بخشی از مقاله

*** این فایل شامل تعدادی فرمول می باشد و در سایت قابل نمایش نیست ***

ساختار ماتريس هاي دو مرکزي و يک مساله درباره اين نوع از ماتريس ها

چکيده
در اين مقاله به بررسي ساختار ماتريس که جمع درايه هاي واقع در هر سطر و ستون آن برابر با عدد صفر است مي پردازيم . همچنين مساله اي در ارتباط با اين ماتريس ها مطرح و حل مي کنيم .
کلمات کليدي: ماتريس دو مرکزي، ماتريس ادميتانس ، فاصله دو ماتريس ، بعد يک ماتريس .
١. مقدمه
امروزه بسياري از مسائل علوم کاربردي و مهندسي بوسيله ماتريس ها حل مي شوند. از جمله ماتريس هايي که در نظام هاي الکترونيکي بسيار پرکاربرد است ، ماتريسي است که در آن حاصل جمع واقع در هر سطر و ستون برابر صفر است . اين ماتريس را دو مرکزي مي نامند. مجموعه تمام اين ماتريس ها را با نماد نشان مي دهيم . اين ماتريس ها به خاطر کاربردشان در علوم مهندسي تبديل به علمي پويا شده اند. نمادهايي که دراين مقاله استفاده مي شوند، عبارت هستند از:
قرارداد مي شود. براي نمايش بعد يک فضاي برداري از نماد Dimو همچنين فاصله دو ماتريس A , B را با نماد نشان مي دهيم .
تعريف ١,١. حاصل جمع درايه هاي واقع در هر سطر و ستون ماتريس برابر با صفر است هرگاه

رابطه (١,١) را مي توان معادل دو رابطه ي دانست . حال يک فضاي برداري معرفي مي کنيم و سپس يک پايه براي آن ارائه مي کنيم . شايان ذکر است اين فضاي برداري هر سطر و ستون ماتريس دو مرکزي را مي سازد.
٢. دستاوردهاي پژوهش
تعريف ١,٢. مجموعه تمام سطرها و ستون ها با خاصيت (١,١) تشکيل يک فضاي برداري مي دهد. در واقع با خاصيت يک فضاي برداري است .
لم ٢,٢. مجموعه S را چنين تعريف مي کنيم :

در واقع S فضاي پوچ است .
چون رتبه برابر با يک است يک پايه براي Sاست . بنابراين داريم :

مساله ٣,٢. فرض کنيد A , Bدو ماتريس با درايه هاي صحيح و مثبت باشند طوريکه مجموع عناصر هر سطر (ستون) A برابر با مجموع عناصر سطر (ستون) متناظر B باشد. ثابت کنيد دنباله اي از ماتريس هاي وجود دارند که ها ماتريس هاي دو مرکزي

هستند و درايه هاي هر ماتريس صحيح و مثبت است که مي توان را در نظر گرفت . در دنباله براي هر I، انديس هاي طوري هستند که همه درايه هاي جز درايه هاي برابر صفر هستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید