بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش، از یک راکتور بافلدار بیهوازی برای تصفیه بیولوژیکی شیرابه محل دفن زباله استفاده شده است. بدین منظور یک واحد آزمایشگاهی ساخته شد. در این مطالعه کارایی راکتور بافلدار بیهوازی در زمانهای ماند هیدرولیکی مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. در این تحقیق ابتدا راکتور به صورت ناپیوسته راهاندازی شد و سپس به صورت پیوسته راهبری شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد بالاترین میزان حذف در بارگذاری آلی برابر با 3.375 کیلوگرم COD بر متر مکعب اتفاق افتاد که غلظت COD از 2700 میلیگرم در لیترCOD به 380 میلیگرم در لیترCOD در پساب خروجی کاهش یافت - 86 درصد حذف آلودگی - . همچنین نتایج آزمایش نشان میدهد که کارایی سیستم در زمان ماند هیدرولیکی کمترکاهش مییابد به طوری که در غلظت 2700 میلیگرم در لیتر و زمان ماند هیدرولیکی 12 ساعت میزان کارایی سیستم به 70 درصد کاهش یافت. نتایج آزمایش نشان میدهد که راکتور بافلدار بیهوازی به خوبی قادر به کاهش آلودگی شیرابه محل دفن زباله است.

- 1 مقدمه:

در طول چند دهه گذشته رشد نمایی جمعیت، تغییرات عادات زندگی مردم، رشد صنایع و شهرنشینی، باعث افزایش روز افزون مواد جامد شده است. به طوری که میزان مواد زائد جامد شهری در سراسر جهان از 1.3 میلیارد تن در روز در سال 1994 به 1.7 میلیارد تن در روز در سال 2008 رسید1]و.[2 درکشورهای صنعتی و در حال توسعه دفن زباله یکی از محبوبترین روش ها برای دفع مواد زائد جامد است.

از لحاظ هزینه بهرهبرداری و سرمایهگذاری، دفن بهداشتی زباله جامد1 به روشهایی مانند سوزاندن2 وکمپوستکردن3 ترجیح داده میشود.[3] یکی از معایب روش دفنکردن زباله، تولید شیرابه 4 در زباله محل دفن به علت نفوذ آب باران، واکنشهای بیوشیمیایی، شیمیایی و فیزیکی و رطوبت ذاتی زباله است.[4] شیرابه زباله با آلودهکردن آبهای سطحی و زیرزمینی و خاکها از جمله آلایندههای محیط زیست به شمار میآید .[5] شیرابه زباله کمپلکسی غنی از فلزات سنگین، مواد معدنی، مواد آلی، آمونیاک و مواد سمی است. خصوصیات شیرابه محل دفن زباله به سن، تراکم و ترکیب زباله و آب و هوا محل دفن بستگی دارد.[6] شیرابه محل دفن زباله بر اساس سن زباله به سه دسته تقسیم شده اند که ویژگی هر کدام از این آنها در جدول شماره 1 آمده است.[7]

 از جمله پارامترهای مهم در تصفیه بیولوژیکی نسبت BOD5 به COD6 است. در صورتی که این میزان در حدود 0.5 باشد روش بیولوژیکی به تنهایی قادر خواهد بود میزان قابل ملاحظهای از بار آلودگی را کاهش دهد . اما در صورتی که این میزان کمتر از 0.1 باشد برای رسیدن به نتیجه قابل قبول نیاز به ترکیبی از روش بیولوژیکی با روشهای تصفیه فیزیکی و شیمیایی هست .[2] تنوع در کمیت و کیفیت شیرابه محل دفن زباله منجر به پیچیدگی تصفیه شیرابه شده است.[8] از جمله روشهای تصفیه شیرابه محل دفن زباله7، میتوان به روشهای تصفیه بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی اشاره کرد.[9] از جمله روشهای فیزیکی مورد استفاده میتوان به شناورسازی، تراکم و تعلیق، هوادهی، اکسیداسیون شیمیایی و به کارگیری فرایندهای غشایی اشاره کرد.[10] روشهای تصفیه فیزیکی و شیمیایی بیشتر به عنوان کمک تصفیه و در ترکیب با سایر روشها برای حذف کدورت8 و مواد معلق و رنگها به کار گرفته میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید