بخشی از مقاله

خلاصه

از موارد اثرگذار بر دوام سازههاي بتنی واقع در محیطهاي مهاجم، میتوان به جذبآب وزنی نمونههاي بتنی اشاره نمود. این پارامتر میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نسبت آب به سیمان، عیار سیمان، حداکثر اندازه مصالح سنگی، شرایط عملآوري نمونهها و ...تغییر کند.

در این پژوهش، از چهار طرح مخلوط داراي نسبتهاي مختلف آب به سیمان استفاده شده است. هر طرح مخلوط شامل یک نمونه مکعبی سه آزمونه10*10*10 سانتیمتري است. نمونه مذکور در حوضچه آب به مدت اولیه 42 روز، قبل از انجام آزمایش نگهداري شده و سپس براي تعیین مقدار جذبآب وزنی، در زمانهاي مختلف مورد آزمایش قرارگرفت. نتایج حاصله حاکی از افزایش مقدار جذبآب وزنی نمونههاي داراي نسبت آب به سیمان بالاتر است.

1.  مقدمه

حجم منافذ بتن صرف نظر از توزیع اندازه آن ها و سهولت حرکت سیال در آن، به وسیله آزمایش هاي جذب آب اندازه گیري می شود. در این رابطه معمولاً بتن خشک می شود و سپس داخل آب غوطه ورشده و مقادیر آب جذب شده نسبت به وزن بتن خشک اولیه بدست می آید. در روش هاي مختلف تفاوت هایی دیده می شود و لذا مقایسه نتایج به سهولت مقدور نیست. نحوه خشک کردن بتن از نظر دما، مدت زمان غوطه وري و اندازه گیري جذب در این روش ها متفاوت است.

ASTM C642 و BS 1881 داراي آزمایش جذب آب هستند وعمدتاً آن را براي کنترل قطعات و محصولات پیش ساخته بکار می برند

از موارد اثرگذار بر دوام سازههاي بتنی واقع در محیطهاي مهاجم، میتوان به جذبآب وزنی نمونههاي بتنی اشاره نمود. این پارامتر میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی چون نسبت آب به سیمان، عیار سیمان، حداکثر اندازه مصالح سنگی، شرایط عملآوري نمونهها و ...تغییر کند.

در این پژوهش، تاثیر نسبت آب به سیمان بر جذب آب وزنی نمونههاي مکعبی، مورد بررسی قرار گرفته است.

-2 مصالح مصرفی و نسبت مخلوطها

-1-2 مصالح مصرفی

سنگدانه هاي ریز - ماسه - : سنگدانه هاي ریز مصرفی از نوع طبیعی با وزن مخصوص اشباع با سطح خشک2/63 گرم بر سانتیمتر مکعب و جذب آب 1/86 درصد بوده و نتایج دانه بندي آن در جدول1 آمده است.

سنگدانه هاي درشت - شن - : سنگدانه هاي درشت مصرفی از نوع شکسته با وزن مخصوص اشباع با سطح خشک2/66 گرم بر سانتیمتر مکعب و جذب آب ./4 درصد بوده و نتایج دانه بندي آن در جدول 1 آمده است.

سیمان: سیمان مصرفی پر تلند نوع2 و محصول کارخانه سیمان هگمتان با وزن مخصوص 3/15 گرم بر سانتیمتر مکعب بوده است.

جدول-1 دانه بندي مصالح سنگی، درصدهاي ذیل، مربوط به درصد تجمعی عبوري از الکها میباشند.

نسبت مخلوط ها در جدول2 آمده است.

جدول-2 نسبت اجزاء مخلوط هاي بتن            
توجه: مقادیر ارائه شده در جدول فوق براي حجم یک متر مکعب بتن در نظر گرفته شده است.

-3 روش انجام آزمایش

در این تحقیق براي هر طرح مخلوط، 1 نمونه مکعبی سه آزمونه 10*10*10 سانتیمتري ساخته شد. نمونهها به مدت یک روز در اتاق مرطوب - شکل - 1 قرار گرفته و سپس تا سن 42 روز در آب مغروق گردیده - شکل - 2 و در مرحله بعد به مدت 7 روز در آون قرار گرفتند. نمونهها بعد از خارج شدن از آون، توزین گردیده و به داخل حوضچه آب منتقل گردیدند. در این مرحله نمونهها در زمانهاي 30 دقیقه - زمان مربوط به جذب آب اولیه - و 72 ساعت - زمان مربوط به جذب آب نهایی - ، از آب خارج شده و پس از خشک نمودن آب اضافی سطحی آنها، مورد توزین واقع شدند.

شکل-1 اتاق مرطوب

شکل-2 حوضچه نگهداري نمونهها

-4 نتایج و تفسیر

میانگین نتایج مربوط به جذب آب وزنی نمونه هاي داراي نسبتهاي مختلف آب به سیمان را در اشکال3 و 4، مشاهده میکنید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید