بخشی از مقاله

چکیده

از ابتداي بعثت پیامبر اسلام تا سالهاي اولیه پس از هجرت ایشان به مدینه، روابط یهودیان با پیامبر و مسلمانان مسالمت آمیز بوده است. اما با گذر زمان رفتار و گفتار بیشتر یهودیان مدینه تغییر شکل داده و وجهه اي تهاجمی به خود میگیرد.

این تغییر رفتار از سوي یهودیان، سبب تغییر لحن و محتواي آیات قرآنی مربوط به یهود، در گذر زمان و متناسب با برخورد آنها میشود. بیان این تغییرات تدریجی از منظر قرآن موضوع مقاله پیشرو است. بهعلاوه با توجه به سیر تدریجی نزول آیات قرآن می توان نتیجه گرفت لحن قرآن در ابتداي بعثت و حتی سال هاي اولیه هجرت نرم و مسالمت آمیز بوده و از یهودیان با عنوان بنی اسرائیل نام می برد که خود نوعی مدح به حساب می آید. رفتهرفته که یهود پیمان شکنی کرده و به دشمنی با اسلام و مسلمانان روي میآورند، لحن قرآن نیز تغییر کرده و با ایشان وارد نزاع می شود.

روش تحقیق حاضر توصیفی _ تحلیلی بوده و هدفش آن است که اثبات کند این یهودیان بودند که روند زندگی مسالمت آمیز با پیامبر و مسلمانان را برهم زده، با ایجاد کارهاي تفرقه افکنانه نظیر ایجاد شبهه در اعتقادات مسلمانان، برنامه ریزي براي ترور پیامبر و در نهایت تحمیل جنگ به مسلمانان، موجبات تغییر لحن و محتواي آیات قرآنی مربوط به یهود را فراهم آوردند؛ تا از این رهیافت بتوان جلوي برداشت هاي اشتباه از آیات مربوط به یهود را گرفت.

.1 طرح مسئله

رسول خدا| چندي پس از ورود به یثرب بین مسلمانان عقد اخوت و برادري منعقد نمود، سپس یک پیمان امنیتی _ دفاعی با یهودیان بست. با نگاهی به متن دو پیمان نامه به ویژه عبارت »للیهود دینهم و للمسلمین دینهم« می توان دریافت که بناي اسلام و پیامبرش در برقراري روابط مسالمت آمیز و صلح طلبانه با همه گروه ها و اقوام بوده به گونه اي که در آیه 61 سوره انفال به صراحت آمده است. با نگاهی به تاریخ می توان به وضوح مشاهده کرد که این یهودیان بودند که با جنگ طلبی، عهدنامه را نقض کرده، جنگ را بر پیامبر و مسلمانان تحمیل کردند.

این پیمان ها تا سال پنجم هجرى مانع همکارى بنیقریظه با مخالفان پیامبر گردید و آنان اعتراف داشتند که از رسول خدا جز وفا و راستی چیزى ندیدهاند و آن حضرت ایشان را به پذیرش اسلام مجبور نساخته است. پیامبر که به اسلام آوردن ایشان امیدوار بود، با آنها مدارا کرده و از بدرفتارى آنان میگذشت و کوچک و بزرگشان را گرامی میداشت. پیش از هجرت، هیچ گونه برخورد خصمانهاي بین پیامبر|، مسلمانان و یهودیان معاصر او گزارش نشده است، چرا که اصولاً در مکّه جمعیت قابل توجهی از یهودیان وجود نداشته است.

باید دانست در گذر زمان شیوه مواجهه یهود معاصر دوره بعثت با اسلام، پیامبر| و مسلمانان به صورت گام به گام تغییر کرد و سرانجام به طراحی ترور پیامبر|، پیمان شکنی و جنگ طلبی رسید. همراه با این برخوردها، شیوه مواجهه قرآن و دستورات آن درباره یهود نیز گام به گام تغییر شکل داد. تغییر شکلی که از زندگی مسالمت آمیز در کنار هم _ به همراه پاسخگویی به شبهات یهودیان _ شروع شد و به عملیات روانی و جنگ نظامی ختم گردید. یادآوري این نکته خالی از لطف نیست که تغییر لحن آیات قرآن در رابطه با یهود در طول تاریخ نزول قرآن، به تدریج و در برابر برخوردهاي قدم به قدمِ یهودیان صورت پذیرفته است.

با نگاهی به تاریخ در می یابیم یهودیان قبایل سه گانه، جنگ هاي بسیاري را علیه یکدیگر آغاز می کردند، اما وقتی با آمدن اسلام کیان خود را در خطر دیدند، با هم متحد شده و در یک جبهه واحد علیه اسلام اقدام کردند. گرچه این مسئله خود می تواند نشانه اي از غیر واقعی بودن جنگ هاي آنها باشد، اما این نوع اتحاد در مقابل دشمن مشترك، میتواند روشی قابل استفاده براي همگان بویژه مسلمانان باشد.

.2 پیشینه تحقیق

از آنجا که منابع پژوهش حاضر پس از قرآن، عهدین، تفاسیر و کتب تاریخی، تک نگاري هایی است که به این موضوع فی الجمله پرداخته اند؛ می توان گفت این موضوع بصورت پراکنده در کتاب هایی چند آمده است که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد.

.2.1 بنو اسرائیل فی میزان القرآن:

این کتاب توسط بهی الخولی و در 380 صفحه تألیف شده است. کتاب در نُه فصل تنظیم شده که شش فصل ابتدایی به شناخت عقاید و تاریخ بنی اسرائیل پیش از عصر بعثت میپردازد. دو فصل پایانی کتاب هم به یهود و اسرائیل زمان حال نظر دارد. اما فصل هفتم مربوط به یهودیان هم عصر پیامبر| است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید