بخشی از مقاله

چکیده

رایانش ابری یکی از رویههای کلیدی در کسبوکار و فناوری است که هر جنبهای از صنعت ICT را تحت تأثیر قرار میدهد. در این مقاله تأثیر و فرصتهای پارادایم رایانش ابری را برای صنعت ارتباطات از راه دور بررسی میشود، هم ارائه عنوان کاربر و هم ارائهدهنده ی راهحلهای ابری. بر اساس فرصتهای شناختهشده نوآوریهای کلیدی و عملیاتی را توضیح میدهیم که میتوانند به یک سری عملیات کمک کنند و درعینحال کسبوکاری جدید را از طریق تمایز راهحلها ایجاد کنند. همچنین نشان میدهیم این فناوریها و مدلهای عملیاتی جدیدی را چگونه میتوان در عمل بکار بست.

کلمات کلیدی: رایانش ابری؛ ارتباطات از راه دور، مدلهای کسبوکار، شبکهی کشش دار؛ خودکار سازی

.1 مقدمه

زیر ساختار یارانشی انتقال از راه دور - زیر ساختار بهصورت سرویس، - IaaS، پلت برگههای نرمافزاری - پلت برگه بهعنوان سرویس، - PaaS و یا کاربردی سازی نرمافزار - نرمافزار بهعنوان سرویس، - SaaS همراه با شارژ مبتنی بر استفاده - یکی از فناوریهای اساسی ICT جدید است که تأثیرات مخربی ازنظر مدلهای کسبوکار و فناوریهای ابتکاری دارد. وقتی از محاسبه ابری بحث میشود، باید بین دو جنبهی رایانش ابری تمایز قائل شد. از یکسو، مجموعهای از فناوریهاست که ارائهی از راه دور خدمات محاسباتی را ممکن میسازد. از سوی دیگر رایانش ابری راه جدید انجام کسبوکار را ایجاد میکند که با تغییر از هزینههای سرمایهای به هزینههای عملیاتی همراه است. درواقع، محاسبه ابری محصولات سنتی IT را به خدماتی تبدیل میکند بر اساس تقاضا ارائه میشوند و همیشه از راه دورند. در این مقاله رویکرد کلی داریم که جنبههای فناوری، عملیاتی و کسبوکار رایانش ابری را درزمینهٔ ی صنعت ارتباطات از راه دور پوشش میدهد.

برای صنعت ارتباطات از راه دور، هم ارائهدهندگان تجهیزات شبکه و هم ارائهدهندگان سرویس، رایانش ابری فناوری اساسی بر کار آیی عملیاتی و همچنین برای فرصتهای جدید کسبوکار محسوب میشود. علاوه بر مزایای سنتی برای بهبود کار آیی درونی، فناوریهای رایانش ابری امکان تغییر از مدل مبتنی بر محصول را به مدل مبتنی بر سرویس، بهدوراز روشهای سنتی جعبهای فراهم میکند. نرمافزار را میتوان هم برای زیر ساختار سنتی ارتباطات از راه دور و هم برای مدیریت سرویسدهی و معاملات میزبان بکار برد که منجر به مزایای قابلتوجهی ازنظر انعطافپذیری و کاهش هزینههای عملیاتی میشود.

کسبوکار ارتباطات از راه دور میتواند فناوریها را برای ورود به شبکه به نظم درآورد و روی داراییهای اساسی تمرکز کند که می توان برای ایجاد تجربهی اثباتشدهی رایانش ابری بکار بست و از فناوریهای ابری درزمینه ی جدید استفاده کرد: کارشناسی شبکه، زیرساختارهای امنیتی و کنترل کیفیت الزامات سرویس. تحقیقات و کار رایانش ابری تاکنونعمدتاً روی تحویل منابع ذخیرهسازی محاسباتی بر اساس تقاضا تمرکز داشته است و نتایج تأثیرگذاری در کاهش هزینههای این کار از طریق متمرکز سازی، مجازیسازی و صرفهجوییها درفروش داشته است. بااینحال، چندین موضوع اساسی در ارتباط با ایجاد شبکه، امنیت و رعایت توافقات سطح سرویس لازم از سوی کارکنان هنوز بهطور کامل بررسی نشده است. بهطوریکه در این مقاله نشان خواهیم داد، بهینهسازی روش ایجاد شبکه و رعایت الزامات کیفیت سرویسدهی مستلزم روشهای جدیدی نیاز دارد که هنوز بهطور کامل شناختهشده یا اجرانشدهاند. به راین اساس، با توسعهی خودکار سازی محاسبات برای پوشش دادن اجرای خودکار شرایط توافقات سرویسدهی به عنصری کلیدی از رایانش ابری تبدیلشده است. همچنین نشان میدهیم که امنیت که یکی از دغدغههای اصلی در رابطه با رایانش ابری است، چگونه میتواند از مفاهیم تثبیتشدهای که برای شبکهی ارتباطات راه دور ایجادشدهاند، بهره ببرد.

.2 رایانش ابری در ارتباطات از راه دور

.A نرمافزار ارتباط راه دور بهعنوان یک سرویس

بهطور سنتی، صنعت مخابرات تا حد زیادی کسبوکار محصول محور بود: زیر ساختار ارتباط از راه دور بهصورت یک سری جعبهها تحویل داده میشود که برای یک مشتری خاص اختصاص داشتند و مشخصات عملکرد در حین سرویسدهی از سوی فروشندهی ارتباط از راه دور مورد فراهم میشد.تا اخیراً، کارهای مخابراتیکاملاً توسط ارائهدهندهی ارتباط از راه دور انجام میگرفت؛ اما بهتازگی نقش ارائهدهندگان تجهیزات شبکه در میزبانی و مدیریت خدمات افزایش چشمگیری داشته است که تا حد زیادی تغییر به سمت تمرکززدایی و تخصصی سازی پیش میرود. بااینحال، تفاوتهای عمدهای بین روشهای میزبانی و مدیریت خدمات و نرمافزار بهعنوان شیوههای عملیات سرویسدهی وجود دارد که در جدول زیر خلاصهشده است. این تفاوتهاعمدتاً به مدلهای کسبوکار و شیوههای عملیات دلالتهای زیادی در حوزهی فناوری دارد.

اجرای ارتباطات از راه دور SaaS چندی چالش فنی به همراه دارد. یکی از ویژگیهای اصلی به شیاری از سرویسهای مخابراتی و فوری نیاز قوی به رعایت مشخصات عملکردی از انتها تا انتها است. برای آرایش SaaS، چنین الزاماتی باید به توافقات سطح سرویس ترجمه شود که ابر و تضمین عملکرد درونابر نیاز دارد؛ بنابراین، ارتباطات از راه دور SaaS به تعریف SLA و مکانیسمهای اجرای خودکار نیاز دارد که عملکرد پایدار و قابل تائید از انتها تا انتها را تضمین میکند. جنبهی دیگر ارتباطات راه دور SaaS به چند مستأجری مربوط است. نرمافزار سنتی مخابرات در سختافزار اختصاصی اجرا میشود، بدون تداخلی از سوی متقاضیان دیگر که برای همان منابع رقابت میکنند. بااینحال، درزمینهٔ ی رایانش ابری، اینگونه نیست: ممکن است چند شبکهی مخابراتی در زیم زیر ساختار اجرا شوند. باید ویژگیهای جداسازی شدید در نظر گرفته شود تا تضمین شود که تداخل عملکردی یا امنیتی بین مستأجران ابر وجود نخواهد داشت. در این مقاله، از مفهوم ابر خصوصی مجازی برای کار و منابع نگهداری استفاده میکنیم که مستأجران ابر نمیتوانند بهصورتکاملاً مجزا از مستاجرات دیگر دورش عمل کنند.

.B عملکرد شبکه

از سه نوع اساسی منابع لازم برای حل رایانش ابری - سی پی یو، ذخیرهسازی و ایجاد شبکه - تحقیقات و کار رایانش شبکه تاکنون بیشتر دو روش اول را در الوات قرارداردِ بند، درحالیکه شبکهبندی تا حد زیادی مورد غفلت قرارگرفته است. بااینحال، میزان رایانش و ذخیرهسازی تأثیر پهنای باند شبکه، تأخیر و نهفتگی را تا جایی تشدید خواهد کرد که به عملکرد غالب و برگ خرید هزینه تبدیل خواهد شد، بهویژه برای کیفیت پهنای باند اپلیکشن مای وابسته به سرویس. برای یک اپلیکشن معمولی مخابرات با پهنای باند متوسط برای مصرفمعمولاً - صحبت - ، هزینهی ایجاد شبکه میتواند بیشتر از هزینهی رایانش و ذخیرهسازی باشد؛ این نتیجه با دادههای حاصل در این تحقیق مطابقت دارد . 2 بهطور کل، قضیهی CAP در مورد روشهای سنتی بهخوبی صدق میکند : 5 میتوان از دو عامل هزینهی زیر ساختار رایانش ابری فقط دو تا را بهینه کرد، ذخیرهسازی و شبکهبندی.

انتخاب هر یک از دو عامل بر سومی تأثیر خواهد گذاشت؛ ما این را حدس CONST - شبکهی رایانشی و ذخیرهسازی - مینامیم. بعلاوه، شبکهی اینترنتی نیز با محدودیتهای متعددی مواجه است، حداقل ازنظر توانمندیهای محدود برای حوزهی وسیعی از شبکهی L2؛ انعطافناپذیری شبکههای مرکز داده نیز کمک زیادی به طراحی و کاهش هزینهها نکرده است . 1 صنعت ارتباطات از راه دور نقطهی شیرینی درون فضا برای چالشهای شبکهی ابری است. از یکسو، مدیریت مؤثر منابع شبکه و کیفیت نسبی خدمات بخشی کلیدی از الزامات ارتباطات از راه دور است؛ از سوی دیگر، صنعت مخابرات کنترل خاص و کارشناسی های عمیق در مدیریت شبکه دارد. ترکیبی از اینها کار مؤثر ابری را به یکی از اجزای کلیدی تبدیل میسازد که ارتباطات از راه دور میتواند عملکرد رایانش ابری را افزایش دهد.

.C امنیت و محرمانگی

در بررسی از سوی IDC 3، %87,5 از کار IDC برای خدمات ابری IT نشان داد که امنیت ابری چالش اصلی است. روشن است که این دغدغهها باید جدی گرفته شود تا ابرها محیطی جذاب و مطمئن فراهم کنند. مسائل اساسی که باید به آنها پرداخت عبازتند از ترس کاربران در مورد از دست دادن کنترل اطلاعاتشان، اعتماد به ارائهدهندهی ابر برای حفاظت در برابر خارجیها و درونیها - مستأجران دیگر - و مسائل حقوقی - مثل حرکت در مرزهای جغرافیایی - .

در اصل فناوریها و استانداردهای امنیتی فعلی میتواند به بسیاری از این مسائل بپردازند، اما تفاوتهای اساسی را باید در بهکارگیری اینها در ابر در نظر گرفت. برای مثال، استفاده از مکانیسمهای امنیتی متعارف باید رد ابرها فراگیر شود. پسازآن، گشودگی و استانداردسازی راهحل امنیتی اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا باید به مشتریها فرصت داد تا ارزیابی کنند که آیا ابر معینی میتواند سیاسیات امنیتی لازم را فراهم کند. ابر پیرامون شبکه را وادار میکند - تا جایی که هنوز امکانپذیر است - بیشتر فرسایش ایجاد کند و حتی تأکید بیشتری روی حفاظت از مرکز دادهها و سطح میزبان را نشان میدهد. تائید جزئیات، اندازهگیری و شارژ کردن برای مصرف منابع مجازی ضروری است. ممیزی و کالبد سنجی نقض امنیت در محیط مجازی توزیعشده دشوارتر میشود. همچنین فناوریهای جدیدی وجود دارد که برای پرداختن به بسیاری از مسائل خاص ابر امیدوارکننده به نظر میرسندمثلاً، مجازی سازی با ویژگیهای جداسازی قوی درزمینهی مای مدیریتی ضروری امری کلیدی خواهد بود. رایانش مورداطمینان و تائید از راه دور اساس قویتر و مطمئنتری را برای رایانش ابری فراهم میکند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید