بخشی از مقاله

چکیده :

در این پژوهش، از روغن بادام تلخ ایرانی به روش ترانس استریفیکاسیون با استفاده از الکل اتانول با درجه خلوص 99.7 درصد تولید گردید. هم چنین از کاتالیزور هیدروکسید پتاسیم با درجه خلوص بالا استفاده گردید. نمونه هایی از بیودیزل در دو سطح 5 و20 درصد حجمی با گازوییل مخلوط شدند و از سوخت گازوییل متداول در ایران نیز به عنوان سوخت مرجع استفاده گردید. با بررسی دورهای حداکثر توان و حداکثر گشتاوردر چهار حالت های بارگذاری، نتایج نشان داد که مخلوط سوخت بیودیزل %5 با توجه به میزان اکسیژن موجود در ساختار خود و پایین تر بودن ویسکوزیته، دارای کمترین میزان انتشار دود و هیدروکربن های نسوخته می باشد و باعث افزایش میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن می گردد. میزان انتشار آلاینده مونواکسید کربن با مصرف بیودیزل %5 و %20 حتی به صفر هم رسید. با افزایش سهم بیودیزل در مخلوط سوخت، انتشار آلاینده دی اکسید کربن افزایش یافت.

کلید واژه : بیودیزل، اتیل استر، روغن بادام تلخ ایرانی، انتشار آلایندگی

مقدمه

فن آوری های انرژی تجدیدپذیر با تبدیل مواد طبیعی به شکل های مفیدی، انرژی مطلوبی را ارائه می دهند. این فن آوری ها از انرژی خورشیدی و اثرات مستقیم و غیرمستقم آن روی زمین - تابش خورشید، باد، باران، گیاهان گوناگون - نیروهای جاذبه ای - جذر و مد - و انرژی گرمایی زمین - وابسته به حرارت درون زمین - به عنوان منابع تولید انرژی استفاده می کند . - 1 - در سال های اخیر تحقیقات وسیعی در راستای یافتن سوختی مناسب به عنوان جایگزین یا مکملی برای سوخت دیزل انجام گرفته است. بیوگاز، بیواتانول، بیوبنزین و بیودیزل از مهم ترین اعضای این خانواده از سوخت ها محسوب می شوند.

از آنجا که قسمت اعظم آلاینده هایی نظیر ترکیبات نیتروژن، منواکسیدکربن، دی اکسیدکربن و ذرات جامد معلق از گاز خروجی اگزوز موتورهای دیزل ناشی می شوند، لذا در میان سوخت های زیستی موجود، تحقیق در راستای امکان استفاده از سوخت بیودیزل به عنوان جایگزینی مناسب برای سوخت دیزل سهم وسیعی از تحقیقات را به خود اختصاص داده است . - 2 - بیشتر تمایلاتی که امروزه در دنیا برای تولید بیودیزل وجود دارد ناشی از ظرفیت بالای تولید سویا یا تولید مازاد دانه های روغنی و کاهش قیمت آن هاست . - 3 - مزایای استفاده از سوخت های زیستی بدینشرح می باشد: به آسانی از منابع مشترک زیست توده در دسترس هستند، سازگار با محیط زیست هستند، از لحاظ شیمیایی تجزیه پذیر و پایدار هستند . - 4 -

مواد و روش ها

سوخت بیودیزل تولید شده در این تحقیق، از روغن بادام تلخ ایرانی به روش ترانس استریفیکاسیون با استفاده از الکل اتانول با درجه خلوص 99.7 درصد و در مجاورت کاتالیزور هیدروکسیدپتاسیم با درجه خلوص بالا، تولید گردید. برای بررسی انتشار آلایندگی موتور، مخلوط هایی از سوخت بیودیزل در دو سطح 5 و20 درصد حجمی با گازوییل مخلوط شدند و از سوخت گازوییل متداول در ایران نیز به عنوان سوخت مرجع استفاده گردید. نمونه های مخلوط سوخت بیودیزل و گازوییل بر روی موتور OM457 مورد آزمایش تولید شده در شرکت موتورسازان ایدم مورد آزمایش قرار گرفتند. موتور تحت آزمایش یک موتور شش سیلندر دیزلی پاشش مستقیم - OM-457 - است.آزمون ها بر اساس آزمایش کوتاه مدت موتور و بر مبنای استاندارد ECE R-85 انجام گرفت. در این آزمایش موتور در چهار حالت بار گذاری %25، %50، %75 و %100 - تمام بار - و دو سرعت حداکثر گشتاور - - 1400rpm و حداکثر توان - 2000rpm - مورد تست و ارزیابی قرار گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید