بخشی از مقاله

چکیده:

خلاقیت و کارآفرینی از محورهای کاربردی این کنفرانس است. همچنین خلاقیت و کارآفرینی از پایههای اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود. در این مقاله جداولی معرفی می شوند که هر کس می تواند با ساخت و پرکردن این جدول ها ایده های جدیدی برای اختراعات جدید کسب کند. این جدول ها شامل جدول اسم-اسم، جدول اسم- صفت و جدول صفتB صفت است. این جدول ها ابتدا خالی است و هرکس متناسب با رشته ی مورد علاقه ی خود با روشی که در این مقاله میآموزد آن را تکمیل میکند و ایدههایی استخراج میکند که کاملا بدیع و نو هستند.مقاله، به روش ساخت این جدول ها و نحوه ی استفاده از آنها میپردازد. کسانی که روش ساخت و کارکرد این جدولها را بیاموزند قادر خواهند بود تا ایده های جدیدی برای ابداع و اختراع کالاهای نو کسب کنند. همچنین میتوانند کالاهای موجود را به شیوههای دیگری تولید کنند که دارای قابلیتهای بیشتری نسبت به کالای اولیه باشد.

به عنوان مثال دیود یک ابزار یکسو ساز الکتریکی است. یکسوساز هیدرولیک و پنیوماتیک نیز با نام شیر یکسوساز ساخته شده و مورد استفاده هستند. حال ما یکسوساز را در جدول قرار می دهیم و ایده هایی از قبیل یکسوساز مغناطیسی، یکسوساز گرمایی، یکسوساز نوری، یکسوساز موج الکترومغناطیس در هر فرکانس و غیره را از جدول استخراج میکنیم که هریک می تواند کاربردهایی گسترده داشته باشد. یکسوسازهای مطرح شده خود می تواند مبنای کارآفرینی گسترده ای باشد. اما باید بدانیم که یکسو ساز یک مثال کوچک از کاربردهای وسیع این جداول است. معرفی ، آموزش و ترویج این جداول میتواند نقش موثری در توسعه کارآفرینی داشته باشد.استفاده از این جداول میتواند فضاهای جدیدی در کسب و کار ایجاد کرده و زمینه ایجاد مشاغل جدید را فراهم سازد.

واژههای کلیدی: اختراع، همانندیها، نیاز، کنجکاوی

مقدمه:

ل. فون برتالنفی که نظریه سیستمها را مطرح کرد در تعریف سیستم میگوید: »سیستم عبارت است از مجموعه ای از عناصر که بر یکدیگر تاثیرات متقابل دارند. - 2 - « در هدفهای اصلی نظریه سیستمها می توان گفت: -1 تنظیم قوانین واصول کلی برای سیستم ها -2 تنظیم نوع ویژهای از قوانین دقیق و محکم رشتههای شناخت -3 ایجاد پایهای برای یکسان دیسی قوانینی که به حوزههای مختلف مربوطند - - 1 در هدف سوم بر ایجاد پایهای برای یکسان دیسی قوانینی که به حوزههای مختلف مربوطند تاکید شده است.در این خصوص می توان یکسان دیسیها و همانندیهایی در حوزههایی مانند: -1 چگونگی شکلگیری ترکیبات شیمیایی، -2 چگونگی شکلگیری کلمات، واژهها و جملات -3 چگونگی شکل گیری اختراعات و دستگاههای جدید و چگونگی شکل گیری بسیاری از روندهای طبیعی یا مصنوعی یافت.

از بهم پیوستن عناصر شیمیایی در نظمی خاص ترکیبات شیمیایی پدید میآیند. این ترکیبات با ترکیبات دیگر در هم میآمیزند و ترکیبات بزرگتری را پدید می آورند. و بالاخره ترکیبات عالی از بهم پیوستن خاص عناصر بوجود میآیند همین روند را در شکلگیری کلمات از حروف و آواها مشاهده کرد کلمات از حروف پدید میآیند و جملات ازترکیب کلمات به وجود میآیند. اگر خوب دقت کنیم می توانیم قواعد مشترکی در این دو حوزه یعنی شیمی و زبان شناسی بیابیم. به همین ترتیب ابتدا ماشینهای ساده پدید آمدند. از ترکیب ماشین های ساده ماشینهای مرکب و از ترکیب ماشینهای مرکب دستگاههای عظیم و پیچیده ساخته شدند.

شیمی و زبانشناسی به مثابه یک علم شناخته می شوند. به کمک علم شیمی می توان دهها و صدها ترکیب شیمیایی را پیشبینی کرد و بعد مبادرت به ساخت آن نمود. یا به کمک علم زبان شناسی در موارد لزوم واژههای جدیدی را تولید و به جامعه معرفی نمود.در این مقاله کوشش میشود مانند علم شیمی یا زبان شناسی و امثال آن برای اختراع دستگاههای جدید روشهایی را طراحی و به کمک آن روش ها دستگاههایی را اختراع نمود به عبارت دیگر اختراعات را میتوان روشمند ساخت. این مقاله یک شروع برای ایجاد روششناسی اختراعات است. با توسعه این روشها و تولید سازهها و دستگاههای جدید دهها و صدها شغل و حرفه آفریده میشود.

عواملی و انگیزههای اختراع

نیاز

وقتی اتومبیل ساخته شد. صدمات جانی ناشی از تصادف با اتومبیل نیز شکل گرفت بشر به این نیاز برخورد کرد که چگونه می تواند از این صدمات بکاهد. بر اساس این نیاز بود که کمربند ایمنی، کپسول هوا، و امثال آن اختراع شد.

کنجکاوی

در برخی از مواقع یک دانشمند یا یک پژوهشگر در مسیر حرکت علمی خود متوجه چیز جالبی میشود واز روی کنجکاوی سعی میکند وسیله ای بسازدتا آن قانون علمی جالب را به دیگران بشناساند مثلاً وقتی لیزر اختراع شد کسی کاربردی برای آن نمیشناخت و یا هرتز - - 4 برای آشکارسازی امواج الکترومغناطیس - طبق قانون ماکسول امواجی مانند نور وجود دارند که دیده نمیشوند - وسیلهای ساخت که مبنای اختراع رادیو و بیسیم شد.

تخیل 

سالها پیش ژولورن داستانهایی علمی تخیلی ساخت. آنچه او در تخیل خود آورد دیگران ساختند.اما تخیل بخش مهمی از علم است. بسیاری از اختراعها بر اساس تخیل یک جوان در خانه، مدرسه یا محیط کار شکل میگیرد مثلاً دختر جوانی فکر کرد که وسیله ای بسازد تا با نشت گاز در منزل به ساکنین خانه هشدار بدهد بعد در پی ساخت و ثبت این اختراع بر آمد. در هر حال برای اختراع لازم است ابتدا مواد لازم و پیکربندی اختراع در ذهن شکل بگیرد.

امکانات و تخصص

گاهی اوقات نیاز مشخص می شود تخیل هم شکل میگیرد اما به دلیل کمبود امکانات یا عدم تخصص فرد یا گروه سازنده، اختراع انجام نمی شود. پس گام بعدی سازگاری امکانات و تخصص اعضای گروه با طرح و نقشه اولیه است.

همانندیها

خیلی از پدیدهها در دو حوزه مختلف مانند هیدرولیک و الکترونیک مشابه هم هستند از این موضوع برای بسیاری از اختراعات جدید بهرهبرداری شده است. مثلا سالها پیش، شیر یکسویه آب اختراع شده بود. این سالها یکی هم به این فکر افتاد که بتواندجریان متناوب دو سویه را یک سویه کند و بنابر این دیود را اختراع کرد.حالا شما فکر کنید میخواهید مانند آینه مقعر که نور را کانونی میکند باد را کانونی کنید برای این موضوع ابتدا باید تخیل کنید بعد تخیل خود را روی کاغذ بیاورد سپس آن را بسازید. همینطور باید مشخص کنید این اختراع به چه دردی میخورد.

سادگی

بسیاری از اخترعها اساس و مبنایی ساده دارند اما ظاهری پیچیده پیدا میکنند. همین اتومبیل که ما امروز استفاده میکنیم، شامل مجموعهای از اختراعهای ساده است که هر قطعهی آن به دست یک گروه یا شرکت ساخته شده است و به مرور زمان کامل شده و به هم پیوسته است.استفاده از یک قانون علمی در محیط و شرایط جدید.اگر چوبی را روی یک سطح ناهموار بکشید صدا تولید می کند. همین مطلب سرچشمه دهها اخترع در گذشته و حال شده است. همین چهار پنج سال پیش یکی فکر کرد وقتی چرخهای اتومبیل روی سطح آسفالت پر از ترک عبور میکند. صدا تولید میشود. از این موضوع استفاده کردند و در مکانهایی که خطر تصادف وجود دارد نوعی برجستگیهای کوچک متوالی روی آسفالت ایجاد می کنند تا با تولید صد راننده را متوجه خطر کنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید