بخشی از مقاله

چکیده:

در این تحقیق، ضمن مطالعه محاسباتی انجام شده به طریق نظریه تابعیت چگالی - - DFT، گاز فسژن را به نانو تیوپ بور Bنیترید - -0 - 6در دو حالت نزدیک کردیم -1 وقتی که گاز از سر کلر نزدیک شود -2 وقتی که گاز از سر اکسیژن نزدیک شود و با توجه به اینکه نانو تیوپ بور-نیترید دارای چهار نوع اتم بور متفاوت است جذب گاز را برای هر دو حالت در این چهار سایت بررسی کرده ایم و نتیجه گیری نمودیم در کدام حالت برهمکنش پایدارتر است و جذب بهتری صورت می گیرد.

واژههای کلیدی: نانو تیوپ بور- نیترید ، نظریه تابعیت چگالی ،فسژن

.1مقدمه

کشف نانو تیوپ های کربنی توسط [1-2] Iijimaمنجر به مطالعات زیادی برروی خواص و کاربرد های این مواد جدید شده است. نانو تیوپ های گروه3 -نیتریدها به خصوص بور-نیترید - - BNNTsهمیشه رفتار نیمه رسانایی دارند. [3-5] بور و نیترید اولین همسایه های اتم کربن در یک دوره از جدول تناوبی هستند و مجموع تعداد الکترون های یک اتم بور و یک اتم نیتروژن برابر تعداد الکترون های دو اتم کربن است. بنابر این علاوه بر ویژگی نیمه رسانایی آنها ، تشابه در تعداد الکترون های BNNTs و CNTS باعث شده که موضوع جالبی برای تعدادی از مطالعات باشد .گاز فسژن یا کربونیل دی کلرید یک ترکیب شیمیایی ﲰی با فرمول COCL2 به عنوان یک جنگ افزار شیمیایی در جنگ جهانی اول بکار برده شد.

اما در عین حال این ماده به عنوان یک واکنشگر صنعتی باارزش و پیش ماده ی بسیاری از سنتزهای آلی می باشد. این گاز بیرنگ است اما وقتی در هوا آزاد می شود به علت انعکاس نور، می تواند سفید یا زردفام به نظر برسد. فسژن غیر از زمانی که در هوای سرد قرار میگیرد، در سایر مواقع ، یک گاز بیرنگ است. در غلظتهای کم ، بوی نسبتا شیرین شبیه یوﳒه تازه چیده شده دارد که ناخوشایند نیست، ولی در غلظتهای بالا ، بوی مشمئز کننده دارد. ﲞار آن سه برابر سنگینتر از هواست. وقتی در آب حل شود، به سرعت به دیاکسید کربن و کلرید هیدروژن ﲡزیه میشود. در هوای مرطوب این امر با سرعت کمﱰی صورت میگیرد فسژن ﳘانطور که از آن انتظار می رود ، دارای ساختاری مسطح می باشدVSPERنظریه فاصله ی C=O برابر 1/18 آنگسﱰوم و فاصله ی C-Cl برابر 1/74 آنگسﱰوم می باشد. ﳘچنین زاویه ی Cl-C-Cl برابر 111/8 می باشد.

-2نتایج و بحث

در ابتدای کار نانولوله مورد نظرو گاز فسژن هر کدام به صورت جدا گانه برای بررسی پایداری و مقایسه با نتایج تجربی با استفاده از متدB3LYP ومجموعه پایه6-311G** بهینه شدند سپس گاز فسژن را در دو حالت -1از سر کلر -2از سر اکسیژن به سایت های متفاوت نانولوله نزدیک کردیم - شکل - 3باتوجه به وجود 4 نوع اتم بور متفاوت در نانولوله ی بور نیترید 0 - ، - 6 و با توجه به نتایج بدست آمده از انرژی جذب به این نتیجه رسیده ایم که :

❖ گاز  فسژن  در سایت های خارجی - دهانه  نانولوله - دارای جذب ﲠﱰی  نسبت به سایت های میانی است این  اثر را می توان  اینگونه توجیه کرد که دردهانه ی نانو لوله ﳑانعت فضایی کمﱰ و جذب ﲠﱰ اﳒام می شود. - ﳕودار - 2

❖از نمودار های به دست امده مشاهده می شود که وقتی گازاز سر اکسیژن - حالت دوم - به نانو لوله نزدیک می شود برهمکنش پایدارتر است و جذب بهتری صورت می گیرد که این نتیجه را می توان به حجم اتمی بزرگ کلر نسبت داد. - نمودار - 1

❖همچنین طول پیوند ها و زوایای نانو لوله ی بور-نیترید و مولکول فسژن در قسمتی که جذب صورت می گیرد تغییر می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید