بخشی از مقاله

چکیده

کیفیت و دوام رنگهاي ترافیکی علاوه بر اینکه از کیفیت رنگ مصرفی، عملیات اجراي رنگ و شرایط و عوامل موثر در زمان سرویسدهی اثر میپذیرد، به میزان قابل توجهی نیز تحت تأثیر کیفیت بستر آسفالت قرار دارد. در بسیاري از موارد نقص در عملکرد و سرویسدهی نامناسبِ خط کشیهاي روسازي در نتیجه کیفیت نامناسب آسفالت و عیوب سطحی بوجود آمده در روسازيهاي آسفالت میباشد. در این گزارش صرف نظر از آثار سوء برخی از رنگهاي ترافیکی بر روکش آسفالت معابر و بعضاً تخریب آنها، سعی شده، نقش آسفالت و کیفیت آن بر کاهش دوام، افت خواص و مشکل سیاه شدگی خطکشیها و علائم افقی اجرا شده بر اساس نمونههاي واقعی در شهر تهران به تصویر کشیده شده و برخی از راهکارهاي مناسب نیز جهت رفع مشکلات مذکور ارائه شود.

کلیدواژه: آسفالت، خطکشی ترافیکی، علائم افقی، عیوب سطحی، شهر تهران

-1 مقدمه

کیفیت و دوام رنگهاي ترافیکی علاوه بر اینکه از کیفیت رنگ مصرفی، عملیات اجراي رنگ و شرایط زمان سرویس دهی اثر میپذیرد، به میزان قابل توجهی تحت تأثیر کیفیت بستر آسفالت قرار دارد. در بسیاري از موارد نقص در عملکرد و سرویسدهی نامناسبِ خطکشیهاي روسازي در نتیجه کیفیت نامناسب آسفالت و عیوب سطحی بوجود آمده در روسازي هاي آسفالت است. عموماً یک روسازي باید بدون آن که دچار خرابی زودرس شود بتواند در دوره بهرهبرداري اهداف اولیه احداث روسازي را تأمین نماید.

علاوه بر اینکه خرابیهاي زودرس در بستر آسفالته منجر به اضمحلال خطکشیها و علائم افقی اجرا شده بر سطح آن میگردد، سه ویژگی مهم آسفالت یکی میزان زبري و ناهمواري در سطح و دیگري مناسب بودن اجزاء و ترکیب درصد بکار رفته در ساختار آن و همچنین دقت در اجراي آن قبل از خطکشی تأثیر مستقیم بر میزان چسبندگی رنگ بر سطح - و در نتیجه دوام در زمان سرویسدهی - و تشدید مشکل سیاه شدگی دارد. در این مقاله تاثیر آسفالت و کیفیت آن بر کاهش دوام، افت خواص و مشکل سیاه شدگی خطکشیها و علائم افقی اجرا شده در شهر تهران و برخی از راهکارهاي مناسب نیز جهت رفع مشکلات مذکور ارائه شده است.

 عیوب عمومی در روسازي راههاي1 آسفالته عموماً یک روسازي باید بدون آن که دچار خرابی زودرس شود بتواند در دوره بهرهبرداري اهداف اولیه احداث روسازي را تأمین نماید. علت یا علل بروز انواع خرابیهاي زودرس در روسازيها میتواند ناشی از عواملی همچون نوع و جنس مصالح بستر و روسازي، شرایط زهکشی، کیفیت اجرا، ضوابط و معیارهاي طرح و اجرا، تعداد و نوع وسایل نقلیه عبوري، شرایط جوي و شرایط نگهداري باشد. عیوب عمده روسازيها که میتواند بطور مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد خطکشیهاي روسازي تأثیر بگذارند.

 این عیوب عمدتاً به دلیل فرمولاسیون نامناسب لایههاي روسازي، ترددهاي بسیار زیاد وسائل نقلیه سبک و سنگین، تغییرات دمایی شدید در فصول مختلف، نفوذ رطوبت به زیر لایه خطکشی، اختلاف در ضرایب انبساط حرارتی مواد خطکشی با سطح روکش آسفالت و یا نقص در عملیات راهسازي پدیدار میگردند .

بیتردید شناسائی به موقع این عیوب در سطح آسفالت و اقدام به مرمت آنها از جمله مهمترین وظایف هر واحد نگهداري راه میباشد، زیرا که تركها و سایر عوارض معابر آسفالته در ابتدا جزئی و غیر قابل توجه میباشند و چنانچه فوراً مرمت نشوند، سریعاً توسعه پیدا نموده و صدمات قابل توجهی به روسازي و خط کشیها وارد مینمایند، به همین دلیل است که باید معابر آسفالته مرتباً توسط متخصصین ذیصلاح مورد بازرسی دقیق قرار گیرند تا چنانچه نیازي به مرمت داشته باشند، بلافاصله اقدام لازم در جهت ترمیم آنها به عمل آید.

در سطوح آسفالت ترك خوردگی به صورتهاي مختلفی عارض میشود. با توجه به اینکه تركهاي مختلف منجر به تغییر شکل لایه آسفالت میشوند، متعاقباً خطکشی روسازي مربوطه نیز به دلیل از گسستگی فیلم یا لایه رنگ دچار آسیب دیدگی میشود. انواع تركهاي روسازي آسفالت را میتوان به صورت تركهاي پوست سوسماري ، تركهاي انعکاسی، تركهایتیغهاي و کنارهاي ، تركهاي لغزشی ، تركهاي بلوکی ، تركهاي عرضی، تركهاي طولی ، تركهاي دوبندي و تركهاي چروکی تقسیمبندي کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید