بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

هدف این مبحث تعیین حداقل ظوابط و مقررات برای طراحی بخش ژئوتکنیک ساختمان هاست،به طوری که ایمنی کافی در ساختمانها تامین شود وشرایط بهره برداری مطلوب در طول عمر آنها حفظ گردد.

اسلاید 2 :

تعریف:
پی به مجموعه بخشهایی از سازه وخاک در تماس با آن اطلاق می شود که انتقال بار بین سازه وزمین از طریق آن صورت می گیرد.
پی هاازنظرعمق عمدتا به سه گروه تقسیم می شوند:
1-پی های سطحی: به پی هایی گفته میشود که در عمق کم و نزدیک سطح زمین ساخته می شوند.این پی ها شامل:پی های منفرد،نواری،شبکه ای و گسترده می باشند.جنس پی های سطحی ممکن است سنگی،بتنی ویا بتن آرمه باشند.

اسلاید 3 :

2-پی های عمیق یا شمع:
 به پی هایی گفته می شودکه نسبت عمق قرار گیری به کوچکترین بعد افقی آنها از10 تجاوز نکند.این پی ها شامل انواع شمع ها،دیوارک ها،و دیوارهای جدا کننده می شوند.پی های عمیق در ساختمانها معمولا به وسیله یک سازه میانی،که کلاهک یا سر شمع نامیده می شود،بارهای سازه را به زمین منتقل می کند.
 

اسلاید 4 :

3-پی های نیمه عمیق: 
به پی هایی گفته می شود که در حد فاصل بین پی های سطحی و پی های عمیق قرار دارند.پی های صندوقه ای معمولا در این گروه قرار دارندو می تواننددر جهت اطمینان مثل پی های سطحی طراحی شوند.

اسلاید 5 :

انواع فونداسیون :  

 1) فونداسیون منفرد یا تک

 2) فونداسیون نواری

3) فونداسیون رادیه ( گسترده )  
فونداسیون منفرد یا تک :   با توجه به کاربری ساختمان ، بارهای وارده و مکانیک خاک واینکه ساختمان در منطقه زلزله خیز قرار دارد یا نه عرض و ارتفاع و طول پی زیر هر ستون مشخص می شود که یک مکعب است و این پی ها توسط کلافهای افقی که معمولاً از مقطع کوچکتری برخودارند به هم وصل می شوند تا پی ساختمان پیوسته عمل کند و بعد عملیات آرماتور بندی و مش بندی طبق آنچه در ساختمان بنایی تو ضیح داده شد انجام می پذیرد .
 

اسلاید 6 :

فونداسیون نواری : فنداسیون نواری دو طرفه و نواری یک طرفه است که بر حسب موقعیت جغرافیایی منطقه و زلزله خیز بودن منطقه و بارهای وارده در روی فنداسیون از نوع یک طرفه یا دو طرفه استفاده می شود که نوع دو طرفه یا مشبک نسبت به نوع یک طرفه قوی تر است .

فونداسیون رادیه ( گسترده) :  در برخی موارد بر اساس بارهای وارده و اینکه منطقه زلزله خیز و یا خاک مقاومت کافی ندارد عرض پی های نواری دو طرفه یا مشبک به قدری بزرگ می شود که مجبور هستی کل کف ساختمان آرماتور بندی وبتون ریزی کنیم که به آن پی رادیه یا گسترده گفته می شود . ودر مناطق ما برای ساختمانهای بزرگ از این نوع پی استفاده می شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید