بخشی از مقاله

چکیده:

تغییر اقلیم جهانی از جمله افزایش دما، داراي تاثیر بر کشاورزي است. این آزمایش با هدف بررسی تاثیر افزایش دما بر خصوصیات جوانهزنی ژنوتیپهاي مختلف چغندرقند در دو دماي 20 و 30 درجه سانتیگراد انجام شد. نتایج نشان داد که با افزایش دما طول ریشهچه در تمام ژنوتیپ ها کاهش یافت در حالی که طول ساقهچه افزایش نشان داد. طول گیاهچه در هر دو دما تقریبا ثابت بود زیرا افزایش طول ساقهچه سبب جبران کاهش طول ریشهچه شد. با افزایش دما تعدادي از ژنوتیپ ها از نظر درصد جوانهزنی و بنیه بذر افت شدیدي را نشان دادند. در حالی که در برخی از ژنوتیپ ها افزایش قابل توجهی را پیدا کرد.

مقدمه:

حداکثر درصد جوانهزنی در گیاهان در محدوده خاصی از دماها رخ میدهد و در پایین تر یا بالاتر از این دامنه دمایی، درصد جوانهزنی به طور ناگهانی کاهش مییابد - . - 3 جوانهزنی بذر هفت رقم تجاري چغندرقند در دماهاي بین 3-36 درجه سانتیگراد با فاصله سه درجه سانتیگراد بررسی شد و نتایج نشان داد که در دامنه اي از دما - 12-27 - درجه سانتیگراد بیشترین درصد جوانهزنی وجود دارد و در دما هاي کمتر و بیشتر - تنش گرما - از این دامنه درصد جوانهزنی کاهش مییابد

واکنش متفاوت بذر در زمان جوانه زدن به دماهاي مختلف به این دلیل است که با افزایش دما، فعالیت آنزیمها و کارآیی واکنش ها افزایش مییابد. از طرفی دماهاي خیلی بالا سبب غیر فعال شدن برخی آنزیمها میشود و سرعت واکنشها کاهش مییابد .

مواد و روشها:

ابن آزمایش در آزمایشگاه تکنولوژي بذر موسسه چغندرقند در سال 1394 انجام شد. آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار به اجرا درآمد. عوامل مورد مطالعه دو سطح دماي 20 و 30 درجه سانتیگراد و ژنوتیپهاي مختلف چغندرقند بود. تعداد 50 عدد بذر براي هر تکرار در نظر گرفته شد که در کاغذ چین دار کشت گردید. بذور به مدت یک هفته در دو دماي 20 و 30 درجه سانتیگراد قرار داده شد. پس از یک هفته بذور جوانهزده شمارش و همچنین طول ریشهچه و ساقهچه نیز اندازهگیري شد. در این آزمایش بذوري که جوانهزنی طبیعی داشتند، مد نظر بود. تجزیه و تحلیل آماري با استفاده از نرم افزار SAS انجام شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید