بخشی از مقاله

چکیده: شرکت پمپ و توربین آسیا دارای موقعیت استراتژیک و فرصت های متعدد پیش رو همچون افزایش انگیزه برای شرکت های رقیب داخلی و خارجی، وجود نیروهای متخصص و تهدیدهایی در استفاده از توانمندی های موجود در این زمینه و تحریم های بین المللی مواجه است .هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش روی شرکت پمپ و توربین آسیا و ارائه ی استراتژی های مناسب و کارامد می باشد.

در این تحقیق جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای پیش رو با تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران این صنعت و مدیران شرکت که سال ها سابقه ی فعالیت در این زمینه را دارا بودند، مصاحبه به عمل آمد و با استفاده از مدل SWOTاز تلاقی این عوامل با هم استراتژی های مناسب استان در چهار دستهST ،SO ،WT وWO ، تعیین گردید در مرحله ی بعد برای انتخاب بهترین استراتژی جهت توسعه ی این صنعت ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمّی - - QSPM به کار گرفته شده است .جهت تعیین وز نهای عواملSWOT پرسشنامه ای بر اساس مقیاس لیکرت به صورت 5 گزینه ای طراحی و توسط 49 نفر از کارشناسان و خبرگاناین صنعت تکمیل شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد استراتژی های تهاجمی مناسب ترین استراتژی ها برای این شرکت، می باشند. استراتژی SO3 با جذابیت 6,4 با تاکید بر توسعه بازارها و صادرات به عنوان بهترین استراتژی پیشنهاد شده است.

مقدمه:

محیط اقتصادی امروزی، محیطی پیچیده و متلاطم است و در این دنیای متلاطم رقابت شدیدی بین شرکت ها، کشورها و بازارهای جهانی وجود دارد. بطوری که بررسی اجزای یک محیط برای رقابت موثر امر ضروری است. شرکت ها با بررسی ابعاد مختلفی از محیط راحت تر و بهتر می توانند مجموعه فرصت ها و تهدیدهای پیش روی شرکت را شناسایی نمایند و قادر خواهند بود تا به تغییرات محیطی واکنش مناسب نشان دهند. هر شرکت باید با توجه به اوضاع و احوال، فرصت ها، اهداف و منافع خود بهترین خط مشی هدفدار را برای خود انتخاب کند. وظیفه خطیر و سنگین انتخاب یک خط مشی جامع و کامل برای بقا و رشد شرکت، برنامه ریزی استرتژیک نام دارد . بازاریابی نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی استرتژیک به عهده دارد.

بازاریابی اطلاعات و سایر منابع مورد نیاز برای تهیه برنامه استراتژیک را مهیا می سازد. در چهارچوب یک برنامه استراتژیک است که بازاریابی با همکاری با سایر دوایر سازمان، نیل به اهداف جامع استرتژیک را میسر می سازد. این واقعیت مهم، اساس استراتژی رقابتی است و به بیان دیگر یک سازمان برای موفقیت می بایستی از میان مشتریان و محصولات بالقوه بی شمار، مناسبترین استراتژی را برگزیند. از طرفی دیگر پویایی محیط های رقابتی، شرکت ها را مجبور کرده است که برای کسب و کار سنتی خود یک مدل و استراتژی موفق تدوین نمایند. از این رو در تحقیق حاضر ضمن توجه به ابعاد محیطی و داخلی، شرکت را مورد تحلیل قرار داده و در نهایت استراتژی های بازاریابی شرکت پمپ و توربین آسیا را شناسایی و تبین نموده است.

جنبه نوآوری تحقیق بررسی و تجزیه و تحلیل محیط های مختلف شرکت و تبین فرصت ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف شرکت و اولویت بندی مولفه های داخلی و بیرونی شرکت و تدوین استراتژیهای مناسب در شرکت پمپ و توربین آسیا می باشد. لذا برای کاهش اثرات منفی و بهره گیری از منافع آن باید اقدام به تدوین استراتژی نمود .فرآیند تدوین استراتژی از دو بخش "بررسی استراتژی "و" انتخاب استراتژی "تشکیل شده است .

بدین معنی که چگونه می توان از میان انواع استراتژی ها، استراتژی مطلوب را انتخاب کرد و ابزارهای مناسب برای شناخت و ارزیابی استراتژی کدامند؟ - فیضی، . - 1389 در تدوین استراتژی نیز باید نکات مهمی را در نظر داشت و با پرداختن به این موضوعات استراتژی را تدوین و سیاست گذاری نمود . استراتژی می تواند اصلاحات ضروری در تسهیلات و خدمات را نشان دهد و همچنین نشان می دهد که باید بر فرصت های بازاریابی تأکید کرد - داس ویل، . - 1386 بر این اساس تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال اساسی است:

نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت های شرکت پمپ و توربین آسیا کدامند و چه استراتژ یهایی برای شرکت پمپ و توربین آسیا مناسب ترند؟

مدل مفهومی تحقیق جهت تدوین استراتژیها :

روشهای مهم تدوین استراتژیها در چارچوب تصمیم گیری شامل سه مرحله بوده که این روش به استراتژیستها کمک می کند تا استراتژیها را شناسایی ، ارزیابی و گزینش نمایند . مرحله اول چارچوب تدوین استراتژی شامل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس بررسی رقابت می باشد . در مرحله اول که آن را مرحله ورودی می نامند اطلاعات اصلی مورد نیاز برای تدوین استراتژیها مشخص می شود . مرحله دوم که آنرا مرحله مقایسه می نامند به انواع استراتژیهای امکانپذیر توجه می شود و به همین منظور بین عوامل داخلی و خارجی سازمان نوعی توازن و تعادل برقرار می گردد . روشها یا ابزارهایی که در مرحله دوم مورد استفاده قرار می گیرد بشرح زیرند :

ماتریس تهدیدات ، فرصتها ، نقاط قوت و ضعف ، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک ، ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی ، ماتریس استراتژی اصلی . در مرحله سوم که آنرا مرحله تصمیم گیری می نامند از یک روش منحصر به فرد ، یعنی ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی استفاده می شود . در ماتریس مزبور از اطلاعات ارائه شده در مرحله اول استفاده می شود تا بتوان انواع استراتژهای قابل اجرا را که در مرحله دوم شناسایی شده اند، به شیوه ای عینی و بدون اعمال نظر شخصی مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد .

 مبانی نظری تحقیق استراتژی و برنامه ریزی استراتژیک

واژه استراتژی از ریشه یونانی strategema به فرمانده ارتش گرفته شده است که مفهوم ابتدایی آن به معنای فن، هدایت ، تطبیق و هماهنگ سازی نیروها جهت نیل به اهداف جنگ در علوم نظامی بکار گرفته شد. به عقیده صاحب نظران مفاهیم مختلفی بیان گردید که از دیدگاه اندرزاستراتژی عبارت است از الگوی منظورها، مقاصد، اهداف، خط مشی های اصلی و طرح هایی جهت دستیابی به اهداف. سیر تکامل پارادایم استراتژی در پنج فاز دسته بندی و ارائه گردیده است. فاز اول، طرح ریزی مالی. فاز دوم، طرح ریزی مبتنی بر پیش بینی. فاز سوم، طرح ریزی بر پایه محیط بیرون. فاز چهارم، مدیریت استراتزیک . و فاز پنجم تفکر استراتژیک.

برنامه ریزی استراتژیک از دیدگاه دانشمندان مختلف، تعاریف متعددی دارد که می توان مهمترین آنها را بدین صورت برشمرد :برنامه ریزی استراتژیک به مجموعه تئوریها، مفاهیم، رویه ها و ابزار هایی گفته میشود که به همراه ابزارها و روشهای تکمیلی، جهت کمک به مدیران و برنامه ریزان برای تفکر، برنامه ریزی و اقدام استراتژیک طراحی شده اند به عبارت دیگر برنامه ریزی استراتژیک را میتوان بصورت آیندهنگری و تصمیم گیری در زمان حال با در نظرگرفتن پیامدهای آتی تعریف کرد .دستیابی به توافق اولیه در خصوص شکل و نحوه اجرای فرآیند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در پارادایم تجویزی که در آن فرآیند دستیابی به استراتژی نیز به اندازه خود استراتژی دارای اهمیت است، بدون برخورداری از توالی منطقی از اقدامات به راحتی امکان پذیر نیست .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید