بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش انجام شده تولید پوشش هاي نانو ذره نقره جهت افزایش طول زمان ماندگاري در صنایع بسته بندي غذایی و داروسازي بوده، اما نتیجه بدست آمده در مقایسه با نتایج اخذ شده در تحقیقات انجام شده پیشین، بیان گر تولید نانو ذره لیتیم میباشد. شایان ذکر است با توجه به اینکه امروزه دانشمندان بدنبال راهکارهایی براي کاربرد نانو مواد لیتیم در ساخت باتري هاي مختلف میباشند، امید است نتیجه حاصله سودمند باشد.در این پژوهش جهت پایداري از سیترات لیتیم استفاده شد که در پنج حجم با غلظت هاي مختلف ازسیترات لیتیم، حجم هاي - 4 و 4/5 و 5 و 5/5 و 6 میلی لیتري - ، خواص نوري نانو ذرات حاصله توسط دستگاه طیف سنج - ششئ-فئپ - در زمان هاي مختلف بررسی شد. که بهترین و بالاترین جذب نانو ذرات لیتیم، در حجم 6 میلی لیتر از محلول سیترات لیتیم 1 مولار، در طول موج 274 نانومتر مشخص شده است.

کلمات کلیدي:نانو ذرات نقره، نانو ذره لیتیم، سیترات لیتیم، ظروف آنتی باکتریال

-1مقدمه

فناوري نانو حدود نیم قرن پیش، در دهه هاي آخر قرن بیستم همراه با توسعه فناوري هاي نوین تصویربرداري، دستکاري و شبیه سازي ماده در مقیاس اتمی پدید آمده است. فناوري نانو در گذشته فیزیک اتمی نامیده می شد، در دهه هاي اخیر، مواد در اندازه هاي کمتر از 100 نانومتر توجه بسیار زیادي شده است. از جمله دلایل آن را می توان به پیشرفت تکنولوژي مربوطه و همچنین امکان کنترل ساختار و خواص ماده و ابزارها در مقیاس بسیار کوچک اشاره کرد. که مواد در این مقیاس داراي خواص فیزیکی منحصر به فردي هستند که از خواص توده اي آن ها مستثنی است.[4]
توسعه به کارگیري فناوري نانو در صنایع مختلف به بخش مهمی از دستاورد علمی بشر تبدیل شده است. این توسعه در نتیجه ناکارآمدي روش هاي جاري و یا در جهت بهبود و ارتقاء آن انجام گرفته است. این ذرات بدلیل داشتن نسبت سطح به حجم زیاد [2] امروزه در بسیاري از صنایع از جمله صنایع مختلف دارویی، بهداشتی و سلامت، کشاورزي، صنایع بسته بندي، انرژي و غیره کاربرد دارند ]۵.[

-2مواد و روشها

سیترات لیتیم1 مولار، نیترات نقره 0/005، هیدرازین سولفات 0/001، همگی از ساخت شرکت سیگما آلدریچ آمریکا، آب دیونیزه، دستگاه طیف سنج uv-vis - verian cary 100 - ، بالن، بشر، ترازو، شیشه ساعت، زمان سنج.در ابتدا محلول هاي مورد نیاز را به صورت زیر تهیه می نمائیم:براي تهیه محلول سیترات لیتیم 1 مولار، که بعنوان پایدار سازنده مد نظر می باشد، ابتدا 0/731 گرم سیترات لیتیم را وزن نموده در یک بالن ژوژه 100 میلی لیتري با آب مقطر به حجم می رسانیم. سپس براي ساخت محلول نیترات نقره 1 مولار باید 0/17 گرم از آن را وزن نموده و در یک بالن ژوژه 100 میلی لیتري به حجم می رسانیم. بدلیل اینکه آزمایش در 5 حجم مختلف از سیترات لیتیم - حجم هاي 4 و 4/5 و 5و 5/5و 6 میلی لیتري - مورد بررسی قرار می گیرد، در 5 بالن ژوژه 100میلی لیتري ، 5 میلی لیتر نیترات نقره 1 مولار را به حجم می رسانیم تا محلول نیترات نقره 0/005 مولار حاصل شود.

حال براي ساخت محلول هیدرازین سولفات0/001 مولار ابتدا 0/05 گرم هیدرازین سولفات را وزن نموده و دریک بالن ژوژه 50میلی لیتري به حجم می رسانیم تا محلول 0/02 مولار به دست آید سپس 5 میلی لیتر از این محلول را به حجم 100 میلی لیتررسانده تا هیدرازین 0/001 مولار بدست آید.بعد از ساخت محلولهاي مورد نظر، نیترات هاي نقره 0/005 مولار را در 5 بشر جداگانه ریخته سپس به ترتیب ابتدا 4میلی لیتر سیترات لیتیم 1 مولار درون بشر شماره 1 ریخته سپس به آن قطره قطره 5 میلی لیتر هیدرازین سولفات 0/001مولار اضافه می کنیم هنگام اضافه نمودن هیدرازین سولفات محلول را هم می زنیم، پس از آخرین قطره هیدرازین سولفات بلافاصله کرونومتر را روشن نموده و نمونه را درون سل دستگاه اسپکترفتومتر که قبلاً آن را کالیبره نمودیم قرار داده و طیف آن را هر 30 ثانیه یک بار تا زمانی که رنگ نمونه کاملاً تغییر کند اندازه گیري می نمائیم. همین آزمایش را در حجم هاي سیترات لیتیم 4/5 - و5و5/5و6 میلی لیتر - انجام میدهیم، که نتایج هر یک را، در جدول شماره - 1 - و شکل شماره - 1 - که بهترین و بالاترین طیف بدست آمده میباشد، بطور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

-3نتایج و مباحث

همانطور که قبلاً گفته شد هدف اصلی این طرح بررسی سینتیکی تولید نانو ذرات نقره به وسیله پایدار سازنده سیترات لیتیم و احیا کننده هیدرازین سولفات، سپس تعیین طیف جذب نانو ذرات نقره با استفاده از دستگاه uv-vis و بررسی نمودارهاي حاصل از این دستگاه می باشد.تحقیقات پیشین نشان داده است که طیف جذب نانو ذرات کروي نقره در حدود طول موج 410 نانو متر مشاهده گردیده است ]٧.[ و همچنین طیف جذب نانوذرات لوله اي لیتیم بین 280-255 نانومتر گزارش شده[6]،که در این تحقیق پیک هاي حاصل از دستگاه اسپکتروفتومتر در حدود 274-264 نانومتر مشاهده گردید که نشان دهنده تشکیل نانو ذرات لیتیم می باشد.پس از اضافه نمودن محلول هیدرازین به محلول حاوي نانو ذرات نقره بصورت کاملاً آهسته رنگ محلول شیري رنگ و پس از گذشت زمان رنگ محلول تیره و کدر گردید، که در حجم هاي 4 میلی لیتر بدلیل پایین بودن مقدار غلظت سیترات لیتیم نسبت به حجم هاي 6 میلی لیتر ، رنگ محلول بیرنگ تر بوده.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید