بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله ، به بررسی ارتباط بین نسبت های مالی با بازده سهام شرکت ها دربورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.

فرضیه های تحقیق از طریق رو ش های آماری رگرسیون سری زمانی و بهینه سازی پرتفوی از روش الگوریتم زنتیک مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین اطلاعات حسابداری با بازده سهام نیز فقط در 4 مورد دارای همبستگی است. این مو ضوع نشان می دهد که در ایران اطلاعات تاریخی حسابداری به طور کامل در قیمت اوراق بهادار انعکاس نمییابند.

. به بیان دیگر بورس اوراق بهادار تهران، از کارآیی لازم برخوردار نیست. در بخش دوم تحقیق با استفاده از اطلاعات نسبت شارپ نیز اقدام به تشکیل پرتفوی بهینه گردید. درنهایت با استفاده از معیار عملکرد ترینر پرتفوی ها با هم مقایسه شد. نتایج عملکرد پرتفوی ها نشان دهنده بهینه بودن پرتفوی تشکیل شده توسط معیار شارپ بود. به بیان دیگر بورس اوراق بهادار تهران، از کارآیی لازم برخوردار نیست.

مقدمه

در هر نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذار به دنبال کسب بازده از سرمایه گذار ی است. سرمایه گذار سعی دارد که از مقدار آتی بازده سهام شرکت ها اطلاعاتی کسب کند . ازطرفی یکی از متداول ترین روش های تجزیه وتحلیل اطلاعات مالی، تهیه نسبت های مالی است .نسبت های مالی در حقیقت چکیده گزارش های مالی شرکت ها می باشند که محتوای اطلاعات زیادی از وضعیت درونی شرکت را ارایه می دهند

تحقیق حاضر سعی در درک اهمیت کاربرد مسائل جدید در حوزه مدیریت سرمایه گذاری و بررسی سودمندی و کارایی نظریه های نوین در بورس اوراق بهادار، با مفروضات کارایی اطلاعاتی سطح ضعیف دارد. همچنین این تحقیق ، در پی یافتن رابطه معنی دار بین  اطلاعات حسابداری و بازده سهام شرکت ها ودر بازار بورس اوراق بهادار تهران است تا مؤید سرمایه گذاران در تصمیم گیری شان  باشد.        

بیان مساله                    
یکی از راههای کنترل و کاهش ریسک سرمایه گذاری، تشکیل پرتفوی و تنوع بخشیدن به انواع داراییها میباشد   .

متنوع سازی پرتفوی یک نظریه مهم سرمایه گذاری مدرن محسوب شده و در حال توسعه میباشد .پرتفوی در یک عبارت ساده به ترکیبی از داراییها گفته میشود که توسط یک سرمایه گذار برای سرمایه گذاری تشکیل میگردد . از نظر تکنیکی یک پرتفوی در بر گیرنده مجموعه ای  از داراییهای واقعی و مالی سرمایه گذاری شده یک سرمایه  گذار است

هدف اساسی در مدیریت پرتفوی  کمک به سرمایه گذار در انتخاب پرتفوی بهینه میباشد.در این راستا، تجزیه و تحلیل وضعیت حال و گذشته شرکتها و شناسایی کاراترین شرکتها، کمک بسیار زیادی به سرمایه گذاران میکند .با توجه به پیچیدگی و تنوع عوامل مؤثر بر تعیین پرتفوی شرکتها، تصمیم گیری در ارتباط با سهم یک شرکت یا پرتفویی از سهام شرکتها مسأله بسیار پیچیده ای میباشد .

از آنجا که سرمایه گذاران نسبت به آینده مطمئن نیستند باید برای کاهش ریسک، دست به ایجاد تنوع در سرمایه گذاری بزنند .به عبارت دیگر، تشکیل یک پرتفوی متنوع، میزان ریسک را تا حد زیادی کاهش میدهد.سرمایه گذاران منطقی به دنبال پرتفوی کارا هستند .چرا که این گونه پرتفویها باعث حداکثر شدن بازده مورد انتظار برای سطح معینی از ریسک، یا حداقل ریسک برای بازده مورد انتظار معینی میشوند.

پرتفوی کارا به معنای ترکیب مطلوب اوراق بهادار به نحوی است که ریسک آن پرتفوی در ازای نرخ بازده معین به حداقل رسیده باشد. اغلب مدل های سرمایه گذاری مانند مارکوئیتز ،شارپ، راس و..مبتنی بر دو عامل ریسک وبازده می باشند.در این مدلها بر اساس رابطه ای که بین ریسک وبازده وجود دارد، سرمایه گذاری های مختلف با ترکیبات مختلف شکل می گیردعلاوه بر استفاده از ریسک وبازده به عنوان دو عامل مهم در تشکیل پرتفوی از عوامل دیگری مانند نسبت های مالی نیز میتوان برای تشکیل پرتفوی بهینه استفاده نمود .

لذا در این تحقیق نیز سعی برآن شده تا برخی از عوامل موثر بر بازده سهام شناسایی و با استفاده از روش های مدرن بهینه سازی مورد تحلیل قرار داده شوند تا در خدمت توسعه کمی وکیفی بازار بورس اوراق بهادار قرارگیرد.

پیشینه خارجی پتچارابول ورومپراسرت - - 2014 طی پژوهشی ازپنج گروه نسبت های مالی ، هر کدام یک نسبت را به صورت زیر به عنوان نمونه جهت انجام آزمون همبستگی با بازده انتخاب نمودند نقدینگی، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام از نسبت بدهی، نسبت گردش موجودی از نسبت فعالیت دارایی، نسبت بازدهی سرمایه از نسبت سود دهی، و نسبت قیمت درآمد از نسبت ارزش بازار جهت آزمون اطلاعات از رگرسیون حداقل مربعات استفاده گردید.نتایج پژوهش نشان دهنده وجود همبستگی معنی دار بین بازده با نسبت بازدهی سرمایه و نسبت قیمت درآمد بود.

سینها،چاندوانی وسینها - 2013 - طی تحقیقاتی اقدام به تشکیل پرتفوی بهینه با استفاده از داده های تا ریخی ریسک وبازده به کمک الگوریتم ژنتیک پرداختند نتایج حاصل از بررسی اطلاعات یک دوره 6 ماهه 500شرکت spx بورس ایالت متحده آمریکا نشان دهنده توانایی الگوریتم ژنتیک برای تخصیص پرتفوی بهینه می باشد.

جاناتان گسلن ، دنیل چای وابیرتنا - - 2012 طی تحقیقی به تجزیه وتحلیل جامع مالی با استفاده از اطلاعات صورتهای مالی برای شرکتهای نیوزلند برای ساخت مدل لوجستیک چندگانه پرداختند نتایج بررسی نشان داد که از مجموع 18 نسبت مالی استفاده شده تعداد 10 نسبت مالی با ضریب %10 معنی دار وتعداد 5 نسبت مالی شامل نسبت های نقدینگی - نسبت جاری وسریع - ، نسبت سود - بازده کل دارایی و نسبت درآمد به فروش - نسبت فعالیت - فروش به موجودی - دارای ضریب %5 معنی دار بودند.

سفیانه وبن بوزیانی - 2012 - با استفاده از الگوریتم ژنتیک اقدام به تشکیل پرتفوی بهینه نمودند که هدف آن حداکثر کردن بازده وحداقل کردن ریسک بود. نتایج حاصل مانند نتایج تحقیقات قبل نشان دهنده توانایی این الگوریتم برای تشکیل پرتفوی بهینه است.

پیشینه ایرانی کمالی - - 2014 طی تحقیقی با استفاده از الگوریتم ژنتیک و الگوریتم بهینه سازی ذرات ، پرتفوی بهینه ای که دارای حداقل مقدار ریسک بود را تشکیل داد نتایج تحقیق نشان دهنده مفید بودن الگوریتم بهینه سازی ذرات جهت بهینه سازی پرتفوی بود.

صالح آبادی ومهران راد - 1391 - کارایی اطلاعاتی سطح ضعیف بورس اوراق بهاداررا مورد آزمون قرار دادند. در این مقاله عملکرد پرتفوی بهینه مدل تک عاملی شارپ به عنوان یکی از روشهای انتخاب سبد سرمایه گذاری موسوم به نظریه های نوین مالی، نسبت به عملکرد شاخص بازار به جهت بررسی کارایی روشهای نوین، طی دوره مهر 1382 الی شهریور 1387 سنجیده شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید