بخشی از مقاله

چکیده

بحث ایمنی در پروژه های عمرانی به علت تبعات جانی ، مالی و روحی به یکی از مسائل مهم در پروژه های عمرانی تبدیل شده است. اینکه چگونه بتوانیم این مسئله را در پروژه های عمرانی کنترل کنیم خود یک چالش بزرگ به شمار می رود. ما دراین مقاله با معرفی فناوری RFID و پیشینه ادبیات آن ، روش ها و راهکارهایی را جهت استفاده از این فناوری در ایمنی کارگاه های عمرانی پیشنهاد می کنیم و به شرح استفاده از این سیستم می پردازیم.

مقدمه:

ایمنی در پروژه های عمرانی بزرگ از اهمیت خاصی برخوردار است. کنترل مسائل ایمنی افراد در پروژه هایی با تعداد نفرات زیاد و جبهه های کاری متعدد نوعی چالش به شمار می آید. کنترل افراد و وسائل ایمنی ، کنترل ورود و خروج افراد از مناطق پر خطر و دریافت اطلاعات لحظه ای در هنگام بروز حوداث می تواند نقش موثری در کاهش بروز حوادث و کاهش تلفات داشته باشد. استفاده از روش دستی برای کنترل و ثبت داده ها نیاز به نفرات زیادی برای این امر دارد.

ثبت اطلاعات و وارد کردن اطلاعات با سیستم دستی احتمال بروز خطا بالایی دارد و همچنین امکان ارائه گزارشات لحظه ای و بروز وجود ندارد. بنابراین نیازمند به یک سیستم ثبت و کنترل اطلاعات هستیم که بتواند با کمترین خطا و لحظه ای وسایل ایمنی ، اطلاعات افراد ، مکان آنها را کنترل کند. فناوری RFID یا شناسایی با امواج رادیویی می تواند به این امر کمک شایانی کند . در ادامه ما با معرفی این سیستم راهکارهای استفاده از این سیستم را در پروژه های عمرانی بیان می کنیم.

ادبیات تحقیق

معرفی تکنولوژی RFID

RFID یا سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی ، سامانه ی شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها بوسیله برقراری اطلاعات بین یک شناسه و یک داده خوان می باشد ، شناسه به وسیله ای متصل شده است که ما می خواهیم آن را ردیابی کنیم و داده خوان ها ، حضور شناسه ها را در محیط تشخیص داده واطلاعات ذخیره شده در آنها را بازیابی می کنند. ب عبارتی RFID یک پلتفرم مهم جهت شناسایی اشیاء ، جمع آوری داده و مدیریت اشیاء را ارائه می نماید پلت فرم فوق مشتمل بر مجموعه ای از فناوری های حامل داده و محصولاتی است که به مبادله بین حامل و سیستم مدیریت اطلاعات از طریق یک لینک فرکانس رادیویی کمک می نماید.[1]

سیستمهای مبتنی بر RFID شامل برچسب - تراشه وآنتن - و یک قرائتگر با آنتن مربوطه است. قرائتگر امواج الکترومغناطیسی را ارسال می کند زمانی که این امواج به برچسب می رسند ، برچسب به آنها پاسخ می دهد واطلاعات از قبل ذخیره شده را برای قرائتگر ارسال می کند. به عبارتی مبادله اطلاعات بین تگ و داده خوان از طریق امواج رادیویی انجام می شود. زمانی که یک شی حاوی تگ RFID به محدوده خواندن یک داده خوان وارد می شود ، دستگاه کد خوان با ارسال یک سیگنال به تگ اعلام می نماید که داده ذخیره شده در خود را ارسال نماید. تگ ها قادر به ذخیره اطلاعات مختلفی در خصوص یک شی می باشند. ذخیره شماره سریال ، شماره قطعه و یا دستورالعمل های پیکر بندی نمونه هایی در این زمینه می باشد.

داده خوان پس از دریافت داده ذخیره شده در تگ ، اطلاعات مربوطه را از طریق یک رابط شبکه ای استاندارد نظیر یک رابط انترانت شبکه محلی و یا حتی اینترنت برای کنترل کننده یا به عبارتی سیستم پرازش کننده ارسال می کند. یک سیستم RFID می تواند شامل داده خوان های متعددی باشد که درمحدوده مورد نظر توزیع شده اند. تمامی داده خوان ها می توانند به یک کنترل متصل و شبکه ای را با یکدیگر ایجاد نمایند. یک داده خوان می تواند با بیش از یک تگ بطور همزمان ارتباط برقرار نماید. شکل شماره 1 مکانیزم سیستم شناسایی به کمک امواج رادیویی RFID را نشان می دهد. [2]

تگها بر اساس نحوه تامین برق مصرفی به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

·    تگهای فعال1

·    تگهای نیمه فعال2

·    تگهای غیر فعال3

فرکانس های تگ[3] RFID

.    فرکانس پایین - LF -     - 120 تا 140کیلو هرتز

.    فرکانس بالا - HF -     13.56  مگاهرتز

.    فرکانس بسیار بالا - UHF -     - 860 تا 960 مگا هرتز

.    فرکانس فوق بالا یا میکروویو    2,45 گیگا هرتز

کاربردهای RFID در صنعت ساخت وساز [4]

پیشرفت های فناوری های اطلاعات وارتباطات ، به محصولات هوشمند4 قادر به ارتباط در مکان ها ، جهت ها وشرایط مختلف ، منجر خواهد شد. تراشه های RFID ارائه دهنده ی نسل اول دستگاه های ارتباطی ارزان با قابلیت به کارگیری در هر محصولی هستند. روند نزولی بهای ارتباطات وپردازش داده محیط ساخت وساز را هوشمندتر و باورتر خواهد ساخت و بنابراین روبرو شدن با چالش و انتظارات و تغییر نیازها ساده تر خواهد شد. برخی الزاماتی که هم اکنون در پروژه های عمرانی وجود دارند ونیاز به استفاده از RFID را برجسته می نمایند، عبارتند از :

·    ردگیری ومکان یابی قطعات ، وسایل نقلیه ، تجهیزات و افراد...

·    افزایش کارایی در مدیریت زنجیره تامین و لجستیک

·    شماره شناسایی برای محصولات که سبب استفاده از ابزارهای درست خواهد شد

·    نگهداری سیستم های خدماتی

·    ثبت رد قطعات

بر این اساس ، برخی کاربرد های کنونی برای RFID در ساخت وساز و کارگاه های عمرانی عبارتند از :

·    تولید : ردیابی محصول از زمان تولید تا استفاده در کارگاه در موقعیت مختلف

·    کنترل کیفیت: در خلال تولید، تحویل وفرآیند ساخت، - ثبت وکنترل دما بتن و مواردی که نیاز به ثبت تغییرات دما در طول یک دوره خاص دارند با استفاده از لاگر های ثبت دما. -

·    کنترل عملیات اجرایی: بهینه سازی جریان وفرآیند های ساخت

·    کنترل دسترسی : قرار دهی تجهیزات RFID در ورودی ها وکنترل انبار

·    مدیریت نگهداری : تسهیل فرآیند بازرسی دوره ای ماشین آلات وابزار های کنترلی مدیریت باسکول

·    ردگیری وسنجش : در زمینه کارکرد ماشین آلات و تجهیزات اجاره ایی و ثبت خدمات تجهیزات کارگاهی

·    ایمنی : ایمنی عملیات اجرایی ، کنترل HSE ، جلوگیری از ورود افراد به مناطق خطرناک

·    امنیت : کنترل اقلام ارزشمند ، جلوگیری از سرقت وتشخیص قطعات تقلبی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید