بخشی از مقاله

چکیده

در اهمیت استقرار مدیریت دانش باید گفت که بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته و درحالتوسعه بدان متوسل شدهاند تا بتوانند مهارتهای خود را ارتقاء داده و به بازارهای بینالمللی راه پیدا کنند. مدیریت منابع دانشی سازمان در هر سازمان، امری خطیر به شمار میآید. شناسایی عوامل دانشی به مدیران کمک میکند تا بتوانند تصمیمات بهتر و دقیقتری را برای پیشرفت سازمانها اتخاذ کنند. در این پژوهش به بررسی و شناسایی عوامل دانشی در شانزده شرکت مستقر در مراکز رشد یکی از سازمان های نظامی مشهد پرداخته شده است. سپس برای رتبهبندی شرکتها از روش ترکیبی ANP فازی و تاپسیس فازی استفاده شده است. نتایج نشان دهنده اولویت بالای شرکت BRB در مقایسه با سایر شرکتها است. همچنین نتایج نشان داد که استفاده از روش ترکیبی، سوالات را بطور چشمگیری از 4200 سوال برای مقایسه گزینهها نسبت به زیرمعیارها به 560 سوال کاهش داد.

مقدمه

امروزه دیگر همه گروههای کاری اذعان دارند، که برای اینکه سازمانها بتوانند در دنیای تجارت و رقابت، حضور مستمر و پایدار داشته باشند، باید حول محور علم و دانش فعالیت کنند - الزمی و زیری1، . - 2003 در حال حاضر مدیریت دانش بهطور فزایندهای بهعنوان عنصری مهم و حیاتی در استراتژی سازمانها در نظر گرفته می شود. همچنین دانش بایستی آزادانه در سرتاسر سازمان جریان یابد و هرچه بهتر انتشار یابد احتمال نوآوری بیشتر است زیرا افراد بیشتری در سطوح و دوایر مختلف سازمان در معرض دانش جدید بیشتری قرار میگیرند که با دانش فعلی آنها تعامل می یابد - عسگری،. - 1390 دانش فنی در مدیریت دانش بر دانش عینی تأکید دارد، که بهآسانی به تصرف درآمده و تدوین می شود.

درحالیکه تجربه و قضاوت، جنبههای ضمنی و انتزاعی دانش را نشان می دهد که تدوین و تصرف آن بهسختی امکانپذیر می باشد . برای رسیدن به این هدف نیاز به نظام پیادهسازی مدیریت دانش وجود دارد تا تولید، نگهداری و اشتراک دانش را تسهیل نماید. موفقیت نظامهای مدیریت دانش نیز بستگی به استفاده مؤثر توسط کاربران دارد. در متون مطالعات زیادی در رابطه با عوامل موفقیت یا شکست نظامهای مدیریت دانش وجود دارد.

نظام مدیریت دانش الزامات ضروری برای اجرای فرآیندهای مدیریت دانش را برای سازمانها فراهم می کند که مدلهای مختلفی از نظام های مدیریت دانش وجود دارد - اسکالت و سمپل2، . - 2006 در محیطی که بازارها و فناوریها به سرعت در حال تغییر هستند، سازمانهای پروژه محور منعطف و مستقل، ساختارهای سازمانی بهینه به شمار می آیند که دانش درون و بیرون سازمان را با هم تلفیق کرده و محصولات و خدمات جدیدی را ارائه میدهند - خدیوی و دیگران، . - 1389 ساختارهای پروژهای گرچه اغلب ابزاری مناسب برای سازماندهی کارهایی هستند که به دنبال خلق نوآوری در سازمان میباشند، اما یافتههای تحقیقاتی که در مورد یادگیریهای سازمانهای پروژهمحور صورت گرفته است اغلب نشان می دهند که کسب، مشارکت و انتشار دانش و یادگیری در پروژهها با مشکل همراه است و لذا سازمان پروژه محور نیاز غیرقابل انکاری به حفظ سرمایههای دانشی حاصل از اجرای پروژهها دارد.

اساس رقابتمندی سازمانی در اقتصاد کنونی از منابع ملموس و غیرملموس پیشین به دانش تبدیل شده است و از طرفی دیگر تمرکز سیستم های اطلاعاتی نیز از مدیریت اطلاعات به مدیریت دانش تبدیل گردیده است. کسبوکارهایی که بتوانند بهصورت کارا دانش موجود در سازمان خود را کسب کنند و از آن در راستای فرآیندهای کسب وکار استفاده نمایند، محصولات و خدمات این کسبوکارها از مزیتهای رقابتی مناسبی در بازار برخوردار خواهند بود.

بسیاری از سازمانها بهعنوان کسبوکارهای دانشمدار مطرح میباشند که مدیریت دانش در آن ها اساس کار را تشکیل می دهد. امروزه سازمانهایی که رقابتمندی در بازار را موضوع محوری برای خود قلمداد میکنند، مدیریت دانش را بهعنوان یکی از فعالیتهای مطرح برای اثربخشی فعالیتهایشان در نظر میگیرند. از سوی دیگر ازآنجاییکه نرخ شکست پروژههای مدیریت دانش قابلتوجه است، شناخت عوامل اساسی موفقیت میتواند کسبوکارها را در نیازسنجی، برنامهریزی، اجرا و پیادهسازی مدیریت دانش یاری دهد تا احتمال شکست پروژههای مدیریت دانش کاهش یابد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید