بخشی از مقاله

چکیده

جهانی شدن یکی از جنبه های مهم قدرت در جهان امروز است. این پدیده تاثیرگذارترین نیرو در تعیین جایگاه کشورها در آینده جهان می باشد و با توجه به موضوع مقاله ابتدا به مفهوم جهانی شدن از دیدگاههای مختلف پرداخته می شود و بدلیل تکامل یافتگی بُعد اقتصادی جهانی شدن نسبت به سایر ابعاد و جنبه ها و تقدم زمانی وقوع آن، جهانی شدن از منظر اقتصاد و ابعاد مختلف شرکت ها، استراتژی های موثر جهت رقابت پذیری و بهره وری آنها در بازارهای جهانی بررسی و بهترین استراتژی ممکن را برای افزایش سهم بازار و رقابت پذیری شرکت ها در عرصه جهانی ارائه و راه حل مناسب را در گسترش همکاریهای منطقه ای ، حضور ومشارکت فعال در سازمانهای بین المللی از جمله سازمان تجارت جهانی می توان دنبال نمود.

واژه های کلیدی:جهانی شدن ،رقابت پذیری، بهره وری،توسعه،

مقدمه

در دنیای امروزی وابستگی های متقابل بین مصرف کنندگان و تولید کنندگان از مرزهای محدود کشورها فراتر رفته است ، برای برقراری پیوندهای موثر بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جهانی ، نیاز به بازاریابی بین المللی روز به روز افزون تر می شود یک نظام بازاریابی موثر به نوبه خود به بازاریابی دقیق و استراتژی های بازاریابی که توسط هزاران مدیر در سراسر جهان اجرا می شود متکی است.شرکت ها به منظور راه یافتن به بازارهای بین المللی و جهانی شدن ، خود را با رقابتهای فشرده تر آماده می کنند ، این مسئله باعث افزایش کیفیت کالاها وخدمات صادراتی و بطور کلی افزایش رقابت داخلی می شود و دیگر آنکه با روی آوردن شرکت ها به بازاریابی بین المللی امکان استفاده از فرصت های سرمایه گذاری بین المللی برای آنها فراهم می شود برای وضوح مطالب ابتدا به مفاهیم جهانی شدن پرداخته و سپس به بررسی مدل های رقابتی جهت افزایش بهره وری خواهیم پرداخت.

مفهوم جهانی شدن جهانی شدن از جمله مفاهیم و اصطلاحات پر کاربرد در حوزه های مختلف دانشگاهی ، حرفه ای ، سیاسی و اجتماعی در دهه های اخیر است . تأثیرات تعیین کننده فرایندهای جهانی شدن و حمایت های کشورهای غربی از این فرایندها سبب توجه این محافل به جهانی شدن و موضع گیری های موافق و مخالف بسیاری در عرصه های مختلف زندگی بشر نسبت به این پدیده شد . قرار گرفتن ماهیت و تأثیرات جهانی شدن درحوزه مطالعات علوم اجتماعی نیز به تنوع نگرش ها و تعاریف درباره آن منجر شد. از این رهگذر تعاریف و برداشت های بسیار مختلف و متنوعی از مفهوم جهانی شدن وجود دارد که اتکا به تعریفی واحد که جامع و مانع باشد را دشوار ساخته است . با توجه به تعاریف مختلفی که از مفهوم جهانی شدن ارائه شده می توان ماهیت این مفهوم را در محورهای اصلی تعاریف جهانی شدن جستجو کرد .

در تعاریف مختلف ،محورهایی نظیر» فشردگی جهان ، وابسته تر شدن بخش های مختلف جهان به یکدیگر ، افزایش وابستگی و در هم تنیدگی جهانی ، ادغام همه جنبه های اقتصادی در گستره ای جهانی ، پهناور شدن گستره تأثیرگذاری و تأثیرپذیری کنش های اجتماعی و. . « تکرار می شود . این محورها از تأثیرات گوناگون جهانی شدن در عرصه های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و اعتقادی افراد و جوامع نشأت می گیرند و هر تعریف بر مبنای تأثیرات جهانی شدن در عرصه ای خاص است - موسوی،. - 4:1388تعاریفی از جهانی شدن جهانی شدن به بیان ساده به معنای گسترش مقیاس ، رشد اندازه ، سرعت یافتن و تعمیق تأثیر فرا قاره ای جریانات و الگوهای تعاملاجتماعی است .

جهانی شدن حاکی از جابجای یا دگرگونی در مقیاس سازماندهی انسانی است که جامعه های دور دست را به یکدیگرمتصل می کند و دسترسی به روابط قدرت را در مناطق و قاره های دنیا گسترش می دهد اما نباید آن را حاکی از ظهور یک جامعه جهانی هماهنگ یا به عنوان یک فرایند عمومی ادغام جهانی تلقی کرد که در آن فرهنگ ها و تمدن ها همگرایی فزاینده پیدا می کنند زیرا نه تنها آگاهی از فشردگی فزاینده موجب خصومت ها و درگیری های جدید می شود بلکه ممکن است به سیاستهای و بیگانه هراسی ریشه دار دامن بزند - دیوید هلد . - 18:1382بهکیش به نقل از پورتن1جهانی شدن را فرایندی از تحول می داند که در پی آن مرزهای سیاسی و اقتصادی را کم رنگ می کند ، ارتباطات را گسترش می دهد و تعامل فرهنگ ها را افزون می نماید .

جهانی شدن یک پدیده چند بعدی است که آثار آن قابل تسری به فعالیت های اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، حقوقی ، فرهنگی ، نظامی و فن آوری است و همچنین فعالیت های اجتماعی هم چون محیط زیست را نیز متأثر می کند - بهکیش،. - 24:1380و بالاخره جهانی شدن در مفهوم عام آن عبارتست از درهم ادغام شدن بازارهای جهانی در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری مستقیم و جابجایی و انتقال سرمایه ، نیروی کار و فرهنگ در چارچوب سرمایه داری و آزادی بازار و نهایتاً سر فرود آوردن جهان در برابر قدرت های جهانی بازار که منجر به شکافته شدن مرزهای ملی و کاسته شدن از حاکمیت دولت خواهد شد . عنصر اصلی و اساسی در این پدیده شرکت های بزرگ چند ملیتی و فراملیتی هستند - ایران زاده،. - 26:1380پس می توان گفت جهانی شدن به استقبال یک جهان رفتن، متحد شدن، آشنایی با فرهنگ های دیگر و احترام گذاشتن به آرا و نظریات دیگران و فرایندی سیال در حال انتشار در جهان می باشد.

تاریخچه جهانی شدن درباره قدمت استفاده از این اصطلاح و تاریخ آن ، بین اندیشمندان اختلاف نظر است ، گر چه همگان بر استفاده از اصطلاح جهانیشدن در چند دهه اخیر اتفاق نظر دارند .برخی برآنند که مبدأ جهانی شدن را باید در تمدن های باستانی جستجو کرد. از دیدگاه آنان با شکل گیری چنین تمدن هایی در واقع فرایند جهانی شدن آغاز شد ، چرا که آن تمدن ها همواره از لحاظ سیاسی ، نظامی و فرهنگی ، به گسترش و جهانگیر شدن گرایش داشتند و با نفوذپذیر کردن مرزهای واحدهای اجتماعی کوچک و بسته ، ادغام آنها در واحدهای اجتماعی بزرگ تر و فراگیرتر را ممکن می ساختند .آندره فرانک و ایمانوئل والرشتاین2، معتقدند فرایند جهانی شدن هنگامی آغاز شده که نطفه نظام جهانی بسته شده است و این تاریخ به 2500 سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد . دسته دیگری از نظریه پردازان ، شکل گیری و نقطه آغاز فرآیند جهانی شدن را بسیار کوتاه تر و همزمان با شکل گیری تجدد و گسترش سرمایه داری می دانند . گیدنز ، فرایند جهانی شدن را چیزی جز گسترش

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید