بخشی از مقاله

چکیده

تبدیل زمان - زمان - time-time transformation - که روشی جدید برای پردازش سیگنال های ناپایا بر مبنای تبدیل S است،توانایی خوبی برای تبدیل فرکانسی دارد.امواج سطحی ،با فرکانس پایین تر نسبت به دیگر امواج لرزه ای ، با استخراج عناصر قطری طیفTTامواج لرزه ای قابل تضعیف هستند . به هر حال این روش در فشرده کردن سیگنال های فرکانس پایین دارای نقص است،بخشی از تداخل های فرکانس بالا که می توانند حذف شوند را باقی می گذارد.اما تداخل های فرکانس-بالا به وسیله فیلترینگ تبدیلSمی توانند حذف شوند.بنابراین، یک روش که از هر دوی تبدیلTT و S برای تضعیف کردن امواج سطحی استفاده می کند ارائه شده است

1    مقدمه

تبدیل S نوعی روش تجزیه طیفی است که در ده سال اخیر توسعه یافته است.این تبدیل نمایشی از یک سری زمانی یک بعدی به یک نقشه زمان-فرکانس دو بعدی    فراهم می کند واطلاعات    طیفی زمان- موضعی ارائه می دهد. در سال 2001 تبدیلTT  ارائه شد - پینجر، - 2001،که یک روش نمایش دو بعدی  زمان-  زمان  جدید  از    یک  سری  زمانی  یک  بعدی  ،بر  اساس تبدیل S  است .تبدیلSسیگنال زمانی یک بعدی را به فضای دو بعدی زمان-فرکانس می برد،در حالی    که تبدیل TT  سیگنال زمانی یک بعدی را  به  فضای  دو  بعدی  زمان-    زمان  می  برد.  بر  طبق    مشخصه  های توزیع در حوزه زمان-زمان ، می توان سیگنال را پردازش کرد.پینجرو همکارانش در سال 2005 با استفاده از تبدیل TT، سیگنال ناپایای زمان متغیر پردازش شده را فیلتر کردند.

در سال 2011 تبدیل TTرا برای تضعیف امواج سطحی لرزه ای به کار برده شد و تاثیرات خوبی    را  مشاهده  شد - Jianqing M،. - 2011  عموماً  ،  ما  بیشتر  به  عناصر قطری    طیف تبدیل TTدرکاربرد های عملی علاقه مندیم. بنابراین، در سال 2008 یک روش خیلی ساده برای محاسبه ی بخش قطری تبدیلTT معرفی شد و یک تفسیر روشن از آن ارائه شد که کارایی و انجام پذیر بودن محاسبه را بهبود بخشید - سایمون،. - 2008 امواج سطحی نوعی موج مختل کننده منظم است که دارای ویژگی های فرکانس پایین ، دامنه ی بالا ، انرژی قوی در داده های بازتابی لرزه ای است. غالباً امواج بازتابی موثر توس حضور امواج سطحی پوشیده می شوند ، و درنتیجه نسبت سیگنال به نویز داده های بازتابی کاهش می یابد .

بنابراین تضعیف امواج سطحی تاثیر مستقیمی بر پردازش داده های لرزه ای دارد.در حال حاضر روش های محبوب زیادی برای تضعیف امواج سطحی وجود دارد از جمله تبدیل f-k ، تبدیل رادون و روش فیلترینگ زمان- فرکانس تبدیل S وجود دارد. در این مقاله،مزایای تبدیل S و TT را ترکیب می کنیم،و آن ها را برای تضعیف واقعی امواج سطحی ،بر مبنای ویژگی های امواج سطحی اعمال می کنیم.

3  نتیجه گیری        

نتایج حاصل از اعمال تبدیل TT و S بر روی داده ی مصنوعی و واقعی در شکل های - 1 - و - 2 - قابل ملاحظه هستند .همانطور که ملاحظه می شود امواج سطحی به طور چشمگیری تضعیف شده اند . به علت استفاده از تبدیل فوریه سریع ،تبدیل TT کارآمادی بالایی در تضعیف کردن امواج سطحی لرزه ای دارد . به هرحال ، تبدیل TT هنگام استخراج سیگنال های فرکانس بالا و تضعیف سیگنال های فرکانس پایین دارای نقص است ، در ضمن ، ممکن است بخش کوچکی از سیگنال  های    موثر  فرکانس  پایین را  از    دست بدهیم  و  بخشی از تداخل ها با فرکانس بالا را باقی بگذاریم .دراین مورد، دامنه رکورد بعد از  تضعیف  می  تواند تغییر کند .  

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید