بخشی از مقاله

چکیده

اپراتورها در بهره برداری و نگهداری ماشین آلات دارای نقش محوری هستند. به گونه ای که مستقیما می توانند بر روی موفقیت و اجرای صحیح نت تاثیر گذار باشند. از طرفی نیاز به کاهش و یا تثبیت هزینه های نگهداری و بهره برداری و تولید امری مداوم در همه صنایع به شمار میرود. این پژوهش بر آن است تا با مطالعه نقش اپراتور، تاثیرات ثبات اپراتور در استفاده از ماشین آلات را بر روی توقفات، خرابی ها و هزینه های مرتبط بررسی نماید.

در این پژوهش سعی بر این است که عملکرد دو گروه لیفتراک با شرایط نگهداری و تعمیرات یکسان و نحوه اپراتوری متفاوت در یک دوره شش ماه مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور اطلاعات ثبت شده در بازدیدها، درخواستهای تعمیر، تعمیرات صورت گرفته و هزینه ها و توقفات ناشی از این تعمیرات برای هریک از این لیفتراکها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که اپراتورها نقش مهمی را در نگهداری و تعمیرات ایفا می کنند. هر چقدر ارتباطات بین دفتر نت و اپراتور بیشتر و سهل تر باشد نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

.1 مقدمه

درسالهای نه چندان دور، فعالیتهای نگهداری وتعمیرات بصورت سنتی بود تمام شرکت ها بدون اینکه اهمیت آن رابشناسند به اجراء آن می پرداختند، اما بعد از بهبود دراستراتژیهای خطوط تولید و انعطاف پذیری آنها به منظور تولید محصولات مختلف در رنج وسیع، نیاز به استراتژی نگهداری و تعمیرات مناسب افزایش یافت، خصوصا اینکه در حال حاضر به علت اتوماسیون و مقیاس بزرگ مکانیزمها، دسترسی بالاتر تجهیزات، کیفیت بهتر محصولات و عمر بالاتر تجهیزات بطور معناداری مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون بسیاری از شرکتها تمرکزشان را به بهینه کردن دارایی ها و استفاده حداکثر از تجهیزات تغییرداده اند. یکی از بخشهای اصلی شرکت که تاثیر قوی بر داراییها دارد بخش یا پرسنل مسئول برای نگهداری و تعمیرات میباشد. 

Ranteshwar Singh و همکاران تاثیرات حاصل از پیاده سازی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر - TPM - را در یک شرکت خودرو سازی مورد بررسی قرار داده اند. برای این منظور به ترتیب گام های 5S، نت خودگردان، برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، kaizen، آموزش، سلامتی و ایمنی محیط کار را اجرا کرده اند. سپس تاثیرات حاصل شده را در یک جدول برای پارامترهای مختلف در دو حالت قبل و بعد از اجرای 1TPM مورد ارزیابی قرار داده اند. مهمترین نتایج حاصل شده از این بررسی عبارت است از بهبود میزان اثر بخشی کلی از %63 به %79 که این افزایش در اثر افزایش نسبت بهره برداری و کیفیت بوده است. در مرحله آخر نیز پس از بررسی نقاط ضعف و قوت پیشنهاداتی را برای اجرای صحیح TPM و افزایش بهره وری ارائه داده اند.

H. Ab-Samat و همکاران تاثیر پیاده سازی نت خودگردان را در یک کارخانه مورد بررسی قرار داده اند. برای این منظور خرابی ها را در دو حالت مورد بررسی قرار داده اند. حالت اول: بررسی بدون پیاده سازی نت خودگردان. نتیجه حاصل از این بررسی به اینگونه بود که تکنسین ها به دلیل حجم بالای کار وقت کافی را برای انجام به موقع بازدیدها نداشته بودند بنابراین خرابی های جزئی در مراحل اولیه شناسایی نشده است و به مرور زمان به خرابی های اساسی تبدیل شده است. حالت دوم: بررسی پس از پیاده سازی نت خودگردان. در این حالت وظایف بازدیدها بر عهده اپراتورها بوده است که به موجب آن خرابی ها به موقع شناسایی و گزارش می شدند، وظایف تکنسین ها کاهش یافته بود که موجب تمرکز و دقت بیشتر آنها در انجام سایر وظایف آنها شده بود.

زهرا آقاسی زاده یک روش کلی برای انتخاب بهترین استراتژی نگهداری و تعمیرات در سازمانهای تولیدی را مورد بررسی قرار داده است. در این راستا با در نظر گیری شاخص هایی مانند هزینه، قابلیت اجرا، ایمنی و ارزش افزوده پنج استراتژی نگهداری و تعمیرات اصلاحی، پیشگیرانه، فرصتی، موقعیتی و پیشگویانه را در کارخانه تبرک مورد ارزیابی قرار داده است. برای این منظور با استفاده از ادبیات موضوع، به کارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی - AHP - و با در نظرگرفتن فاکتورهای اثرگذار بهترین استراتژی نگهداری و تعمیرات را برای این کارخانه انتخاب کرده است. شواهد موجود در این مقاله نشان می دهند که این مدل میتواند به نحو موثری سازمان ها را در انتخاب مناسب ترین استراتژی نگهداری و تعمیرات یاری کمک نماید.

فرهاد ساده به بررسی هفت گام نت خود گردان در نظام TPM که با مشاوره و راهنمایی یکی از مبدعین آن - فومیو گوتو - در شرکت فولاد مبارکه در حال اجرا بوده پرداخته است. برای این منظور ابتدا هفت گام نت خودگردان - تمیز کاری اولیه، اقدام اصلاحی برای منابع آلودگی، استانداردهای تمیزکاری و روان کاری، بازرسی کلی، استانداردهای نت خودگردان، تعیین کیفیت فرآیند به کمک اپراتور، چرخه - CAPD و زیر شاخه های آنها را معرفی و نحوه اجرای آنها را توضیح داده است. سپس تجربیات حاصل از گامهای صفر، یک و دو از نت خودگردان که تا بدان زمان در مجتمع فولاد مبارکه به اجرا درآمده بودند را بررسی کرده و نتایج حاصل شده را در قالب یک جدول ارائه داده است. با این تحقیق نشان داده است که چگونه میتوان با هزینه نسبتا کم و ایجاد تغییرات نرم افزاری، سیستمی و فکری به بهبود قابل توجه ای در بهره وری و بهره برداری دست یافت.

مسعود مشکانی فراهانی و همکاران تاثیرات سرویس و نگهداری صحیح را در بهره وری و بهربرداری ماشین آلات سنگین مورد ارزیابی قرار داده اند. برای این منظور نقش انتخاب روغن مناسب، نحوه بادگیری فیلتر های هوا، انتخاب لاستیک مناسب و نحوه نگهداری آن را بین دو شرکت که یکی به نحو مطلوب عمل سرویس و نگهداری را انجام می دهد و شرکتی که به سرویس و نگهداری خود اهمیتی نمی دهد مورد ارزیابی قرار داده اند. نهایتا نتایج حاصل از بررسی های صورت گرفته را باهم مقایسه کرده اند. و نتیجه این تحقیق کاهش 34 درصدی - مبلغ 10.345.956.000 ریال - در هزینه های سرویس و نگهداری یک سال ماشین آلات یک پروژه معدنی - 20 دستگاه دامپتراک و 5 دستگاه شاول - بوده است.

در مطالب بالا نحوه انتخاب بهترین استراتژی نگهداری و تعمیرات، تاثیرات پیاده سازی TPM و نقش اپراتور در آن، تاثیرات پیاده سازی نت خودگردان، سرویس و نگهداری مطلوب و هفت گام نت خودگردان در نظام TPM بررسی شد. هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی تاثیرات تحویل ماشین آلات به یک اپراتور ثابت و مشخص بر اجرای صحیح نت خودگردان و میزان بهره وری تجهیزات می باشد. برای این منظور از اطلاعات مربوط به نگهداری و تعمیرات دو گروه لیفتراک که شرایط کاری آنها یکسان بوده و تنها تفاوت آنها در نحوه اپراتوری بوده است، استفاده شده است.

.2 معرفی

در نظام TPM افزایش بهره وری تنها با تکیه مستقیم بر تجهیزات امکان پذیر نمی باشد بلکه نیاز به رشد و ارتقای نیروی انسانی نیز وجود دارد. در این سیستم کلیه سازمان در یک ساختار لایه به لایه طبقه بندی می شود و محور فعالیتها به گونه ای می باشد که هریک توان صعود به طبقات بالاتر را داشته باشند. نظام TPM دارای شش شاخه میباشد که عبارت است از:

-    نت خودگردان

-    نت برنامه ریزی شده

-    حذف شش ضایعه بزرگ

-    مهندسی پیشگیرانه

-    طراحی محصولات آسان برای ساخت

-    آموزش و تمرین

این شاخه ها هر یک دارای فعالیت های مختلف و متنوعی است که با توالی خاص نسبت به یکدیگر با توجه به شرایط سازمان مجری، انجام میشوند. یکی از شاخه های مهم این سیستم نت خودگردان میباشد. که در واقع مجموع فعالیت هایی از TPM است که بهره برداران یا به عبارت بهتر پرسنل تولید آنرا اجرا می کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید