بخشی از مقاله

چکیده

حرارت تولید شده از لامپ های استفاده شده در ساختمان تاثیر متفاوتی بر بالانس حرارتی در فصل سرما و گرما در اقلیم های مختلف خواهد داشت. این کاهش یا افزایش در مصرف انرژی برای تامین شرایط مطلوب، بر دوره بازگشت سرمایه استفاده از لامپ های مختلف تاثیرگذار است.

در صورت جایگزینی لامپ های فلورسنت با لامپ های LED در سه اقلیم گچساران، مشهد و تبریز، به دلیل تولید حرارت کم لامپ های LED به ترتیب 700، 380 و 230 کیلووات ساعت از مصرف انرژی سالانه ساختمانن کاسته خواهد شد. بر اساس نتایج ارائه شده در این جدول، دوره بازگشت سرمایه ساده ملی برای جایگزینی لامپ های فلورسنت با لامپ های LED در اقلیم گچساران - بسیار گرم و خشک - با در نظر گرفته تاثیر حرارت تولید شده حدود 7 ماه کاهش می یابد. تاثیر حرارت بر دوره بازگشت سرمایه این راهکار برای اقلیم مشهد - نیمه خشک - حدود 4 ماه و برای اقلیم تبریز - سرد - حدود 2 ماه می باشد. به همین شکل تاثیر حرارت تولید شده از لامپ های LED بر کاهش دوره بازگشت سرمایه ساده مصرف کننده برای اقلیم های سه گانه ی گچساران، مشهد و تبریز به ترتیب حدود 1.25 سال، 0.75 سال و 0.4 سال می باشد.

- 1 مقدمه

محدودیت منابع انرژی و رشد نیازهای بشر، توجه دست اندرکاران حوزه انرژی را به یافتن راهکارهای جدید در زمینه صرفه جویی در مصرف انرژی معطوف داشته است. علی رغم وجود بعضی مزایا در منابع روشنایی کنونی، معایبی نظیر تولید اشعه ماورابنفش مضر، بزرگ بودن حباب، عدم امکان کم سو کردن لامپها، سمس بودن جیوه موجود در تیوب و یکی از مهمترین معایب یعنی تولید حرارت زیاد باعث روی کار آمدن تکنولوژی جدیدی به بازار صنعت روشنایی جهان گردیده است. لامپ های LED دارای پتانسیل قابل توجهی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی بوده و فاقد معایب ذکر شده در بالا می باشد. در این مقاله به مقایسهی تولید حرارت در بین لامپهای فلورسنت و LED پرداخته و تاثیر حرارت تولید شده بر دوره بازگشت سرمایهی این لامپ ها را در سه اقلیم مختلف ایران بررسی خواهیم کرد.

-1-1 برخی از مشخصات بارز LED - مقایسه لامپ های فلورسنت و - LED

مصرف توان کم: بر خلاف لامپ های فلورسنت که هم خودشان توان بالایی مصرف می کنند و هم بالاست الکترونیکی آنها توان مصرف می کند، لامپ های LED توان مصرفی بسیار کمی دارند و باعث کاهش مصرف انرژی زیادی در قسمت روشنایی می شوند.

طول عمر طولانی: لامپهای LED میتوانند بین 20000 تا 50000 ساعت - بسته به نحوه استفاده - کار کنند. این طول عمر بالا مزیت رقابتی بسیار خوبی را برای این منابع نوری ایجاد کرده است. این طول عمر بیشتر از آن که وابسته به تعداد روشن و خاموش شدن این لامپها باشد به میزان زمان روشن بودن آنها بستگی دارد و لذا خاموش و روشن شدنهای متعدد آسیبی به آنها نمیرساند. در مقابل طول عمر لامپ های فلورسنت حداکثر حدود 10000 ساعت میشود.

کنترل نوری: LED ها به دلیل دارا بودن اندازه کوچک و انتخاب بستهبندی، دارای مزایای کنترل نوری فوق العاده ای هستند. با توجه به پتانسیل بالای صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از LED های با زاویه تابش تعریف شده، مطلوب و منطقی خواهد بود.

تولید حرارت: حرارت ایجاد شده در اطراف لامپ های LED بسیار کمتر از حرارت ایجاد شده در اطراف لامپهای فلورسنت می باشد که خود می تواند باعث کاهش میزان سرمایش مورد نیاز ساختمان باشد.

-2-1 تاثیر حرارت تولیدی در لامپ ها بر میزان مصرف انرژی ساختمان

در ماه های گرم سال علاوه بر اتلاف سرما - ورود گرما - از جداره های ساختمان، سقف و پنجره ها و همچنین نفوذ هوا - Infiltration - به داخل ساختمان در کنار بار تابشی خورشید که بخش اعظمی از بار حرارتی ساختمان را تشکیل می دهند، وسایل و تجهیزات مورد استفاده در ساختمان نیز خود باعث تولید حرارت می شوند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید