول و لازم باشد و همچنين قادر باشد امكانات مورد نياز را جهت اجراي امر مشاركت به هرصورت فراهم نمايد.
5- نسبت سود طرفين توسط بانك تعيين و در متن قرارداد درج مي گردد.

6- تغيير در شرايط و سرمايه قرارداد امضا شده مشاركت مدني, موكول به بررسي مجدد سهم منافع بانك خواهدبود.
7- پرداخت سهم الشركه توسط شركا مي تواند به دفعات صورت گيرد. در اينصورت در هر دفعه، شركا بايد به طور همزمان نسبت به سهم خود، سهم الشركه مقرر را پرداخت نمايند.
تعهدات شريك:
1- شريك حق ندارد از سرمايه مشاركت مدني در فعاليتهاي ديگري غير از موضوع قرارداد استفاده نمايد. ولي احياناً اگر اين عمل را انجام دهد و بانك نسبت به فسخ قرارداد اقدام ننمايد، شريك نسبت به مبلغ و مدتي كه از وجوه حساب مشترك مشاركت مدني استفاده كرده است بدهكار محسوب و بايد خسارت تأخير تأديه بنفع بانك پرداخت نمايد.
2- شريك بايد هرگونه اطلاعات مورد نياز (مانند ارائه دفاتر، حسابها و...) را در اختيار بانك قراردهد و به راهنماييهاي نماينده بانك ترتيب اثر دهد.
3- شريك بايدكليه امور بانكي مورد نياز فعاليت موضوع قرارداد مشاركت را از طريق بانك تجارت انجام دهد.
4- چنانچه قرارداد به هر جهت و يا در اثر تخلف شريك از هر يك از مفاد تعهدات خود ، فسخ گردد و در استرداد سرمايه مشاركت (سهم بانك) تاًخير بعمل آيد, علاوه بر اصل سرمايه كه شريك بايد نقداً واريز كند، از زمان استفاده از سرمايه تا زمان وصول كليه مطالبات بانك، معادل سود بخش اقتصادي مربوطه به اضافه 6% در سال نسبت به سرمايه استفاده شده به عنوان جبران خسارت به بانك پرداخت نمايد.
5- چنانچه به هر دليل خساراتي بر اصل سرمايه مشاركت (سهم بانك) وارد آيد، شريك بايد خسارت وارده را به ميزاني كه بانك تعيين مي كند از اموال خود به بانك پرداخت نمايد.
6- شريك به بانك اختيار مي دهد كه وجوه لازم را جهت وصول وجه التزام و جبران نقصان و خسارات وارده بر اصل سرمايه، از هر يك از حسابهاي موجود و اموال و اسناد خود نزد بانك برداشت و يا از محل وثايق نزد بانك بابت قرارداد تأمين نمايد.

7- قبل از امضاي قرارداد، وثيقه تعيين شده توسط بانك براي حسن اجراي تعهدات شريك و تأمين خسارات وارده بر اصل سرمايه (سهم بانك) در اختيار بانك گذاشته شود.
ضوابط تقسيم سود حاصل از مشاركت مدني:


1- در بررسي هر تقاضا، بعد از احتساب قيمت تمام شده، با در نظر گرفتن ميزان سود مجاز معامله، سود كلي قابل انتظار از انجام معامله محاسبه و سهم السود طرفين معين مي گردد. همچنين مدت هر قرارداد در محاسبه و تعيين سهم سود طرفين آن نقش اساسي دارد و سود مورد انتظار از انواع كالاها و معاملات مشاركت مدني نيز بنا به طبيعت و ماهيت آنها متفاوت است.
2- درپايان مدت قرارداد، پس از احتساب و وضع كليه هزينه هاي مشاركت كه مورد تصويب بانك قرارگرفته است و برداشت سرمايه هريك از شركا (بانك و شريك)، سود مشاركت به نسبت

ي كه به موجب قرارداد تعيين گرديده بين شريك و بانك، تقسيم خواهدشد.
توضيح: درصورتيكه قرارداد قبل از انقضاء مدت، توسط بانك فسخ گردد و سود قابل محاسبه باشد به تناسب تعيين شده در قرارداد، بين بانك و شريك تقسيم مي گردد و سهم شريك به حساب او منظور مي شود و درصورتيكه بعلت فروش نرفتن مقداري از كالا، سود قابل محاسبه نباشد، بدواً موجودي كالا به فروش مي رسد و سپس طبق روش بالا، سود حاصله احتساب و طبق نسبت تعيين شده، تقسيم خواهدگرديد.
هزينه هاي قابل قبول در مشاركت مدني وارداتي:
- قيمت خريد كالا
- هزينه هاي بيمه حمل و بيمه انبارداري
- هزينه حمل و نقل
- هزينه انبارداري
- هزينه هاي بانكي
- حقوق گمركي و سود بازرگاني
- هزينه هاي بسته بندي
- حق الثبت سفارش
هزينه هاي قابل قبول در مشاركت مدني بازرگاني داخلي:
- قيمت خريد كالا
- هزينه هاي بيمه حمل و بيمه انبارداري
- هزينه حمل و نقل
- هزينه انبارداري
- هزينه هاي بانكي
- هزينه هاي بسته بندي


2- مشاركت مدني صادراتي
حداكثر ميزان مشاركت:
1- در خصوص آن دسته از صادركنندگان كه بدون گشايش اعتبار اسنادي مبادرت به صدور كالا يا خدمات فني و مهندسي مي نمايند حداكثر70% ارزش ريالي موضوع قرارداد مي باشد مشروط بر آنكه صدور تعهدنامه ارزي توسط يكي از واحدهاي ارزي بانك تجارت صورت گيرد.
2- در مورد آن دسته از صادركنندگان كه از طريق گشايش اعتبار اسنادي غير قابل برگشت مبادرت به صدور مي نمايندحداكثر ميزان تسهيلات 90% ارزش ريالي موضوع قرارداد مي باشد.
مدارك مورد نياز:


- داشتن كارت بازرگاني معتبر و كد اقتصادي
- ارائه تأييديه سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص صادركنندگان خدمات فني و مهندسي كه داراي رتبه بندي سازمان مذكور مي باشند و در خصوص شركتها و مؤسساتي كه فاقد رتبه بندي سازمان مديريت و برنامه ريزي مي باشند ارائه گواهي تأييد صلاحيت از مرجع ذيصلاح (كميته متشكل از نمايندگان وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و دستگاه ذيربط و عنداللزوم تشكل صنفي تخصصي مربوطه).
- نداشتن تعهد ارزي سررسيد گذشته و تسويه نشده نزد بانك تجارت
- ارائه قرارداد انجام كار در خصوص صادركنندگان خدمات فني و مهندسي
- ارائه پروفرماهاي صادره توسط صادركنندگان (درصورت صدور كالا به صورت اماني) و يا تأييد واحد ارزي، مبني بر گشايش اعتبار اسنادي غيرقابل برگشت.
مدت مشاركت مدني:
موضوع مشاركت مدني بايد حداكثرظرف مدت 12 ماه براي كالا و 18 ماه براي خدمات فني و مهندسي خاتمه پذيرد و ظرف همين مدت تسويه شود.
ارائه وثايق:
مشتري بايد قبل از امضاي قرارداد، وثايق تعيين شده را به بانك ارائه دهد.
هزينه هاي قابل قبول:
- قيمت خريد كالا
- هزينه حمل و نقل


- هزينه هاي بسته بندي
فروش اقساطی
تعريف:
فروش اقساطي عبارت است از واگذاري عين به بهاي معلوم به غير به ترتيبي كه تمام يا قسمتي از بهاي مزبور به اقساط مساوي و يا غيرمساوي در سررسيد يا سررسيدهاي معين دريافت گردد.
1- فروش اقساطي مواداوليه، لوازم يدكي و ابزاركار


بانك تجارت به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي ، اعم از اينكه واحد توليدي متعلق به شخص حقيقي و يا حقوقي باشد مواد اوليه، لوازم يدكي و ابزار كار مصرفي و ساير نياز هاي اوليه مورد احتياج اين واحدها را طبق ضوابط، خريداري و بصورت اقساطي به متقاضي به فروش مي رساند.
قيمت فروش اقساطي كالاهاي مشمول، باتوجه به قيمت تمام شده و سود بانك تعيين خواهدشد و مدت وصول قيمت فروش اقساطي اموال و كالاها (جز در موارد استثنايي) معادل يك دوره توليد (حداكثر يك سال) مي باشد. در صورتيكه خريدار قبل از پايان مدت قرارداد مبادرت به پرداخت و تسويه كامل باقيمانده بدهي خود بنمايد، نسبت به باقيمانده مدت از تخفيف لازم برخوردار خواهدشد.
شرايط واحدهاي توليدي جهت استفاده از تسهيلات:
1- واحد توليدي داير و يا در آستانه بهره برداري باشد.
2- متقاضي تسهيلات بايد داراي پروانه هاي لازم براي تأسيس و بهره برداري از واحد توليدي خود باشد.
3- متقاضي تسهيلات بايستي واجد كليه ضوابط و شرايط بانك در مورد اعطاي تسهيلات باشد.
4- متقاضي بايد وثايق و تأمين كافي را در اختيار بانك قراردهد.

مضاربه
تعريف:
مضاربه عقدي است كه به موجب آن يكي از طرفين (مالك) عهده دار تأمين سرمايه (نقدي) ميگردد با قيد اينكه طرف ديگر (عامل) با آن تجارت كرده و در سود حاصله هردو طرف شريك باشند.
كاربرد و مدت:
كاربرد مضاربه در امور بازرگاني اعم از داخلي و خارجي (شامل صادرات و واردات) مي باشد كه در آن سرمايه لازم از سوي بانك تأمين و كار لازم در آن بايد تماماً توسط عامل انجام پذيرد.
مضاربه تسهيلاتي است كوتاه مدت و معادل يك دوره گردش كالا و به طور معمول حداكثر يك سال بطول مي انجامد.
شرايط كلي متقاضي:
1- بخش خصوصي (آن قسمت از اقتصاد كه توسط اشخاص حقيقي و يا حقوقي كه بيش از 50% از سهام آنها متعلق به عامه مردم باشد اداره گردد) فقط مي تواند از تسهيلات مضاربه بانك در رشته هاي صادرات و بازرگاني داخلي استفاده نمايد.
2- شركتهاي دولتي و وابسته به دولت براي كليه رشته هاي بازرگاني شامل واردات، صادرات و بازرگاني داخلي مجاز به مضاربه با بانك مي باشند
3- تعاونيهاي قانوني

سپرده قرض الحسنه پس انداز
اشخاص حقيقي:
- اشخاصي كه داراي اهليت و سن قانوني باشند مي توانند به نام خود و يا فرزندانشان و يا افرادي كه بر آنها سمت ولايت، وصايت و يا قيمومت دارند حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز عادي افتتاح نمايند.
- براي افتتاح حساب، متقاضي و يا قيم قانوني او بايد شخصاً با در دست داشتن شناسنامه عكس دار و قيم نامه به يكي از شعب مراجعه نمايد.
- افراد بيسواد ميتوانند با ارائه دو قطعه عكس و شناسنامه عكسدار حساب افتتاح نمايند. در اينصورت مهر و اثر انگشت جانشين امضاء خواهد بود.
- حق برداشت از حساب با دارنده آن و يا قائم مقام قانوني او مي باشد.


توضيح: در صورتيكه دارنده حساب صغير باشد پس از رسيدن به سن 18 سال تمام حق استفاده از حساب مزبور منحصراً با صاحب حساب خواهد بود.
- مادران مي توانند براي فرزندان صغير خود حساب با حق برداشت باز نمايند.
- كليه اطفال پس از رسيدن به سن 12 سال تمام مي توانند حساب باز نمايند.
- جد پدري با در قيد حيات بودن پدر مي تواند براي طفل صغير وي حساب افتتاح نمايد و چنانچه در زمان افتتاح حساب قيد نمايد كه شخصاً حق برداشت دارد؛حق برداشت با اومي با

شد در غير اينصورت تا رسيدن صغير به سن 18 سالگي حق برداشت با هريك از ايشان(پدر و جد پدري)خواهدبود.
- افتتاح حساب براي اتباع خارجي مقيم ايران در قبال ارائه گذرنامه معتبر دولت متبوع متقاضي واحراز هويت كامل مانند سايرين و با رعايت ساير ضوابط، امكان پذير بوده و تا زمانيكه در ايران هستند مي توانند طبق مقررات مربوط از حساب خود استفاده نمايند.
توضيح: افتتاح حساب براي افاغنه مقيم ايران كه داراي كارت شناسايي آبي و رانده شـدگان عراقي كه داراي كارت شناسايي سبز مي باشند (درمحل صدور) بلامانع مي باشد.
- تكميل وامضاء كارت افتتاح حساب.
اشخاص حقوقي:
- رعايت كامل شرايط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقيقي.
- ارائه يك نسخه فتوكپي و يا رونوشت گواهي شده از اساسنامه شركت يا شركتنامه (در مورد شركتهاي غير سهامي).
- ارائه يك نسخه از اولين آگهي ثبت شركت ويك نسخه از آخرين آگهي هاي رسمي منتشرشده در روزنامه رسمي كشور كه مبني بر اطلاعات ذيل باشد:
الف) نام و نام خانوادگي و مشخصات اعضاء هيأت مديره و مدير عامل و يا هيأت عامل شركت.
ب) مشخصات دارندگان حق امضاء شركت با تصريح به اينكه چه كساني حق برداشت از حسابهاي شركت را دارند و چگونه امضاء اسناد و اوراق تعهدآور را انجام مي دهند.
ج) مدت و حدود اختيارات هيأت مديره و مدير عامل و يا هيأت عامل(مديران اجرايي).
د) در اساسنامه حق افتتاح حساب براي شركت پيش بيني شده باشد.


ه) مواردي از اساسنامه شركت كه تغيير يافته است.

توضيح: مديران و افتتاح كنندگان حساب قرض الحسنه پس انداز-عادي بايد كتباً تعهد نمايند كه آخرين مدارك و اطلاعات مربوط به شركت را در اختيار بانك قرار داده اند و متعهد شوند كه هر نوع تغييري كه در اساسنامه و يا شركتنامه به عمل آيد بلافاصله بانك را كتباً مطلع سازند.
- حق افتتاح حساب با صاحبان امضاي مجاز مي باشد.


- تكميل كارتهاي افتتاح حساب، امضاء مديران اجرايي.
حداقل موجودي:
حسابهايي مشمول قرعه كشي جوايز اعطايي مي گردند كه حداقل مبلغ 100,000 ريال موجودي داشته باشند.
دريافت و پرداخت:
دريافت از حساب و پرداخت به حساب، بوسيله دفترچه ويا بدون ارائه دفترچه، بنا به درخواست كتبي مشتري وپس از تأييد صحت مهر و امضاء توسط مسئول مربوطه ، با تنظيم سند انتقالي (دستور برداشت از حساب به منظور واريز به حساب ديگر در همان شعبه) ويا حواله امكان پذير مي باشد.
دريافت وجه نقد از حساب صرفاً بوسيله دفترچه و در شعبه دارنده حساب ميسر مي باشد.
فقدان دفترچه قرض الحسنه پس انداز:
در صورت مفقود شدن دفترچه پس انداز، صاحب آن مكلف است مراتب را بلادرنگ به بانك اطلاع دهد.بانك موظف است حساب مذكور را بسته و حساب ديگري براي صاحب حساب افتتاح نمايد و دفترچه جديدي را با دريافت هزينه مربوطه به وي تحويل دهد.
فوت صاحب حساب:
در صورت فوت صاحب حساب، در مقابل گواهي حصر وراثت، گواهي نامه واريز ماليات بر ارث و شناسنامه وراث متوفي، مانده حساب به وراث قانوني طبق سهم تعيين شده پرداخت مي شود. چنانچه جزو برندگان جوايز حسابهاي قرض الحسنه باشد جايزه به وراث قانوني اعطاء مي گردد.

2- سپرده قرض الحسنه پس انداز- ويژه
پس اندازي است كه توسط اشخاص حقيقي يا حقوقي افتتاح و توديع كنندگان وجوه بانك را طي قراردادي به عامليت قرارداده و به اشخاص حقيقي و حقوقي كه از طرف آنان معرفي مي گردند از طرف بانك وام قرض الحسنه اعطاء ميگردد. حداقل مبلغ سپرده براي افتتاح حساب 300,000 ريال و حداقل قرض الحسنه پرداختي از اين حساب مبلغ 100,000 ريال مي باشد. مدت بازپرداخت حـداكثر
5 سـال مي باشد. اين نوع پس اندازها نيز در قرعه كشي شركت داده مي شوند. بانك بر اساس قرارداد منعقده، حق اخذ كارمزد را خواهد داشت.

3-حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز- حساب در گردش
شرايط افتتاح حساب:
- متقاضي داراي اهليت و 18 سال تمام باشد.
- متقاضي بايد شخصاً با در دست داشتن شناسنامه عكس دار و سه قطعه عكس جديد (يك قطعه روي كارت معرفي و دو قطعه روي كارتهاي افتتاح حساب در گردش الصاق مي گردد)، به هر يك از شعب بانك كه مايل است مراجعه نمايد.
- معرف داشته باشد.


- حداقل مبلغ جهت افتتاح حساب 100,000 ريال و مانده معتبر براي نگاهداري حساب 10,000 ريال مي باشد.
- افتتاح حساب براي افراد فاقد امضاء، انجمنها، شركتها، مؤسسات و نيز به نام دو نفر يا بيشتر ممنوع است.
- تكميل و امضاء كارت افتتاح حساب

 

سلف
معامله سلف عبارت است از پيش خريد نـقدي محصولات تـوليدي به قيمت معين.
شرايط متقاضي تسهيلات (فروشنده محصولات توليدي):
1- داراي اهليت قانوني براي انجام معامله سلف باشد (داشتن اختيار انجام معامله). معاملات اشخاص حقوقي فقط با امضاي افراد مجاز طبق آگهي روزنامه رسمي كشور، رسميت و اعتبار دارد. ضمناً اساسنامه شركت نبايد منعي براي انجام اين نوع معاملات ايجادكرده باشد.
2- فروشنده محصولات توليدي بايد خود توليدكننده محصول مورد معامله باشد.
3- ازلحاظ مواد اوليه در توليد محصول خود، دچار كمبود نباشد.
4- از لحاظ نيازهاي واحد توليدي خود در زمينه هزينه هاي اداري، فروش، هزينه هاي توليد و دستمزد غير از هزينه استهلاك، در تنگنا قرارداشته باشد.

اشخاص حقيقي: سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت وبلند مدت ویژه
- متقاضي داراي اهليت و 18 سال تمام باشد.
- ارائه شناسنامه عكسدار و كپي از صفحه اول شناسنامه.
- تكميل و امضاء فرم تقاضاي افتتاح حساب با درج كامل مشخصات شناسنامه.
- افتتاح حساب توسط مادران يا افراد غير از ولي، وصي و قيم به منظور هبه نمودن به اطفال صغير با رعايت موارد ذيل امكان پذير مي باشد:
الف) تكميل قسمت قرارداد اعطاي وكالت (به بانك وكالت داده شود كه پس از رسيدن طفل معرفي شده به سن 18 سال تمام و يا ارائه حكم رشد از محاكم صالحه، كليه وجوه موجود و منافع متعلق به حساب افتتاح شده، اعم از اصل و منافع را به وي هبه نمايد) كه بدين منظور بايد حسابي را جهت واريز سود معرفي نمايد.
ب) حق برداشت از حساب مفتوحه تا رسيدن طفل به سن 18 سال تمام، منحصراً با افتتاح كننده حساب خواهد بود.
- امضاء فرم مقررات و شرايط افتتاح حساب.
اشخاص حقوقي:
- رعايت كامل شرايط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقيقي.
- ارائه يك نسخه فتوكپي و يا رونوشت گواهي شده از اساسنامه شركت يا شركتنامه (در مورد شركتهاي غير سهامي)و مطابقت با اصل آن.
- ارائه يك نسخه از اولين آگهي ثبت شركت ويك نسخه از آخرين تغييرات منتشرش

ده در روزنامه رسمي كشور كه مبني بر اطلاعات ذيل باشد:
الف) نام و نام خانوادگي و مشخصات اعضاء هيأت مديره و مدير عامل و يا هيأت عامل شركت.

ب) مشخصات دارندگان حق امضاء شركت با تصريح به اينكه چه كساني حق برداشت از حسابهاي شركت را دارند و چگونه امضاء اسناد و اوراق تعهدآور را انجام مي دهند.
ج) مدت و حدود اختيارات هيأت مديره و مدير عامل و يا هيأت عامل(مديران اجرايي).
د) در اساسنامه حق افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري بلند مدت براي شركت

 

پيش بيني يا بطور كلي افتتاح حسابهاي بانكي قيد شده باشد.
ه) مواردي از اساسنامه شركت كه تغيير يافته است.
تبصره: مديران و افتتاح كنندگان حساب بايد كتباً تعهد نمايند كه آخرين مدارك و اطلاعات مربوط به شركت را در اختيار بانك قرار داده اند و متعهد شوند كه هر نوع تغييري را كه در اساسنامه و يا شركتنامه و يا تصميمات هيأت مديره در رابطه با سمت، اختيارات، مدت مأموريت مديران و صاحبان امضاء به عمل آيد بلافاصله بانك را كتباً مطلع سازند.
- تكميل و امضاء فرم تقاضاي افتتاح حساب توسط مديران اجرايي.
- قبول شرايط عمومي حساب، امضاء آن توسط مديران اجرايي و ممهور نمودن به مهر شركت.
حساب مشترك:
- رعايت كامل شرايط افتتاح حساب در مورد اشخاص حقيقي.
- تكميل و امضاء فرم تقاضاي افتتاح حساب مشترك با درج نسبت سهم شركاء (در صورت عدم تعيين، سهم هريك بالمناصفه خواهدبود)، نحوه برداشت از اصل وجه سپرده و نحوه ابطال(منفرداً يا متفقاً).
اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي مقيم ايران:
افتتاح حساب سپرده سرمايه گذاري بلند مدت به نام اشخاص حقيقي (غير از افاغنه فاقد كارت آبي و آوارگان عراقي فاقد كارت سبز) و حقوقي خارجي (كه در ايران به ثبت رسيده باشند) مقيم ايران با رعايت شرايط افتتاح حساب مزبور براي اشخاص حقيقي و حقوقي بلامانع مي باشد.
مدت سپرده:
- مدت سپرده سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه، 6 ماه مي باشد.
- مدت سپرده سرمايه گذاري بلند مدت يكساله، دو ساله، سه ساله، چهار ساله و پنج ساله مي باشد.
تمديد سپرده:
كليه سپرده ها در سررسيد متناوباً براي دوره هاي بعدي با همان مدت قبلي و مشخصات موجود، در چارچوب و ضوابط و مقررات بانك تمديد مي گردد مگر آنكه سپرده گذار بصورت مكتوب دستور ديگري به بانك اعلام نموده باشد.
فقدان برگ گواهينامه سپرده:
در صورت مفقود شدن برگ گواهينامه سپرده، صدور المثني منوط به اخذ تعهد نامه محضري خواهد بود.
ابطال سپرده:
سپرده گذار گواهينامه توديع سپرده خود را به شعبه تحويل مي دهد و كتباً تقاضاي استرداد وجه سپرده و منافع متعلقه خود را مي نمايد.مسئول مربوطه با توجه به سررسيد و اطمينان از صحت امضاء مشتري بر روي تقاضا و پس از كنترلهاي لازم، منافع متعلقه را به شرح ذيل محاسبه مي نمايد:
1- سپرده هاي سرمايه گذاري كوتاه مدت ويژه:
1-1- چنانچه سپرده بعد از 30 روز وقبل از سررسيد مسترد گردد سودي معادل نيم درصد كمتر از سپرده هاي سرمايه گذاري كوتاه مدت به صورت روز شمار و به تعداد كل روزهاي سپرده گذاري پرداخت مي گردد.
2-1- چنانچه قبل از 30 روز مسترد گردد سودي به آن تعلق نخواهد گرفت.
2- در مورد سپرده هاي سرمايه گذاري بلندمدت:
1-2- در صورتي كه سپرده قبل از سال اول و قبل از 6 ماه ابطال گردد سپرده كوتاه مدت تلقي شده و سودي معادل نيم درصد در سال كمتر از سود سپرده هاي كوتاه مدت به صورت روزشمار به سپرده گذار پرداخت خواهدشد.
2-2- در صورتي كه سپرده پس از گذشت 6 ماه و قبل از پايان سال اول ابطال گردد سپرده كوتاه مدت ويژه تلقي شده و سودي معادل نيم درصد در سال كمتر از سود سپرده هاي كوتاه مدت ويژه به صورت روزشمار به سپرده گذار پرداخت خواهدشد.
3-2- در صورتي كه سپرده پس از گذشت يكسال و قبل از پايان سال دوم ابطال گردد سودي معادل نيم درصد در سال كمتر از سود سپرده هاي يكساله به سپرده گذار تعلق مي گي

رد.
4-2- در صورتي كه سپرده هاي سه ساله از سال دوم به بعد و قبل از پايان سال سوم ابطال شود سودي معادل نيم درصد در سال كمتر از سود سپرده هاي دو ساله به سپرده گذار تعلق خواهد گرفت.
5-2- در صورتي كه سپرده هاي چهار ساله، بعد از سال سوم ابطال گردد سودي معادل نيم درصد در سال كمتر از سود سپرده هاي سه ساله به سپرده گذار تعلق خواهد گرفت.
6-2- در صورتي كه سپرده هاي پنج ساله، بعد از سال چهارم ابطال گردد سودي معادل نيم درصد در سال كمتر از سود سپرده هاي چهارساله به سپرده گذار تعلق خواهد گرفت.
7-2- در محاسبه مدت براي تعيين سود انواع سپرده ها كه قبل از سررسيد باطل مي گردندكل تعداد روزهاي سپرده گذاري منظور خواهد شد.
منافع پرداختي به حساب:
- سود انواع سپرده هاي سرمايه گذاري اشخاص بر اساس ضوابط مربوط محاسبه و همه ماهه در اول ماه پرداخت مي گردد.
- سپرده گذار مي تواند جهت سهولت در دريافت سود ماهانه خود و عدم ابطال سپرده در صورت تغيير مكان, حسابي در هر يك از شعب بانك تجارت معرفي و از واريز سود به آن بهره مند گردد.
- پرداخت سود مذكور به طور علي الحساب بوده و تسويه حساب نهايي با سپرده گذار پس از سررسيد به عمل خواهد آمد.
- شعب مي توانند حسب درخواست سپرده گذار, نسبت به چاپ و ارائه اعلاميه واريز سود, در محدوده تاريخي مورد نظر اقدام نمايند.
تقسيم سپرده ها به اجزاء كوچكتر:
تقسيم انواع سپرده هاي سرمايه گذاري بلندمدت (يك تا 5 ساله) و سپرده هاي كوتاه مدت ويژه به اجزاء كوچكتر، با رعايت حداقل مجاز جهت افتتاح اينگونه حسابها و با مبالغ مساوي صورت مي پذيرد تا ابطال قسمتي از سپرد ه ها، موجب ابطال بقيه سپرده ها و در نتيجه سود متعلقه نشود.
انتقال سپرده به اشخاص ديگر با حفظ شرايط سود:
سپرده گذار با استفاده از اين ويژگي مي تواند در صورت نياز به وجه نقد سپرده خـود، با مراجعه به شعبه و تكميل قسمت مربوطه(در ظهر برگ گواهي سپرده خود) آن را بدون تغيير در شرايط سود به اشخاص ديگر انتقال دهد.
فوت صاحب حساب:
چنانچه سپرده گذار فوت نمايد و بانك از اين موضوع مطلع گردد تا سررسيد، شرايط قبلي سپرده به قوت خود باقي خواهد ماند مگر اينكه وراث قبل از سررسيد با ارائه گواهي حصر وراثت و گواهينامه مالياتي بخواهند سپرده را باطل و اخذ نمايند.
انجام امور بانكي توسط وكيل:


اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند انجام كارهاي بانكي خود را به وكيل محول نمايند مشروط بر اينكه:
الف) وكالتنامه رسمي در دفاتر اسناد رسمي تنظيم شده باشد و انجام كارهاي بانكي به طور كامل در وكالتنامه قيد گرديده و نسخه اي از آنرا به بانك تسليم و مشخصات و نمونه امضاء وكيل نيز در كارتهاي نمونه امضاء درج گردد.
ب)در مورد اشخاص حقوقي انجام كار بانكي شركت يا اختيارات هر يك از مديران در صورتي

توسط وكيل قابل انجام است كه اولاً موضوع وكالت در اساسنامه شركت پيش بيني شده باشد ثانياً وكالتنامه رسمي در دفاتر رسمي ثبت و نسخه اي به بانك ارائه و طبق بند الف انجام پذيرد.


اجاره به شرط تملیک
بانك تجارت به منظور تأمين منابع مالي ميان مدت و بلندمدت واحدهاي توليدي (كشاورزي، صنعتي و معدني) و خدماتي، اموال منقول و غيرمنقول مورد نياز متقاضيان را خريداري و به عنوان موجر در قالب عقد اجاره به آنها واگذار مي نمايد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید