بخشی از مقاله

چکیده

در این مطالعه، به بررسی مصرف انرژی در ده کشور با بیشترین مصارف انرژی پرداخته میشود. سپس ضمن بررسی پتانسیل هرکشور در زمینه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از جمله انرژی خورشیدی و باد، به سهم استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در تولید برق در هر کشور اشاره شده است. همچنین با محاسبه میزان مصرف انرژی به ازای تولید ناخالص ملی و جمعیت و نیز میزان تولید دی اکسید کربن به ازای میزان مصرف انرژی، کشورهایی که کمترین بهره از انرژی مصرفی خود را برده و بیشترین تولید دی اکسید کربن و بیشترین زیان را به محیط زیست میرسانند شناسایی و دلایل آن بیان شده است . در پایان نیز پیشنهاداتی به این کشورها جهت بهره وری بیشتر از منابع انرژی خود و توسعه استفاده از انرژیهای تجدید پذیر مطرح شده است.

واژه های کلیدی: انرژی تجدید پذیر ، تولید دیاکسید کربن، انرژی خورشیدی، انرژی بادی.

مقدمه

در سالهای اخیر با توجه به ر شد روز افزون م صرف انرژی در دنیا، پایان منابع سوختهای فسیلی و بحران انرژی در جهان نزدیک میباشد . همچنین با رشد میزان تولید دیاکسید کربن و مساله گرم شدن جهان در اثر تولید گازهای گلخانهای، تمام کشورهای دنیا توجه ویژهای ن سبت به سیا ستهای انرژی خود و ا ستفاده از منابع جدید انرژی و به خصوص منابع تجدید پذیر پیدا کرده اند.

نعمت اللهی پتانسیل استفاده از انرژی های تجدید پذیر را در منطقه خاورمیانه برر سی کرده ا ست. در این مطالعه، افزایش م صرف انرژی در این مناطق در حال توسعه مورد بحث و بررسی واقع شده و سپس به کمک نقشه های GIS، پتانسیل استفاده از انرژی خورشیدی و بادی در این مناطق مورد بررسی قرار گرفته است.نجات در مطالعه خود بر و ضعیت م صرف انرژی، تولید کربن دی اکسید و سیاستهای انرژی در بخش مسکونی در جهان و نیز در ده کشوری که بیشترین میزان تولید کربن دی اکسید در دنیا را داشته مروری میکند.

آچاریا نقش استفاده از انرژیهای تجدید پذیر بر روی مساله گرم شدن جهان و کاهش میزان تولید کربن دی اک سید نا شی از آن را مورد بررسی قرار داد.در مطالعه خود تول ید برق از انرژی خورش یدی در استرال یا و همچنین به طور مختصر میزان مصرف از انرژی خورشیدی در استرالیا را مورد بررسی قرار داد.سی ستم انرژیهای تجدید پذیر با ترکیب بهینه سازی فنی-اقتصادی و تجزیه و تحلیل سناریوی انرژی را مورد ارزیابی قرار داد. او به کمک نرم افزارهای هومر و رت اسکرین دو سیستم انرژیهای تجدید پذیر خورشیدی و بادی را در جزیزه کوتابدیا در بنگلادش مدل سازی نمود.

مطالعات ما ن شان داد گ سترش انرژیهای تجدید پذیر و منابع آنها امری ضروری بوده که نیاز به مطالعه بیشتر دارد. در این میان کشورهایی که بیشترین مصرف انرژی در دنیا را داشته و سهم اصلی از تول یدات دی اکس ید کربن و گاز های گل خا نهای ج هان را دارا میباشند، نیاز به مطالعه و توجه ویژه تری به انرژیهای تجدیدپذیر و سیا ستهای انرژی خود خواهند دا شت. از این رو در این مطالعه به بررسی مصرف انرژی و پتانسیل استفاده از انرژیهای تجدید پذیر در ده کشور با بیشترین میزان مصرف انرژی میپردازیم.

برای این هدف از منابع و سایتهای معتبر جهانی اطلاعات مورد نیاز استخراج و برای آنها نمودارهای مورد نیاز رسم و در خصوص نتایج هریک به تفکیک بحث شده است. نتایج مطالعه حاضر میتواند برای این ده کشور و نیز کشورهایی که قصد بازنگری در سیاستهای انرژی خود را داشته مفید باشد.

بحران انرژی و افزایش تولید دیاکسید کربن

پیش بینیهای گوناگون حاکی از اتمام منابع فسیلی بر روی زمین در سالهایی نه چندان دور است . هرچند شاید زمانهای پیش بینی شده برای وقوع این امر متفاوت باشد، اما بی تردید روزگاری منابع فسیلی که امروزه منبع اصلی تولید انرژی میباشد، پایان یافته و بایستی به فکر منابعی جایگزین آنها بود.ازسوی دیگر با افزایش میزان تولید دیاکسید کربن در سالیان اخیر و افزایش میزان گازهای گلخانهای و گرم شدن جهان، نیاز به جایگزینی منابع فسیلی با منابع پاک و تجدید پذیر در جهت بهبود این مشکل بیش از پیش احساس میگردد.

چنانچه مطابق با شکل 3 در سال 2009 به دلیل بروز بحران اقتصادی در دنیا و گسترش استفاده از منابع انرژی های تجدید پذیر، میزان تولید دی اکسید کربن در این سال با کاهش قابل ملاحظهای روبرو شده است. این امر نشانگر نقش موثر انرژیهای تجدید پذیر در کمک به رفع مشکل آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید