بخشی از مقاله

چکیده:

با توجه به مصرف بی رویه انرژی ومنابع محدود در جهان که رو به پایان است ارائه راه حلهایی در جهت طراحی ساختمان ها با سیستم های هوشمند و مصالح نوین در شرایط محیطی مانع از هدر رفتن انرژی می شود.مطالعات بررسی شده نشان می دهد 20 تا 30 درصد از کل انرژی مصرفی مربوط به بخش ساختمان است.انتخاب نوع مصالح مناسب با استفاده از فناوری های نوین برای جذب گرما در تابستان و جلوگیری از تلفات حرارتی ساختمانها در زمستان امری ضروری است .

اقلیم سرد - شهر زنجان - یکی از اقلیمهای مهمی است که به طراحی خاص نیاز دارد.در این اقلیم تابستان بسیار کوتاه است ودر بیشتر روزهای سال دمای محیط در زیر محدوده آسایش است پس مهمترین مساله گرمایش است. بنابراین برای داشتن شرایط مطلوب باید از مصالح مناسب و منطبق با دانش روز استفاده گردد.ظرفیت حرارتی جداره دیوار از اهمیت زیادی برخوردار است که به وزن مخصوص و گرمای ویژه آن بستگی دارد.یکی دیگر از عوامل انتخاب مصالح مقاومت حرارتی آن است.

این مقاله به شناخت و بررسی مصالح نوین می پردازد وهمچنین نقش آن ها را در کاهش چشمگیر مصرف انرژی بیان میکند تا علاوه بر کنترل مصرف انرژی و ذخیره آن گامی در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها در مناطق سرد سیر داشته باشد.

روش تحقیق در این مقاله، بر اساس روش کیفی و استدلال منطقی استوار است .همچنین مطالعه اسنادی و کتابخانه ای اساس بیان، تحلیل، توصیف و تفسیر مطالب موجود در این مقاله را تشکیل میدهد.

مقدمه

امروزه یکی از مهمترین مسائلی که در کشور های صنعتی وتوسعه یافته به آن توجه میشود مسئله مصرف انرژی به منظور کاهش هزینه های ساختمان است. به طور کلی میزان مصرف انرژی در ساختمان به عوامل موثری چون شرایط اقلیمی، سطح زیربنا، مصالح ساختمانی بکار رفته، عایق کاری ساختمان ، وسایل گرمایشی مورد استفاده ، نوع سوخت مصرفی و غیره بستگی دارد

با توجه به رشد سریع تکنولوژی و تولید مصالح نوین در صنعت ساختمان وحرکت به سوی صنعتی سازی در بخش ساختمان توجه به روشهای فعال و غیر فعال در جهت بهینه سازی ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار گشته و عدم دقت در انتخاب مصالح مصرفی و عدم مدیریت صحیح در انتخاب مصالح از معضلات اساسی موجود در صنعت ساختمان سازی می باشد - . - 2روشهای ارائه شده راندمان مصرف انرژی را در ساختمان بالا می برند ودر نتیجه موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند که مهمترین آنها به شرح زیر است:

1.    استفاده از عایق های حرارتی در جداره ساختمان

2.    استفاده از پنجره های مناسب از نظر انرژی و حفظ آن

3.    بهره برداری از انرژی خورشید در فصل زمستان توسط جداره ها

4.    رعایت استانداردهای ساختمان سازی و استفاده از مصالح نوین با ظرفیت حرارتی بالا

روش تحقیق

روش تحقیق در این مقاله، بر اساس روش کیفی و استدلال منطقی استوار است .همچنین مطالعه اسنادی و کتابخانه ای اساس بیان، تحلیل، توصیف و تفسیر مطالب موجود در این مقاله را تشکیل میدهد .پژوهش کیفی به تفسیر شرایط می پردازد و بر نقش محقق به منزله عنصری حیاتی در نتیجه حاصل از تحقیق تأکید خاص دارد - گروت و وانگ،. - 88: 1390 این پژوهش به پژوهشگر امکان آن را می دهد که با موضوع تعامل داشته باشد، برای گردآوری، تحلیل و تفسیر داده ها از روش های انعطاف پذیری استفاده کرده و پدیده های مورد مطالعه را از دیدگاهی جامع مورد ملاحظه قرار دهد

در پژوهش های کیفی می توان از روش مقایسه تطبیقی استفاده کرد .یکی از متداول ترین روش ها در مطالعات تطبیقی، روش معروف جُرج»اِفبِردی « است که در آن روش مقایسه تطبیقی شامل چهار مرحله است : توصیف، تفسیر، هم جواری و مقایسه. در مرحله اول به توصیف هریک از عوامل مورد تحقیق به صورت جداگانه پرداخته می شود؛ مرحله تفسیر شامل وارسی اطلاعاتی است که در مرحله قبلی به توصیف آنها پرداخته شده است؛ مرحله هم جواری : اطلاعاتی را که در مراحل قبلی بررسی شده اند ، طبقه بندی کرده و کنار هم قرار می دهند و چارچوبی برای مرحله بعد یعنی مقایسه فراهم می کند؛ در مرحله مقایسه، مواردی که در مرحله هم جواری مطرح شده بودند،دقیقاً با توجه به جزییات مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرند و نتایج پژوهش نیز در این مرحله بدست می آیند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید