بخشی از مقاله

چکیده
در آزمایش حاضر تاثیر تغذیه جیره هاي حاوي جو به همراه سه مولتی آنزیم تجاري بر عملکرد و برخی از فراسنجه هاي لاشه جوجه هاي گوشتی مورد مطالعه قرار گرفت. در این تحقیق تعداد 208 قطعه جوجه گوشتی خروس یک روزه سویه راس 308 به 4تیمار، 4 تکرار و 13 مشاهده به ازاي هر واحد آزمایشی اختصاص داده شد و همه داده ها در قالب طرح بلوكکاملاً تصادفی آنالیز شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها در 42 روزگی نشان داد که بین تیمارها از لحاظ میانگین مصرف خوراك و افزایش وزنروزانه و ضریب تبدیل غذایی اختلاف معنی داري وجود دارد به نحوي که تیمارهاي داراي آنزیم از نظر این فراسنجه ها با تیمارشاهد تفاوت معنی داري داشتند . - P<0/05 - همچنین بین تیمارهاي حاوي آنزیم بهترین میانگین افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیلغذایی متعلق به آنزیم A بود . - P<0/05 -

نتایج مربوط به فراسنجه هاي لاشه نشان داد که استفاده از آنزیم سبب افزایش معنی دار وزن لاشه نسبت به تیمار شاهد شد . - P<0/05 - در بین آنزیم ها نیز بیشترین وزن لاشه در تیمار مربوط به آنزیم A مشاهده شد . - P<0/05 - میزان بازده لاشه و وزن نسبی سینه و ران به صورت معنی داري تحت تاثیر مصرف آنزیم قرار نگرفت . - P>0/05 - همچنین تنها استفاده از آنزیم A وزن نسبی چربی حفره بطنی و پانکراس را در مقایسه با تیمار شاهد به صورت معنی داري به ترتیب افزایش و کاهش داد . - P<0/05 - نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد که استفاده از آنزیم در جیره هاي بر پایه جو تاثیر معنی داري در بهبود عملکرد جوجه هاي گوشتی دارد و بهترین عملکرد بین آنزیم هاي به کاربرده شده در این تحقیق مربوط به آنزیم A بود.

واژه هاي کلیدي : آنزیم ، جو، جوجه گوشتی ، عملکرد

مقدمه

امروزه به دلیل نوسانات شدید قیمت ذرت استفاده از غله هاي جایگزین در جیره غذایی طیور افزایش یافته است. جو یکی از گزینه هاي جایگزین ذرت می باشد. مهم ترین مشکل جو وجود ترکیبات ضد تغذیه اي است که عمده ترین آنها بتا-گلوکان است . - 2 - بتا-گلوکان از قابلیت دسترسی آمیلاز فعال به گرانولهاي نشاسته در روده ممانعت به عمل می آورد . - 3 - همچنین با حل شدن بتا--گلوکان توده چسبنده اي در رودة جوجه ها بوجود می آید که از جذب مواد مغذي ممانعت می کند 5 - ،. - 4 یکی از منطقی ترین راه ها جهت به حداقل رساندن این مشکلات استفاده ازآنزیمهاست. اما مشکلی که در این میان وجود دارد، شبهه در انتخاب بهترین مولتی آنزیم به دلیل داشتن پایه یکسان آنزیمی دراغلب این مولتی آنزیم می باشد که مرغداران را دچار تردید کرده است. هدف از انجام این آزمایش مقایسه اثرات استفاده از برخی مولتی آنزیم هاي تجاري موجود در بازار مصرف بر عملکرد رشد جوجه هاي گوشتی در جهت انتخاب بهترین گزینه می باشد. این مقایسه در حالتی است که استفاده ازاین مولتی آنزیم ها با توجه به ارزش تغذیه اي این آنزیم ها در آزاد سازي انرژي، پروتئین و مواد مغذي دیگر در جیره هاي بر پایه جو می باشد.

مواد و روشها

در این مطالعه از تعداد 208 قطعه جوجه گوشتی نر یک روزه از سویه تجارتی راس 308 استفاده شد که به 4 تیمار، 4 تکرار و 13مشاهده در هر تکرار اختصاص داده شدند. آزمایش نیز بر روي بستر انجام شد. میانگین وزن اولیه جوجه ها در هر واحد آزمایشی 45 گرم بود. تا روز 7 در هر واحد آزمایشی یک دانخوري بشقابی و یک آبخوري کله قندي وجود داشت که بتدریج توسط دانخوري استوانه اي و آبخوري اتوماتیک جایگزین شد. درطول سه روز اول دماي سالن 34 درجه سانتیگراد بود، سپس به تدریج با افزایش سنکاهش یافت تا اینکه در 21 روزگی به 22 درجه سانتیگراد رسید و تا پایان دوره ثابت ماند. در این مطالعه از سه مولتی آنزیم تجاري مختلف A ،B وC استفاده شد .

تمام جیره هاي آزمایشی در دوره آغازین، رشد و پایانی در اختیار جوجه ها قرار گرفت - جدول. - 1 میزان افزودن آنزیم هاي A ،B وC به جیره ها ثابت و با توجه به ارزش تغذیه اي توصیه شده توسط شرکت هاي تولید کننده این مولتی آنزیم ها بود. سپس در43 روزگی دو پرنده ازهر واحد آزمایشی 8 - پرنده به ازاي هر تیمار - کشتار، و بخش هاي مختلف لاشه آنها توزین شد. همچنین میانگین مصرف خوراك و میانگین افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی در آخر دوره برحسب روز مرغ محاسبه شد. داده هاي بدست آمده از نظر نرمال بودن تست شدند. سپس با رویهGLM1 از نرم افزارSAS در قالب طرح بلوك کاملا تصادفی آنالیز شدند. براي محاسبه میانگین تیمارها از حداقل میانگین مربعات2 استفاده ومعنی داري در سطح 0/05 بررسی شد.

نتایج و بحث

از آنجا که میان تیمارها از لحاظ تلفات تفاوت معنی داري - P>0/05 - با یکدیگر نداشتند وبه طور کلی میزان تلفات در حد قابل قبول بود 3 - درصد - ، لذا از ارایه داده هاي مربوط به تلفات صرف نظر شد. با توجه به نتایج مربوط به عملکرد پرندگان در کل دوره - جدول - 3، افزودن آنزیم به جیره جو پایه به صورت معنی داري میانگین مصرف خوراك را افزایش داد - P<0/05 - که با نتایج برینز و همکاران - 1993 - مطابقت دارد. کاهش مصرف خوراك در جیره جو بدون آنزیم ممکن است به علت وجود پلی ساکاریدهاي غیر نشاسته اي جو باشد که باعث کاهش سرعت عبور غذا می شود در نتیجه آن مصرف خوراك و رشد پرندگان کاهش می یابد . - 2 -

همچنین در بین آنزیم ها نیز بالاترین میانگین مصرف خوراك روزانه مربوط به آنزیم A بود - . - P<0/05 استفاده از همه آنزیم هابه صورت معنی داري میانگین افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل غذایی را بهبود بخشید و بهترین عملکرد نیز مربوط به تیمارحاوي آنزیم A بود - . - P<0/05 نتایج مربوط به لاشه - جدول - 4 نشان داد که استفاده ازآنزیم به طور معنی داري وزن لاشه را در مقایسه با تیمار جو بدون آنزیم افزایش داد - P<0/05 - که با نتایج لیسون و همکاران - - 1996 مطابقت دارد. در بین آنزیم ها بیشترین وزن لاشه مربوط به آنزیم A بود - . - P<0/05 میزان بازده لاشه و وزن نسبی سینه و ران تحت تاثیر مصرف آنزیم قرار نگرفت - P>0/05 - که این نتایج با نتایج بِسوِس و همکاران - 1999 - مطابقت داشت.

همچنین استفاده از همه آنزیم ها به صورت معنی داري وزن نسبی چربی حفره بطنی و پانکراس را نسبت به جیره جو بدون آنزیم به ترتیب افزایش وکاهش داد - . - P<0/05 افزایش معنی دار وزن نسبی چربی حفره بطنی در تیمارهاي داراي آنزیم ممکن است به این علت باشد که استفاده از آنزیم منجر به آزادسازي انرژي جو و افزایش میزان انرژي دریافتی شده و در نتیجه میزان ذخیره چربی در بدن پرندگان را افزایش داده است . - 2 - امادلیل کاهش معنی دار وزن نسبی پانکراس بوسیله آنزیم ها ممکن است افزایش ویسکوزیته در جیره هاي جو بدون آنزیم باشد که باعث افزایش فعالیت پانکراس جهت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید