بخشی از مقاله

-1 شناخت منطقه و محدوده طرح
منطقه 4 شهرداری تهران با گستره ديد دامنههای البرز و سطوح سبز گسترده در درون و حريم منطقه در شرق كالن شهر تهران واقع شده است. منطقه - 4 - شهرداری تهران از طرف شمال با مرز بزرگراه شهید بابايی از غرب بزرگراه باقری با منطقه 1 و در پاسداران با منطقه 3، از طرف جنوب با مرز خیابان رسالت با مناطق 7 و 8 و در محدوده خیابان دماوند با منطقه 13، از طرف شرق به حريم منطقه 4 محدود میشود. شکل-1پالن جانمايی كانالهای اصلی منطقه - 4 - براساس نقشه طرح جامع آبهای سطحی و اصالح آن در وضع موجود

در مواردی كه كاربری اراضی در حوضه منتهی به نقطه محاسباتی متنوع باشد، ضروری است كه ضريب رواناب متوسط حوضه تعیین شود. ضريب رواناب متوسط حوضه منتهی به نقطه محاسباتی را بايد از طريق میانگیری وزنی محاسبه نمود. در «مطالعات طرح جامع مديريت آبهای سطحی تهران» با استفاده از تکنیکهای GIS نقشههای كاربری اراضی شهر و حوزه بندیهای هیدرولوژيکی با جدول استاندارد ضريب رواناب تلفیق گرديد و ضريب رواناب متوسط در سطح شهر بدست آمده است. تلفیق نقشه پهنه بندی ضريب رواناب در سطح شهر با نقشه محدوده عمل شهرداریهای مناطق ۲۲ گانه تهران، منتج به تهیه جدول - 10-1 - گرديد كه مقدار ضريب رواناب را در هر يك از نواحی شهرداری ارائه میکند.

-1 ضريب زبری: برای انجام محاسبات هیدرولیکی، ضريب زبری ضريب زبری مانینگ كلیه عوامل موثر در مقاومت بستر كانال در مقابل جريان را در خود مستتر دارد. در محاسبات هیدرولیکی شبکه جمع آوری آبها بايد باتوجه به وضعیت كانال مورد مطالعه به عنوان يکی از اطالعات اولیه - n - سطحی ضريب زبری شناخت عوامل موثر در اين n طراحی تخمین زده شود. راه مناسب در تخمین صحیح تر ضريب زبری میباشد. اين عوامل عبارتند از زبری بستر كانال - جنس كانال - ، نامنظمی سطح مقطع، پوشش گیاهی نوع و میزان تراكم آن، شکل مسیر - مستقیم يا مارپیچی بودن مسیر - ، وجود موانع در مسیر جريان و حتی عمق و دبی جريان كه عالوه بر تاثیر در افت طولی در مسیر جريان، تا حدودی در برگیرنده افتهای ناشی از تغییر شکل جريان - افت موضعی - نیز میباشند.

۲- استفاده از جداول كمکی عملیترين روش در برآورد مقدار ضريب زبری میباشد نمونهای از آن در جدول 4 آورده شده است. همچنین میتوان از جدول ضريب مانینگ جدول تعیین ضريب زبری براساس تجربیات چاو - نشريه331 -الف - نیز استفاده كرد - پیوست - .

-3 شکل و جنس كانالها موجود در جدول 1 - در ابتدای فصل - آورده شده همچنین جنس كانالهای بتنی يا پلی اتیلن است. ضريب زبری لوله پلی اتیلن با توجه به كاتالوگهای موجود 0/01 و ضريب زبری كانالهای بتنی - با توجه به جدول زير - 0/014 در نظر گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید