بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

زنبور عسل گونه‌ای حشره است که عسل می‌سازد. زنبور عسل این کار را با گردآوری شهد گل‌ها در کندو انجام می‌دهد.


زنبورهای هر کندو یکی از سه نوع زنبور ملکه، زنبور نر و زنبور کارگر هستند.

اسلاید 2 :

ملکه



ملکه مادر کندو بوده و جنسیت آن ماده می‌باشد. طول بدن ملکه هیجده میلی متر می‌باشد. بال‌های آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گلها را نداشته و درعوض دارای شکمی بزرگ‌تر از ماده‌های کارگر بوده و دو تا شش سال می‌تواند زنده بماند. ولی در زنبورداری تجاری بیش از دو سال از یک ملکه استفاده نمی‌شود. ملکه عسل و گرده نمی‌خورد و بجای آن ژله رویال مصرف می‌کند.
نیش ملکه همانند شمشیر تازی بوده و بدون خار می‌باشد.

—

اسلاید 3 :

ملکه مادر در سر خود نشانی قرمز دارد که به معنای تاج آن است. جثه ملکه از دیگر زنبورها بزرگتر است.

اسلاید 4 :

زنبور نر

   قوی ترین موجودات یک کندو زنبورهای نر هستند که خوشبختانه نیش ندارند. آنها وظیفه جمع آوری غذا یا شهد گلها را ندارند و تنها مسئولیت تولید مثل در کندو بعهده آنها می باشد. نکته جالب آنکه اگر تحت شرایطی در کندو غذا کاهش بیابد زنبورهای نر از کندو اخراج می شوند! این زنبورها دارای چشم و شاخک هایی بزرگتر از دیگران می باشند تا راحتتر بتوانند زنبورهای ملکه را پیدا کنند.

اسلاید 5 :

زنبور کارگر

—جنسیت زنبورهای کارگر ماده بوده. طول بدن آنها ۹ میلیمتر می‌باد. در یک کندوی قوی با تعداد ۱۰ قاب ۷۰ هزار زنبور کارگر وجود دارد. زنبورهای کارگر با اینکه ماده هستند توانایی بارور شدن ندارند. ولی در صورت نبودن ملکه در کندو می‌توانند تخم ریزی کنند. که در زنبورداری ماده تخم‌گذار گفته می‌شود. نیش زنبورهای ماده خاردار بوده و طول آن در حدود ۱ میلی متر می‌باشد. به خاطر وجود همین خارها پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارد نیش در پوست گیر کرده و موجب جدا شدن کیسه زهر از زنبور می‌شود. و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهد مرد.
جمع آوری شهد - گرده - آب - بره موم - پاسبانی از کندو - تولید عسل - رسیدگی به ملکه - پرورش نوزادان - رسیدگی به کندو و پاکیزه‌گی آن از بیشترین وظایف زنبورهای کارگر می‌باشد.

اسلاید 6 :

—در روزهای اول تولد کارگران از کندو خارج نشده و به کارهای داخلی کندو رسیدگی می کنند و در این دوره از زندگی، زنبورهای کارگر جوان می توانند غذای مخصوص ملکه و لاروهای کندو را درست کنند و لیکن کارگران مسن این استعداد را ندارند.

—بدن کارگران جوان کاملا از کرک پوشیده شده است و بر حسب نوع زنبور دارای رنگهای مختلف بوده،پرها کامل و صاف است و هرچه سن کارگران بیشتر می شود بدنشان براق تر،لیز و بدون کرک خواهد شد.کنار بالها چین خورده و شکل عمومی بدنشان بعلت نداشتن مو و کرک لاغرتر بنظر می رسد.

—

اسلاید 7 :

زنبورعسل وباروري گل ها

—برآورد مي شود كه زنبور عسل درتهيه وتوليد يك سوم غذاي بشري سهيم باشد ! واين بدان معني نيست كه عسل يك سوم غذاي بشري است ، بلكه بايد گفت كه زنبور عسل نقش مهمي در باروري گياهان دارد و اگر زنبور نبود چه بسا كه در بسياري از اوقات باروري گياهان امكان پذير نبود . زنبور عسل وقتي بر روي گلي مي نشيند ، دانه هاي گرده را از اندام نرينه گل ( پرچم ) با خود برمي دارد وهنگامي كه به سوي گل ديگري مي رود ، با اين دانه هاي گرده اندام مادينه گياه         ( تخمدان) را بارور مي سازد .

—

اسلاید 8 :

—بنا به اظهارات اتحاديه ملي پرورش دهندگان زنبور عسل در فرانسه ، زنبور عسل اقدام به تلقيح وباروري گل آفتابگردان ودرختان سيب به ميزان 70 % وتوت فرنگي وگيلاس به ميزان 80 % ودرختان ميوه دار كوچك به ميزان90 % و شبدر ويونجه بنفش به ميزان 100 % مي نمايد واگر زنبور عسل نباشد ، ميزان توليدات گياهي به شدت كاهش مي يافت وبدين گونه قبل از اين كه به موضوع اهميت توليد عسل بپردازيم ، بايد كمي واقع بين باشيم ودريابيم كه زندگي ما بدون زنبور عسل بسيار دشوار مي شد ! باغداران وكشاورزان به خوبي از نقش زنبور عسل در باروري گياهان وافزايش محصولات كشاورزي آگاه هستند وبه همين علت هيچ گاه در اجاره دادن باغات خود به پرورش دهندگان زنبور عسل ترديد نمي كنند وبدين وسيله سعي مي كنند كه ميزان توليد محصولات خود را دوبرابر سازند.

اسلاید 9 :

کندو

—نظام اسرار آميز زندگي زنبور عسل مخصوصاً روش ساختن حجره هاي شش ضلعي واقعاً شگفت انگيز است . اين حشره مانند مهندسي ماهر و دقيق که تمام نکات فني را در نظر گرفته است . مصالحي را براي اين ساختمان به کار مي برد که هر بيننده اي را غرق اعجاب مي کند . ابتدا يکي از زنبورها محل کندو را در نظر گرفته طراحي آن را انجام مي دهد اين زنبور محل اولين حجره ي لانه را تعيين مي کند و پس از آن که مقداري از بنا را بالا بردکار خود را رها کرده و زنبور ديگري که با بي صبري تمام منتظر انجام ادامه ي کار است جاي او را مي گيرد و کار را ادامه مي دهد . به همين ترتيب زنبورهاي بعدي کار نيمه تمام زنبورهاي قبلي را تکميل مي کنند . در همان زمان دسته ي ديگري با همان روش و برنامه ، درمکاني ديگر مشغول ساختن قطعه ي ديگري مي شوند . پس از اين که دومين قطعه ساخته شد ، زنبورهاي مهندس با استفاده از موم اين قطعات را به هم مي چسبانند .

اسلاید 10 :

—به همين ترتيب قطعه ي سوم ، چهارم ، پنجم والي آخر کار گذاشته     مي شود . اين قطعات طوري منظم و پشت سر هم قرار داده شده وحساب مهندسي آن به قدري دقيق است که وقتي تمام حجره ها ساخته شد ، زنبورها مي توانند به راحتي از فواصل آن بالا و پايين بروند . زنبورها بايد درنقشه ي خود ، قطر هر يک از حجره ها را درنظر بگيرند . وسعت راهروها براي عبور و مرور به اندازه ي 11ميلي متر است. بايد توجه داشت که زنبور عسل سه نوع حجره براي خود مي سازد:

—1) حجره هاي سلطنتي که تعداد آن ها کم است وبه ملکه و شاهزاده خانم ها تعلق دارد.

—2) حجره ها ي نسبتاً بزرگ که مخصوص پرورش جنس نر و انبار آذوقه در فصل هاي فراواني گل مي باشد.

—3) حجر ه هاي کوچک که مورد استفاده کارگران و محل پرورش تخم ها ونوزدان است. اين قسمت تقريباً طبقات کندو را تشکيل مي دهد.

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید