بخشی از مقاله
برخی از اطلاعات فنی مورد نیاز :
چاپ :
چاپ فن قرار دادن نوشته و تصویر، معمولاً به وسیله مرکب، بر روی کاغذ یا دیگر سطوح است.
چاپ امروزه فرآیندی انبوه صنعتی است و بخش اساسی صنعت نشر و بخشی مهم از فعالیتهای اداری و حکومتی است.
واژه «چاپ» (و صورت قدیمیتر آن «چهاپ») را به احتمال برگرفته از واژه چینی چاو دانستهاند.
انواع چاپ
چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود و آنچه که بر آن قرار است چاپ شود انتخاب می گردد. مهم ترین این روش های عبارتاند از:
• چاپ افست: عمدتاً برای انتشارات، تبلیغات
• چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ هلیوگراور: عمدتاً برای بسته بندی
• چاپ سیلک اسکرین: عمدتاً برای تبلیغات چاپهای تفکیکی
• چاپ دیجیتال: برای همه مصارف، تبلیغاتی و اداری در تیراژ پایین
طراحی گرافیکی (تجاری ، تجاری و تبلیغاتی )
طراحی موفق آرم تجاری :
مشتریان اغلب به آرم شرکتها توجه زیادی نشان میدهند، زیرا این علامتها بر "ارزش" محصولات و خدمات میافزایند. گاه این "ارزش" به مهمترین عامل تحریک کننده مشتریان برای خرید و استفاده از محصولات و خدمات ، تبدیل میشود.
این جا است که علامت تجاری و یا آرم معنایی گنگ مییابد. قبل از هر چیز این "ارزش" دقیقا به چه معنا است؟
ارتباط نوع محصول و نام شرکت و ارزش مطروحه نیز بسیار با اهمیت است. حرفهایهای بازاريابی، همه این موارد را تبلیغات مینامند.مشتریان عاشق تبلیغات هستند، بنابراین آرم ها را نیز دوست دارند. خبرگان در امر بازاریابی، انتخاب یک آرم یکدست و کامل را کلید همه مشکلات بازاریابی میدانند.
حال، راز طراحی موفق یک آرم چیست؟
قبل از پاسخ به این سؤال، بیایید سه رویکرد رایج بسیاری از بازاریابان را در توسعه وطراحی آرم، با کمک گرفتن از انس های تبلیغاتی مشاورین و مؤسسات طراحی آرم، بررسی کنیم.
البته این نظریات اغلب پایه واساس درستی ندارند و از نظر من این افراد تاکنون نتوانسته اند علامت تجاری موفقی طراحی کنند. به هر حال این سه رویکرد عبارتند از:
1- دکوراسیون
2- الحاق
3- Golem
در روش اول این طور به نظر می رسد که تمایز، عاملی برای جلوه بیش تر است. متخصصین با اشاره به نامها و نشانههای طراحی شده اظهار می کنند: "ما آرمهایی متمایز از رقیبان خود، طراحی می کنیم، به این ترتیب مشتریان، ما را از بقیه تمیز میدهند."
این روش، رویکردی کاملا ابتدایی است و برای افزایش اعتبار باید آن را با عواملی از دو رویکرد دیگر تلفیق کرد.
روش"الحاق"، ارزشهای مربوط به آرم و سایر مفاهیم مورد نظر را به اسم، نشانه و همچنین موضوعات مربوط به رویکرد قبلی اضافه می کند. روند منطقی این جریان به این طریق پیش می رود:
مشتری، آرم و "ارزش" های افزوده به آن را که به شکلی زیبا تصویر شده، در پیغام های الکترونیکی دیده، بلافاصله احساس می کند که این علامت تجاری نیازهای اورا برآورده میکند. طرفداران طراحی آرم های احساساتی ادعا میکنند، آن ها نیز تقریبا از این روش استفاده می کنند. (مثلا آنها در تبلیغات، احساسات را برانگیخته و آن را تحریک می کنند).
در رویکرد سوم، بازاریابان، سعی می کنند، تبلیغاتشان با هویت انسانی و شخصیت پردازی همراه باشد. به این ترتیب مشتری با آرم ارتباط برقرار میکند.
به عقیده نویسنده، این سه نگرش، شرکت ها را به بیراهه کشانده، موجب شده پتانسیل و نیروی لازم برای طراحی آرم را ندیده بگیرند.
اما رویکرد دیگری هم وجود دارد، که به نظر من سودمندترین روش است. کارآمدی این روش را تحقیقات و نظریات روان شناسانه و جامعه شناسانه ثابت کردهاند.
منطق توسعه طراحی آرم با "ارزش" افزوده، به نحو شگفتانگیزی مشابه منطق توسعه تولیدات است. در هر دو مورد، ابزار یا وسیله ای تولید میشود که به درد مشتری بخورد. برای رفع احتیاجات مشتری، دانستن نوع این احتیاجات اهمیت زیادی دارد. از دید من، تصمیم مصرف کننده برای خوشحال بودن، استراحت، سرگرمی، تقویت اعتماد به نفس، خیال پردازی یا هر مورد روحی دیگر؛ همان "احتیاجات" او را تشکیل میدهند.
مصرفکنندگان، هنگام دست یابی به اهداف و امتیازات تجربی، احساسی، روانی و اجتماعی درست مانند تلاش برای دستیابی به اهداف حقیقی و ملموس، مصمم و هدفمند هستند. علامتهای تجاری توأم با "ارزش" های افزوده، ابزاری برای کمک به مصرفکنندگان در دستیابی به این اهداف هستند. این ابزار، عوامل کمکی و به زبان دیگر، عوامل کمکی اجتماعی هستند.
در حقیقت یک آرم بدون یک سناریوی متقاعدکننده برای افراد، آرم نیست. این علامت ممکن است به آرم، شباهت داشته باشد؛ نام، نشانه و ویژگیهای تصویری شناخته شدهای داشته باشد و حتی از روش های تبلیغاتی نیز استفاده کند، اما مصرفکنندگان به این محصول بیاعتنا می باشند.
تمام روش های نوین و موفق در امر تولید محصولات و ارايه خدمات، در مورد طراحی آرم نیز چاره ساز است، شرط لازم وکافی برای موفقیت، فراهمکردن چیزی برای مشتری است که به آن نیاز دارد ولی نمی تواند خیلی سریع به آن دست پیدا کند...به این دلیل که تهیه آن برای مشتری کاری دشوار، پیچیده، پرزحمت، خسته کننده و گسترده است.
مطابق این رویکرد، آرم شرکت ها مسائلي با هویت انسانی نیستند و همچنین خارج از فکر مشتری هویت ندارند. آنها فقط ابزار هستند،به همین سادگی ؛ ابزارهایی برای دست یابی به هدف نهایی.
احساسات را نمی توان به علامت های تجاری تزریق کرد؛ بلکه اگر به عنوان یک منبع سودمند در نظر گرفته شوند، احساسات را بر میانگیزند. احساسات مثبت، نتایج مستقیم این انتظارات هستند. سمبول های مختلف (نام، نشانه، فونت، نمادهاو...) بر خلاف انتظار تأثیر زیادی ندارند؛ آن ها در حقیقت، نشانههایی هستند که ما را برای رسیدن به هدف اصلی هدایت میکنند.
انتخاب و طراحی آرم 10 مرحلهی مختلف دارد، یعنی 10 روش مختلف طراحی موفق یا کارامد برای کسب درآمد :
1. ارتباط طراحی آرم با سود دهی مستقیم
2. اصل اولیه طراحی آرم، در نظر گرفتن ارتباط آرم با اسم و سایر نمادها با سود آشکار و محسوس است. (نتیجهای ملموس یا تجربی). این سود را یا خود محصول به تنهایی ایجاد میکند و یا اجزای تشکیلات بازاریابی. این اصل مهم را همواره به یاد داشته باشید.
3. آرمهای موفق با رعایت این اصل به موفقیت رسیده اند. درست است که در این مرحله خود آرم به تنهایی اهمیت چندانی ندارد، اما تا اندازه ای باید به آن توجه کنید.
2. طراحی متنی با تأثیر روانی
یک متن مؤثر بر احساسات، مفهوم یا اصلی سازمان یافته است، که مشتری را به یک سری عوامل نامربوط ولی تأثیرگذار (مانند تمام فعالیتهای بازاریابی یک شرکت) مرتبط می کند.
در این موارد، متن انتخاب شده، تأثیر و سود مورد نظر را تضمین میکند.
به عنوان مثال: وقتی به طور اتفاقی در قلب منهتن به اسامی دو هتل Hudson و Royalton بر می خورید، انتظار خدمات در سطوح عالی دارید.اما اگر در هتلی به اسم Boutique Hotel باشید، تجربهی متفاوتی است. کلمهی Boutique Hotel خدمات بسیار متفاوتی نسبت به سایر هتلها از این زنجیره ارايه می دهد- بعضی وقتها تفاوتهایی بین خدمات دو اتاق در یک هتل. در واقع این تاثیر روانی نامها و متن های انتخابی است که شما را وادار می کند به دنبال کشف تفاوتها باشید.
3. کسب تجربه
در این جا میخواهم از تأثیر هیپنوتیزم کنندهی طراحی آرم صحبت کنم. شما با یک انتخاب درست، در مشتری انتظارات و آرزوهایی ایجاد میکنید، که تولیدات به تنهایی نمیتوانند از پس این کار برآیند. به عنوان مثال: اسم نوشابهی Red Bull ، در مصرف کننده این حس را به وجود میآورد که پس از نوشیدن آن، در کنار تأثیرات مثبت فیزیکی موج عظیمی از انرژی به او منتقل میشود.
4. طراحی آرمهایی که خود معرف خود باشند
در این جا از سمبولهایی استفاده میشود که برای همه شناخته شده باشند. این روش انتخاب آرم، مصرف کننده را وا میدارد به شناخت جدیدی از خود برسد و در حقیقت به هنگام استفاده از این محصولات مکالمهای درونی با خود برقرار کند) برای این که عزمش را در انتخاب محصول جذم کند). در عین حال اینگونه آرمها عاملی براي ايجاد ارتباط بين افراد مختلف نيز هستند(به هنگام مجاب کردن افراد برای استفاده از این محصول).
5. ایجاد وسیله ای برای انتقال پیام
نقش آرم در این رویکرد، ایجاد سمبولی متفاوت ودر عین حال شناخته شده است. چنین آرمی مصرفکننده را قادر میسازد نظرات جالب توجه و احساسات خاص در مورد آن بیان کند. شرکت بزرگ تجارت الماس De Beers با معرفی الماس به عنوان عامل ایجاد ارتباط بین افراد از الماس به عنوان عامل تحریککننده احساسات و همینطور وسیلهی ابراز احساسات مشتری استفاده کرد. در سپتامبر2003 این شرکت از ابزار جدیدی برای انتقال پیامها استفاده کرد، زنی با حلقه ی ازدواج در دست راست و به معنی استقلال و عدم نیاز به جنس مخالف. (برخلاف حلقه در دست چپ که اغلب سمبول نیاز و وابستگی است).
6. ایجاد یک جایگاه اجتماعی/ فرهنگی
در این جا هدف، ایجاد یک جایگاه اجتماعی و فرهنگی به عنوان راهنمای مشتریان است. این راهنما مشتری را از آنچه که در اطرافش می گذرد، هنجارهای اجتماعی و هر چیز خوشحالکننده، آگاه میسازد. شرکت Apple با تولید کامپیوترهای شخصی (نه تنها به عنوان ابزار کار بلکه به عنوان وسیلهای برای خودشناسي وشکوفایی خلاقیت) گام بزرگی در این امر برداشته است. در واقع این آرم، با ایجاد انقلابی فرهنگی امكان شكوفایی خلاقیت را برای عامهی مردم ایجاد کرد.
7. در نظر داشتن اهداف متعالی
شما با فعالیت خود ، زمینه را برای دستیابی افراد به اهداف بزرگ، فراهم می کنید؛ اهدافی که چه بسا افراد نمی توانند به تنهایی به آنها دست پیدا کنند. فروشگاه Body "فروش" را وسیلهای برای کمک به حفاظت از محیط زیست و یاری کردن افراد مشتاق به این کار، قرار داد.
8. زندگی در دنیای خیال
دل بستن به یک آرم و انتخاب آن از جانب مشتری شاید به این دلیل باشد که فرد از این طریق میتواند، مانند دنیای خیال رفتار کند، یا جوری عمل کند که در واقعیت، جرأت انجام آن را ندارد یا نمی خواهد هزینه انجام آن را بپردازد.
ایجاد یک ژیمناستیک عاطفی
اغلب به جای عمل به برخی خواستههای درونی، به دلیل احترام به قوانین زندگی از آنها چشمپوشی میکنیم. برای جلوگیری از فرسودگی، ورزش میکنیم. همینطور به عنوان يك ورزش حسی، به تماشای فیلم میپردازیم که شاید چندان قانونی یا پذیرفته در قوانین زندگی ما نباشند. آرم هایی مانند Sicily از شرکت Dolce & Gabbana اجازهی کسب چنین تجربههایی را به ما میدهند.
9. امکان خیال پردازی
درست مانند مورد آخر، این رویکرد به طراحی آرم به مشتری کمک میکند تا واقعیات بیرون را به موضوعات تخیلی تبدیل کند.مشتریان، اغلب درباره ی قدرتطلبی، تسلط، بزرگی، موفقیت، عشق، قتل و مانند این ها خیال پردازی میکنند.آرم Timberland جوری طراحی شده بود تا مشتریان درباره ماجراجویی های شجاعانه در مقابل نیروی طبیعت به خیال پردازی بپردازند.
موارد ذکر شده در بالا، انواع مختلف"ارزش" افزوده به کالا هستند.در حقیقت، به کمک این روش ها میتوان به ایجاد ارزشهای مؤثر فکر کرد وآرم ها ابزارهایی برای دستیابی به این هدف هستند.
این 10 رویکرد،به اعتقاد نویسنده، تفاوتهای بین آرم های" مبتدی" و "حرفهای" را آشکار میکنند.
آرم درلغت یعنی نشانه، طراح آرم باید بدونه كه می خواد نماد ونشانه ای از یک مكان خواه تجاری یا فرهنگی و... رو به تصویر بكشه .
برای هر جا كه بخوای كار كنی سلیقه مشتری شما رومحدود خواهد كرد مثلا طبق تجربه دیدم بعضی ها اسرار دارن توی آرمشون انشا بنویسن (سال تاسیس. تعداد شركا .نام بلند بالا شركت اگه مشهدی باشه باید توس رو هم به ته آرم هر جور شده بچسبونید )
با تمام این اوصاف خلاقیت طراح حرف اول رومیزنه .
1) یه آرم خوب آرمی كه در یه نگاه به ببیننده چیزی بگه جذبش كنه ،اونو وادار كنه باز هم به اون نگاه كنه پس باید طرح كلی آرم مفهموی داشته باشه .
2) توی طراحی آرم بهتره از خط های نازك با پیچشهای ظریف اون هم نه به تعداد زیاد استفاده بشه ، البته باز هم به طرح بستگی داره .
3)برای طراحی آرم به محصولات اون واحد تولیدی یا خدمات موسسه مذبور توجه کنید ابتدا از محصولات تصاویری رو نگاه کنید وسعی کنید به صورت شماتیک از اون محصولات شکلی بکشید وبه قول طراح ها اتود بزنید. (کاری که امیر آقا دائم انجام میده )
4)نام مکان یا موسس اون رو روی کاغذ بنویسید ومثل مرحله قبل سعی کنید با ترکیبی از طرح و متن شکلی بکشید ، توی این مرحله اگه از حروف لاتین استفاده کنید جذابیت بیشتری به کارمی دید چون حروف لاتین با اشکال هندسی به راحتی ترکیب میشن وطرح زیبای روبه وجود می آرن .
این آرم از نام محصول برای طراحی استفاده كرده نه از نوع محصول میبینید كه كار جالبی شده.
5)اگر امکانشو دارید به آرشیوی از آرم ها نگاه کنید خصوصا آرم های که مربوط به محصولات مورد نظر شما میشن .این کار به شما ایده می ده .فقط سعی کنید کپی برداری نکنید تا ذهنتون محدود نشه.
در این آرم از شكل خود محصولات برای طراح كمك گرفته شده.
اصول طراحی آرم :
6)قطعا یه طرح کلی توی ذ هنتون شکل گرفته اونو روی کاغذ بیارید ممکنه چند طرح به فکرتون برسه همه اونها رو بکشید .
7)حالا با استفاده از ابزارهای یه نرم افزار طراحی سعی کنید طرحی رو که کشیدید باز سازی کنید .میتونید اول طرح رو اسکن کنید.
اگرآرم طراحی شده فقط یه تصویر بود در صورت لطمه نخوردن به طرح نام مکان رو پایین آرم بیاریید.
9)آرم خوب آرمی كه شلوغ و پر نباشه .گاهی اوقات میشه با دو یا چند خط یه آرم زیبا خلق كرد .آرم باید ساده وشکیل باشه.
به این آرم نگاه كنید از خوطوط درهم وپیچیده زیادی استفاده كرده وخیلی ساده مفهوم رو رسونده.
توی این آرم فقط از یك تصویر استفاده شده وهیچ توضیح متنی در اون دیده نمیشه .
اما توی این یكی در پایین آرم توضیحاتی با فونت كمیك بر اساس نوع آرم آورده شده .
طراحی پوستر و کاتالوگ :
شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود این باشد که طراحی آن بتواند باعث جلب نظر بیننده در هنگام مشاهده آن از میان چندین کاتالوگ و پوستر دیگر شود. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد . این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید .
در گام دوم ، نکته مهم با توجه به کم بودن فضای تبلیغ ، ارائه توضیحات مختصر و البته تاثیرگذار در ذهن بیننده می باشد . خلاصه مهمترین و بارزترین فعالیت کارفرما و نکته ای که باعث تمایز آن از سایر رقبا می شود می تواند از جمله این توضیحات باشد.
در نظر گرفتن این دو نکته در زمان طراحی کاتالوگ يا طراحی پوستر کافی است تا سفارش دهنده از میان بازدید کنندگان فراوان آن پوستر و یا کاتالوگ مشتری خود را بیابد .
در نظر گرفتن استاندارد های چاپ در هنگام طراحي پوستر يا طراحي کاتالوگ برای یکدست در آمدن طرح به وجود آمده توسط کامپیوتر و طرح چاپ شده ، تبدیل حرفه ای سیستم RGB به سیستم CMYK و حذف رنگ های مورد استفاده در سیستم RGB که در سیستم CMYK وجود ندارد ، افزایش dpi استفاده شده در تصاویر برای استفاده در سیستم چاپ با کمترین افت کیفیت از جمله شرایطی است که برای هر طراحی استاندارد می بایست در نظر گرفته شود .
شرکت یاقوت با بهره گیری از متخصصان واحد گرافیک خود و با توجه به نیاز های شما در راستای طراحي کاتالوگ و طراحي پوستر و بروشور تبلیغاتی سعی بر آن دارد تا آنچه شما مد نظر دارید را به مخاطبان ارائه دهد .
پوستر
در اواخر قرن نوزدهم ميلادى بر اثر تحولات مصورسازى و پيوند نزديکى که بين نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پديدهٔ تازهاى موسوم به پوستر يا آفيش يا پلاکارد بوجود آمد.
پوستر بعنوان نوعى طرح گرافيکى به مقولهٔ نمايش و تبليغ تعلق دارد که در آن بايد تصوير و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با يک مفهوم واحد و به يادماندنى باشند.
پيش از چاپ سنگي، پوسترها مانند کتاب به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالبهاى چوبى چاپ مىشدند.
با گذشت چندين دهه از تاريخ ظهور عکاسي، اين امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثير کنند. در اين دوره معمولاً نقاشان طرحهاى پوستر را نقاشى مىکردند. تصوير بصورت دستى بر سطح مستويى لوح چاپ منتقل مىشد. اين روش تا بعد از جنگ دوم جهانى هم رواج داشت.
پوسترهاى نمايشى اولين نمونه از آگهىهاى ديوارى بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوسترسازى را پىريزى کردند. اين آگهىها مربوط به تماشاخانههاى متعددى بود که در اروپا وجود نداشت. پوسترهاى مصور آن دوره علاوه بر تبليغ در مورد تماشاخانهها، مغازهها و حراجها و وسايل حملونقل، در عرصهٔ تبليغ کتاب نيز رواج داشت. اين پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سياه چاپ مىشد. در حوزه هنر پوستر دههٔ آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک بيش از ديگران مىدرخشيد. پوستر رنگى مصور با نام ژول شره، هنرمند فرانسوى آغاز مىشود
هنرمندان پوستر اين دوره، آزادى زيبايىشناختى و جسارت خلاقانهاى را به نمايش گذاشتند، که با اولين تجليات اختراعات فنآورانه در توليد و تکثير آثار گرافيکى همراه شد.
ليتوگرافى در اواخر سدهٔ نوزدهم به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ يکدست را چاپ کند و از رنگ بهره برد. و به طراح امکان داد تا حروفنگارى خاص خود را انجام دهد. اين کنترل بر چاپ آغاز طراحى گرافيک بود. بعدها فنآورىهاى عکاسى و رايانهاى در توليد و تکثير تصوير و متن نقشى اساسى يافتند.
رايجترين شيوه چاپ تا دهه ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود (نوعى چاپ برجسته از قالبهاى فلزى فتوگراوور و حروف).
در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جديدى از طراحان شروع به استفاد هاز قابليتهاى رايانه کردند. طراحان گرافيک يکصد سال پس از آنکه هنرمندان رسانهٔ جديد ليتوگرافى را به خدمت خود در آوردند. فنآورىهاى نوين را براى تحت کنترل در آوردن توليد متن و تصوير بکار بردند.
همانطور که چاپ و مطبوعات يکباره در ايران رواج يافت، اشکال مختلف پوستر نيز بطور ناگهانى ظاهر و براى مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولين پوسترهاى چاپ شده در ايران مصوّر نبوده و غالباً شامل اطلاعيههاى دولتى و غيردولتى بود که در معابر و مجامع عمومى نصب مىشد. اين آگهىها از هر نوع عناصر بصرى جالب تهى بودند. در سى و چند سال گذشته همراه با گسترش امکانات چاپ و آموزش هنر گرافيک در مدارس هنري، هنر پوستر جاى خاص خود را در ايران پيدا کرد.
توسعهٔ تبليغات براى کالاها و مؤسسات توليد و خدماتى و غيهر موجب رواج پوسترهاى تجارى شد و به موازات آن پوسترهاى فرهنگى و هنرى نيز رواج يافت.
اکنون پوسترهاى متنوع که حاوى پيامهاى مذهبى و سياسى و فرهنگى مىباشند، سراسر شهر را پوشانده است. پوستر بدليل استفاده از عناصر بصري، نقش مهمى در القاى پيام دارد. اين عناصر بصرى با کادربندى و ترکيببندى مناسب عناصر موضوع و استفاده از نشانهها و علائم ساده تصويرى قابليت انتقال سريعترى به آن مىدهد.
طراحی پوستر :
شاید مهمترین نکته ای که در طراحی پوستر و طراحی کاتالوگ باید در نظر گرفته شود این باشد که طراحی آن بتواند باعث جلب نظر بیننده در هنگام مشاهده آن از میان چندین کاتالوگ و پوستر دیگر شود. در برخی مواقع حتی ساده ترین طرح نیز باعث این جلب نظر خواهد شد که در نظر گرفتن شرایط روانشناسی فرد را می طلبد . این خود مهمترین نکته ای است که طراح با توجه به نوع فعالیت سفارش دهنده اقدام به آن می نماید .
در گام دوم ، نکته مهم با توجه به کم بودن فضای تبلیغ ، ارائه توضیحات مختصر و البته تاثیرگذار در ذهن بیننده می باشد . خلاصه مهمترین و بارزترین فعالیت کارفرما و نکته ای که باعث تمایز آن از سایر رقبا می شود می تواند از جمله این توضیحات باشد.
در نظر گرفتن این دو نکته در زمان طراحی کاتالوگ يا طراحی پوستر کافی است تا سفارش دهنده از میان بازدید کنندگان فراوان آن پوستر و یا کاتالوگ مشتری خود را بیابد
مقصود از اينگونه ارائه اينست که پوستر به نحوي تهيه گردد که شرکت کنندگان در يک محيط صميمي و در زماني کوتاه ومشخص از مطالب کليه مقاله هاي ارائه شده مطلع شده و سپس موضوعات مورد علاقه خود را يافته و با دقت بيشتري مورد بررسي قرار داده و در صورت لزوم با ارائه دهنده پوستر که در کنار پوستر تهيه شده مستقر شده است به بحث و گفتگو پرداخته و جزئيات بيشتري را جويا شود که دريافت اين حجم از اطلاعات و درزمان کم در حالت ارائه بصورت شفاهي کمتر امکان پذير مي باشد.
پوستر:
پوستر بايد جذاب ، گويا ، مختصر ومفيد بوده وبه خوبي سازماندهي شده باشد. پوستر بايد تعداد محدودي از ايدههاي اصلي رابيان داشته وذهن مخاطب رابادادهها وتوضيحات اضافي مخدوش نسازد.
یا آفیش"AFFICHE" یا پلاکات "PLAKAT" صفحه چاپ شده یا دست نوشته ای است که به منظور آگاهی مردم از چیزی روی دیوار نصب می کنند.
معنای اصلی پوستر همان اعلان یا خبر یا آگهی است آنهم آگهی مصور که در اوایل برای آگهی های تجاری از آن استفاده می شده و منشا به و جود آمدن پوستر نیز آمریکا و اروپاست و دلیل آن هم بوجود آمدن تکنولوژی چاپ می باشد.لذا هدف عمده پوسترها در آغاز و در غرب صرفا تجارت بوده و بعدها عده ای مخصوصا گروههای مختلف سیاسی از آن جهت مواضع خود استفاده نمودند.در حدود 130 تا 150 سال پیش ماشین چاپ سنگی در ایران وارد شد و ابتدا پوستر بصورتی مختصر و در چاپ تک رنگ، ارائه می شد.
اندازه :
كليه پوسترها بايدقابل نصب درتابلويي به ارتفاع150 وعرض 100 سانتيمتر ، مطابق دستور العمل زير تهيه شده باشد:
عنوان پوستر ونام نويسنده ( گان ) :
عنوان پوستر وعناوين داخلي بايد كوتاه وگويا باشد . نام خانوادگي ، نام وآدرس نويسند(گان) به ترتيب درزير عنوان پوستر آورده شود.
پوستر بايد شامل قسمتهاي زير باشد:
خلاصه : چكيده اي از مطالب ارائه شده درمقاله
مقدمه : مختصر ومفيد بوده وبيانگر اهداف پژوهش باشد.
روش ها : ترجيحاًً فهرستوار يابصورت فلوچارت تهيه شود.
نتايج : شامل جدول ، نمودار ، شكل و عكس همراه باتوضيح مختصري درموردآنها.
نتيجهگيري: شامل خلاصهاي از نتايج ومقايسه باتحقيقات ديگران بااشاره به مكانيسمها
سازماندهي مطالب:
كليه مطالب وبخشهاي پوستر بايد به ترتيب وپشت سرهم ازبالا به پايين دريك ياچند ستون تنظيم گردد.
متن:
براي نگارش متن اندازه كلمات بايد بگونهاي باشد كه ازفاصله 2متري براحتي قابل خواندن باشد.
درشكل زير نمونه اي از يك پوستر ارائه شده است كه برحسب مورد مي توان درتعداد ستونها يا رديفها تغييراتي ايجاد كرد.
راهنمای تهیه پوستر
1. عنوان مقاله با حروف درشت در بالاترین سطر نوشته شود.
2. نام نویسنده (گان) مقاله و محل انجام پژوهش خوانا قید شود.
3. متن گویا و رسا باشد.
4. از به کار بردن اصطلاحات غیر معمول خودداری شود.
5. ابعاد پوستر باید 90-70 سانتی متر در 120-100 سانتی متر باشد.
6. توجه شود تا حروف به اندازه کافی بزرگ باشد. به گونه ای که از فاصله 5/1 متری قابل خواندن باشد.
7. مقدمه، مواد و روش ها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری طبق اصول مندرج در نحوه تهیه خلاصه مقاله آورده شود.
پوستر برگي ا زكاغذ گلاسه يا معمولي و به قطع ۶۰- ۹۰ سانتي متر مي باشد . داراي كلمات ، تصاوير و سمبل هائي است كه يك پيام را القا مي كند و براي سه هدف به كار ميرود .
۱-اعلام رويدادها و برنامه ها ي مهم
۲-ارائه توصيه هاي مفيد و اطلاعات لازم در مورد يك موضوع
۳-تشويق به انجام يا منع از انجام يك كار
پوستر ها عموما براي آموزش توده مردم به كار ميرود و د رمكانهاي شلوغ ، و نمايشگاه نصب ميشود .
پوسترها به دو دسته كلي يك نظري و چند نظري تقسيم ميشوند :
پوستر هاي يك نظري :
با حداقل كلمات يا تصاوير ، يك مطلب يا مفهوم منفرد را بيان مي كند . هر كس ، با يك نگاه و بدون هيچ توضيح اضافه مي تواند معني آن را دريافت كند . نمونه آن پوستري است كه در راهروي بيمار ستان افراد را به سكوت دعوت مي كند .
پوستر هاي چند نظري :
مطالب و تصاوير زيادي را در خود جاي مي دهد . براي درك منظور ، به زمان بيشتري نياز دارد . اين نوع پوستر نيز نياز به توضيح شفاهي ندارد .
هر پوستر به طور معمول از اجزا زير تشكيل مي گردد .
۱- شعار اصلي پوستر
۲- تصوير يا تصاوير پوستر
۳- پيام ثانوي ( محتوي پيام )
۴- نام و نشان گوينده پيام ،گاهي پوستر ها مي توانند صرفا حاوي نوشته باشند
و يژگي هاي مطلوب شعار موجود در پوستر عبارت است از :
- از حداقل كلمات استفاده شده باشد .
- داراي حداكثر قدرت انتقال پيام باشد .
- باعث به خاطر سپردن نكات كليدي پيام آموزشي پوستر گردد .
- پوستر فقط يك شعار داشته باشد .
- اندازه شعار به قدر كافي بزرگ باشد .
- شعار در زمينه پوستر ، به سهولت و سرعت رويت شود .
- باعث جلب توجه و متوقف ساختن مخاطب شود .
ويژگي هاي مطلوب تصوير موجود در پوستر عبارت است از :
- با شعار پوستر همبستگي مستقيم داشته باشد .
- باعث جلب توجه و متوقف ساختن مخاطب شود .
- از تعداد زيادي عكس يا نقاشي استفاده نشود .
- از سمبل هاو نمادها براي درك بهتر افراد كم سواد استفاده شود .
- از تصاوير روشن و جذاب استفاده شود .
- ديد خوش بينا نه اي را به عنوان راه حل ارائه كند .
- تصوير باعث تاثير فوري ديداري شود .
ويژگي هاي مطلوب پيام ثانوي عبارت است از :
- مخاطب را به اقدام خاصي دعوت كند .
- از حداقل كلمات استفاده شود .
- مخاطب را به يك راه حل براي يك مشكل راهنمائي كند .
- با شعار پوستر در ارتباط باشد .
- مطلب ارائه شده ساده بيان شود .
- بيش از يك مطلب را ارائه ندهد .
ويژگي هاي عمومي يك پوستر خوب :
فقط يك ايده را مطرح كند .ايده هاي متعدد باعث ابهام در پوسترمي گردد .
- پوستر بايد مخاطبين را به تفكر وادار كند .
- از ۱۰ متردورتر توجه را جلب كند .
- از قوه باصره براي انتقال پيام استفاده كند
- از تصاوير و سمبل هائي استفاده كند كه افراد بي سواد هم بتوانند بفهمند .
- حروف و طرح ها بايد به اندازهاي بزرگ باشد كه از دور ديده شود .
- قابل به خاطر سپردن باشد .
- مخاطب را به تفكر وادار كند .
- سودمندي حاصل از پيام را به مخاطب نشان بدهد .
- طرح و رنگ با موضوع هماهنگ بوده تا بتواند احساس درستي را در مورد تناسب و روابط دروني اجزا پوستر سبب شود .
- تعداد رنگ هاي مورد استفاده از دو رنگ تا حداكثر چها ررنگ باشد .
- از رنگ سفيد در زمينه پوستر استفاده شود .
- استفاده از رنگهاي متضاد و تند در كنار يكديگر باعث افزايش كارآئي و تاثير پوستر ميشود .
- استفاده از رنگهاي روشن در زمينه تيره مناسب است .
استفاده از رنگ سياه در زمينه زرد باعث درخشندگي زيادتر مي شود .
- كلمات بايستي به زبان محلي ، ساده و كوتاه باشد .
-ابعاد پوستر بايد مناسب ( ۶۰در ۹۰ سانتي متر ) باشد .
- مكان نصب پوستر حداكثر د رفاصله زماني يك ماه تغيير كند . در غير اين صورت مردم به آن بي توجه ميشوند .
بیلبورد:
بیلبورد، (یا تابلوی تبلیغاتی یا تختهٔ آگهی) به تابلو بزرگی گفته میشود که فضای مناسبی برای نصب آگهی را در اختیار دولت، صنعتگران و عرضه کنندگان کالا میگذارد. و در اصل به هر فضای خارجی که امکان نصب آگهی بر آن باشد اطلاق میشود. اما امروزه، بیشتر به معنای تابلوهای بسیار بزرگ و نورپردازی شده است مه بر پایههای بلندی قرار گرفته و از فواصل دور قابل دیده شدن هستند.
امروزه بیلبوردها مجموعهای از تصاویر بزرگ هستند، بعضی از آنها مضحک، بعضی کمی عجیب و غریب و گاهی کنایه آمیزند. ما به عنوان بیننده میتوانیم دیدگاههای مختلفی نسبت به هر بیلبورد داشته باشیم اما این واقعیت را نمیتوانیم انکار کنیم که بیلبوردها، نماد جریان دائمی و روان زندگی هستند.
در بسیاری از کشورها، تختهٔهای آگهی به مردم کمک میکنند تا جایی برای غذا خوردن، خوابیدن یا تهیه بنزین پیدا کنند، به خصوص در جایی مانند آمریکا، با بزرگراههای متعدد و مسافتهای طولانی و خالی از سکنه بین شهری، وجود چنین تابلوهایی برای مسافرین غریب و خسته، نعمتی است.
از طرفی تابلوهای آگهی، به بسیاری از شرکتها و دارندگان صنایع مختلف کمک میکنند و وجود این تابلوهای بزرگ، برای شرکتها و تجارتهای نوپایی که قادر به پرداخت هزینه تبلیغات تلویزیونی نیستند، بسیار مفید بوده است. در مقایسه با قیمت تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و کم نتیجه بودن تبلیغات در داخل مجلات و روزنامه ها، بیلبورد، میتواند با هزینه کمتر، بیشترین تعداد مخاطب را داشته باشد.
پیشینه بیلبورد به اولین تمدنها باز میگردد و ما در تاریخ مصر باستان به ستونهای سنگی اوبلیسک برمیخوریم که ستونهایی چهاروجهی با نوک هرمی شکل هستند و از سنگ یک تکه ساخته شده اند، این ستونها نه تنها جنبه تزئینی داشتهاند لکه برای ترویج مذهب مصریان باستان به کار میرفتهاند و بر روی آنها جملات مذهبی و دعاهای مختلف کنده کاری شده اند. همچنین اوبلیسکهایی وجود دارند که بر روی آنها قوانین مهم کشوری نبشته شدهاند و در معرض دید عموم قرار میگرفته اند. هرچند مطالب موجود بر این ستونها محدود به موارد مذهبی و سیاسی است، اما بدون شک در تعریف امروز از تبلیغات میگنجد.
نمونه دیگر یک بیلبورد در آمریکا نخستین قدمها در مسیر تبلیغات در سال 1450، زمانی که یوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشین چاپ قابل حمل را اختراع کرد، با انتشار برگههای آگهی دستی، تبلیغات به شکل امروزی آن به مردم معرفی شد. در سال 1796، با تکمیل روشهای لیتوگرافی، اولین پوستر تصویر سازی شده، به وجود آمد. به مرور زمان، مردم به دنبال جاهایی مناسب برای نسب آگهیهای خود بودند تا در محدوده زمانی مشخص، بیشترین بازدید کننده و بالاترین تأثیر را داشته باشد، به این ترتیب، ستونها و جعبههای ویژه نصب آگهی در نقاط پر تردد شهرها برپا شد.
اولین بار تبلیغات در حاشیه جادهها توسط بازرگانان و کسبه محلی آمریکایی به کار رفت. آنها علامتها و تابلوهایی را بر دیوارها و نردهها نقش میکردند یا پوسترهایی را بر روی تیرهای تلگراف، دیوارها و هر محل ممکن، نصب میکردند. در نیویورک سال 1835، اولین پوستر بسیار بزرگ در فضای خارجی نصب شد. این پوستر 15 متر مربعی، توسط چاپخانه جرد بل Jared Bell برای تبلیغ یک سیرک به چاپ رسید.
قرن بیستم و تحولات تبلیغاتی در سالهای 1900، در صنعت تولید بیلبورد اتفاق بزرگی رخ داد. صنایع و شرکتهای بزرگ برای تبلیغ کالاهای خود در بازرارهای داخلی، به استفاده گستردهای از بیلبورد پرداختند و تصاویر بزرگ و پرجلوهای از خمیردندان و صابون گرفته تا انواع خوراکیها و نوشیدنیها، بر روی بیلبوردها ظاهر شدند. در دوران جنگ، تبلیغات روی بیلبوردها، بر روی بسیج نیروها و دفاع از کشور و شعارهای وطن پرستانه متمرکز میشد و در دوران صلح، این تمرکز بر روی بهبود بخشیدن به شیوه زندگی و تبلیغ برای آخرین دستاوردهای صنعتی بود.
بیلبوردها از سالهای 1990 تا امروز
با ظهور فناوری دیجیتال، تابلوهای دست نویس و نقاشی شده، جای خود را به نسخههایی از تصاویر دیجیتالی داده است که بر روی هر نوع سطح ممکن چاپ و نصب میشوند. این تصاویر در همه جا هستند، بدنه اتوبوسها، کیوسکها، سردر مغازه ها، بدنه تاکسیها، داخل فروشگاههای بزرگ و فرودگاه و...
از ابتداییترین تمدنها تا به امروز، بشر از بیلبورد- در هر شکل و اندازه- به امید یافتن بازاری برای کالاهای مادی و معنوی خود سود جسته است و این کار موجب ارتقاء بسیاری از جنبههای زندگی شده است. آنها مبدل به یکی از محبوبترین وسایل خبررسانی شده اند. بنا به گفته یکی از متخصصان، دلیل این محبوبیت یا به خاطر مخاطب فراوان و قیمت مناسب آن است یا به این دلیل که امروزه مردم بیشتر وقت خود را در خودروها و در حال تردد در خیابانها میگذرانند، در هر صورت، بیلبوردها، باقی خواهند ماند.
انواع
تابلوهای تبلیغانی چند نوعند یکی آنهایی که در مکانهای بزرگ مثل بزرگ راهها نصب میشوند که عمدتاً مستطیلی هستند دوم آنهایی که در پیاده روها نصب میشوند که چون فضای کمتری وجود دارد قطعشان عمودی است و سوم تابلوهایی که در راهروها یا آسانسورها و ... نصب شده است. توجه داشته باشید که قطع کار در نوع طراحی میتواند اثر داشته باشد مثلاً در تابلوهای بزرگ که به آنها بیل بورد هم میگویند احتیاج نیست که حتما رنگهایی با کنتراست (تضاد) زیاد داشته باشیم. نکته دیگر این است که ما در میادین یا پارکها تابلوهایی میبینیم که خیلی حساب شده هم هستند ولی متاسفانه استفاده نادرست از قطعهای متفاوت و هم استفاده از داربستهایی نامناسب تر باعث سردرگمی بیننده و از بین رفتن سلامت بصری آنها میشوند.
نکته بعدی این است که رساندن پیام در زمان کم ارزش زیادی دارد بخاطر همین موضوع نباید در پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی از عناصر تصویری زیادی استفاده کرد، مخصوصا در بزرگراهها و مکانهای شلوغ، چون کسی که سوار ماشین است تا بیاید مفهوم تابلو را در آن شلوغی درک کند، عبور کرده و رفته است.
مروری بر تنوع تجربیات تایپوگرافی
آثاری که در این دو صفحه با هم مرور میکنیم با تمرکز بر ویژگیهای خاص یک تایپوگرافی خوب انتخاب شدهاند. تایپوگرافی با تعریفی که هر نوشتاری از جمله خوشنویسی، دست خط، حروف تایپی و... را در بر میگیرد.
بیلبوردها، پوسترها، تابلوی سردر فروشگاهها و گرافیکهای خیابانی، مناظر شهری را تشکیل میدهند. این تابلوهای رنگین بیش از هر چیز دیگری خود را به چشم شهروندان تحمیل میکنند. هر روز که برای گذران زندگی برنامهریزی شده شهری از خانه خارج میشویم، در محاصره سیل عظیمی از نوشتهها و حروف گرفتار میآییم که هرکدام سعی میکنند متجاوزانه به حواس ما نفوذ کنند ولی غالباً ما از کنار آنها مانند یک کاغذ دیواری بیتأثیر عبور میکنیم. شناخت از نحوه تأثیرگذاری نوشتهها برای طراحان گرافیک بسیار مهم و ضروری است.
در این جا نمونههای موفقی از تایپوگرافی را مرور میکنیم که طراحان آنها با به کارگیری ایدههایی منحصر به فرد، شخصیت یگانه و متفاوتی به آثار خود بخشیدهاند که موجب گردیده تا از میان خیل آثاری که هر روز تولید میشوند به عنوان نمونههایی برجسته، گوشهای از حافظه تصویریمان را به خود اختصاص دهند.
آثار گروه انگلیسی ۸vo برای جشنواره موسیقی Flux، این نکته را که تایپوگرافی به تنهایی قابلیت بیحد و حصری در خلق یک اثر گرافیکی دارد به خوبی نشان میدهد.
انتخاب یک تایپفیس از بارن بروک که شخصیت مدرن انگلیسی (بریتانیایی) را به همراه دارد و استفاده از رنگهای درخشان و انرژیک فلورسنت و خلق یک فضای موسیقی الکترونیکی به وسیله این رنگها و خطوط موازی پر و خالی از حروف، مجموعهای از پوسترها، بیلبوردها و بروشورهای این جشنواره موسیقی را تشکیل میدهد. یکی از نکات قابل توجه این آثار این است که هیچگونه تصویر، طراحی و تزئینات اضافی به جز اطلاعات برگزاری جشنواره در طراحی آن به کار گرفته نشده است.
نکته دیگر اینکه چون برنامههای این جشنواره در فاصلههای زمانی کوتاهی انجام میگیرد و فرصت چندانی برای طراحی در اختیار نیست، گروه ۸vo با طراحی یک فرمت ساده و تأثیرگذار، قابلیت تولید تعداد زیادی اثر گرافیکی در زمانی کوتاه را به وجود آورده است.
طراح سوییسی، رالف شرایفوگل، به دلیل جستجوهای نامتعارفاش در تایپوگرافی و دستیابی به بیان جدیدی از حروف و تصویر در مجموعه پوسترهایش برای فیلم پودیوم زوریخ بسیار شناخته شده میباشد. شرایفوگل پوسترهایش را اغلب تک رنگ یا دو رنگ طراحی میکند. در آثار او رنگ سفید نه به عنوان رنگ زمینه بلکه به عنوان بازتاب دهنده نور حضور دارد. در پوسترهای «سینما آفریقا»، کیفیت بازیهای نور در مراحل فیلمبرداری و تلفیق حروف با فرمهایی از رنگهای سیاه و سفید به عنوان نشانههایی از آفریقا دیده میشود.
معمولاً تایپهای شرایفوگل کیفیت حجم گونهای دارند و انرژی آنها در سراسر تصویر منتشر شده است. حروف، فرمهای اصلی او برای طراحی هستند و همه چیز را براساس چیدمان آنها شکل میدهد. ارزش اطلاعاتی و فرم حروف برای او یکسان است از اینرو به ندرت اثری از او میبینید که نوشتههایش را به گوشهای فشرده و تبعید کند.
آثار نهایی شرایفوگل مراحل تولید پیچیدهای را پشت سر گذاردهاند. در پوستر «سینمای شکسپیر»، او بر روی حروف برجسته فویل آلمینیومی میکشد، آن را زیر فشار آب پرس میکند، از آن عکاسی میکند و به وسیله رنگهای متالیک و با تکنیک سیلک چاپ میکند
شرایفوگل با ساختارهای تکنیکی و اجرایی خاص خود، تصاویر جدیدی را در برابر بیننده قرار میدهد که ویژگی اصلی آثار اوست.
پوسترهای ساده و مستقیم مارک سوبژیک) برای مرکز تئاتر لهستان نمونههای محکم و موفقی از تایپوگرافی به شمار میآیند. تمامی حروف یا به وسیله دست ترسیم میشوند یا از برشهای مقوا به دست میآیند. رنگها سیاه و سفید هستند و سطوح مثبت و منفی نوشتهها و فضای اطرافشان قوی و پر انرژی است.
در پوستر ۲۲، زاویه ۴۵ درجه عنوان پوستر با کادر و زوایای متنوع حروف ریزتر، تیزی لبه برشها، حس دراماتیک اثر را تشدید میکند.
آثار، به لحاظ سادگی اجرایشان بسیار صمیمی هستند و به نظر میرسد این سادگی تصویری، نوعی دهن کجی و ایستادگی در برابر عصر افکتهای گرافیکی است.
طراح ایتالیایی، لئونارد سونولی مرز امکانات تایپوگرافی را گسترش داده است.
مجموعه پوسترهای سونولی برای دانشگاه پسارو شامل تمرکز بر استفادهی غولآسا از تک حرفهاست. سونولی در سفارشاتاش، کاوشها و تجربیات شخصی درباره حروف را پیگیری میکند.
گاهی به حروف کیفیت نمایش سه بعدی میبخشد و آنها را تبدیل به اشیاء میکند. ایده شیء واره کردن حروف توسط سونولی در واقع اجرای ایدهی «حروف اشیاء هستند» از اریگ گیل میباشد.
در بسیاری از پوسترهای سونولی برای دانشگاه پسارو، از هر دو طرف سطح کاغذ استفاده کرده است. پوستر سخنرانی گروه grappa blott نمونه فوقالعاده و نوعی تایپوگرافی است.
در یک طرف کاغذ، عنوان گروه با طراحی زیبایی به صورت کندهکاری بر سنگ یا آهن دیده میشود که نشانهای از فضای سرد و صنعتی شرق آلمان است - جایی که گروه در آن «منطقه تشکیل گردیده است- و در طرف دیگر پوستر دو حرف bوg بصورت سه بعدی طراحی گردیده، در حالیکه یک گیلاس به عنوان سمبل نوشیدنی grappa - نوشیدنی معروف ایتالیایی- بر روی بدنه حرف ت قرار داده شده است.
استفان سگماستیر تافتهی جدا بافته ایست. همین پوستر از سگماستیر تجربیات و تنوع تایپوگرافی را بیحدومرز میکند. طراح، اطلاعات برگزاری کنفرانس AIGA - انجمن طراحی گرافیک آمریکا - را بر روی بدن خود خراش داده، از آن عکاسی کرده و به عنوان پوستر ارائه میدهد. سگماستیر با این کار قصد دارد تا زحمت و رنجشی که هر طراح در طول انجام پروژههایش میپذیرد را نشان دهد.
نتیجه دراماتیک اجرای این ایده علاوه بر اینکه بسیار تأثیرگذار است، برای گسترش مرزهای تعریف تایپوگرافی بسیار تعیین کننده است. تنوع تجربیات تایپوگرافی که مرور کردیم نشان میدهد که مرزی را نمیتوان برای آن قائل بود. شیء واره کردن حروف توسط سونولی، برشهای مقوایی حروف توسط سوبژیک ساختار، شکنیهای دیوید کارسن، خراشیدن اطلاعات توسط سیگماستیر، تجربیات جاناتان بارن بروک، نویل برادی، جنیفر استرلینگ و ...
پوستر قبل از اینکه عامه پسند باشد ضروری است عامه فهم باشد، تأکید دارد، تنها چیزی که در این پوسترها نیست ارتباط با عام است. عام کار کردن نهایت کار گرافیک است و ایدهآل از آن وجود ندارد.
"بخش پوستر" در كنفرانسها
تعریف بخش پوستر ( بخش به معنی قسمت. در اولین نگاه بخش پوستر با پخش پوستر اشتباه می شود كه این خطای دید شاید از نگاه ساده به پوستر كنفرانس ها ناشی می شود !) چنین آمده است : ارائه مطالب در كنفرانسها در قالب پوسترهای كنفرانس به عنوان جایگزینی برای سخنرانیهای علمی كوتاه معمول، بخش پوستر نامیده شده است.
این تكنیك جالب كه شخصا تا كنون نمونه ای از انر ا ندیده ام از سابقه طولانی در كشورهای دیگر برخوردار است و در كنار سخنرانی ها و ارایه مقالات در كنفرانس ها می تواند بخش جذاب و كاربردی برای شركت كنند گان باشد.
وجود این بخش بویژه در وضعیت موجود كنفرانس های كشورمان تحول مثبتی خواهد بود كه شركت كنندگان را در فضایی غیر رسمی در ارتباط با مطالب علمی قرار دهد كه در چند پوستر ساده عناوین و شرح مختصری از موضوع مقاله منتشر شده است و می توان توضیحات بیشتر را از نویسنده مقاله دریافت كرد و نقش مهمی در سبك كردن بار كنفرانس های معمول خواهد داشت.
مزایای این روش به صورت اختصار عبارتند از :
• ارایه اطلاعات پردازش شده و كاربردی توسط نویسندگان و رفع مشكلات ارایه مقالات در قالب سخنرانی
• پیامهای ساده و بنابراین فوقالعاده نتیجهبخش
• ارتباط دو سویه و تاثیر گذارتر
• عدم وجود محدودیت های برنامه های زمان بندی شده سخنرانی در بخش پوستر برای شركت كننده كه امكان حضور در بخش پوستر را می یابد.
• سهولت و امكان انتخاب محتوای مقالات توسط مخاطب بر حسب نیاز
در این كتاب جالب ، نحوه برنامه ریزی برای راه اندازی بخش پوستر ، محتوا و ساختار ( كه حتی اندازه ها فونت ها و فاصله پوستر تا بینندگان ذكر شده است- نمونه عكس روبرو )،آماده سازی و طراحی ، نوع فرم پوسترها ، نحوه چیدمان سالن و ... اشاره شده است و كتاب كاربردی خوبی برای كارشناسان روابط عمومی در برگزاری سمینارها و كنفرانس ها خواهد بود . این كتاب رنگ و بوی رشته اطلاع رسانی و كتابداری دارد و بخش های دیگر كتاب بخش پوستر و كتابداران به بحث های تخصصی در این زمینه می پردازد.
برای چاپ پوسترها نیز می توان از امكانات جدید چاپ دیجیتال استفاده كرد و پوسترها را با كیفیت بالا و در زمان كوتاهی تهیه كرد .
ارزشيابي پوستر:
آيا پوستر نصب شده ، نظر شما را جلب كرده است ؟
آيا مقادير به كار رفته به نظر شما جالب است ؟
آيا نوشته ها خوانا هستند ؟
كدام كلمات براي شما نامفهوم بود، آنها را نام ببريد
آيا شعار پوستر براي شما مفهوم است ؟
آيا تعداد تصاوير مناسب است ؟
آيا تصاوير قابل فهم است ؟
به نظر شما معني اين تصاوير چيست ؟
در اين تصاوير چه تغييري بدهيم بهتر است ؟ پاسخ تشريحي نوشته شود
به نظر شما رنگ هاي به كار رفته در تهيه پوستر مناسب است ؟
آيا نظر خاصي در مورد رنگهاي به كار رفته داريد ؟
آيا از نوع خط نوشته شده راضي هستيد ؟
آيا تصاوير پيام ها با هم همخواني دارد ؟
آيا اندازه پوستر مناسب است ؟
آيا بدون ديدن پوستر ، قادريد پيام و محتوي آن را تعريف كنيد ؟
آيا اين پوستر براي شما مناسب و قابل استفاده است ؟
مهم ترين پيام اين پوستر چيست ؟ پاسخ تشريحي قيد شود …….
آيا مطالب موجود در پوستر را قبول داريد ؟
براي بهتر شدن پوستر ، چه تغييراتي را پيشنهاد مي كنيد ؟
تهيه پوستر:
پوسترها بسته به تعداد فضاي پانلهاي ارائه شده از سوي همايش بايد اکيدأ بصورت عمودي و در ابعاد 110*80 سانتيمتر تهيه گردد. در هر حال پوستر بايد داراي عنوان بوده که در بالاي پوستر نوشته شده و اندازه خط (فونت) آن بايد به اندازه ايي باشد که از فاصله حداقل 5 تا6 متری براحتي قابل خواندن باشد. درزير عنوان ، با يک شماره خط کوچکتر نام نويسنده يا نويسندگان و در خط زيرين آن نام دانشگاه يا موسسه محل انجام تحقيق نوشته ميشود . در ساير قسمت هاي باقيمانده مقدمه، هدف، مواد و روشها، نتايج، شکلها، نمودارها، جداول و بحث و جمع بندي بنا به سليقه تهيه کننده قرار داده مي شود. به نحوي که متن آن، شکلها واعداد و نوشته هاي مندرج در آنها حداقل از فاصله يک متري براحتي قابل خواندن و رويت باشد و به نحوي تنظيم گرددکه خواننده براحتي تقدم و تاخر مطالب را تشخيص دهد. نکته مهم در تهيه پوستر اينست که از نوشتن مطالب زياد خود داري شود و در عوض سعي گردد از طرح، تصوير اشکال و روشهاي ابداعي استفاده تا مطالب پر جاذبه و در مدت کوتاهي به خواننده منتقل شده تا هدف از ارائه مقاله بصورت پوستر تامين گردد.
هر پوستر داراي شماره مي باشد که می تواند درسمت بالا قسمت چپ با فونت Bold بايد قابل رويت باشد.
اجزاي پوستر شامل عنوان، خلاصه مقاله ، مقدمه ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري خواهد بود .که در اينجا نيز اصول مقاله نويسي اين قسمت ها رعايت خواهد شد .
عنوان : اين بخش شامل عنوان مقاله ، نام نويسندگان و موسسه پژوهشي و شهر مربوطه خواهد بود .
عنوان مقاله بايستي کوتاه و حتي الامکان تا حداکثر 10 کلمه باشد و کمک بسيار زيادي براي جذب بازديد کننده خواهد کرد. نام کوچک نويسندگان را هم ذکر کنيد. زير اسم ارائه کننده پوستر خط بکشيد.
همچنين عنوان بايد از فاصله ي حداقل5 يا6 متري قابل خواندن باشد و حاشيه آن حداقل 5/2 سانتي متر با اطراف فاصله داشته باشد .
براي نوشتن متن عنوان فونت هاي زير پيشنهاد مي گردد:
در عنوان مقاله ،بهتراست طول حروف 20-25 ميلي متر باشد ، حروف بافونت اندازه 100 و خوانا به صورت Capitals ,Bold وبافونتهاي Verdana ،َ Arial ، Helveticaنوشته شوند .
فونت Titr ، (Bold) Zar و Bold) Mitra ( برای متن فارسی مناسب تر هستند.
نام نويسندگان و موسسه پژوهشي که کار مربوطه در آن انجام شده با فونت اندازه 70 نوشته شده ( از حروف بزرگ و کوچک استفاده شود) و طول حروف حدود 15-20 ميلي متر باشد.
تيتر مطالب همچون مقدمه و هدف ، مواد و روش ها ، يافته ها و بحث و نتيجه گيري با فونت 40-45 و با حروف بزرگ نوشته شود . شما مي توانيد از اعداد براي کمک به ترتيب رعايت مطالب استفاده کنید.
منن شما بايد حداقل از فاصله ي 2 متري قابل خواندن باشد و حداقل فاصله ي آن با حاشيه 2 سانتي متر باشد . متن با فونت 30 و حروف بزرگ و کوچک نوشته شود و فاصله ي خطوط double space باشند . فونت Arial بري نوشتن متن انگليسي توصيه مي گردد .
بهتر است متن پوستر خود را به دو يا سه ستون تقسيم کنيد به طوري که عنوان در بالاي پوستر قرار گيرد
مقدمه: سوالات پژوهشي و فرضيه مورد نظر شما مي تواند به صورت جمله يا عبارات موردي ( بنا به ترجيح خودتان ) بيان شود .فونت اين بخش همانند ساير قسمت هاي متن خواهد بود .
مواد و روش ها: در اين بخش جمعيت مورد مطالعه ، حجم نمونه ، نمونه گيري ، مداخلات انجام شده ، ابزار مورد استفاده، متغيرهاي اندازه گيري شده و روش هاي تجزيه و تحليل اطلاعات مطرح مي شود.
يافته ها: دراين بخش پاسخ سوالات پژوهشي مطرح شده بيان مي شود . سعي کنيد از مطرح کردن جزئيات ريز و غير ضروري بپرهيزيد.
بحث و نتيجه گيري: اين بخش در مقالات فارسي در گوشه سمت چپ پايين قرار مي گيرد. بدانيد که بسياري از افراد اين بخش را به عنوان بخش نخست شروع ميکنند و پاراگراف آخر به عنوان بخش " نتيجه گيري " نقش مهمي در تصميم گيري افراد براي ادامه ي مطالعه خواهد داشت .قابل ذکر است که روش تحقيق نيز به صورت خلاصه ذکر شود. جداول و نمودارها: تصاوير کمک زيادي به وضوح بيشتر مطلب خواهند کرد و اين نکته را به خاطر بسپاريد " همواره متن نوشتاري پوستر زياد خواهد بود ". به طور کلي در يک پوستر 20% متن 40 % تصاوير گرافيکي و 40 % فضاي خالي مطلوب ااست . فضاي خالي به برجسته کردن مطالب نو شتاري کمک زيادي خواهد کرد . ابعاد تصاوير نبايد از 12 در 18 سانتي متر کوچک تر باشند. يعني حداقل از 5/1 متري بايد قابل ديدن باشند . توجه: اندازه های ذکر شده برای فونت های انگليسی قابل استفاده است. برای فونتهای فارسی تبعا اندازه های کوچکتر را بايد انتخاب کرد.
توصيه هايي براي کم کردن حجم مطالب :
- اگر بري حذف جمله ي شک داريد آن را به صورت عبارت در آوريد يا اين که حذفش کنيد .
- همه ي عبارات اضافه مثل " به تصوير 1 مراجعه کنيد " را حذف کنيد ، در صورتي که تصاوير شرح داشته باشند نيازي به label نيست .
- از جملات کوتاه استفاده کنيد . از اصطلاحات غير معمول اجتناب کنيد .
- از ذکر جزئيات زياد روش کار و داده هاي ريز خود بپرهيزيد چرا که پوستر راهي بري چاپ مقاله نيست .
کاربرد رنگها:
شما مي توانيد يک پوستر رنگي يا سياه - سفيد داشته باشيد. اگر پوستري با زمينه ي رنگي ترجيح مي دهيد. بهتر است از زمينه با رنگها ي روشن مثل خاکستري، کرم، صورتي روشن يا ليمويي روشن استفاده شود. درغير اين صورت زمينه ي سفيد با جداول يا تصاوير رنگي تيره براي تاکيد بيشتر ارجح است . همچنين مي توانيد از حاشيه هايي با رنگهاي متضاد به دور جداول خود استفاده کنيد اما دانستن اين نکته مهم است که استفاده ي بيش از حد رنگ ها نيز حواس بازديد کننده را پرت مي کند . پيشنهاد مي گردد از دو يا سه رنگ استفاده شود.
چند نکته ي مفيد:
- بهتر است از جزئيات غير لازم ذکر شده در اصل مقاله ي خود در نمايش پوستر بپرهيزيد و مطالب را به صورت ساده تر و خلاصه تر ارائه کنيد .
- ارائه دهنده پوستر در زمان اعلام شدهاز سوي همايش در محل نصب حضور يافته و پوستر خود رابر پانل مخصوص طبق شماره اعلام شده نصب در کنار پوستر خود مستقر شده و به سوالات بازديدکنندگان جواب دهند.
- به همراه داشتن کپي از اصل مقاله ي خود ( به شکل برگه هي A4 ) براي ارائه به علاقمندان موضوع مي تواند مفيد واقع شود .-
براي احتياط بهتر است از فايل پوستر خود يک back up به همراه داشته باشيد.
کمپوزیسیون در پوستر
کمپوزیسیون ( Composition ):
کمپوزیسیون در لغت به معنای ترکیب و ترکیب بندی است. در تصویر ، مپوزسیون به معنای چگونگی قرار گرفتن عناصر موجود در صحنه از جمله دکورها ، اشیا ، نور ، رنگ ها و شخصیت ها در کنار یکدیگر است ، و به عبارت کلی ، ترکیب کلی صحنه ای که قرار است طراحی شود.
با توجه به آنچه درباره کمپزسیون گفته شد ، می توان دریافت که اصولا تمام اجسام قابل رویتی که در زاویه دید انسان قرار می گیرند ، دارای کمپزسیون هستند ، ولی شاید کمپزسیون یا ترکیب بندی آنها خوب و مطلوب نباشد.
اهمیت کمپزیسیون
هر تصویر و هر نمایی ، باید هم به صورت تکی و هم در کنار تصاویر و نماهای دیگر ترکیب بندی مناسبی داشته باشد. کمپوزسیون بر شیوه درک هر بیننده از تصاویر ، بر واکنش احساسی او نسبت به شخصیت ها و رخدادهای پوستر و در نهایت بر خوش آمدن یا خوش نیامدنش از پوستر اثر خاص و ناخودآگاهی دارد. در واقع باید گفت که کمپوزسیون مطلوب
به تماشاگر کمک می کند تا چشمانش از دیدن پوستر لذت ببرند و یا به عبارتی جاذبه های بصری پوستر بیشتر و مطلوب تر شود.
ترکیب بندی هر قاب باید همچون هر اثر نقاشی در قالب شکل ها ، خطوط ، رنگ ها ، بافت نور ، توازن و هماهنگی ارزیابی شود. ترکیب بندی مطلوب می تواند بر دو بعدی بودن فایق شود و به تصویر عمق بدهد و مهم تر از همه ، توجه بیننده را به عملکردهای پس زمینه ، میان زمینه و پیش زمینه جلب کند. کمپوزسیون مطلوب ، عناصر با اهمیت درون قاب را به تماشاگر گوشزد می کند و همچنین به تشدید بار احساسی نما کمک می کند.
کمپوزیسیون مطلوب
در واقع نمی توان کمپزسیون خوب و مطلوب را تعریف و تشریح کرد ، اما برخی نکات هستند که توجه به آنها ، تا حد ممکن از کمپزسیون نامطلوب جلوگیری می کند. در این جا به دو نکته اساسی اشاره می کنیم :
باید از قرینه سازی در تصویر جلوگیری کرد ، مگر آنکه پوستر ساز به عمد و برای منظور خاصی قصد داشته باشد از آن استفاده کند. برای پرهیز از این قرینه سازی ، نباید دوربین در مکانی قرار گیرد که تصاویر طرفین دوربین ، قرینه یکدیگر شوند. برای مثال در یک خیابان نباید دوربین در وسط قرار گیرد و زاویه دید آن مستقیم به سوی ابتدا یا انتهای خیابان باشد ، زیرا چراغ های برغ نصب شده در اطراف خیابان یا درخت های موجود در دو راستای خیابان نسبت به دوربین حالت قرینه پیدا می کنند و این در ترکیب بندی تصویر حالتی نامطلوب است. در این گونه موارد که امکان جابه جایی عناصر صحنه وجود ندارد ، باید مکان و زاویه دوربین را تغییر داد ، در این حالت معمولا دوربین را به یکی از طرفین صحنه می برند و زاویه آن را طوری تنظیم می کنند که کل صحنه را تحت پوشش قرار دهد و سپس پوستر برداری می کنند.
اما اینکه چرا قرینه سازی نامطلوب است ، آن است که تصاویری که دارای قرینه هستند ( عناصر مختلف و مجزای آن به گونه ای قرار گرفته اند که موجب قرینه سازی شده اند ) ، چشم ما را اذیت می کنند ، به ویژه اگر در طرفین تصویر حرکتی نیز قرینه وار انجام شود ، تداوم و تکرار این قرینه ها ، در ما حس سرگیجه و خستگی ایجاد می کنند.
همان طور که پیش از این گفته شد ، گاه پوستر سازان برای القای مفهوم خاصی ، به عمد از قرینه سازی استفاده می کنند برای مثال گاه در پوستر برداری ازصحنه ، رژه رفتن سربازان یا ماموران حکومتی ، از قزینه سازی استفاده شده ، تا به این ترتیب بر قدرت موجود در انها یشتر تاکید شود و تماشاگر به دلیل و قرینگی دچار حس ترس و آسیب پذیری از ناحیه آنها شود.