بخشی از مقاله

چکیده

در بررسی محاسباتی انجام شده با روش DFT در سطح تئوری B3LYP/6-311G** جذب فیزیکی گاز سومان را برروی سطح خارجی نانولوله ی بور-نیترید 0 - ، - 6 مورد مطالعه قرار داده ایم. در این مطالعه مولکول سومان را به سطح خارجی نانو لوله در فواصل و سایت های مختلف نزدیک کرده ایم و انرژی جذب را برای تمامی این حالت ها بدست آوردیم و با توجه به این انرژی های جذب بدست آمده، بهترین حالت جذب مشخص شد.

واژههای کلیدی: نظریه تابعیت چگالی ، نانو تیوپ بور- نیترید ، سومان

ٌ.مقدمه

عوامل اعصاب، سمیترینگروه از عوامل شیمیایی هستند که عوارض ناشی از مسمومیت آن ها عبارتند از افزایش ترشح بزاق، انقباض مردمک چشم، تظاهرات معده ای- روده ای - تهوع و استفراغ، درد در ناحیه شکم و دفع غیر ارادی ادرار و مدفوع - ، انقباضات عضلانی غیر ارادی یا توئیچ - فقدان تعادل و تلوتلو خوردن - ، پرش های عضلانی یا فاسیکولاسیون را می توان نام برد. شرایدر و همکاران او عوامل عصبی تابون، سارین و سومان را به ترتیب در سال هایٌَُْ و ٌََُ و ٌُُُ سنتز کردند. این ترکیبات در جستجوی یافتن حشره کش های بهتر سنتز شدند ولی سمیت شدید و خواص شیمیایی فیزیکی مناسب آن ها را به عنوان عوامل شیمیایی بالقوه مطرح ساخت .گاز سومان یاGD یکی از ترکیبات بشدت سمی است.[1] گاز سومان از ترکیب سارین و ماده شیمیایی دیگری به نام لویزیت ، تهیه می شود که ماده ای تاول زا است و در روسیه ساخته شده است . در جنگ های مختلف از این ترکیب استفاده شده است. این ترکیب یک عامل شیمیایی اعصاب است . سمیت این گاز وهمچنین اثرات مخرب آن ما را براین داشته که جذب این گاز ها را بر روی نانو لوله ها بخصوص نانولوله- های بور-نیترید مورد بررسی قرار دهیم.

شمایی از مولکول سومان

کشف نانو تیوپ های کربنی توسط ایجیمیا  [2]منجر به مطالعات زیادی برروی خواص و کاربرد های این مواد جدید شده است. نانو تیوپ های گروه" َ- نیتریدها" به خصوص بور-نیترید - BNNTs - همیشه رفتار نیمه رسانایی دارند.[3-5] بور و نیترید اولین همسایه های اتم کربن در یک دوره از جدول تناوبی هستند و مجموع تعداد الکترون های یک اتم بور و یک اتم نیتروژن برابر تعداد الکترون های دو اتم کربن است. بنابر این علاوه بر ویژگی نیمه رسانایی آنها، تشابه در تعداد الکترون های BNNTs و CNTS باعث شده که موضوع جالبی برای تعدادی از مطالعات باشد. پایداری ساختار یک بعدی BNNTs برای اولین بار به وسیله نتایج محاسبات تئوری تشخیص داده شد و سپس موفق به سنتز نانو لوله های BNNTs شده اند.[6] این نوع از نانو لوله ها براساس محور کایرالیته - Ch - به سه دسته آرمچیرٌ ، زیگزاگٍ ، کایرال طبقه بندی می شوند.

ٍ.نتایج و بحث

در این تحقیق جذب گاز سومان را از سر اکسیژن بر روی نانو لوله های بور-نیترید در فواصل و سایت های مختلف مورد بررسی قرار داده ایم شکل - ٌ - . باتوجه به وجود ُ نوع اتم بور متفاوت در نانولوله ی بور نیترید 0 - ، - 6 و با توجه به نتایج بدست آمده از انرژی جذب به این نتیجه رسیده ایم که :

❖    بین گاز سومان و نانولوله ی بور-نیترید جذب وجود دارد نمودار - ٌ - .

❖ طبق انرژی های جذب بدست آمده در فواصل مختلف ، پایدارترین برهمکنش یا به عبارتی بهترین فاصله ]جذب بین گاز سومان و نانولوله بور نیترید همان فاصله ای است که از محاسبات اپتیمایزی بدست آمده است جدول - ٌ - .

❖ همچنین طول پیوند ها و زوایای نانو لوله ی بور-نیترید و مولکول سومان در قسمتی که جذب صورت می گیرد تغییر می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید