بخشی از مقاله

چکیده

محدودیتهای منابع فسیلی و اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از انتشارگازهای گلخانه ای ، در طول دههای اخیر چالشهای بزرگی را پیشروی جهان قرار دادهاند. جهت مقابله با این چالش ها، ضرورت بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر برهمگان روشن گردیده است. با توجه به برخورداری از پتانسیل مطلوب و مناسب انرژی های تجدید پذیر در کشور،توسعه این منابع منطقی به نظر می رسد چراکه از این طریق می توان در جهت اهداف توسعه پایدار و تولید برق نیز گام برداشت. در این مقاله با بهره گیری از نرم افزارRetscreen که یکی از نرم افزارهای تجزیه و تحلیل پروژه انرژی پاک تحتExcel است به بررسی فنی و اقتصادی نیروگاه های بادی و خورشیدی به ظرفیت 100KW برای شرایط آب و هوایی شهر زنجان میپردازیم.

مقدمه

با توجه به آمار موجود در شرکت توانیر در خصوص تولید و مصرف برق و میزان سوخت های مورد نیاز آن و نظریه رشد روزافزون نیاز جوامع بشری به این انرژی و آلودگی محیط زیست ناشی از سوخت فسیلی، ضرورت استفاده از منابع تجدید پذیر جهت تولید برق را بیان مینماید. رشد تقاضا برای انرژیهای تجدیدپذیر در کشورهای صنعتی جهت رسیدن به توسعه پایدار به سرعت در حال افزایش است.ضرورت این مسئله در پایان پذیر بودن منابع فسیلی، همین طور آلودگی زیست محیطی ناشی از استفاده سوختهای فسیلی نمایان میشود. در - - Mehmood,Shaikh and Waqas,2014,1 با توجه به بحران انرژی در پاکستان با بهره گیری از نرم افزارRetscreen به تجزیه و تحلیل شاخص های اقتصادی و زیست محیطی انرژی خورشیدی در بخش های داخلی شش شهرستان پاکستان که خاموشی هایی نزدیک 6تا 7 ساعت را داشته اند پرداخته شده است.

باتوجه به محدودیت مالی سرمایه گذاران ،سرمایه گذاران قبل از اجرای پروژه نیازمند داشتن برآوردهای مالی حاصل از اجرای پروژه می باشند در - - Masoudinia,2013,859 جهت احداث یک نیروگاه برق آبی کوچک در ابتدا تحلیل های فنی و اقتصادی با استفاده از نرم افزارRetscreen صورت گرفته است. باتوجه به اینکه یکی از مصرف کننده های عمده انرژی برق در کشور ماصنعت نفت و صنایع وابسته به آن می باشد.باتوجه به پراکندگی واحدهای نفتی و عدم دسترسی برخی از آنها به شبکه برق بهتر است از سلول های فتوولتائیک جهت تامین برق آنها استفاده گردد.در - رحمانی فر،1، - 1390 ضمن بررسی نکات مربوط به ایسن سیستم با استفاده از نرم افزار Retscreen به تجزیه و تحلیل مالی وانتشار آلاینده های آن پرداخته شده است.

در - فقیه خراسانی،ایروانی، - 1392نیروگاه فتوولتائیک دانشگاه یزد بااستفاده از نرم افزارRETSCREEN دو دیدگاه دولت و دانشگاه رانسبت به دوره بازگشت سرمایه مورد بررسی قرارگرفته است.در - زارعی محمودآبادی، هادی؛ فرامرز معطر؛ محمدصادق طالبی و سمیرا فدائی، - 1392 به ارزیابی استقرار سلول های فتوولتائیک در شرکت نیروکلر اصفهان با استفاده ازتکنیک RETSCREENپرداخته شذه است.

نگاهی بر پارامترهای باد و خورشید در استان زنجان نیل به جغرافیای استان

استان زنجان که آن را فلات زنجان نیز مینامند، در ناحیهی مرکزی شمال غربی ایران واقع شدهاست. این استان در 47 درجه و 10 دقیقه تا 50 درجه و 5 دقیقهی طول شرقی و 35 درجه و 25 دقیقه تا 37 درجه و 10 دقیقه عرض شمالی خط استوا، با مساحتی نزدیک به 39‚ 369 کیلومترمربع قرار گرفته است. باتوجه به پتانسیل سنجی های انجام شده در استان زنجان،این استان از میان انرژی های تجدیدپذیر دارای پتانسیل بلقوه انرژی بادی و خورشیدی است. نقشه تقسیمات این استان در شکل - - 1 مشاهده میشود - سایت هواشناسی استان زنجان - .

تجزیه و تحلیل فنی و اقتصادی انرژی های بادی و خورشید با نرم افزارRETSCREEN

نرم افزار آنالیز پروژه انرژی پاکRETSCREEN نرم افزار برتر در زمینه تصمیم گیری در رابطه با انرژی پاک می باشد. این نرم افزار به صورت کاملا رایگان توسط دولت کانادا و به عنوان بخشی از نیاز کشور برای بکارگیری رویکردی یکپارچه در رابطه با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی در اختیار عموم قرار گرفته است.RETSCREEN به عنوان ابزاری که اجرای پروژه های انرژی پاک را امکان پذیر می سازد،در دنیا مورد تایید قرار گرفته است.RETSCREEN به میزان قابل ملاحظه ای هزینه های مالی مرتبط با شناسایی و ارزیابی پروژه های بلقوه انرژی را کاهش می دهد. این هزینه ها که در مرحله پیش امکان سنجیفامکان سنجی،طراحی و مهندسی تحمیل می گردد،می تواند مانع بزرگی بر سر راه طراحی تکنولوژی های مربوط به انرژی های تجدیدپذیر و کارآمد نمودن انرژی باشداز طریق رفع این موانع RETSCREEN هزینه لازم جهت اجرای پروژه و راه انداختن کسب و کار در زمینه انرژی پاک راکاهش می دهد.

مرحله اول: انتخاب الگوی متناسب باپروژه و وارد کردن اطلاعات در نرم افزارRETSCREEN

مطابق شکل - - 2 و - - 3 از قسمت see project database الگوی متناسب با احداث نیروگاه خورشیدی و بادی مورد نظر را انتخاب کرده و در پنجره اصلی اطلاعات مربوط به این پروژه ها را وارد می کنیم.به ترتیب اطلاعات شامل نام پروژه، محل انجام پروژه، نام شرکت یا دستگاهی که پروژه مورد نظر برای آن انجام می شود، نوع سیستم، تکنولوژی مورد نظر، متصل یا منفصل بودن از شبکه می باشد.سپس تیک مربوط به show setting را فعال نموده و زبان نرم افزار ،کشور مورد نظر و پول رایج را انتخاب می نماییم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید