بخشی از مقاله

چکیده:

از مشکلات مهمی که در نیروگاه زرند وجود دارد ، خوردگی و رسوبگذاري در مسیرهاي انتقال آب برج خنک کننده است که منجر به سوراخ شدن لوله هاي کندانسور و … می شود . خورنده بودن آب تصفیه از مشکلات دیگر نیروگاه زرند می باشد. با انجام آزمایشات میکروبیولوژي، آنالیز کامل شیمیائی آب ، کوپن گذاري و محاسبه اندیسهاي لانگیر ، رایزنر ، پوکوریوس و مقایسه نتایج بدست آمده با مشخصات استاندارد آب ، علت رسوبگذاري در مسیرهاي انتقال آب برج خنک، وجود کلسیم ، منیزیم، بالا بودن سختی کل و حخ1 بوده و علت خورنده بودن این آب ، غلظت زیاد کلر ، سولفات و وجود گل و لاي و مواد معلق در آب است. در آب تصفیه سولفات و کلر باعث خورندگی آب می شوند . 

مجموع بررسیها نشان می دهد در وهله اول بهترین راه حل کاهش خوردگی و رسوبگذاري آب برج خنک کننده، تصحیح شیمیائی آب می باشد که علاوه بر کاهش خوردگی و رسوبگذاري ، باعث کاهش آب تخلیه برج در نیروگاه هم می شود که با توجه به مسئله کمبود آب در منطقه مهممی باشد . در این تحقیق اثر بازدارنده ها ي شیمیائی هم به منظور کاهش خوردگی و رسوبگذاري آب برج بررسی شد . نتایج حاصل نشان می دهد که استفاده از بازدارنده ها با شرایط فعلی آب اثر چندانی ندارد . در صورت ایجاد شرایط مناسب براي آب می توان با افزایش ممانعت کننده مناسب، خوردگی و رسوبگذاري را به حداقل رساند . علت خورنده بودن آب تصفیه ، بالا بودن غلظت کلر و سولفات آب می باشد که براي کاهش خوردگی این آب کاهش غلظت کلر و سولفات در وهله اول ضروري است.

مقدمه

نیروگاه برق زرند از سال 1347 احداث و در سال 1352 شروع به کار کرده است . در این نیروگاه که از نوع نیروگاههاي بخار می باشد از انرژي بخار براي چرخاندن توربین و تولید برق استفاده می شود. منبع آب مورد نیاز این نیروگاه آب چاه بوده که ابتدا وارد تانکهاي ذخیره آب خام شده وسپس در دو مسیر جداگانه که در نیروگاه به سیکل داخلی و خارجی معروف است به مصرف می رسد . در سیکل داخلی ، آب پس از عبور از تصفیه خانه به طرف اواپوراتور هدایت شده و سپس آب مقطر تولید شده براي تولید بخار وارد بویلر می شود.

بخار حاصل پس از چرخاندن توربین سرد شده وآب حاصل مجددا براي تبدیل به بخار وارد بویلر می شود. در سیکل خارجی ، آب خام به برجهاي خنک کننده می رود وپس از تنظیم دژ و کنترل اندیس اشباع وگندزدایی،آب سرد خروجی به طرف کندانسورهاي نیروگاه - کندانسورهاي اواپراتور ، ژنراتور ، توربینها و - .… هدایت شده و پس از سرد کردن این قسمتها مجددا به برج خنک کننده بر می گردد. به منظور کنترل خصوصیات آب درون این سیکل ، روزانه مقدار زیادي آب تحت عنوان درین برج خنک کننده وارد فاضلاب شده و این آب بوسیله آب خام جایگزین می گرددکه عمده مصرف آب نیروگاه و یکی از مشکلات آن می باشد .

آزمایشات آب

به منظور مشخص شدن وضعیت آب نیروگاه زرند ، و تعیین عوامل خورنده و رسوبگذار آب ، آزمایشات مختلف - آزمایشات شیمیائی ، میکروبیولوژي واندازه گیري خوردگی - روي آب انجام شد و سپس با مقایسه نتایج بدست آمده با مشخصات استاندارد آب، عواملی که باعث ایجاد مشکل در نیروگاه زرند می شوند مشخص شده اند. ابتدا آنالیز شیمیایی آب انجام شد . بدین منظور از آب خام - آب چاه - و آب ورودي و خروجی به تجهیزات مختلف نیروگاه در زمانهاي مختلف نمونه برداري و بطور کامل آنالیز شد . جدول 1 میانگین نتایج حاصل ازآنالیز شیمیائی نمونه ها ي آب را در قسمتهاي مختلف نیروگاه نشان می دهد.

ستون اول جدول محل نمونه برداري را مشخص می کند . براي مشخص شدن کیفیت رسوبات تشکیل شده در اواپراتور ، از رسوبات درین اواپراتور در شش نوبتنمونه برداري و آنالیز شد. جدول2 نتایج حاصل از این آنالیز را نشان میدهد . در ضمن به منظور تعیین ترکیب رسوبات درین اواپراتور ، این رسوبات با استفاده از yهطسx هم آنالیز شد. نتایج آنالیز حضور کربنات کلسیم ، کربنات منیزیم و اکسید آهن سه ظرفیتی یعنی صقلکً را نشان می دهد . رسوبات کندانسور اواپراتور هم با استفاده از yهطسx آنالیز شد که نتایج آنالیز حضور کربنات کلسیم و منیزیم ، سولفات کلسیم و اکسید آهن را نشان می دهد که تشکیل این رسوبات مربوط به کیفیت آب برج خنک کننده است و ربطی به آب تصفیه ندارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید