بخشی از مقاله

چکیده

پیشرفت معاصر در فناوری اطلاعات و تلاش طرح های تحقیقاتی مختلف در صنعت معماری و مهندسی و ساخت در حال نشان دادن شواهد پیشرفت با ظهور ساخت و ساز درباره مدلهای - BIM - است. BIM فرصت تشریح مدل سازی الکترونیکی و مدیریت حجم زیادی از اطلاعات در یک پروژه ساختمان، از طرح تا پایان سیکل عمر را نشان می دهد. محققان در صدد گسترش دامنه آن هستند. توسعه پایدار یک افزونه برای مدل سازی است که نیاز به گسترش دارد. این در حال تبدیل شدن برای مهندس سازه به عنوان معیارهای طراحی های اخیر که تاکید زیادی بر مدارک پایداری دارد بعلاوه بر معیارهای سنتی یکپارچگی سازه، ساختمان و هزینه قرار داده است. با توجه به پیچیدگی طرح، در حال حاضر نیاز به ارائه ابزار پشتیبانی تصمیم برای کمک به ارزیابی مدارک توسعه پایداری از راه حل های طراحی وجود دارد.

در مرحله طراحی مفهومی این ابزارها خیلی مفید خواهد بود به طوری که جهت طراحی توسعه پایدار از آغاز بکار گرفته می شوند. پایداری ساختمان مربوط به چرخه زندگی و با استفاده از شاخص های طولانی مانند هزینه های دوره عمر، اثرات زیست محیطی و جوی اندازه گیری می شود. این مقاله یک چارچوب مدل سازی، ترکیب این سه شاخص در ارائه ارزیابی توسعه پایدار بررسی می کند راه حل های طراحی بدیل بر اساس ستون پایداری اقتصادی و زیست محیطی پیشنهاد می کند. این اثر اصول مدل سازی مبتنی بر مدل تصویری برای استخراج اطلاعات ساخت و ساز خاص از شروع مدل برای هدف تجزیه و تحلیل توسعه پایدار است.

یک سیستم نمونه با استفاده از پیاده سازی را حل جدید ایجاد شده است. اینترنت و اتصال آن به BIM جهت فعال سازی نرم افزارش. ، ریویت استراکچرز. سیستم ارزیابی راه حل های طراحی با استفاده از تجزیه و تحلیل عملکرد چند ضابطه است. این کار نشان می دهد که پروسه جاری و تکنیک های مدل سازی داده ها در حال حاضر می تواند برای مدل سازی پایداری مرتبط با اطلاعات جهت انجام تصمیم گیری ار مراحل ابتدایی طراحی سازه ای انجام پذیرد.این نتیجه می رسد که استفاده از الگوی اطلاعات مدل سازی - در قالب یک پروسه مدل ، الگوریتم پیاده سازی و تصویری- می تواند اطلاعات مربوط و مرتبط به توسعه پایدار جهت تصمیم گیری در مراحل اولیه پروسه طراحی سازه در اقلیم کرمان قرار گیرد.

کلمات کلیدی:-1 توسعه پایدار -2 توسعه-3 BIM طراحی مفهومی -4 مدل تصویری -5 اقلیم کرمان

مقدمه

ساختمانها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده وخود را باشرایط جدید محیط وفق میدهندو بر اساس آن سوخت و سازشان را تنظیم میکنند[ 1 ] .طراحی پایدار نوعی طراحی است که قصد دارد به نیازهای امروز بدون آسیب رساندن به منابع نسلهای آینده پاسخ دهد نکات کلیدی در این طراحی انرژی مصرفی کم انعطافپذیری بالا و راندمان بالادر استفاده از منابع میباشد. [ 1 ] هر چیزی که بیان میشود, روزی به اجرا در می آید و زمانی که می خواهید به چیزی هستی بدهید, باید با طبیعت مشورت کنید و این زمانی است که طراحی به میان می آید. [ 3 ]

روش تحقیق

اصول معماری پایدار معماری پایدار مانند سایر مقولات معماری، دارای اصول و قواعد خاص خود است و این سه مرحله را در برمیگیرد:

·صرفه جویی در منابع

·طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی

·طراحی برای انسان

که هرکدام آنها استراتژیهای ویژه خود را دارند.شناخت و مطالعه این تدابیر، معمار را به درک بیشتر از محیطی که باید طراحی آن را انجام دهد، میرساند.

صرفه جویی

اصل صرفه جویی در منابع - Economy of Resources - از یک سو به بهرهبرداری مناسب از منابع و انرژیهای تجدیدناپذیر مانند سوختهای فسیلی، در جهت کاهش مصرف میپردازد و از سوی دیگر به کنترل و به کارگیری هرچه بهتر منابع طبیعی به عنوان ذخایری تجدید پذیر و ماندگار توجه جدی دارد.به عنوان مثال، یکی از منابع سرشارو نامیرا، انرژی حاصل از نور خورشید است که امروزه توسط تکنولوژی فتوولتاییک برای فراهم کردن آب و برق مصرفی در ساختمان، از آن استفاده میشود.برای کنترل منابع، سه نوع استراتژی میتواند مورد توجه قرارگیردکه شامل حفظ انرژی، حفظ آب و حفظ مواد است. همان گونه که مشاهده میشود، تمرکز براین سه منبع، به دلیل اهمیت آنها در ساخت و اداره ساختمان است.

طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی

اصل طراحی برای بازگشت به چرخه زندگی - Life Cycle Design - دومین اصل از معماری پایدار است و بر این فکر و یا نظریه استوار شده است که ماده از یک شکل قابل استفاده تبدیل به شکل دیگری میشود، بدون اینکه به مفید بودن آن آسیبی رسیده باشد.از سوی دیگر بهواسطه این اصل، یکی از وظایف طراح، جلوگیری از آلودگی محیط است.این نظریه برای رسیدن به این منظور در سه مرحله، ساختمان را مورد بررسی قرار میدهد. این مراحل به ترتیب عبارتند از: مرحله پیش از ساخت، مرحله در حال ساخت و مرحله پس از ساخت.باید توجه داشت که این مراحل به یکدیگر مرتبط بوده و مرز مشخصی بین آنها وجود ندارد. برای مثال، میتوان از مواد بازیافتی در مرحله پس از ساخت یک ساختمان به عنوان مصالح اولیه در مرحله ساخت ساختمانی دیگر استفاده کرد.

طراحی برای انسان

اصل طراحی برای انسان - - Humane Design ، آخرین و شاید مهمترین اصل از معماری پایدار است. این اصل ریشه در نیازهایی دارد که برای حفظ و نگهداری عناصر زنجیرهای اکوسیستم لازم است که آنها نیز به نوبه خود بقای انسان را تضمین میکنند.این اصل دارای سه استراتژی نگهداری از منابع طبیعی، طراحی شهری-طراحی سایت و راحتی انسان است که تمرکزشان بر افزایش همزیستی بین ساختمان و محیط بیرون از آن و بین ساختمان و افراد استفاده کننده از آنهاست.در واقع میتوان گفت که برای رسیدن به معماری پایدار، طراح باید این مراحل و اصول را که تعریف کننده یک چارچوب اصلی برای طرحی پایدار است را در طرح خود لحاظ و برحسب مورد ترکیب و متعادل کند.

اصول معماری پایدار

اصولی که باید رعایت شود تا یک ساختمان در زمره بناهای پایدار طبقهبندی شود به شرح زیر است:

·اصل اول:حفظ انرژی

بنا باید طوری ساخته شود که نیاز ساختمان به سوختهای فسیلی را به حداقل برساند.

·اصل دوم: هماهنگی با اقلیم

بنا باید طوری طراحی شوند که با اقلیم و منابع انزژی موجود در محل احداث هماهنگی داشته و کار کند.

·اصل سوم:کاهش استفاده از منابع جدید

ساختمانها بایستی به گونهای طراحی شوند که میزان استفاده از منابع جدید را تا حد ممکن کاهش داده و در پایان عمر مفید خود برای ساختن بنای جدید، خود به عنوان منبع جدید به کار روند.

·اصل جهارم:برآوردن نیازهای ساکنان

در معماری پایدار برآورده شدن نیازهای روحی وجسمی ساکنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

·اصل پنچم:هماهنگی با سایت

بنا باید با ملایمت در زمین سایت خود قرار گیرد و با محیط اطراف سنخیت داشته باشد.

·اصل ششم:کل گرایی

تمام اصل معماری پایدار باید در یک پروسه کامل که منجر به ساخته شدن محیط زیست سالم میشود، تجسم یابد]4.[ طراحی پایداریکی از راه حلهای دسترسی به توسعه پایدار که در ارتباط با الگوهای ساخت و طراحی در زمینههای گوناگون زندگی بشری، شامال طراحیهای صنعتی، ساختمانی، شهری و... است هدف از طراحی ساختمانهای پایدار کاهش آسیب آن بر روی محیط و منابع انرژی و طبیعت است، که شامل قوانین زیر میباشد:

-1کاهش مصرف منابع غیرقابل تجدید -2توسعه محیط طبیعی -3حذف یا کاهش مصرف مواد سمی و یا آسیب رسان بر طبیعت در صنعت ساختمان ساز بنابراین ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد طراحی سبز، طراحی بر اساس حساسیتهای محیطی، طراحی اکولوژیکی، طراحی با طبیعت و ... عناوینیاست که امروزه در نتیجه تجدید نظر در ارتباط با الگوهای ساخت رایج به وجود آمده است. به طور مثال میتوان طراحی سبز را در درون مثلثی در نظر گرفت که در سه رأس آن انرژی، اقلیم و اکولوژی قرار دارد. در جایی که انرژی عامل قالب میشود، پیدا خواهد کرد. اینگونه است که یک خانه شهریبا یک خانه روستایی متفاوت میشود؛ بنابراین طرح نهایی منطقهای در داخل این مثلث است که با توجه به غالب بودن یکی از رئوس به آن سو گرایش پیدا میکند.

اصول طراحی پایدار طراحی پایدار همکاری متفکرانه معماری با مهندسی سازه، برق ومکانیک است. علاوه بر فاکتورهای متداول طراحی مانند زیبایی، تناسب و بافت وسایه و نور وامکاناتی که باید مد نظر قرار گیرند، گروه طراحی باید به عوامل طولانی مدت محیطی، اقتصادی و انسانی توجه نموده و اصول اولیه آنرا که به قرارزیز است، مد نظر قرار دهد؛ الف - گوناگونی وتنوع ب - اقلیم وآب و هوا ج - پوشش ساختمانها د - احیا هویت فرهنگی و منطقهای ه - حجم ساختمانها و جانمایی فضاهای داخلی ساختمان و - مصالح ساختمانی ز - برآورد نیازهای انسان ح - هماهنگی با بستر ط - توجه همزمان به همه اصول الف - گوناگونی و تنوع : تنوع و گوناگونی از عواملی است باعث تساوی وعدالت بیشتر در هر سیستمی میشود که از اساسی ترین اهداف توسعه پایدار نیز هست. یک اصل معروف در میان زیست شناسان و محیط شناسان وجود دارد که در آنها حیات وجود دارد اگر دارای تنوع و گوناگونی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید