بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

¢RFID مخفف Radio Frequency IDentification به معنی شناسايي و جمع آوری اطلاعات بصورت اتوماتيک از طريق امواج راديويي می باشد

¢

¢شناسائی اجسام بکمک امواج راديوئی (RFID ) روشی است که در آن توسط يکسری برچسبهای فرکانسی (RFID Tags) نصب شده بروی اجسام، کدهای شناسايی از راه دور ذخيره و بازيافت میگردند

¢

¢برچسبها اشياء کوچکی در شکل های مختلف هستند که قابلیت جاگذاری در اجسام را داشته و در داخل خود دارای تراشه الکترونيکی وآنتن جهت دریافت یا ارسال امواج راديويی به کدخوان فرکانسی (RFID Transceiver) میباشند.

¢

اسلاید 2 :

تاریخچه

¢با وجود آنکه اغلب مردم لئون ترمین را مخترع اولین سیستم شناسایی مبتنی بر امواج رادیوئی بعنوان ابزار جاسوسی دولت روسیه در سال 1945 می دانند ليکن اولین کاربرد واقعی آن سالها  قبل در زمان جنگ جهانی دوم توسط ارتش انگلیس جهت تشخیص هواپیماهای بازگشتی خودی از خاک آلمان بکار گرفته شد.رادارهای اولیه فقط قادر به کشف هواپیما بدون در نظر گرفتن نوع آن بودند ولی با ظهور این تکنولوژی ونصب فرستنده های شناسایی بروی هواپیماهای خودی امکان تشخیص آنها بر روی صفحه رادار میسر گردید.  

¢تحقیقات اوليه در زمينه تکنولوژی RFID با مقاله هری استاکمن در سال 1948 با عنوان "ارتباطات بکمک انعکاس قدرت" شروع گرديد. استاکمن پيش بينی کرده بود جهت رفع مشکلات عمده در اين روش وکشف کاربردهای خاص آن تحقيقات گستردهای بايد صورت گرفته که عملی شدن آن نياز به سی سال پيشرفت در زمينه های مختلف تکنولوژی دارد.

اسلاید 3 :

انواع برچسب

—Active/Passive ( فعال /غير فعال )

¢Passive Tags

¢بدون منبع تغذیه

¢قیمت کم

¢Active Tags

¢دارای فرستنده ، برد بیشتر

¢استفاده از باطری

¢قیمت زیاد

—

—

—Read-only

—Read / Write`

—

اسلاید 4 :

Passive Tags

¢برچسب فرکانسی غير فعال ( Passive RFID tags) که فاقد منبع تغذیه بوده و با دریافت سيگنال راديویی ارسالی از سوی کدخوان فرکانسی نسبت به ارسال پاسخ آن بصورت سيگنال بازگشتی اقدام  میکنند لذا پاسخ ارسالی از آنها لزوماً  مختصر و تنها  بصورت یک کد شناسایی میباشد.

¢ بدلیل عدم وجود منبع تغذیه و کوچک بودن آنها امکان جاگذاری زیر پوست وجود داشته و کوچکترین سایز آن بقطر 0.4 mm و با ضخامتی کمتر از ورق کاغذ ساخته شده که عملاً غیر قابل مشاهده می باشد، این برچسب قابليت خواندن ونوشتن تا فاصله  5m  را دارا میباشند.

اسلاید 5 :

Active Tags

¢برچسب فرکانسی فعال (Active RFID tags)  دارای منبع تغذیه بوده وبه همین دلیل دارای حافظه بیشتر و محدوده خوانایی بزرگتر از برچسب غير فعال بوده وعلاوه بر آن امکان ذخیره اطلاعات اضافی را نیز دارند.  کوچکترین سایز آنها باندازه یک سکه، محدوده خوانایی آنها بالغ بردهها متر وعمر باطری آنها نيز چندین سال میباشد.

اسلاید 6 :

مقایسه برچسبها

¢کاربرد برچسب غير فعال بدلیل ارزانی بیش از حد و عدم وابستگی به باطری ، بسیار بیشتر از نوع فعال میباشد. قیمت برچسبهای غير فعال حدود0.4  دلار بوده ودر نظراست با کاهش قیمت بيشترکاربردهای تجاری آن گسترش یافته ورقابتی گردد.در حال حاضر بدلیل کمبود تولید تراشه های مربوطه و تقاضای اندک جهت این برچسبها امکان کاهش قیمت سريع وجود ندارد.

¢محققان مراکز تحقیقاتی معتقدند که کاهش قیمت زير0.1 دلارظرف شش تا هشت سال آینده، با ترويج بيشترآنها و رفع مشکلات موجود میسر میباشد.

¢با وجود برتری قیمتی برچسبهای غير فعال نسبت به برچسبهای فعال عواملی نظیردقت، قابلیت اطمینان و برد برچسبهای فعال سبب گسترش کاربرد آنها گردیده است.

اسلاید 7 :

اجزاء سیستم

¢در یک سیستم هر یک از اجزاء مورد شناسایی به یک برچسب فرکانسی کوچک و ارزان که قادر به توليد یک کد الکترونیکی واحد بوده مجهز می گردد. کد خوانها با انتشارسيگنالهای رادیوئی برچسب را تحریک نموده و بدین طریق خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی برچسب را انجام میدهند.

¢

¢برچسب فرکانسی با دريافت سيگنالهای ارسالی از سوی کدخوانها تحریک شده واطلاعات ذخیره شده درخود را درقالب سيگنال برگشتی ارسال نموده که توسط کدخوان دریافت وجهت پردازش به کامپیوتر سيستم منتقل میگردد.

اسلاید 8 :

کاربردهای سیستم

¢LF RFID :

 این سیستم معمولأ جهت شناسایی حیوانات، سوئیچ اتومبیلها، سیستمهای دزدگیر و… بکار میرود. با جاسازی آنها در بدن حیوانات می توان آنها را ردگيری نمود.

¢HF RFID :

 این سیستم درکتابخانه ها، فروشگاهها، چمدانهای فرودگاهی، کنترل دسترسی و… استفاده می شود

اسلاید 9 :

¢UHF RFID :

 این سیستم بیشتر در ردیابی  کانتینرها، کامیونها وتریلرهای اسکله بکار میرود. البته بدلیل نبود استاندارد جهانی وتعدد فرکانسهای مورد استفاده دارای کاربرد چندانی نبوده و عمدتأ محدود به یک منطقۀخاص میباشد.

¢

¢

¢Microwave RFID :

  این سیستم غالبأ جهت کنترل دسترسی خودروها از راه دور می باشد در برخی از ایستگاههای دریافت عوارض از این سیستم جهت وصول الکترونیکی عوارض استفاده مینمایند، بدین صورت با عبور خودرو از ایستگاه عوارضی برچسب آن خوانده شده وبکمک اطلاعات دریافتی عوارض بحساب پیش پرداخته مالک خودرو منظورشده وبدین طریق ترافیک ایستگاههای عوارضی رفع میگردد.

اسلاید 10 :

نمونه هایی از کاربردهای عملی

1-    شناسايي و رديابي

  • کارتهاي شناسايي شامل پاسپورت ،گواهينامه
  • رديابي محموله هاي پستي
  • شناسايي خودرو ها
  • شناسايي حيوانات

2-    کارخانجات

  • نظارت بر خط توليد
  • انبارها و موجودي گيري کالا ها

¢

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید