بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش تاثیر در مدار بودن و نبودن پمپ فشار بالا روغن در میزان عناصر فرسایشی بررسی شده و نشان داده خواهد شد که پایش وضعیت در تجهیزات حیاتی بسیار سودمند خواهد بود. تجربه نشان داده است که آنالیز روغن اطلاعات بسیار سودمندی در زمینه نگهداری و پیشگیری از خرابی تجهیز ارائه می کند. در این مورد نیز آنالیز روغن مربوط به ژورنال بیرینگ آسیا گلوله ایی کارخانه هماتیت در دو حالت مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا میزان تاثیر در مدار بودن و نبودن پمپ فشار بالا بر روی عناصر فرسایشی داخل نمونه روغن های گرفته شده مشخص شود و در نهایت بتوانیم در مورد در مدار بودن و نبودن پمپ فشار بالا در زمانی که آسیا استارت می باشد تصمیم گیری کرد.

مقدمه

ژورنال بیرینگ ها از نوع بیرینگ های لغزشی می باشد که معمولا برای تجهیزات بزرگ استفاده می شود و از مزیت های آنها می توان به تحمل بار زیاد توسط این بیرینگ ها اشاره کرد. آسیا گلوله ایی کارخانه هماتیت روی دو عدد ژورنال بیرینگ قرار گرفته و سیستم کاری آنها بدین صورت است که شامل پمپ های فشار بالا و فشار پایین می باشد ، پمپ های فشار بالا در محل زیر شفت دستگاه - بین بیرینگ و شفت - از دو ناحیه وسط بیرینگ تزریق می شود و وظیفه تامین فیلم روغن در این ناحیه و همچنین ایجاد لیفت مناسب در ابتدای استارت برای دستگاه را بر عهده دارند ، فیلم روغن که در ابتدا ایجاد می شود از تماس مستقیم فلز با فلز جلوگیری خواهد کرد و روانکاری اولیه در این ناحیه را بر عهده دارد. در صورت عدم تشکیل فیلم روغن در ابتدای استارت ، اصطکاک زیادی بین بیرینگ و شفت آسیا ایجاد می شود که باعث آسیب جدی به بیرینگ خواهد شد.

پمپ فشار پایین نیز که از دبی بالاتری برخوردار است روانکاری دائمی بیرینگ را بر عهده دارد. این پمپ تزریق روغن را از بیرون بیرینگ و در جهت چرخش شفت آسیا انجام می دهد. در این تجهیز در زمانی که آسیا استارت است علاوه بر پمپ های فشار پایین ، پمپ های فشار بالا نیز به صورت دائم در مدار می باشد که این امر علاوه بر اینکه میزان فرسایش پمپ ها را بالا برده ، باعث شده است که این پمپ ها پس از مدتی کارکرد توانایی ایجاد لیفت و فشار مناسب برای استارت اولیه آسیا را نداشته باشد و عملا در اکثر مواقع آسیا با فشار پایین روغن استارت می شود.

همچنین در برخی مواقع مشکلاتی که برای پمپ فشار بالا ایجاد می شود باعث توقف آسیا خواهد شد. قابل ذکر است در این تجهیز با توجه به نبود اطلاعات از طرف شرکت سازنده اطلاعات دقیقی راجع به لزوم در مدار بودن و نبودن پمپ فشار بالا در زمانی آسیا استارت می باشد ارائه نشده است. حال در این تحقیق با انجام یک تست میزان عناصر فرسایشی درون روغن را در حالتی که پمپ فشار بالا در مدار نمی باشد را اندازه گیری می کنیم یعنی در ابتدا پمپ فشار بالا و فشار پایین در مدار باشد و بعد از اینکه آسیا استارت شد و مدت زمان مشخصی از استارت آن گذشت پمپ فشار بالا از مدار خارج شود و فقط پمپ فشار پایین در مدار باشد.

سپس این نتایج را با حالتی که هر دو پمپ فشار بالا و فشار پایین در مدار بوده است مقایسه خواهد شد و در صورتی که نتایج رضایت بخش بود پمپ فشار بالا را پس از اینکه آسیا استارت شد از مدار خارج خواهیم کرد با این کار عمر پمپ های فشار بالا بیشتر خواهد شد و به واسطه آن ، در زمان اولیه استارت احتمال تشکیل نشدن فیلم روغن کاهش خواهد یافت ، همچنین از ایجاد فالت هایی که گاهی اوقات بواسطه در مدار بودن این پمپ ها ایجاد می شود جلوگیری بعمل خواهد آمد.

روش کار

در این پژوهش ابتدا چندین تست در زمان های کم یک روزه و یک هفته انجام شد و با توجه به رضایت بخش بودن نتایج تست های فوق، یک تست یک ماهه 663 - ساعت - انجام گرفت. بدین صورت که برای تجهیز فوق تعریف خواهد شد که پس از اینکه آسیا استارت شد و مدت زمان مشخصی - نیم ساعت - از استارت آن گذشت پمپ فشار بالا از مدار خارج شده و فقط پمپ فشار پایین در مدار باشد و روانکاری فقط بوسیله این پمپ انجام شود. - در این پژوهش نتایج تست یک ماهه ارائه شده است - در این مدت نمونه روغن از محل های مشخص شده گرفته خواهد شد و پس از بررسی نمونه روغن و تحلیل آنها، این داده ها را با نتایج مربوط به زمانی که علاوه بر پمپ فشار پایین، پمپ فشار بالا نیز در مدار بوده را مقایسه می کنیم.

این نتایج از داده های مربوط به چهار عدد نمونه گرفته شده در کارکردهای مختلف در طول حدود 2 سال انتخاب خواهد شد. حال برای مقایسه این نتایج با یکدیگر، کلیه مقادیر بدست آمده را برای کارکرد 1000 ساعت در نظر خواهیم گرفت و با این کار می توانیم این دو دسته نتایج را در قالب یک نمودار با یکدیگر مقایسه کنیم. قابل ذکر است با توجه به وجود دو عدد ژورنال بیرینگ برای تجهیز فوق الذکر - که هر کدام از آنها دارای یک یونیت روغن جداگانه می باشد - در نهایت دو عدد نمودار جهت مقایسه عناصر فرسایشی ارائه خواهد شد. برای سهولت در انجام مقایسه یونیت روغن سمت ورودی آسیاب را LU01 و یونیت سمت خروجی آسیاب را LU02 نامگذاری می کنیم.

گردآوری و تحلیل اطلاعات

نتایج آنالیز روغن در حالتی که هر دو پمپ فشار بالا و فشار پایین در مدار بوده است از چهار عدد نمونه روغن در تاریخ های مختلف و کارکردهای متفاوت برای یونیت روغن های 01 و - LU01,LU02 - 02 در نظر گرفته شده که نتایج حاصله به همراه میانگین آنها برای کارکرد 1000 ساعت در جدول 1 برای یونیت روغن شماره 01 و در جدول 2 برای یونیت روغن شماره 02 آورده شده است. لازم به ذکر است طبق مواد به کار رفته در ژورنال بیرینگ، عناصری که مورد بررسی قرار می گیرند شامل آهن، آلومنیوم، مس، سرب، قلع و روی می باشد.

جدول : 1 نتایج حاصل از نمونه روغن گرفته شده از یونیت روغن 01 در حالت در مدار بودن پمپ فشار بالا

جدول : 2 نتایج حاصل از نمونه روغن گرفته شده از یونیت روغن 02 در حالت در مدار بودن پمپ فشار بالا

نتایج مربوط به حالتی که تست انجام شده است و پس از استارت شدن آسیا پمپ فشار بالا از مدار خارج شده و روانکاری فقط بوسیله پمپ فشار پایین انجام شده است در جدول 3 برای یونیت روغن شماره 01 و در جدول 4 برای یونیت روغن شماره 02 آورده شده است. در این مدت یک ماهه ، چهار نمونه روغن گرفته شد که نتایج آنها در این جداول آمده است لازم به ذکر است جهت انجام مقایسه با حالتی که پمپ فشار بالای روغن در مدار بوده، مقادیر را در معادل کارکرد 1000 ساعت در نظر گرفته شده است.

جدول:3 نتایج حاصل از نمونه روغن گرفته شده از یونیت روغن01 در حالت در مدار نبودن پمپ فشار بالا

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید