بخشی از مقاله

چکیده مقاله :

جهان در اواخر قرن بیستم و شروع قرن بیست ویکم بحران کم آبی را حس می کند . رشد بی رویه جمعیت وتوسعه سریع صنایع بیش از پیش منابع مواد اولیه موجود دردنیا منجمله منابع آب را دستخوش تغییر نموده است . میزان مصرف آب دردنیا که دراوایل قرن اخیر 400 میلیارد متر مکعب بود در اواخر قرن به 2600 میلیاردمتر مکعب افزایش یافت یعنی حدود 65 برابرافزایش. بنابراین باتلاش درزمینه تصفیه پساب هاي صنعتی و برگرداندن به چرخه مصرف صنعتی یا کشاورزي می توان تاحدودي ازاین بحران کم آبی در دنیا را کاهش داد.

این مقاله به بحث در مورد حذف فسفات - - PO43‐ با استفاده ازمنعقد کننده - Cao - وبازیافت آن براي مصارف صنعتی وفضاي سبز درشرکت لاستیک پارس - سهامی عام - می پردازد .باتصفیه مجددفاضلاب وپسابهاي صنعتی براي مصرف در بخش کشاورزي وصنعت نه تنها در مصرف آب صرفه جویی می شود بلکه به همان اندازه نیز از حجم فاضلاب کاسته می شود که این خود یکی از مهمترین اهداف کلان مدیریتی در بخش صنایع می باشد. با عملی شدن این پروژه درشرکت لاستیک پارس سالانه حدوداً 36500مترمکعب آب صرفه جویی وهمچنین حدود 36500مترمکعب ازحجم پساب صنعتی کاهش می یابد. امیدواریم این مقاله بتواند کمکی هرچند ناچیز به بخش صنایع درجهت صرفه جویی در مصرف آب و کاهش حجم فاضلاب صنعتی نماید .

١- مقدمه :

با رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن افزایش تقاضا جهت آب و از سوي دیگر با توجه به محدود بودن منابع آب،اهمیت استفاده مجدد از پساب به عنوان منبعی قابل اطمینان جهت تامین آب و حفظ محیط زیست بیش از پیش آشکار می شود. باآنکه%80از سطح کره زمین را آب پوشانده است، تنها بخش کوچکی از این مجموعه - حدود - %1 را آبهاي شیرین تشکیل می دهند . این مقدار نیز به طور یکنواخت در سطح کره زمین توزیع نشده است و تنها % 62 از تمامی آبهاي دریاچه هاي شیرین،رودخانه ها وآبهایزیرزمینی قابل دسترس براي مصارف انسان است.

قاره آسیا که % 60 جمعیت دنیا در آن ساکن است، تنها %36 از منابع تجدید شونده جهان را دریافت می دارد و به دنبال آن ایران که حدود یک درصد از جمعیت دنیا در آن ساکن است، تنها حدود %0.036 از منابع آب تجدید شونده در دنیا را دارا است . صنایع لاستیک سازي همچون دیگر صنایع با ایجاد پسابهاي مختلف می توانند درتخریب محیط زیست اطراف نقش داشته باشند ولی می توان با رعایت مسائل زیست محیطی و کنترل آن تا حد زیادي آلودگی هاي محیط زیست را کاهش داد.

بنابراین استفاده بهینه و معقول از پسابهاي تصفیه شده مراکز صنعتی - لاستیک سازي - می تواند کمک زیادي به منابع آبی کشور - منطقه - نمود. یکی از محورهاي اصلی توسعه پایداردرصنایع، به حداقل رساندن اتلاف انرژي و ماده است. بطوري که در کشورهاي پیشرفته، صفر کردن اتلاف ماده و انرژي در برخی از صنایع تحت بررسی قرار گرفته است به دلیل اهمیت روزافزون ماده حیاتی آب، احیاء و استفاده مجدد از فاضلاب صنایع از اهداف اصلی حفاظت از منابع و محیط زیست بوده است . سه مشکل عمده اي که بخاطر کیفیت آب بویلر به وجود می آید عبارتند از :

الف - مشکل رسوب گرفتگی

ب - مشکل خورندگی

ج - مشکل حمل قطرات آب بویلرتوسط بخار براي کنترل این سه مشکل سه روش اساسی به شرح ذیل معمول است .

-1  -1  تصفیه خارجی :

در آب ترمیمی به بویلر ونیز آب کندانسه، ناخالصیها چون املاح سختی آور ، سیلیکا وگازها را حذف ویا به حداقل کاهش می دهند چون حجم آب مصرفی درنیروگاهها بسیار زیاد است انتخاب روش مختلف تصفیه می توانددر هزینه هاي تصفیه آب کاملا چشم گیر باشد . هرچند که استفاده از رزینهاي تعویض یونی براي تهیه آب تغذیه بویلر امري اجتناب پذیر است ،اما درسالهاي اخیر به کار گیري اسمز معکوس به همراه رزینهاي تعویض یونی متداول گردیده است . درشرکت لاستیک پارس تصفیه خارجی بویلر به صورت استفاده از رزینهاي تعویض یون - رزینهاي کاتیونی سدیمی - R-Na واسمز معکوس می باشد .

- 1-2 تصفیه داخلی بویلرها: تصفیه داخلی بویلرها شامل موارد زیر می باشد .

- 1-1-2  کنترل : PH

هرچه  PH آب ، از PH خنثی پایین تر باشد حلالیت آهن درآب بیشتر می شود از این رو درصنایع مختلف براي جلو گیري از خورندگی آب PH آن را بالاتر از PH خنثی تنظیم  می کنند .سرعت خورندگی ناشی از اسیدي بودن آب با افزایش دما افزایش می یابد بنابراین دردماهاي زیاد بالا نگه داشتن PH آب کاملا ضرورت دارد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید