بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این پژوهش تاثیر سنجی کیفیت حسابرسی بر رابطه بین وجوه نقد و مدیریت سود در بورس اوراق بهادار می باشد. برای پاسخ گویی به این پرسش نمونه ای به تعداد 68 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفته است.

برای آزمون فرضیه های پژوهش از مدل های رگرسیون در سطح معنی داری 95 درصد استفاده شده است. یافته های پژوهش صورت گرفته نشان می دهد که ارتباط معنادار و مستقیم بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود وجود دارد و اثر کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین جریان نقد آزاد و مدیریت سود معنی دار و معکوس است بدین معنی که کیفیت حسابرسی باعث کم شدن ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود و در نتیجه موجب افزایش کارائی تصمیمات سرمایه گذاری می شود.

.1 مقدمه و بیان مسئله
انتشار گزارش های مالی به منظور ادای وظیفه ی پاسخگویی مدیران در برابر استفاده کنندگان و ذینفعان شرکتی است. به همین دلیل، شفافیت در گزارش های مالی بر فرآیند تصمیم گیری و کاهش مخاطرات مربوط تأثیر گذار است. ولی با توجه به شکاف برخاسته از تضاد نمایندگی بین مدیریت و مالکیت از کجا می توان اطمینان یافت اطلاعات گزارش شده گویای واقعیت و پاسخگویی منصفانه ی مدیریت است. از دید استفاده کنندگان، اطلاعاتی اعتماد پذیر است که یک سازمان مستقل بر فرآیند گزارشگری آن نظارت کرده باشد. پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه از گزارشگری می باشد که منافع تمام استفاده کنندگان به صورتی مطلوب رعایت شود.

در حرفه حسابرسی مفهوم کنترل کیفیت در محیط کسب و کار در محدوده مشتری مداری معنا می یابد. با این تفاوت اساسی که مفهوم مشتری در این حرفه گسترده تر از معنی معمول آن است و به کلیه افراد ذینفع و ذیعلاقه اطلاق و تأکید می گردد. لذا به عنوان یک اصل، حسابرسان نیازمند جلب اعتماد جامعه استفاده کنندگان هستند و باید در مقابل ایشان پاسخگو باشند.

.2 مبانی نظری و پیشینه پژوهش

از اهداف اساسی وضع استاندارهای حسابداری این است که استفاده کنندگان بتوانند با اتکا بر صورت های مالی تصمیم های نسبتاً مربوط و صحیحی اتخاذ کنند، پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه از گزارشگری می باشد که منافع تمام استفاده کنندگان به عبارتی دیگر ذینفعان به صورتی مطلوب رعایت شود.

➢ هدف سیستم کنترل کیفیت:

کسب اطمینان معقول درباره:

- الف - رعایت استاندارهای حرفه ای و الزامات نظارتی و قانونی توسط مؤسسه و کارکنان آن.

- ب - مناسب بودن گزارشهای صادره توسط مؤسسه یا شرکا با توجه به شرایط موجود.

تأثیر حسابرسی در ارائه صحیح اقلام صورتهای مالی مورد رسیدگی توسط یک مؤسسه حسابرسی به کیفیت مؤسسات حسابرسی وابسته است و این کیفیت مؤسسات حسابرسی می تواند به شکل مثبت یا منفی کسابرسی در ارتباط باشد.

حسابرس با کیفیت تر صحت اطلاعات ارائه شده را بهبود می بخشد و به سرمایه گذاران اجازه می دهد برآورد دقیق تری از ارزش شرکت بدست آورند. 

هدف کلی حسابرسان حفاظت از منافع سهامداران در مقابل تحریفات و اشتباهات با اهمیت موجود در صورت های مالی است. حسابرسان به منظور حفظ اعتبار حرفه، شهر ت حرفه ای خود و اجتناب از دعاوی قضایی علیه خود به دنبال افزایش کیفیت حسابرسی هستند

در این میان انگیزه هیا مدیران در جهت اعمال منافع شهصی خود در کیفیت سود، مانع از رسیدن حسابرسان به اهداف خود می شوند

حسابرسان نیز مطلوبیت صورت های مالی را در چارچوب استاندارهای حسابداری مورد تأیید قرار می دهند. در حالی که استانداردهای حسابداری در بعضی از موارد منعطف بوده و دست مدیران را برای انتخاب روش حسابداری باز می گذارد.

در واقع مشکل از آنجا ناشی می وشد که مدیریت سود در بعضی مواقع باعث گمراه کننده شدن صورت های مالی می شود، در حالیک ه صورت های مالی از نظر قرا گرفتن در چارچوب استانداردهای حسابداری مشکلی نداشته و حسابرسان از این نظر نمی توانند بر صورت های مالی اشکالی بگیرند. پس با توجه به این موضوع که سود یکی از مهمترین عوامل در تصمیم گیری ها می باشد، آگاهی استفاده کنندگان از قابل اتکابودن سود می تواند آن ها را در اتخاذ تصمیم یاری دهد

اما آگاهی اوقات مدیران در وضعیت هایی قرار می گیرند که تصمیم هایشان به نفع سهامداران شرکت نبوده و باعث مخدوش شدن گزارش های مالی می شوند در واقع مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران قضاوت خویش را در گزارش گری مالی و در نحوه ثبت و گزارش های مالی به صورتی وارد نمایند که تغییر در محتوای گزارش های مالی، برخی از سهامداران را نسبت به عملکرد اقتصادی شرکت گمراه نماید. در مقابل حسابرسان می توانند با افزایش کیفیت حسابرسی، مدیریت سود صورت گرفته توسط مدیران را کشف کرده و مدیران را در اعمال مدیریت سود در تنگنا قرار دهند.

کیفیت تعیین کننده ی عملکرد حسابرسی تابع عوامل متعددی همچون توانایی های حسابرس - شامل استقلال، بی طرفی، تردید حرفه ای، تضاد منافع ، و قضاوت - است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید