بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش، خواص ساختاري و مولتی فروییکی نانوذراتBi0.74Ba0.15Sm0.15Fe1-xCoxO3[BBSFCxO, x=0.00,0.03, 0.06] مورد بررسی قرارگرفته است. این نانوذرات به روش سل-ژل تهیه شده اند و با استفاده از اندازه گیريهاي پراش اشعه ایکس - - XRD، مغناطش سنجی ارتعاشی - - VSM و ثابت دي الکتریک دردماي اتاق مشخصه یابی شده اند. تجزیه وتحلیل الگوي پراش اشعه ایکس نشان میدهد که این ترکیبات داراي ساختار راست گوشی با گروه فضایی Pn21a است. بررسی هاي انجام شده نشان می دهد که افزایش کبالت در این نانوذرات منجر به افزایش خواص مغناطیسی میشود. ثابت ديالکتریک و ضریب اتلاف ديالکتریک نمونهها با افزایش فرکانس کاهش مییابند.افزایش میزان آلایش کبالت دراین ترکیبات منجربه افزایش خواص مغناطوظرفیت آن ها شده است.

روش آزمایش

پیش مادههاي   مورد   استفاده   شامل   نیتراتآهن - Fe - NO3 - 3.9H2O - ،نیتراتبیسموت .5H2O - ٣ - Bi - NO3 - ، نیترات باریم - Ba - NO3 - 3.5H2O - ، نیترات کبالت - Co - NO3 - 3.H2O - و نیترات ساماریم - Sm - NO3 - 3.5H2O - براساس استوکیومتري مناسب به دقت وزن و تحت یک همزن مغناطیسی قرار داده شده است. براي تهیه این نانوذرات به روش سل-ژل از اسیدسیتریک و اتیلن گلیکول - به عنوان عامل پلیمرساز - استفاده شد. PH محلول را با استفاده از آمونیاك %65 روي 3 تنطیم نموده و در نهایت ژل حاصل را ابتدا به مدت 24 ساعت در دماي 120°C در آون قرار داده تا خشک شود و پیوندهاي اولیه آن شکسته شود و سپس در طی دو مرحله کلسینه سازي به ترتیب در دماهاي 400 °C و650°C فرایند خشک سازي به پایان میرسد.

براي تجزیه وتحلیل خواص ساختاري نانوذرات از دستگاه پراش اشعه X، با مشخصات - Advance Bruker D8 - و تابش تک فام Å - CuKαشد - λ~ 1/5406 استفاده . اندازه گیري خواص مغناطیسی نمونهها با استفاده از مغناطشسنج ارتعاشی - VSM - با مشخصات - Lakeshore 7400 - انجام پذیرفت. جهت اندازهگیري خواص ديالکتریک ابتدا نمونهها را به شکل قرصهایی با قطر و ضخامت cm   و cm درآورده و سپس براي برقراري استفاده از نرم افزار X’perthighscoreناخالصی Bi2O3 موجود در BFO خالص مشاهده نشد.تجزیه و تحلیل الگوهايXRD با استفاده از روش ریتولد بیانگر انتقال ساختار از لوزي رخی به راست گوشی با گروه فضایی Pn21a است .[6]تصویر 2 برازش الگوهايXRD نمونهي BBSFC0.06O را با استفاده ازنرمافزار Fullprof در گروه فضایی Pn21a نشان میدهد.تصویر 3 نتیجه حاصل از آنالیز میکروسکوپ الکترونی روبشی - - FE-SEM    نمونه    BBSFO را نشان می دهد.    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید