بخشی از مقاله

چکیده

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجارت خارجی و سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال در 13 کشورهاي منتخب در حال توسعه صادر کننده نفت طی دورهي -2011 1997 با استفاده از روش گشتاورهاي تعمیمیافته - GMM - داده هاي تابلویی پویا می-باشد. علاوه بر این اثر متغیرهاي تولید ناخالص داخلی، نرخ ارز واقعی بر اشتغال مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج تحقیق نشان میدهد که اثر سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال در کشورهاي مورد بررسی مثبت و معنیدار میباشد. همچنین سهم صادرات و واردات در تولید ناخالص داخلی بترتیب اثر مثبت و منفی معنیداري بر اشتغال دارد. ضرایب دیگر متغیر هاي مدل شامل نرخ ارز واقعی و تولید ناخالص داخلی حاکی از اثر منفی و مثبت بر اشتغال است.

.1 مقدمه

اگر چه در مورد اثر تجارت خارجی و سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال در کشور هاي در حال توسعه تحقیقات متعددي صورت گرفته است اما براي کشورهاي در حال توسعه صادر کننده نفت با توجه به ساختار اقتصادي نفتی بیشتر این کشورها یک مطالعه جداگانه    ممکن است نتایج متفاوتی را نشان دهد.

بر این اساس در تحقیق حاضر از بین تمام کشورهاي در حال توسعهاي که در لیست کشور هاي صادر کننده نفت قرار گرفتهاند 13 کشور که در دوره مورد بررسی دچار نقص آماري نبودند شامل الجزایر، برنوئی، چین،    کلمبیا، کنگو، ایران، مالزي، مکزیک، نیجریه، عمان، عربستان صعودي، سوریه و ترینیداد و توباگو انتحاب شد و با تکیه بر دادههاي بانک جهانی - WB - ، سازمان تجارت و توسعه سازمان الملل متحد - آنتکاد - و صندوق بینالمللی پول - IMF - ، تأثیر تجارت خارجی و سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال در کشورهاي در حال توسعه صادر کننده نفت طی دورهي 1997-2011 با رویکرد دادههاي تابلویی مورد بررسی قرار میگیرد.

آمارهاي مورد استفاده به قیمت ثابت سال 2005 میباشند. تأثیر مثبت تجارت خارجی و سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال به عنوان فروض تحقیق حاضر در نظر گرفته شدهاند. در ادامه ساختار مقاله به این صورت سازمان یافته است؛ در بخش دوم ادبیات تحقیق انجام شده است؛ بخش سوم معرفی دادهها، ارائه مدل تجربی و روش تحقیق را ارائه می کند؛ بخش چهارم برآورد مدل و تحلیل نتایج تجربی مدل اختصاص یافته است، بخش پنجم به خلاصه و نتیجهگیري میپردازد.

.2 ادبیات تحقیق

تئوري هاي سنتی تجارت بین   الملل مانند تئوري آدام اسمیت، مزیت نسبی ریکاردو و هکشر-اوهلین داراي فروضی از جمله وجود رقابت کامل و اشتغال کامل هستند. بنابراین بررسی تأثیر تجارت خارجی بر اشتغال در کشور هاي در حال توسعه در چارچوب این تئوري ها مناسب نیست. از نظر دوت و همکاران - 2007 - 1 با کنار گذاشتن فرض اشتغال کامل، تجارت خارجی قادر به اثرگذاري بر اشتغال است. به عنوان مثال، در اقتصادهایی که عرضه نیروي کار باکشش است، افزایش صادرات میتواند به افزایش اشتغال منجر شود.

اگر سرمایهگذاري مستقیم خارجی در صنایع سرمایهبر متمرکز شود یک اثر منفی بر اشتغال داخلی به وسیله صرفهجویی در نیروي کار دارد و در صورتی که شرکتهاي تابعه بنگاههاي فراملیتی بزرگتر و فنآوري آنها پیشرفته تر شود فشار رقابت براي شرکتهاي محلی کوچک افزایش می یابد و آنها را مجبور به خروج از بازار میکند. در این مورد یک اثر ازدحام خروج صورت میگیرد و سرمایهگذاري مستقیم خارجی جایگزین سرمایهگذاري داخلی میشود 

- تایلور و دریفلید، 3 - 2001 با تأیید اثرمثبت سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال معتقدند که با توجه به این که سرمایهگذاريهاي مستقیم خارجی به طور عمده به شکل شرکتهاي چندملیتی در کشورهاي میزبان ظهور میکنند، تقاضا براي نیروي کار ماهر، بیشتر از تقاضا براي نیروي کار ساده و غیرماهر است چرا که این شرکتها، به طور عمده داراي بهرهوري بالاتر نسبت به شرکتهاي داخلیاند و لذا تقاضاي آنها براي نیروي کار ماهر در کشور میزبان بیشتر است.

همچنین سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر نسبت تقاضاي نیروي کار ماهر به غیرماهر در شرکتهاي داخلی نیز تأثیرگذار است زیرا آنها با به کارگیري فنآوريهاي جدید و استفاده از تجربه شرکتهاي خارجی سعی در افزایش بهرهوري و پوشاندن شکاف بهرهوري بین خود و شرکتهاي چندملیتی، از طریق افزایش تقاضا براي نیروي کار ماهر دارند. از نظر - جنکینز و سن ، 5 - 2006، شکل سرمایه گذاري مستقیم خارجی در ارزیابی اثر جریان ورود سرمایهگذاري مستقیم خارجی بر اشتغال اهمیت دارد. اگر سرمایهگذاري مستقیم خارجی در شکل سرمایه-گذاري مستقیم خارجی سبز - سرمایهگذاري در تولید، اداري و یا دیگر ساختار فیزیکی البته لازم به ذکر است، که سطح مهارت در کشور مبدأ و کشور میزبان شرکتهاي چندملیتی، با هم متفاوت است، به همین منظور، شرکتهاي چندملیتی در کشور میزبان، به استخدام نیروي کار ماهر که دستمزد آنها نسبت به کشور مبدأ کمتر است، میپردازند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید