بخشی از مقاله

چکیده

یکی از کاربردهای تحلیلی ماتریس های ساختار طراحی در محصولات، خوشه بندی ماتریس می باشد،که در آن در هر خوشه، المان هایی با بیشترین ارتباط قرار می گیرند و نتایج حاصل از آن می تواند در امور مختلف چون قابلیت اطمینان، نت و ... در مهندسی سیستم به کار رود . از آنجا که نتایج حاصل از خوشه بندی ماتریس ساختار طراحی یکتا نمی باشد، بنابراین در نظر گرفتن معیارهایی جهت ارزیابی خوشه بندی ها را در این مقاله ضروری دانستیم. در این راستا در ابتدا به معیارهای ارزیابی های پیشین توجه شد و پس از آن در صدد بر طرف کردن نواقص آن برآمدیم. در این راستا معیارهای این پژوهش قادر خواهند بود علاوه بر در نظر گرفتن اندازه ی هر خوشه و ارتباطات بیرون هر خوشه، بر شدت وجنس ارتباطات توجه نموده و ضمن ارزیابی کمی خوشه بندی ها چه به صورت ماتریس های دودویی و چه به صورت ماتریس های عددی، بر لزوم یا عدم لزوم هم پوشانی نیز توجه کرده باشد و همچنین در بین معیارها انواع هم پوشانی ها مطرح و راهکارای لازم را جهت بر طرف سازی آن مطرح نموده ایم .

کلمات کلیدی: ماتریس ساختار طراحی، خوشه بندی، هم پوشانی

-1مقدمه

یکی از مسائلی که میتواند از طریق معماری محصولات، برای رسیدن به کیفیت و همچنین ارضاء نیاز مشتری مفید باشد، قابلیت بهینهسازی و در برخی مواقع تعمیر پذیری آنها میباشد که با افزایش پیچیدگی محصولات، این موارد برای مهندسان مشکل خواهد بود. امروزه ماتریس ساختار طراحی به عنوان یک ابزار بسیار کارامد در تحلیل و نمایش محصولات پیچیده مورد استفاده قرار می گیرد [1]. یکی از کاربردهای تحلیلی ماتریس های ساختار طراحی در محصولات، خوشه بندی ماتریس می باشد،که در آن در هر خوشه، المان هایی با بیشترین ارتباط قرار می گیرند و نتایج حاصل از آن می تواند در امور مختلف قابلیت اطمینان به کار رود . نتایج حاصل از خوشه بندی ماتریس ساختار طراحی یکتا نمی باشد، بنابراین در این تحقیق لازم دانستیم معیارهای ارزیابی خوشه بندی ها را توسعه داده و رابطه ی مناسب تری جهت ارزیابی خوشه بندی ها ارائه دهیم تا در نتیجه ی آن، بتوان خوشه بندی های مناسب تری را برای محصول در نظر گرفت.

-2ارزیابی خوشه بندی ماتریس ساختار طراحی

یک خوشه بندی مناسب در ٌDSM،خوشه بندی می باشد که در آن بیشترین ارتباط داخل هر خوشه و کمترین ارتباط بین هر خوشه باشد.[2] بنابراین توجه به انواع ارتباط، جنس و شدت ارتباطات بین خوشه های DSMبه منظور تعیین معیارهای ارزیابی خوشه بندی ضروری می باشد. بدین منظور نیاز است انواع ارتباطات بین خوشه بندی های DSM بررسی گردد و در نهایت با توجه به ارتباطات بتوان تصمیماتی برای خوشه بندی بهتر گرفت.

-1-2انواع ارتباطات بین خوشه بندی ها

ارتباطات  بین  خوشه  ها  درDSM  به  سه حالت،موازی،سری و کوپل اتفاق می افتد.[3]

▪    دارا بودن ارتباط موازی بین المان ها :یکی از ایده آل ترین حالت های خوشه بندی ماتریس ساختار طراحی محصول در این حالت اتفاق می افتد،در این حالت دو خوشه نسبت به هم به صورت موازی ارتباط دارند و میتوانند به صورت مستقل در نظر گرفته شوند یا به طور مثال در مونتاژ محصول این خوشه ها به طور مستقل از هم مونتاژ شوند.

▪    دارا بودن ارتباط سری از طریق یک المان : در این حالت دو خوشه تنها از طریق یک المان به یکدیگر وابستگی دارند که این وابستگی از نوع سری است.وجود ارتباط سری بین دو خوشه مطلوب نخواهد بود،زیرا دو خوشه را به یکدیگر وابسته می کند !اما گاهی شرایط خوشه بندی ما را به سمتی می برد که این امر اتفاق میافتد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید