بخشی از مقاله

چکیده

حوادثی که به علت استفاده از سیلندرهای نا ایمن و غیر استاندارد در خودروهای CNG سوز رخ می دهد نه تنها باعث صدمات مالی و جانی می گردد بلکه در اذهان عمومی و در بین سیاستگذاران صنعت CNG کشور باعث پائین آمدن نرخ سرمایه گذاری و استقبال از این صنعت میگردد. این سیلندرها یا توسط مراکز تبدیل خودروی غیرمجاز و یا توسط افراد نامطلع و سودجو بطور غیرمجاز وارد ناوگان حمل و نقل می گردند. از طرفی خودروهائی که در مراکز تبدیل مجاز بطور کاملاً استاندارد تبدیل شده اند نیز هر سه سال یکبار نیاز به بازرسی و تائید دارند.

در این بین استفاده از تکنولوژی های نوین می تواند جهت تضمین ایمنی خودروها و جایگاهای CNG راه گشا باشد. سیستم - Radio Frequency IDentification - RFID سیستمی است که با استفاده از آن تنها خودروهایی که تبدیل کارگاهی مجاز شدهاند و کلیه سیستمهای ایمنی در آنها رعایت شده است به طور خودکار و بدون دخالت اپراتور، در ایستگاههای CNG سوختگیری می شوند و خودرو های غیر مجاز ردیابی و از چرخه سوختگیری خارج می گردند. این سیستم قابلیت نصب بروی کلیه دیسپنسرها و خودروهای حاضر کشور را دارد.

در این مقاله مزایای استفاده از تکنولوژی RFID در صنعت نو پای CNG کشور بیان می گردد. در این راستا تکنولوژی های مختلف RFID شامل High Frequency , Low Frequency مقایسه و تفاوت های هر کدام بحث و بیان می گردد. همچنین المانهای سیستمRFID بهمراه روش کار سیستم و روش نصب روی خودروهای CNG سوز به تفضیل ارائه شده است. در مجموع تکنولوژی RFID به عنوان راه حل نوین جهت حل معضل ایمنی خودروها و جایگاهای CNG از طریق ردیابی، کنترل و سوختگیری هوشمند در این مقاله معرفی شده است.

-1 مقدمه :

در سالهای اخیر نمودار رشد تعداد ایستگاههای CNG و خودرو های با سوخت CNG با سرعت زیادی در ایران افزایش یافته است. همچنین با توجه به مزایای CNG دولت توجه خود را به گسترش بیشتر جایگاهها و خودرو های CNG سوز بیشتر نموده و بر آن شده است تا این تعداد را به چند برابر حال حاضر افزایش دهد. در این بین یکی از مهمترین فاکتورهایی که بر گسترش این صنعت در کشور تاثیر گذار می باشد، ایمنی جایگاهها و خودرو های CNG سوزاست. بطوریکه در چند سال اخیر افراد سودجو و یا نا مطلع با دستکاری مخازن ذخیره خودرو چه از نظر افزودن مخزن و استفاده از مخازن غیر استاندارد و چه از نظر اعمال تغییرات در مخازن موجود، شخصاً و یا در مراکز تبدیل غیر مجاز باعث بوجود آمدن حوادث در جایگاهها در حین سوختگیری شده اند که علاوه بر واردآوردن صدمات جانیو مالی، ایمنی و بعضاً گسترش این صنعت را زیر سئوال برده اند . مهمترین تاثیرات منفی این حوادث عبارتند از :

-1  وارد آمدن صدمات جانی و مالی به مصرف کنندگان، جایگاهها و اموال عمومی

-2  وارد آمدن خسارت غیر قابل جبران به صنعت CNG و کاهش سرعت رشد آن

-3    پائین آمدن محبوبیت عمومی استفاده از سوخت CNG                
-4    کاهش نرخ حمایت دولت از صنعت CNG و یا جایگزینی و حذف کامل آن از    طرفی دیگر نیز خودروهائی    که در مراکز مورد تائید و    دارای مجوز تبدیل    شدهاند    نیاز به بازدید و بازرسی    های دوره ای و ادواری دارند. جهت نظارت و بازرسی کلیه    خودرو های CNG، استفاده از روشهای سنتی از    قبیل    فراخوان، بسیار وقت گیر،    هزینه بر و بعضاً نا کار آمد    می    باشد. در این بین،    استفاده    از تکنولوژی نوین RFID - Radio Frequency IDentification - یکی از بهترین راه حلها جهت حل این معضل می باشد. با استفاده از این سیستم تنها خودروهایی که تبدیل کارگاهی مجاز شدهاند و کلیه سیستم های ایمنی در آنها رعایت شده است در ایستگاههای CNG سوختگیری می شوند و خودرو های غیر مجاز ردیابی و از چرخه سوختگیری خارج می گردند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید