بخشی از مقاله

چکیده

منطقه معدنی پلی متال مورد مطالعه واقع در استان خراسان جنوبی و در 30 کیلومتری شمال غربی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی قرار گفته است. با توجه به اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل های نمونه های برداشته شده و همچنین دقت مناسب روش های شبکه های عصبی مصنوعی و پاسخگویی روش پس انتشار خطا ، میزان مس با توجه به چهار عنصر ، نیکل ، سزیوم ، سریوم و استرانسیوم که به منظور سایر بررسی ها برای قسمتی از محدوده مورد مطالعه برداشت شده بود تخمین زده شد و کد های مورد نیاز برای تخمین این روش ارائهو نتایج حاصل با تخمین نسبتاً مناسبی برای انجام سایر امور اکتشافی برای بهره وری هرچه بیشتر و کاهش هزینه های اکتشافی مس عنوان گردید .

.1 مقدمه

شبکه عصبی مصنوعی ایده ای ا ست برای پردازش اطلاعات که از سی ستم ع صبی زی ستی الهام گرفته شده و مانند مغز به پردازش اطلاعات می پردازد . عن صر کلیدی این ایده ، ساختار جدید سی ستم پردازش اطلاعات ا ست. این سی ستم از شمار زیادی عنا صر پردازشی فوق العاده بهم پیوسته به نام نرون تشکیل شده که برای حل یک مسأله با هم هماهنگ عمل می کند.ANN ها ،نظیر انسانها، با مثال یاد می گیرند . یک ANN برای انجام وظیفه های مشخص ، مانند شناسایی الگو ها - پیشبینی - و دسته بندی اطلاعات ، در طول یک پروسه یاد گیری ، تنظیم می شود . در سیستم های زیستی یاد گیری با تنظیماتی در اتصالات سیناپسی که بین اعصاب قرار دارد همراه است

شبکه های عصبی ، با قابلیت قابل توجه آنها در استنتاج معانی از داده های پیچیده یا مبهم ، میتواند برای استخراج الگوها و شناسایی رو شهایی که آگاهی از آنها برای ان سان و دیگر تکنیک های کامپیوتری ب سیار پیچیده و د شوار ا ست به کار گرفته شود. یک شبکه عصبی تربیت یافته می تواند به عنوان یک متخصص در مقوله اطلاعاتی ای که برای تجزیه تحلیل به آن داده شده به حساب آید.از این متخصص می توان برای بر آورد وضعیت های دلخواه جدید و جواب سؤال های " چه می شد اگر " استفاده کرد.

از مزیت های دیگر این شبکه ها اول یادگیری انطباق پذیر است که قابلیت یاد گیری نحوه انجام وظایف بر پایه اطلاعات داده شده برای تمرین و تجربه های مقدماتی. دوم سازماندهی توسط خود است که یک ANN می تواند سازماندهی یا ارائه اش را ، برای اطلاعاتی که در طول دوره یادگیری در یافت می کند، خودش ایجاد کند. سوم عملکرد بهنگامبوده که محاسبات ANN می تواند بصورت موازی انجام شود، و سخت افزارهای مخصوصی طراحی و ساخته شده است که می تواند از این قابلیت استفاده کند .

چهارم تحمل ا شتباه بدون ایجاد وقفه در هنگام کد گذاری اطلاعات ا ست که خرابی جزئی یک شبکه منجر به تنزل کارایی متناظر با آن می شود اگر چه تعدادی از قابلیت های شبکه ممکن است حتی با خسارت بزرگی هم باقی بماند.

برای ایجاد شبکه های عصبی آشوبگونه، یک نورون آشوبی معرفی شده است. توانایی عمل بر روی اطلاعات در شبکه های برگشتی به دلیل ح ضور حلقه های فیدبک، بی شتر از شبکه های معمولی ا ست. در آموزش شبکه برای مدل سازی ، از الگوریتم پس انت شار خطا استفاده شده است. در مقایسه با شبکه های عصبی دیگر تعداد نورون لایه پنهان شبکه های آشوبگونه کمتر و توانایی تعمیم دهی آن ها بیشتر است.

.2 موقعیت و زمینشناسی منطقه
محدوده پلی متال مورد مطالعه در عرض های جغرافیایی"32° 58' 23 شمالی و 58° 56' 7" شرقی ، واقع در استان خراسان جنوبی و در 30 کیلومتری شمال غربی شهرستان بیرجند در خراسان جنوبی قرار گفته است. - شکل - 1

شکل : 1 منطقه مورد بررسی

این ناحیه از نظر تقسیم بندی ایالت های ساختاری پوسته ایران در خاور خرد قاره ایران مرکزی در حاشیه شمال باختری پهنه لوت قرار گرفته است. سامانه گسلی نهبندان که تمامی ایالات ساختاری سیستان را در بر می گیرد، در بخش شمالی با تغییر جهت به طرف باختر به صورت تداخلی وارد پهنه لوت می شود - خطیب، . - 1377 منطقه چشمه خوری نیز در باختری ترین محل شمالی - Splay - این تغییر روند ساختاری واقع شده که تحت تأثیر سرشاخه های سامانه گسلیمزبور قرار گرفته است.

سیمای منطقه را عموماً سنگ های آتشفشانی و حدواسط سنوزوییک به صورت توده های آندزیتی، آندزیت بازالت، داسیت و ریوداسیت نفوذی تشکیل داده اند - لطفی، - 1374 که در برخی موارد موجبات ایجاد دگرسانی و کانه زایی را فرآهم آورده اند. آذرآواری ها نظیر توف های اسیدی دگرسان شده و برش ها با قطعات سنگی آندزیت نیز در منطقه وجود داشته و واحدهای غیرآتشفشانی نظیر کنگلومرا، ماسه سنگ، پلایاهای نمکی و آبرفت های جوان در منطقه یافت می شوند.

.3 نمونه برداری
منطقه با 120 نمونه به صورت آنالیز 44 عنصری پوشش داده شده است. - شکل - 2

شکل : 2 محل نمونه برداری ها در شاخص UTM

.4 بحث و روش کار

با توجه به پیشرفته بودن نرم افزار متلب در زمینه کد های شبکه های عصبی و قدرتمند بودن آن کدی طبق روش ذیل نوشته و پس از جدا سازی تصادفی داده ها نتایج طبق نمودار های مختلف ارائه گردید . شایا ذکر است داده های آموزشی و آزمایشی با نسبت %70 و %30 جدا گردید . [4] کد جدا سازی تصادفی داده های آزمایشی و آموزشی در نرم افزار متلب :

باید توجه دا شت که Xp همان جدول داده های ورودی ما و همچنین Sel همان میزان جدا شدن داده های آزمایش ا ست که 0/3 یا سی درصد در نظر گرفته شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید