بخشی از مقاله

چکیده

رنگهاي ترموپلاستیک گرم در زمره پرمصرفترین رنگهاي ترافیکی بادوام جهت اجراي خطکشهاي محوري محسوب میشوند. براي بهبود چسبندگی این رنگها به سطح بتن و آسفالت، به ویژه آسفالتهاي کهنه اغلب قبل از اجراي خطکشی یک لایه آستر اجرا میشود. در این پژوهش با انتخاب چهار نوع آستر مختلف بر پایه رزینهاي آکریلاتی، آلکیدي، پترورزین و اپوکسی، تأثیر نوع و زمان اجراي آستر بر میزان و نوع چسبندگی رنگ گرم بر سطح آسفالت ارزیابی شده است.

براي این منظور از آزمون چسبندگی Pull-offاستفاده شده است. نتایج آزمون نشان داد که بیشترین میزان چسبندگی رنگ گرم بر آسفالت با استفاده از آستر اپوکسی اجرا شده در حداقل فاصله زمانی ممکن بین اجراي آستر و اجراي رنگ گرم حاصل میشود. کمترین میزان چسبندگی نیز مربوط به آستر پترورزین بوده است.

-1  مقدمه:

امروزه علائم و خط کشیهاي ترافیکی به جزء لاینفک فرهنگ ترافیکی تبدیل شده و به ندرت میتوان معبري یافت که در آن خط کشی صورت نگرفته باشد. با افزایش اهمیت خط کشیهاي ترافیکی و حجم استفاده از آنها، ماندگاري و کیفیت خط کشیها نیز از اهمیت روز افزونی برخوردار میشوند. رنگهاي ترموپلاستیک گرم یکی از بادوام ترین و ماندگارترین نوع رنگها است که در کنار سازگاري نسبتاً خوب با سطح زیرآیند - بتن و یا آسفالت - از طول عمر و کارکرد نسبتاً بالایی برخوردار بوده و اغلب در خط کشیهاي محوري مورد استفاده قرار میگیرد

این نوع رنگها به دلیل اجرا در دماهاي نسبتاً بالا 220-180 - درجه سانتیگراد - معمولاً اتصال و چسبندگی خوبی به سطح آسفالت دارند. ولیکن براي سطوح بتنی و آسفالتی که سطح آن کاملاً اکسید شده و اگریگیتهاي سطحی از آسفالت جدا شده و در معرض هوازدگی قرار گرفتهاند توصیه میشود از یک لایه آستر قبل از اجراي خطکشی گرم استفاده شود

جهت ایجاد اتصال بهینه بین سطح زیرین و رنگ، نوع آستر مورد نیاز بایستی با توجه به شرایط آسفالت و نوع رنگ توسط سازنده تعیین گردد. در صورتی که سازگاري لازم بین آستر و رنگ مورد استفاده وجود نداشته باشد استفاده از آستر نه تنها موجب بهبود چسبندگی نشده بلکه در مواردي میتواند موجب تخریب سطح زیرین گردد

در حال حاضر در ایران بیشتر از سه نوع آستر بر پایه رزین هاي آلکید، پترورزین و آکریلیکی استفاده میشود. اغلب پیمانکاران خط کشی بدون توجه به نوع رنگ و شرایط آسفالت بصورت پیشفرض اقدام به اجراي آستر نموده و سپس در فواصل زمانی مختلف، عملیات خط کشی را انجام میدهند. در این تحقیق تأثیر 3 نوع آستر رایج بر پایه رزین هاي آلکید، پترورزین و آکریلیکی به همراه یک نوع آستر بر پایه رزین اپوکسی بر چسبندگی رنگ گرم به سطح آسفالت با استفاده از آزمون Pull offمورد مطالعه قرار گرفته است.

-2 بخش تجربی مواد: 4 نوع آستر بر پایه بر پایه رزین هاي آلکید، پترورزین و آکریلیکی و اپوکسی در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.

آستر اپوکسی مورد استفاده برپایه رزین اپوکسی K737شرکت افزون بتن کیمیا تهیه گردید. رنگ گرم ترافیکی مورد استفاده با کد B-2100-W از شرکت صنایع شیمیایی ریف تهیه گردید.

روش کار: ابتدا آسترهاي مورد مطالعه با یک فیلمکش با دهانه 200 میکرومتر بر روي آسفالت اجرا شده و سپس رنگ گرم ترموپلاستیک در دو مرحلهي 30 دقیقه پس از اجراي آستر و 24 ساعت پس از اجراي آستر با فیلم کش اسکریدي با دهانه 3000 میکرومتر بر سطح آسترها اجرا شد. پس از گذشت سه روز آزمون Pull off بر روي نمونهها صورت گرفت. لازم به ذکر است جهت چسباندن دالیها به سطح رنگ، ابتدا سطح زیرین دالی توسط شعله داغ شده سپس به سطح رنگ چسبانده شد.

-3  نتایج و تفسیر

-1-3 هویت سنجی آسترها: جهت اطمینان از جنس آستر مورد استفاده، قبل از اجرا از نمونههاي دریافتی طیفسنجی FTIRبه عمل آمد. در شکل 1 طیفهاي FTIRبدست آمده از هرکدام از آسترها و جدول 1 پیکهاي شاخص هر خانواده از رزینها جهت مقایسه نشان داده شدهاند.

شکل -1 طیفهاي FTIRبدست آمده از هرکدام از آسترهاي اجرا شده

جدول :1 پیکهاي شاخص انواع رزین ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید