بخشی از مقاله

چکیده
کاربردفیلترهای مصنوعی در کشورهای اروپایی، امریکا و همچنین در مصر - درسطح 1/5 میلیون هکتار - و پاکستان و هند رایج شده است و با توجه به نتایج امیدوار کننده کاربرد آنها ,استفاده از این قبیل فیلترها در کشور ما نیز مورد توجه جدی قرار گرفته است .مطالعات بیانگر آن است به کارگیری فیلترهای شن وماسه هزینههای اجرایی پروژه های زهکشی زیرزمینی راافزایش داده و طرحهای آبیاری و زهکشی فاقدتوجیه اقتصادی می گردندو یا باوقوع مشکلات توجیه اقتصادی پیدا می کنند.

در این پژوهش کلیه الیاف موجود را از نظر نفوذپذیری- جذب آب- قابلیت حل شدن و اکسید شدن - تراکم پذیری و دیگر موارد مورد ارزیابی و مقایسه قراردادیم. بنابراین ضمن نمونه برداری ازمناطق کشت و صنعت میرزاکوچک خان , نخیلات آبادان و کشت وصنعت سلمان فارسی سه نمونه به ترتیب زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برداشت گردید

میزان نفوذپذیری نمونهها مورد بررسی قرارگرفت.نتایج حاصل در رابطه تأثیر خواص و یا عناصر شیمیایی موجود در خاک اطراف لوله زهکشی برروی فیلترهای زهکشی مصنوعی بیانگر آن است که به دلیل بالا بودن درصد خواص و عناصر شیمیایی خاک در اطراف وبالای لوله زهکشی و همچنین صنعتی و شیمیایی بودن الیاف فیلتر زهکشی که از جنس پلی پروپیلن میباشند در این پوشش هیچ گونه تأثیر مضرب از نظر شیمیایی مشاهده نگردید و الیاف پوششی کاملاً از نظر گرفتگی و نفوذپذیری سالم بوده است.

.1مقدمه

توسعه روز افزون کشاورزی و الزام به آبیاری در صد سال اخیر سبب شده که مقادیر متنابهی از آب به طرق مختلف هدر رفته و به آب زیرزمینی بپیوندد و نتیجه آن ماندابی شدن اراضی و یا شور شدن خاک در اکثر موارد بوده است - . - 1 همچنین بهرهبرداری مجدد از خاکهایی که مورد استفاده ممتد و آبیاری مداوم قرار داشته و به خصوص مناطقی که خاک شور و سدیمی دارند، مستلزم اعمال روشهای مناسب زهکشی و اصلاح اراضی خواهد بود . - 2 - در حال حاضر سالانه حدود2 تا 4 میلیون هکتار از اراضی جهان در اثر شور یا زهدار شدن از بین میروند

پوششهای شن و ماسه که هنوز رایجترین نوع پوششها میباشند، مشکلاتی مانند کمبود معادن شن و ماسه در محل اجرای پروژه زهکشی، حمل و نقل شن و ماسه به محل اجرای پروژه، عملیات اجرایی - کندن ترانشههای عریض، دانه بندی شن و ماسه و غیره - را دارند - . - 4 همه این موارد باعث میشود که استفاده از این نوع پوشش هزینه های اجرایی پروژههای زهکشی را به طور چشمگیری افزایش دهد، چنانچه حتی برخی از پروژهها فاقدتوجیه اقتصادی می گردند .

در چند سال اخیر محققان درصدد جایگزین نمودن پوششهایی باهزینه کمتر، به جای پوششهای شن و ماسه برآمدهاند - . - 2مبحثی که امروزه در سراسر دنیا مطرح است و بسیار جنبه کاربردی پیدا کرده بحث بومی سازی است. جهت بومی سازی فیلترهای مصنوعی ابتدا، در رابطه با نحوه عملکرد آن در زمینهای منطقه کارهای آزمایشگاهی و میدانی انجام می گیرد.

که نتایج قابل قبولی از عملکرد مناسب فیلتر مصنوعی، ارائه شده است . - 5 - لذااقداماتی را که برای ساخت فیلتر مصنوعی و نصب آن در داخل کشور انجام میشود ابتدااحداث کارخانهای که فیلتر را روی لولهها نصب کندودر نهایت وجود الیاف مناسب در داخل کشور که در این کارخانه مورد استفاده قرار بگیرد.به دلیل بالا بودن سطح ایستایی و سنگین بودن بافت خاک در استان خوزستان اجرای طرحهای آبیاری بدون در نظر گرفتن سیستم زهکشی باعث غرقاب شدن زمین و به تبع آن کاهش عملکرد محصول میگردد

بطور کلی هدف ازاجرای این تحقیق بررسی تاثیر عناصر، خواص و مواد شیمیایی برروی پوششهای مصنوعی در رابطه تأثیر خواص و یا عناصر شیمیایی موجود در خاک اطراف لوله زهکشی برروی فیلترهای زهکشی مصنوعی میباشد.که در این تحقیق سه منطقه کشت وصنعت میرزاکوچک خان جنگلی و طرح آبیاری وزهکشی نخیلات آبادان وخرمشهر وکشت وصنعت سلمان فارسی را مورد مطالعه قرار دادیم.

مکان و موقعیت جغرافیایی منطقه کشت وصنعت میرزاکوچک خان جنگلی در 65 کیلومتری جاده اهواز خر مشهر که در جاده انحرافی سمت راست - از اهواز به خرمشهر - قرار دارد .طرح آبیاری وزهکشی نخیلات آبادان وخرمشهردارای موقعیت جغرافیایی در30درجه عرض شمالی و48درجه طول شرقی ودر واحد شبکه آبیاری و زهکشی آبادان و خرمشهر و در 45 کیلومتری جاده آبادان اروند کنار در اراضی رودخانه اروند در انتهای نهر آگل و حد فاصل نهرهای ابوطرف و ابوچعبه واقع گردیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید