بخشی از مقاله

چکیده:

در این پژوهش عملیات تخریب و حذف رودامین ب با هیبرید جدیدی از فسفومولیبدیک اسید- آمین تحت نور خورشید مورد بررسی قرار گرفت. اثر غلظت رنگ، میزان فتوکاتالیست و pH مختلف بر روی میزان رنگ زدایی بررسی شد ونتایج نشان داد که این ذرات به طور موثری رودامین ب را جذب سطحی کرده ودر اثر تابش تخریب می کند. نتایج حاکی از این است که این هیبرید به طور موثری رودامین ب را در اثر تابش نور خورشید تخریب می کند و بیشترین تخریب رنگی در محیط اسیدی است و همچنین این اثر با افزایش عامل الکل ها تشدید می گردد.

-1مقدمه:

پیشرفت چشم گیر در صنعت شیمیایی و پیدایش کاتالیست های مختلف به عنوان تسریع کننده در واکنش های شیمیایی نگرانی زیادی برای عموم مردم وجامعه اقتصادی به وجود آورده است. و همچنین صنعت شیمیایی به دلیل ورود مواد شیمیایی خطر ناک در محیط که خطری جدی برای سلامتی تمام موجودات زنده بود را فراهم آورد.

در گذشته حذف این آلودگی ها به طبیعت واگذار می گردید اما امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر صنعت وبا توجه به کیفیت و کمیت این آلودگی های صنعتی یافتن راه حل هایی به منظور کاهش آلودگی محیط زیست ضروری می باشد. حذف آلودگی ها از جمله رنگ ها به دلیل وجود ترکیبات آروماتیک در ساختار برخی رنگ ها و پساب های مربوط به فاضلاب های خروجی نساجی ها و دیگر فرآیندهای صنعتی که حاوی رنگ های آلی می باشد و به دلیل مقاوم بودن این فاضلاب ها در مقابل تجزیه میکروبی خطرات جدی برای سلامتی تمام موجودات زنده تلقی می شود.

-2شرح آزمایش:
 
مواد مورد استفاده در این آزمایش فسفو مولیبدیک اسید، رودامین ب، سدیم هیدروکسید، هیدروکلریک اسید، هگزامین، نیکل نیترات و اتانول می باشد.

به منظور تهیه فتوکاتالیست ابتدا 0/01 گرم هگزامین - HMT - در 5 میلی لیتر اتانول به طور کامل حل شد - محلول - 1، سپس 0/2066 گرم نیکل نیترات 6 آبه Ni - NO3 - 2.6H2O در 5 میلی لیتر آب حل شد - محلول - 2 و قطره قطره به مدت 10 دقیقه در حال همزدن به محلول - 1 - اضافه شد - محلول. - 3 سپس 1/03 گرم فسفومولیبدیک اسید - - PMA در 5 میلی لیتر اتانول حل شد

سپس محلول شماره 4 قطره قطره به محلول شماره 3 به مدت 10 دقیقه طی هم زدن با سرعت 500 دور در دقیقه با استفاده از همزن مغناطیسی اضافه شد. محلول نهایی - شماره - 4 به مدت 3 ساعت در همین شرایط تحت همزدن قرار گرفت. سپس رسوب حاصله را به وسیله سانتریفوژ از محلول جدا نموده وبه مدت 3 ساعت در دمای 100 درجه سانتی گراد در آون الکتریکی قرار داده شد تا خشک شود.سپس رسوب را وزن کرده وراندمان - بازده - را محاسبه می کنیم.

نظری/ تجربی - : محاسبه بازده ی کاتالیست

در این آزمایش فتوکاتالیستی، محلولی از رودامین ب با غلظت مورد نظر تهیه و پس از تنظیم PH محلول، مقدار مورد نیازی از کاتالیست به آن منتقل شد PH - محلول در مقادیر مورد نظر با استفاده از محلول های رقیق شده ی هیدرو کلریک اسید و سدیم هیدروکسید تنظیم شد - . سپس محلول مورد نظر به طور مستقیم در زیر نور خورشید قرار گرفته ودر بازه های زمانی معین 20 - دقیقه - طیف آن را می گیریم و پس از پایان رسیدن مدت واکنش، غلظت رودامین ب در محلول نهایی از طریق روش اسپکتروسکوپی اندازه گیری شد. ودر پایان درجه رنگ زدایی فتوکاتالیستی محاسبه می شود.

-3نتایج و بحث:

الف - تعیین pH مناسب در کارایی حذف رودامین

ب - آزمایش تعیین pH بهینه فرایند فتوکاتالیستی درpHهای مختلف و غلظت های یکسان از رودامین و زمان
  تماس 120 دقیقه تحت نور خورشید انجام گرفت. نتایج در نمودار - 1 - نشان داده شده است. در pH برابر 1/5 بالاترین میزان رنگ زدایی تحت نور خورشید حاصل شد.

نمودار :1 درصد رنگ زدایی رودامین ب در pH های مختلف در نور خورشید

ب - تاثیر مقدار کاتالیست در رنگ زدایی:

نتایج آزمایش فرایند رنگ زدایی با غلظت 100میلی لیتر در مقادیر 0/01و 0/0025 گرم تحت نور خورشید در نمودار شکل - 2 - و - - 3 نشان داده شده است. با افزایش مقدار کاتالیست مقدار رنگ زدایی وتخریب افزایش می یابد.

نمودار:2 تاثیر مقدار کاتالیست بر رنگ زدایی تحت نور خورشید الف - 0/01 گرم ب - 0/0025 گرم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید