بخشی از مقاله

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر چرخش سرمایه در گردش بر عملکرد رقابتی شرکتهاي بورسی با کاربرد روش گشتاورهاي تعمیم یافته، شبکههاي عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک است. معیارهاي چرخش سرمایه در گردش در این پژوهش دفعات گردش داراییهاي آنی، دفعات گردش موجودي کالا، دفعات گردش حسابهاي دریافتنی، دفعات گردش حسابهاي پرداختنی و چرخهي تبدیل وجه نقد در نظر گرفته شده است. به همین منظور پنج فرضیه تدوین و دادههاي مربوط به 120 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران براي دورهي زمانی بین سالهاي 1383 تا 1390 مورد استفاده قرار گرفت. براي آزمون فرضیهها از تکنیک گشتاورهاي تعمیم یافته، شبکههاي عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد بین دفعات گردش موجودي کالا و چرخهي تبدیل وجه نقد باعملکرد رقابتی رابطهي منفی و معناداري وجود دارد و نیز بین دفعات گردش حسابهاي پرداختنی و عملکرد رقابتی رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. همچنین، رابطه بین دفعات گردش حسابهاي دریافتنی و دفعات گردش داراییهاي آنیبا عملکرد رقابتی در شرکتهاي بورسی تایید نشد.از طرفی، نتایج حاکی از برتري روش شبکههاي عصبی مصنوعی بهینهسازي شده با الگوریتم ژنتیک بر دیگر روشها میباشد.

واژههاي کلیدي: عملکرد رقابتی، چرخهي تبدیل وجه نقد، سرمایه در گردش، الگوریتم ژنتیک و شبکه هاي عصبی مصنوعی

- 1 مقدمه

براساس بررسی دیدگاههاي دانشپژوهان گذشته هدف استراتژيهاي مالی،که شامل استراتژي سرمایهگذاري، استراتژي تأمین وجوه، استراتژي توزیع سود و استراتژي سرمایه در گردش میباشد و تحت پوشش اهداف استراتژیک کلیتر سازمانی قرار دارد، بهبود عملکرد رقابتی شرکت است. از آنجا که شالودهي مباحث مالی و حسابداري را سرمایه تشکیل میدهد و میتوان ادعا کرد که همهي فعالیتهاي تجاري نیازمند سرمایه هستند؛ در فضاي اقتصاد چالشی که سازمانهاي بینالمللی راههاي جدیدي را براي رشد و بهبود عملکرد مالی و افزایش مزیتهاي رقابتی جستجو میکنند، از میان استراتژيهاي مذکور، مدیریت سرمایه جاري توسط شرکتها راهکاري مهم و اساسی به شمار میرود و این مدیریت مؤثر بخش مهمی از اهداف سازمان در رابطه با افزایش ارزش بازار شرکت میباشد.

شرکتها با توجه به مزایاي نسبی استراتژيهاي اصلی سرمایه در گردش، سیاستس هاي جسورانه یا محافظهکارانه که مبتنی بر سطح سرمایهگذاري در سرمایه در گردش هستند را انتخاب میکنند. از آنجا که انتخاب استراتژي مدیریت سرمایه در گردش توسط شرکت بر عملکرد رقابتی آنها تأثیر میگذارد، بکارگیري سیاست مناسب از اهمیت بسیار زیادي برخوردار است.

امروزه با توجه به فضاي رقابتی پیش روي سازمانها، ارزیابی و پیشبینی عملکرد رقابتی شرکتها مورد توجه سهامداران و سرمایهگذران نیز میباشد. گزارشهاي مالی از مهمترین فرآوردههاي سیستم اطلاعاتی حسابداري هستند که در چارچوبهاي مشخص به گروههاي مختلفی از استفادهکنندگان داخلی و خارجی ارائه میشوند. محتواي اطلاعات مالی و حسابداري براي پیشبینی و اخذ تصمیمات آگاهانه از سوي کاربران استفاده میس شوند بدین ترتیب، اندیشمندان در سراسر دنیا به فکر ارائه مدلهایی براي ارزیابی و پیشبینی معقول عملکرد رقابتی آتی واحدهاي تجاري با استفاده از اطلاعات مالی شرکتها هستند، تا تصمیمگیري مالی را تسهیل کنند افزون بر این اطلاعات میتواند در قالب یک مدل، عملکرد رقابتی شرکتها را پیشبینی و ارزیابی کند، زیرا همان طور که بیان شد، سنجش و تجزیهتحلیل عملکرد شرکت در بین بنگاههاي موفق، براي بقا در فضاي رقابتی، افزون بر این که در سطح رویکرد استراتژي سازمان مانند بهبود حوزه هاي کیفیت، سرعت تحویل کالا، انعطافپذیري و ... صورت میگیرد، در سطح رویکردها و استراتژيهاي مالی و حسابداري نیز از اهمیت ویژهاي برخوردار است بدین ترتیب، پژوهشهایی در زمینهي پیشبینی عملکرد رقابتی سازمانها با استفاده از اطلاعات مالی و حسابداري و بررسی تاثیر استراتژيهاي مالی بر عملکرد رقابتی، براي کمک به سازمانها در انتخاب استراتژي مناسب و یاري رساندن به سرمایهگذاران در امر تصمیم گیري مورد نیاز میباشد.

با توجه به توضیحات فوق، مسالهي اساسی در این تحقیق، بررسی تاثیر جنبهي چرخش سرمایه در گردش بر عملکرد رقابتی شرکتها است تا بتوان با کمک نتایج آن، مدیران را در مدیریت مؤثر سرمایه جاري و بکارگیري سیاست مناسب سرمایه در گردش براي بهبود عملکرد رقابتی و سرمایهگذاران را در ارزیابی عملکرد رقابتی شرکتها با ارائهي مدل پیشبینی این ارتباط، یاري کرد.

امورمالی شرکت میتواند به سه بخش اصلی بودجه بندی سرمایه،ساختارسرمایه و مدیریت سرمایه در گردش طبقه بندیشود.مدیریت سرمایه هاي بلند مدت به بودجه بندی سرمایه و ساختار سرمایه مربوط میشود، درحالی که مدیریت داراییها و بدهی های جاری درحوزه ی مدیریت سرمایه درگردش میباشد سرمایه درگردش یک شرکت مجموعه ي مبالغیست که دردارایی های جاری سرمایه گذاری میشود. سرمایه درگردش به سرمایه گذاری سازمان در دارایی های جاري،بدهی های جاري،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید