بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

nجا-ظرفیت ودرجه بندی هتل                                           ا  مجهزترین هتلها قاعدتا در مراکز شهرهای بزرگ ساخته می شوند اما ساخت چنین مجتمعهایی در هاشیه شهرها نیز کاملا متداول است.برای هتلهایی که تسهیلات برگزاری کنفرانس در انها پیش بینی می شود یا برای کسانی که از ازدحام مراکز شهری گریزان اند هاشیه شهرها جای مناسب تری است.امکان یافتن زمین بزرگتر و ارزانتر برای ساخت پارکینگ و باغسازی در هاشیه شهرها به مراتب بیشتر از مراکز شهری است.

nظرفیت هتل به کشش بازار توریسم بستگی دارد.تعداد اتاق در یک هتل گاهی به چندین هزار می رسد که در این صورت هتل خود مانند شهری است که به خدمات متعدد دیگری از جمله دسترسی  و حمل ونقل سریع نیاز خواهد داشت. 

nدر طراحی هتل باید به طبقه بندی ان از نظر سطح و کیفیت سرویس دهی در ارتباط با قدرت خرید مهمانان بالقوه ان توجه شود.هتلها امروز از یک درجه بندی ساده 1تا 5 ستاره استفاده می کنند که 1 ستاره ارزانترین و 5 ستاره گرانترین هتلها است.با تبدیل کاخهای قدیمی هتلهای لوکس تری هم برای ثروتمندان ساخته شده است.در مجهز ترین هتلها علاوه بر فضاهای خصوصی (اتاقها.سوئیتها) استخر سرپوشیده با اب گرم و متناسب با فصل.سونا.جکوزی.سالنهای بدن سازی و ماسا  .رستورانهای مجهز و گاهی گردان در بالاترین طبقه و همکف.سالنهای کنفرانس واتاقهای ملاقات خصوصی همچنین خدمات ارتباطی تلفن.تلویزیون.اینترنت.مینی بار در اتاقها وسرویس چای و قهوه ویخچال در نظر گرفته می شود.سرو غذا در اتاق در تمام 24 ساعت میسر است.هرچه سطح خدماتی ودرجه هتل تنزل کند از این سرویسها کاسته می شود.در مسافرخانه توالتها عمومی می شوند و اتاقهای عمومی تا 10 تخت خوابه ساخته می شوند.       اما در ایران ساخت و اداره هتلهای مدرن از اوایل قرن حاضر متداول شد که گراند هتل نمومه شناخته شده ای از انهاست.

اسلاید 2 :

nزنجیره هتلهای بین المللی مانند هتل هیلتون (استقلال کنونی) وشرایتون(هتل هما کنونی) از دهه 1340 به بعد در ایران ساخته شدند که دهه 1350 تا انقلاب اسلامی اوج رونق وفعالیت انها بود.پس از انقلاب و با وجود کاهش توریسم بین الملی در ایران ساخت هتلهای چند ستاره در تهران و شهرهای عمده گسترش یافت تا حدی که امروز ظرفیت هتلها در شهرهای بزرگ بیش از حجم ایرانگردی است و هتلها با کمبود مسافر روبرو هستند.

nاگر چه امروز انواع مختلفی از هتل وجود دارد که هر کدام کاربریهای متنوع و متفاوتی ارائه می کنند ولی عملکرد اصلی هتل بدون توجه به تعداد اتاقهای ان یکسان است و نسبت به دوران باستان نیز تغییر اساسی نکرده است.از طرف دیگر ابعاد اتاقها با درجه و کیفیت هتل ارتباطی مستقیم دارد سرسرا رستوران ودیگر خدمات هتل نیز باید نه زیادتر و نه کمتر از حد نیاز باشند. 

nبا توسعه توریسم در نیمه دوم قرن بیستم و پیدایش انواع هتلهای کوچک بزرگ محلی و بین المللی نیاز به دسته بندی هتلها به وجود امد.

اسلاید 3 :

nشناخته شده ترین روش دسته بندی هتلها از نظر مرغوبیت و کیفیت کلی است که با ستاره نشان داده می شود. هتل 5 ستاره بهترین نوع هتل است اگر چه اخیرا هتلهای 7 ستاره نیز مطرح شده اند.

nاز نظر کیفیت کلی هتلها در سه گروه اصلی دسته بندی می شوند:

nالف:هتلهای اقتصادی با اتاقها و خدمات ساده برای مسافران با بودجه محدود.

nب:هتلهای تجاری با استاندارد بالا و با خدماتی نظیر ارتباط اینترنتی سریع سرویس اتو کشی تحویل روزنامه در اتاق یخچال گاو صندوق رستوران سرویس حمل ونقل به فرودگاه.

nج:هتلهای لوکس با معماری بسیار خاص و تزئینات گاه اغراق امیز رستورانهای عالی ارائه همه خدمات در اتاق استخر سرویس ماسا  جکوزی سونا و...

اسلاید 4 :

 هتل ها را مي توان با توجه به عوامل زير طبقه بندي نمود :

n1- از نظر مكان

nالف ) هتلهاي مركز شهر  Down Town Hotel

nب ) هتلهاي حومه شهر  Suburban  Hotel

nج ) هتلهاي تفريحي      Resort Hotel

nد ) هتلهاي فرودگاهي    Air port Hotel

nهـ ) متل ها                M otel’s

اسلاید 5 :

2- از نظر تعداد اتاق

nالف) هتلهاي كوچك (تا 25 اتاق )

nب ) هتلهاي متوسط ( از 25 اتاق الي 100 اتاق )

nج ) هتلهاي بزرگ ( از 100 اتاق الي 300 اتاق )

nد ) هتلهاي خيلي بزرگ (از 300 اتاق به بالا ) G rand Hotel

3- از نظر نوع برنامه سرويس دهي

nالف ) هتل با طرح آمريكايي  American Plan

nب ) هتل با طرح اروپايي  E uropean Plan

nج ) هتل با طرح كنتيننتال    Continental Plan

nد ) هتل با طرح تعديل شده و تغيير يافته آمريكايي  M  odified American Plan

n

اسلاید 6 :

4- از نظر نوع ميهمان

nالف) هتل با ميهمان فاميلي و خانوادگي   Family Guest Hotel

nب) هتل با ميهمان تجاري  Commercial Guest Hotel

nج ) هتل با ميهمان گروهي  Group Guest Hotel

nد) هتل با ميهمان درماني (هتل درماني)  Clinical Guest Hotel

5- از نظر مدت اقامت

nالف) هتل ترانزيت  Transidential  Hotel

nب ) هتل پانسيون   Residential  Hotel

nج) هتل نيمه پانسيون   Semi Residential  Hotel

6- از نظر امكانات موجود

nالف) هتل اقتصادي با سرويس محدود  Economy  Limited Service Hotel

nب ) هتل نيمه اقتصادي Semi Economy Hotel

nج ) هتل تمام سوئيت  All suite

nد ) هتل درجه يك  First Class Hotel

nهـ ) هتل مجلل  Luxary  Hotel

n

اسلاید 7 :

nانواع هتل:

n

 

امروز انواع بسیار متفاوت هتل در سراسر جهان ساخته شده که دسته بندی انها بسیار دشوار است. در نگرش کلی می توان به انواع زیر که رایج ترند اشاره کرد.باید توجه داشت که بعضی هتلها در دو یا سه گروه قرار می گیرند.                                  هتلهای زنجیره ای :

 

nهتلهای شناخته شده این گروه مثل شراتون .هیلتون و ماریوت هتلهایی در مقیاس بزرگ اند که عموما در نقاط استراتیک شهرهای بزرگ در مسیر بزرگراه ها یا فرودگاهها بنا شده اند و خدمات استانداردی را عرضه می کنند.معماری هتلهای شراتون عموما ویزگی های معماری معاصر را با کیفیت عالی دارد ولی تا حدی محافظه کارانه است. برای نمونه هتل شراتون در مکزیکو 457 اتاق و فضای گردهمایی برای 5 هزار نفر دارد.همچنین خدماتی از جمله ترجمه هم زمان .مرکز تجارت و پیست فرود هلیکوپتر ارائه می دهد.اتاقهای هتل اینترنت سریع تلویزیون با lcd  یخچال مجهز.دستگاه قهوه و جکوزی (فقط برای سوئیتها)دارند. حجم کل بنا یک مکعب مستطیل است که بخشهایی از ان شیشه ای و بخشهایی پوشیده است.زیبا یی شناسی کلی وساده بنا در جزئیات معماری فضاهای عمومی انعکاس یافته است. 

اسلاید 8 :

nهتلهای شهری:  هتلهای شهری بر اساس الگوی هتلهای زنجیره ای ولی اغلب در مقیاسی کوچک تر ساخته می شوند و معماری خاص تری ارائه می کنند.بسیاری از هتلهای شهری اروپا ساختمانهای مرمت شده به سبک ترکیب معاصر و تاریخی هستند ولی بعضی دیگر از اثار قابل توجه معماری محسوب می شوند.در دوران اخیر مفهوم (لوکس) تغییر کرده است و به جای فضاهای کلاسیک با تزئینات اغراق امیز طلایی و نقره ای ترجیح داده می شود فضاها بسیار ساده.شفاف . با جزئیات ساختمانی عالی و اشیای طراحی صنعتی (design) باشند.برای این منظور معماران موج نو و پیشرو به کار خوانده می شوند.در هتل رما در رم مفهوم تجمل دگرگون شده است.

اسلاید 9 :

nهتلهای ییلاقی_تفریحی:

  هتلها به طور عمده پذیرای مهمانانی هستند که به قصدی غیر از جهانگردی کاروتجارت به ان مراجه می کنند.هتلهای ییلاقی_تفریحی به صورت مقصد نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.این هتلها در مناطق ویزه از نظر طبیعی و چشم انداز واقع شده اند و فضاهای عمومی وسیع و امکانات تفریحی .سلامتی و ورزشی مفصل تر از هتلهای دیگر در مقیاس مشابه دارند. هتل اکسپلورا در شیلی با زیر بنای 13935 متر مربع در واحه ای با طبیعت خاص با چشم اندازی وسیع و باز به سوی دشت اطراف واقع شده است.معماری و معماری داخلی با توجه به سنتهای کهن شیلی طرح شده است.

اسلاید 10 :

nهتل فرودگاهی:  هتلهای فرودگاهی همانطور که از اسم انها پیداست در نزدیکی یا در مجموعه فرودگاهها ساخته می شوند و بیشتر برای اقامت یک روزه یا برگزاری جلسات و گردهماییهای مهم استفاده می شوند. کاربری این هتل ها به طور عمده تجاری است و خدمات خاص این نوع کاربری شامل اینترنت سریع .تلویزیون ماهواره ای .فکس و چاپ. سالن گردهمایی را در بر می گیرد  معماری اینگونه هتلها همانند فرودگاهها مدرن .ساده و تکنولوزیک است.در طراحی نما عایق صوتی برای ممانعت از نفوذ صدای هواپیما اهمیت ویزه ای دارد. هتل شراتون در فرودگاه شارل دو گل پاریس از این گروه هتل ها است.در طراحی این هتل نه تنها در پنجره ها و دیوارهای خارجی بالاترین استانداردهای عایق بندی در مقابل صوت رعایت شده بلکه فونداسیونها روی فنرهایی قرار گرفته که ارتعاشات زمین ناشی از حرکت هواپیما را به اسکلت ساختمان منتقل نکند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید