بخشی از مقاله

چکیده:

شرکت فولاد مبارکه با توجه به رقابت و پتانسیل محدود کارشناسی و اجرایی مشتری مداری به عنوان شعار فراروی این شرکت همواره مد نظر بوده و ایجاد مزیت رقابتی درسایه مشتری مداری سر لوحه فعالیت های این واحد تولیدی بوده است حال کاهش حجم توقفات اضطراری تعمیراتی بعنوان عاملی جهت کاهش قیمت تمام شده محصول وافزایش کیفیت محصول با هدف مشتری مداری همواره از اهداف استراتژیک این شرکت بوده است

در این راستا اگر تحلیل وریشه یابی ورفع یک خرابی را بعنوان یک پروژه نت تلقی کنیم ، با توجه به پتانسیل های محدود سازمان جهت رفع خرابی ها و توقفات، ارائه شاخصهای ارزیابی و اولویت بندی پروژهای تحلیل خرابی که منجر به پیشگیری از وقوع مجدد آنها شود از اهمیت بالایی برخوردار است تا ضمن بسیج کردن نیروها و امکانات، برای تحلیل و رفع یک خرابی با ضریب تاثیر بالا ، استفاده بهینه وموثر از منابع شرکت در راستای اهداف استراتژیک آن صورت پذیرد. در این مقاله ضمن ارائه این شاخصها نقش مهم جمع آوری اطلاعات و آمار جهت ارزیابی و اولویت بندی دقیق تر پروژه ها به طور شفاف تبیین می گردد .

مقدمه :

امروزه تصمیم گیری مدیریت سازمانها بر اساس آمار استخراج شده در سازمانها در زمینه های مختلف صورت می گیرد .

یکی از ملاکهای اولویت بندی پروژه ها در بخش نت میزان توقف تولید حاصل از خرابی یک تجهیز د ریک پریود زمانی مشخص می باشد .

استفاده از این آمار در صورت دقیق بودن محتوی آن علاوه بر مفید بودن ضرورت داشته و تصمیم گیریهای صحیح مدیریت صرفا در سایه تحلیل های صحیح آماری صورت می گیرد .تصمیم هایی که مبنای آماری نداشته باشد قابل ارزیابی نبوده و از دقت لازم برخوردار نیست .

از مشکلات فراروی سازمانها در این خصوص عدم وجود سیستم ثبت دقیق خرابی ها و یا در صورت وجود این سیستم عدم کد بندی دقیق خرابی ها است .علاوه بر آن در ارزیابی پروژه ها پارامترهایی همچون تعداد تجهیز مشابه،میزان تکرار یک خرابی،زمان انجام یک پروژه و ... مد نظر قرار نمی گیرد.

در این مقاله ضمن ارائه چند شاخص جهت ارزیابی پروژه ها شاخصی مرکب از سایر شاخصها ارائه می گردد.

پروژه های تحلیل خرابی بر اساس محتوای آنها و تیم تخصصی جهت تحلیل آنها به دو دسته تقسیم می گردد که در این مقاله ضمن ارائه شاخص ارزیابی جامع پروژه ها نتایج حاصل از آن برای ارزیابی و اولویت بندی پروژه های تحلیل خرابی در واحد ریخته گری شرکت فولاد مبارکه مورد استفاده قرار گرفته است .

پروژه های تحلیل خرابی با هدف کاهش حجم تعمیرات و خرابی ها به دو دسته تقسیم می شوند :

الف: پروژه های سیستمی:

پروژه هایی هستند که نیاز به تیم تخصصی فنی نداشته و صرفا با مطالعه و کنترل فایند های موجود و زمانسنجی فعالیت ها و تحلیل روشها اقدام به بهینه کردن سیستم نت می نماید.

استفاده از متخصصین صنایع و آمار در این پروژه ها می تواند بسیار مفید باشد . هرچند که وجود یک مشاور فنی آشنا به سیستم موجود سازمان به تحلیل نواقص سازمان در این خصوص کمکی شایانی می کند.

پروژه های سیستمی شامل موارد زیر است:
وقوع یک خرابی روی یک تجهیز و عدم وقوع روی تجهیزات مشابه که حاکی از آن است که مشکل از تجهیز نبوده و صرفا باید شرایط بنیادی و استفاده تجهیز کنترل و بازنگری گردد.

مدت زمان رفع یک خرابی روی تجهیزات مشابه متفاوت بوده و انحراف از میانه آنها زیاد است . - سطح سیگما پایین است - که باید ضمن زمانسنجی و کنترل تعمیرات نسبت به بهینه کردن آن به گونه ای که مدت زمان رفع خرابی به حداقل زمان اتفاق افتاده روی تجهیزات مشابه برسد .

ب:پروژه های فنی وتخصصی:

پروژه هایی که یک خرابی به صورت فراگیر روی کلیه تجهیزات مشابه وجود دارد و صحت زمان رفع خرابی ها در صورت عدم پراکندگی آنها اثبات گردد. - سطح سیگما بالا باشد -

پروژه های فنی نیاز به یک تیم تخصصی فنی دارد که باید ضمن عیب یابی اقدامات اصلاحی یا پیشگیرانه جهت رفع یا کاهش خرابی صورت پذیرد .

فاز های کاری جهت اولویت بندی پروژه های تحلیل خرابی

فاز :1 ایجاد سیستم کدینگ ثبت خرابیهای تجهیزات

در واحد ریخته گری شرکت فولاد مبارکه با توجه به آنکه چهار ماشین ریخته گری مشابه که هر ماشین شامل دو خط تولید با تجهیزات مشابه می باشد لذا کد گذاری خرابی ها به شکل زیر انجام می پذیرد:

-1کد گذاری ماشین های ریخته گری - جدول شماره - 1

-2کد گذاری خطوط تولید هر ماشین ریخته گری - جدول شماره - 2

-3کد گذاری تجهیزات خطوط تولید - جدول شماره - 3

-4کد گذاری زیر تجهیزات هر تجهیز - جدول شماره - 4

-5کد گذاری انواع خرابیها - جدول شماره - 5

-6تعریف کد نوع خرابی

هر کد خرابی یک عدد ده رقمی است که سامل 5 عدد دو رقمی مشتمل بر کد ماشین وکد خط تولید وکد تجهیزوکد زیر تجهیز وکد نوع خرابی میباشد که ترتیب قرار گرفتن آنها به شکل زیر است.
مثال: - 0102030303نشتی روغن از جک L1تاندیشکار خط2 ماشین 1 ریخته گری -

- 1 - جدول کد بندی ماشین های ریخته گری

- 2 - جدول کدبندی خطوط تولید

- 3 - جدول کد بندی تجهیزات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید